ترفندهای مذاکره برای توافق بر سر پرداخت اجاره بهای کمتر

اصول و نکات مذاکره برای اجاره بهای کمتر

تصور کنید که بعد از هفته‌ها گشتن برای اجاره یک خانه یا یک دفتر کار، ملکی نظر شما را جلب کرده و تنها مشکل موجود، بالا بودن اجاره بهای آن است. یا در حالتی دیگر، تصور کنید که قرارداد اجاره منزل یا دفتر کار شما در شرف اتمام است و حالت ایده‌آل برای شما تمدید این قرارداد و ماندن در ملک فعلی است؛ اما اگر صاحب‌خانه برای تمدید قرارداد، مبلغ اجاره خانه را حسابی بالاتر برده باشد و پرداخت آن برایتان سخت و غیرممکن یا غیرمنطقی باشد، چه خواهید کرد؟ اولین اقدام این است که نباید هول شوید و با حفظ آرامش، باید به این نکته فکر کنید که شاید بتوان با انجام مذاکره برای اجاره بهای کمتر این مشکل را حل کنید. فراموش نکنید که این اقدامی بی‌ضرر است و تیری در تاریکی خواهد بود. البته به شرطی که اصول مذاکره را بلد باشید.

ممکن است موجر با خواسته شما موافقت کرده و حاضر شود تا کمی کوتاه آمده و با دریافت اجاره بهای کمتر، ملکش را به شما اجاره دهد و یا راضی به تمدید قرارداد اجاره شود و در صورت پاسخ منفی او نیز یا شما مبلغ پیشنهادی او برای اجاره را می‌پذیرید و یا اجبارا به سراغ ملک دیگری خواهید رفت. در این میان، فاکتورهای متعددی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از جمله اینکه بازار مسکن در آن بازه زمانی پررونق است یا در دوران رکود فرو رفته.. چرا که در یک بازار راکد، موجر برای اجاره رفتن ملکش بیشتر با مشتری راه خواهد آمد.

به علاوه شما باید راه و چاه و فنون مذاکره برای اجاره بهای کمتر را نیز بلد باشید و بدانید که چطور روند مذاکرات را به سمت حصول خواسته‌تان مدیریت کنید. چطور؟ ما در این مقاله بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد

مذاکره برای اجاره بهای کمتر ؛ چطور و چگونه؟

چه در شرایطی که قصد تمدید قرارداد اجاره منزل یا دفتر کارتان را دارید و چه در زمانی که در آستانه امضای قرارداد اجاره جدیدی هستید، این را فراموش نکنید که می‌توانید با مذاکره برای اجاره بهای کمتر ، کمی از هزینه‌هایتان بکاهید. البته مهمترین نکته در مسیر این مذاکرات این است که روش مذاکره کردن اصولی را بدانید.

قبل از شروع مذاکره با صاحبخانه، باید کاملا آماده باشید و با اعتماد به نفس کامل پای میز مذاکره بنشینید تا امید بیشتری برای کسب نتیجه مدنظرتان داشته باشید. در این مقاله ما به ۵ نکته اشاره می‌کنیم که شانس شما در موفقیت بر سر میز مذاکره برای اجاره بهای کمتر را افزایش خواهند داد:

  • قبل از مذاکره تحقیق کنید

در اولین قدم، بازار منطقه موردنظرتان برای اجاره را جستجو کنید و قیمت‌های متوسط اجاره املاک در منطقه را به دست بیاورید. سپس تخمین بزنید که آیا مبلغ پیشنهادی شما برای اجاره ملک، منطقی و معقول هست یا نه! این کار را با گشتن در لیست خانه‌های مشابه و بررسی مبالغ اجاره بهای این املاک شروع کنید تا بفهمید که میانگین بهای اجاره در محله دلخواه شما چقدر است.

همچنین می توانید با یک آژانس معاملات املاک محلی مشورت کنید تا درک بهتری از قیمت اجاره بها در منطقه پیدا کنید. حتی می‌توانید به ساختمان و محله‌ای که می‌خواهید در آنجا خانه یا دفتر کار اجاره کنید، سری زده و با ساکنین آنجا راجع به نرخ اجاره بها صحبت کنید.

  • زمان‌بندی درستی داشته باشید

اگر به این نکته توجه کنید، طرف برتر در مذاکره خواهید بود. وقتی به دنبال یک ملک اجاره‌ای جدید هستید، عاقلانه است که برای مذاکره در اواخر ماه به صاحبخانه مراجعه کنید. وقتی ملکی مدتی خالی مانده باشد، صاحبخانه تمایل بیشتری برای اجاره رفتن ملکش خواهد داشت و اینجاست که شانس موفقیت در مذاکره برای اجاره بهای کمتر افزایش خواهد یافت. چرا که صاحب ملک احتمالا ترجیح می‌دهد تا به جای اینکه ملکش یک ماه دیگر خالی بماند، با کاهش نرخ اجاره، هرچه زودتر ملک مسکونی یا اداری‌اش را اجاره دهد.

مذاکره برای اجاره بهای کمتر
وقتی به دنبال یک ملک اجاره‌ای جدید هستید، عاقلانه است برای مذاکره اواخر ماه به صاحبخانه مراجعه کنید

اگر در ملک سکونت دارید و در آستانه اتمام قرارداد اجاره هستید، یک تا دو ماه قبل از موعد اتمام قرارداد، به صاحبخانه اطلاع دهید که قصد دارید تا درمورد تمدید قرارداد با او مذاکره کرده و رقم پیشنهادی‌تان برای تمدید را با او در میان بگذارید. بدین ترتیب اگر مذاکره برای اجاره بهای کمتر در تمدید قرارداد به نتیجه نرسد، فرصت کافی برای تخلیه ملک و اجاره ملکی دیگر خواهید داشت و صاحب ملک نیز زمان کافی برای یافتن مستاجر دیگری را خواهد داشت.

  • از خودتان تعریف کنید

واقعیت این است که این روزها مستاجر خوب کمیاب شده؛ این را باید به نحوی به صاحبخانه‌تان یادآوری کنید. برسر میز مذاکره، این نکته را به‌صورت غیرمستقیم به موجر بگوئید و تاکید کنید که مستاجر خوبی هستید.

صاحبان ملک هم به خوبی می‌دانند که هر بار تخلیه خانه و اجاره دادن دوباره ملک، برایشان هزینه‌بر و زمان‌بر است. بعد از تخلیه ملک توسط مستاجر قبلی، صاحبخانه باید خانه را تمیز، رنگ‌آمیزی و شاید بازسازی کند و سپس ملک را به بنگاه سپرده و برای بازدیدهای جدید وقت بگذارد. پس قطعا توافق با مستاجر فعلی برای تمدید قرارداد، برای صاحب‌خانه هم گزینه بهتری خواهد بود.

اگر درحال امضای قرارداد اجاره جدیدی هستید و تمایل دارید که چندسالی در خانه سکونت داشته باشید، خواسته‌تان را با موجر در جریان بگذارید. این احتمالا نکته مثبتی برای آنها نیز خواهد بود؛ چون برای چند سال، واریز مرتب اجاره‌خانه به حسابش تضمین شده خواهد بود و در پایان قرارداد از دردسرهای متعدد برای اجاره دادن دوباره ملکشان خبری نخواهد بود. درعین حال در ازای اطمینان و اعتماد به شما به‌عنوان یک مستأجر بلندمدت، ممکن است آنها در پایین آوردن اجاره بها بیشتر با شما کنار بیایند.

برای صاحبخانه مدرک رو کنید

در جریان مذاکره برای امضای قرارداد اجاره جدید، هر مدرکی که ثابت می‌کند که شما یک مستاجر خوب هستید را به موجر نشان دهید. چرا که صاحبخانه‌ها می خواهند که از مستاجرشان اطمینان داشته باشند و خیالشان از بابت ملکی که به او می‌سپارند راحت باشد. سابقه پرداخت به موقع اجاره‌بها در خانه قبلی، موجودی حسابتان، فیش‌های پرداخت به‌موقع شارژ و مجموع تمامی پرداختی‌ها در خانه قبلی‌تان را به او را نشان دهید و بگوئید که یک شغل و درآمد ثابت دارید.

به او اطمینان خاطر دهید که فردی مسئولیت‌پذیر هستید و محترمانه برخورد خواهید کرد. کارهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با انجام آنها از بقیه کاندیدهای اجاره ملک مدنظر پیشی بگیرید.هر ترفندی را که می‌توانید به کار ببرید تا به صاحب‌خانه نشان دهید که شما یک مستأجر نمونه هستید. این را بدانید که با جلب نظر موجر، روند مذاکره برای اجاره بهای کمتر موفقیت‌آمیزتر پیش خواهد رفت.

چگونگی مذاکره برای اجاره بهای کمتر
از مهمترین گام‌ها در اجاره ملک این است که موجر را قانع کنید که مستاجر خوبی برایش خواهید بود.
  • ذهن خود را باز بگذارید

وقتی در حال مذاکره برای اجاره بهای کمتر هستید به خاطر داشته باشید که شخص مقابل نیز نیازهایی دارد. در مقابل پیشنهادها تا آنجا که می‌توانید با ذهن باز مذاکره کنید و تا جای ممکن با خواسته‌های منطقی صاحب ملک راه بیایید، اما از اینکه همزمان ابزار وجود کرده و بر روی عقاید خود بایستید ترسی نداشته باشید.

می‌توانید با چند پیشنهاد معامله را شیرین کرده و برای کاهش اجاره بها تلاش کنید؛ مثلا انجام برخی امور نگهداری از خانه، نظیر باغبانی و آبیاری باغچه یا کوتاه کردن چمن‌ها را برعهده بگیرید. به‌علاوه می‌توانید با پیشنهاد امضای قرارداد اجاره‌ ۲ ساله یا پرداخت زودتر از موعد چندین ماه اجاره بها از قبل، صاحب ملک را برای کاستن از مبلغ اجاره بها قانع کنید.

اگر متوجه شدید که صاحب‌خانه نمی‌خواهد بر سر قیمت کوتاه بیاید و قیمت‌ها کاهش دهد، می‌توانید در عوض، از او امتیازات دیگری را درخواست کرده و بر سر آنها مذاکره کنید. به عنوان مثال می توانید از آنها بخواهید که پارکینگ دیگری در اختیارتان قرار دهد یا قبل از اسباب‌کشی شما، خانه را دوباره رنگ کنند. اگر از مذاکره رفتن طفره بروید، ممکن است فرصت‌های متعددی را از دست بدهید.

  • آماده رفتن باشید

اگر روند مذاکرات برای تمدید قرارداد اجاره ملک، با صاحبخانه خوب پیش نمی‌رود، همزمان به فکر گزینه‌های دیگر باشید؛ گزینه‌هایی نظیر اینکه آیا می‌توانید ملک دیگری با شرایط و اجاره بهای مشابه پیدا کنید؟ آیا صاحب‌خانه‌تان می‌تواند به‌راحتی دوباره خانه را اجاره دهد؟ آیا هزینه پیدا کردن یک مستاجر جدید کمتر از کاهش اجاره بهاست؟

اگر قبل از آغاز مذاکره برای اجاره بهای کمتر ، جواب این سوالات را بدانید، راحت‌تر می‌توانید دلایل صاحب‌خانه برای پذیرفتن یا رد کردن درخواست شما را درک کنید. قبل از آغاز مذاکرات، برنامه جایگزین دیگری را آماده داشته باشید. در روند هر مذاکره‌، طرفی که گزینه‌های بیشتری در دست داشته باشد، قدرتمندتر خواهد بود. پس بگذارید صاحب‌خانه‌ بداند که اگر درخواست‌های منطقی شما را قبول نکند، شما گزینه‌های دیگری هم دارید. گاهی اوقات وقتی طرف مذاکره بداند که شما چند گزینه آماده دیگر روی میز دارید و در صورت خوب پیش نرفتن روند مذاکره، میز را ترک خواهید کرد، راحت‌تر با شما کنار خواهد آمد.

درعین حال شما می‌توانید در مورد اطلاعاتی که در بازدید از دیگر ملک‌های اجاره‌ای کسب کرده‌اید، از جمله نرخ اجاره بهای آنها، با مالک صحبت کنید. البته حتما در جریان مذاکره برای اجاره بهای کمتر ، شرایط و اوضاع بازار مسکن را درنظر داشته باشید و بدانید که اگر بازار اجاره در آن زمان پررونق است و مالک نیز گزینه‌های دیگری برای اجاره دادن ملکش داشته باشد و چند مستاجر دست به نقد برای اجاره کردن ملک وجود داشته باشند، شانس شما برای کاستن از نرخ اجاره بها یا گرفتن امتیازات دیگر کمتر خواهد شد.

ترفندهایی برای یک مذاکره موفق:

چند ترفند اصولی در مذاکره وجود دارد که شما با به‌کارگیری این ترفندها در مذاکره برای اجاره بهای کمتر نیز می‌توانید شانس موفقیتتان را افزایش دهید. همواره و در هر مذاکره‌ای این نکات را مدنظر داشته باشید:

  • زمانی که برای مذاکره می روید، آماده باشید.
  • با آرامش و اعتماد به نفس صحبت کنید.
  • از اینکه درخواست‌تان را مطرح کرده و درباره آن صحبت کنید نترسید.
  • درخواست‌های منطقی داشته باشید و خواسته‌هایی را مطرح کنید که می‌دانید پذیرفتنی و عملی است.
  • هرگز اولین پیشنهاد را نپذیرید.
  • اهداف بزرگ داشته باشید و منتظر نتایج عالی باشید.
  • داشتن رفتار مثبت جزو باید هاست.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله و اطلاع از فنون مذاکره برای اجاره بهای کمتر ، شانس بیشتری در رسیدن به خواسته‌تان که توافق برسر اجاره بهای منطقی و قابل قبول در اجاره ملک مدنظرتان است خواهید داشت.

این را بدانید که کلید یک مذاکره موفق برای کاهش اجاره بها، داشتن آمادگی، زمان‌بندی، باز گذاشتن ذهن، داشتن اعتماد‌به‌نفس و در نهایت مهارت و توانایی‌تان برای شناساندن خود به‌عنوان یک مستأجر خوب به مالک است. اگر ۵ مرحله ذکر شده را در روند مذاکره مدنظر داشته باشید، شانس بالایی برای اینکه بتوانید با صاحب‌خانه‌تان کنار بیایید، خواهید داشت. فراموش نکنید که پرسیدن و درخواست کردن هیچ ضرری ندارد.

منبع: Homely

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments