نحوه جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی

ترفندهای جابجا کردن گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی

شما ماه‌ها و شاید سالها از عمرتان را با کارهای متعددی از تولید کود کمپوست گرفته تا رسیدگی و هرس کردن، صرف نگهداری و پرورش از یک یا چند گل و گیاه خاص کرده‌اید. به همین خاطر در روز اسباب‌کشی قطعا نگران گیاهان‌تان هستید که مبادا آسیب ببینند. اما با به کارگیری چند راهکار ساده و مراقبت‌های ویژه می‌توانید  از سلامت گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی تان اطمینان حاصل کنید.

البته باید این را درنظر داشته باشید که هرگونه تغییر جزیی در زیستگاه گل و گیاهان، از نظر دما، نور و دیگر شرایط، ممکن است ریسک از بین رفتن گیاه را به همراه داشته باشد ولی آنها هم بخشی از خانه شما هستند و زمان زیادی را برای نگهداری و پرورش‌شان صرف کرده‌اید. پس با درنظر داشتن این ریسک و رعایت نکات لازم می‌توانید آنها را همراه خود به خانه جدید ببرید.

لازم است این نکته را به شما یادآوری کنیم که برخی از گیاهان از جمله درخت‌ها و گیاهان چند ساله‌ای که در باغچه کاشته‌اید، باید در خانه قبلی‌تان بمانند. به ویژه اگر خانه‌تان را فروخته‌اید، اینها بخشی از خانه به حساب می‌آیند که اگر قصد جابه جا کردنشان را دارید باید به صاحبخانه جدید اطلاع بدهید. اما اگر در باغچه‌تان محصولات زراعی کاشته‌اید، آنها مال خودتان هستند و بردنشان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نکاتی برای جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی :

بعد از تصمیم‌گیری دراین رابطه، باید در مورد نحوه جابه جا کردنشان برنامه‌ریزی کنید. پس این نکات را مدنظر داشته باشید:

فاکتوری به نام فصل

این اصلا ایده خوبی نیست که گیاهان خود را در تابستانی گرم و هوای خشک و زیر تابش شدید آفتاب جابجا کنید. ریشه‌های بیرونی گیاهان در ماه‌های گرم، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. اگر مجبور به اسباب‌کشی در تابستان هستید، باید مراقبت‌های بیشتری به عمل بیاورید؛ قبل از جابه جایی به گیاهانتان خوب آب بدهید و در جابه‌جایی‌شان توجه بیشتری کنید. ریشه‌های گیاه اصلا نباید زیر تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر انتخاب زمان جابه جایی دست خودتان است، فصل دیگری به جز تابستان را انتخاب کنید تا شرایط برای انتقال گیاهان راحت‌تر باشد.

آبیاری گیاه قبل از جابجایی

اگر قصد جابه جا کردن گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی را دارید، شب قبل حسابی به آنها آب بدهید تا آب به اعماق خاک نفوذ کند و به ریشه‌ها برسد. پس خوب به آنها آب بدهید تا وقتی می‌خواهید آنها را از خاک دربیاورید، مشکلی وجود نداشته باشد. حتی بهتر این است که چند هفته قبل از جابجایی، به آنها آب زیادی بدهید. هفته‌ای یک بار آبیاری خوب و عمیق برای سلامت گیاه به مراتب بهتر از آبیاری‌های مداوم و کم حجم است. پس شب قبل از جابجایی خیلی خوب به گیاهتان آب بدهید.

نحوه جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی
برای جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی ، شب قبل به آنها حسابی آب بدهید.

هرس کردن گیاه برای جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی

برای آنکه گیاهتان بتواند در زمان جابجایی انرژی‌اش را ذخیره کند، باید کاملا سلامت باشد؛ یکی از بهترین کارها این است که تمام شاخ و برگ‌های اضافه و مرده آنها را هرس کنید تا گیاه بخشی از انرژی ارزشمندش را برای این شاخ و برگ‌های مرده که به آنها نیازی ندارد، هدر نکند. قبل از اسباب‌کشی حتما این کار را انجام دهید.

هرس کردن گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی
هرس کردن گیاهان باغچه‌ای قبل از اسباب‌کشی یکی از نکات مهم است.

از ریشه درآوردن گیاه 

این بخش قطعا اولین بخش استرس‌زا در این پروسه است. دقیقا قبل از آنکه بخواهید گیاه را از خاک خارج کنید، حسابی به آن آب بدهید. با استفاده از یک بیلچه، محوطه دایره‌ای اطراف گیاه را بکنید. عرض این دایره آنقدر بزرگ باشد که مطمئن باشید که به ریشه‌ها آسیبی نمی‌رسد. گیاه را از خاک خارج کنید. خاک‌هایی که به ریشه گیاه چسبیده‌اند را حفظ کرده و جدا نکنید. بلافاصله آن را در یک گلدان پر از خاک قرار داده و دوباره آبیاری کنید و یا اینکه ریشه و خاک اطراف آن را با حجم مناسبی از خاک در یک کیسه پارچه‌ای مرطوب قرار داده و ببندید.

مراقبت از گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی
برای جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی با دقت آنها را از خاک دربیاورید.

جابجایی گیاه

اگر امکانش هست، این گیاهان را در اتومبیل خودتان جابجا کنید و اگر مجبور شدید تا در کامیون باربری بگذارید، اطمینان حاصل کنید که به خوبی بسته‌بندی شده‌اند و در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و بعد از رسیدن، زودتر از سایر وسایل از کامیون خارجشان کنید.

کاشت مجدد در زودترین زمان ممکن

حالا نوبت بخش سرنوشت‌ساز ماجراست: فرقی نمی‌کند که یک بوته گوجه‌فرنگی باشد یا یک بوته گل رز یا یک درختچه. در زودترین زمان ممکن آنها را در خاک بکارید.

اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که آنها را کجا بکارید، سریعا یک چاله موقت کنده و گیاه‌تان را در آن چاله بگذارید و رویش خاک بریزید تا سرفرصت در جاهای اصلی‌شان کاشته شوند. قبل از آنکه گیاه را در این چاله بگذارید، حسابی چاله را آبیاری کنید و کمی براده چوب با خاک ترکیب کنید تا آب بهتر حفظ شود.

گیاهان را در چاله آبیاری شده که خاکش به حالت گل در آمده، بگذارید و چاله را با خاک بپوشانید. دوباره آبیاری کنید و کاملا چاله را با خاک پر کنید. البته خاک نباید خیلی فشرده شود و باید هوا در آن جریان داشته باشد

گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی و مراقبت از گیاهان
بعد از جابجایی گیاهان باغچه‌‌ای در اسباب‌کشی بلافاصله آنها را در خاک بکارید.

کم کردن استرس گیاه بعد از اسباب کشی

بعد از آنکه گیاهان را در حیاط جدید کاشتید، با چند اقدام ساده استرس آنها از تغییر محیط و انتقال به فضایی جدید را کم کنید. جالب است بدانید که استرس اسباب‌کشی فقط مختص افراد نیست و گیاهان هم بعد از هر جابجایی دچار استرس می‌شوند. سعی کنید دست کم در چند روز ابتدایی، مانع از تابش مستقیم آفتاب برروی این گیاهان شوید و برایشان سایه‌بانی فراهم کنید تا با شرایط جدیدشان تطبیق پیدا کنند.

در عین حال هرروز به آنها آب دهید تا دوباره جان تازه‌ای بگیرند. اگر حس کردید که گیاهتان در حال پژمرده شدن است، خاک آن را چک کنید تا خشک نباشد ودر زمان مناسب آنها را به جایی که برایشان در نظر دارید منتقل کنید. در روزهای بعد از اسباب‌کشی حسابی از گیاهانتان مراقبت کنید تا به زودی به محیط جدیدشان عادت کنند.

ایجاد فضای مناسب برای گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی
بعد از جابجایی گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی برای آنها فضای مناسبی تعبیه کنید.

این را درنظر داشته باشید که با وجود رعایت تمام این نکات، جابجا کردن گیاهان باغچه‌ای در اسباب‌کشی کاری ریسکی است و ممکن است تعدادی از گیاهان در این پروسه از بین بروند. البته با رعایت این نکات و زمان‌بندی سریع و مناسب می‌توانید این ریسک را به حداقل رسانده و گیاهان‌تان را در خانه تازه به همراهتان داشته باشید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments