محله امیرآباد، محله قدیمی یادگار امیرکبیر

محله امیرآباد محله‌ای قدیمی در تهران

محله امیرآباد، محله‌ای قدیمی و با اصالت و مهم در بخش مرکزی پایتخت واقع در منطقه 6 شهرداری تهران است. این محله با وجود چندین موقعیت مهم شهری مثل دانشکده‌های دانشگاه تهران، بیمارستان قلب و بیمارستان شریعتی، کوی خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران و سازمان انرژی اتمی از محله‌های مهم و پر تردد تهران، با بافت دانشجویی و فرهنگی و محل تردد و سکونت دانشجویان و استادان دانشگاه است.

محله امیرآباد که امروز به‌عنوان خیابان و محله کارگر روی نقشه شهری ثبت شده، یک محله بزرگ در قلب تهران است که در امتداد خیابان شمالی- جنوبی کارگر شکل گرفته است. این محله به رغم قرار گرفتن در بافت مرکزی تهران و وجود مراکز و سازمان‌های مهم و البته شلوغی، ترافیک، بالا بودن آلودگی صوتی و آلودگی هوا و قرار داشتن در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، محله‌ای گران‌قیمت و پرطرفدار برای سکونت و راه‌اندازی دفتر کار است.

در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا از میدان انقلاب تهران به سمت شمال حرکت کنیم تا از شروع محله امیرآباد، به سمت سازمان انرژی اتمی و برج‌های سه‌گانه آ-اس-پ پیش برویم و این محله قدیمی تهران را بیشتر و بهتر بشناسیم.

پیشینه محله امیرآباد

گذشته محله امیرآباد به زمانی می‌رسد که پادشاه قاجار تصمیم گرفت که تهران را به عنوان پایتخت کشور انتخاب کند. در آن زمان بود که امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه این منطقه از تهران را به خاطر آب وهوای دلچسبش پسندید و تصمیم گرفت که در بخشی از اراضی این منطقه که اراضی جلالیه نام داشت، برای خود باغی و عمارتی بسازد.

میرزاتقی خان امیرکبیر در همین مسیر، قنات‌هایی حفر کرد که این اقدام باعث آبادانی این محدوده شد و بعدها به مناسبت نقش امیرکبیر در آبادانی‌اش، امیرآباد نام گرفت.

پیشینه محله امیرآباد
امیرکبیر در زمان صدارتش، امیرآباد را به‌خاطر آب وهوایش پسندید و آنجا برای خود باغی و عمارتی ساخت.

گفته می‌شود که امیرکبیر برای نخستین بار در این منطقه پنبه آمریکایی کاشت؛ پنبه‌ای که به رنگ آبی بود و همین محصول خاص و زیبا، توجه مردم را به خودش جلب کرد و باعث شد که ساخت و ساز و کشت و زرع‌های بیشتری توسط مردم در این اراضی انجام شود و به مرور عنوان امیرآباد روی این منطقه ثبت و ماندگار شد.

اعتمادالسلطنه، وزیر چاپ و نشر دوره قاجار در شرح خاطرات خود از محله امیرآباد می‌نویسد: «امیر در این قریه، علاوه بر احیای اراضی و ایجاد قنات‌های متعدد، باغ و عمارتی معتبر نیز احداث کرد و به واسطه آب و هوای مطبوع‌تر آن نسبت به دیگر مناطق تهران، اغلب برای استراحت به آنجا می‌رفت.»

شروع ساخت و ساز مدرن در امیرآباد

شروع ساخت و ساز و شهرنشینی در این محله به سال 1300 یعنی زمان ساخت بیمارستان 500 تختخوابی پهلوی که امروزه به بیمارستان امام خمینی‌(ره) معروف است بر می‌گردد. این بیمارستان در حال حاضر در جنوب محله و در ابتدای بلوار کشاورز واقع شده است.

ساخته‌شدن دانشگاه تهران در سال 1313 هم درشکل گیری محله امیرآباد موثر بوده است؛ چنان که پارک فرح که حالا به “پارک لاله” معروف است و در حقیقت پارک اصلی محله امیرآباد به شمار می‌رود، بعد از ساخته شدن دانشگاه تهران ایجاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌خاطر تظاهرات سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران در اصلی‌ترین خیابان امیرآباد و شعار‌دادن در حمایت از کارگران، این خیابان به کارگر تغییر نام داد. با این حال هنوز هم بسیاری از شهروندان پایتخت‌نشین، به این خیابان و این محله قدیمی تهران، امیرآباد می‌گویند.

محله امیرآباد کجاست؟

اگر از میدان انقلاب که یکی از میادین اصلی مرکزی تهران است به سمت شمال بروید، وارد خیابان کارگرشمالی یا امیرآباد می‌شوید. این خیابان تا سازمان انرژی اتمی و بزرگراه حکیم و در نهایت بزرگراه همت و سه برج بلند آ-اس-پ ادامه پیدا می‌کند.

امیر آباد محله‌ای در دل منطقه مرکزی پایتخت و در منطقه 6 شهرداری تهران است.

موقعیت محله امیرآباد
محله امیرآباد از جنوب به میدان انقلاب و از شمال به اتوبان‌های حکیم و همت منتهی می‌شود.

این محله از شرق به بزرگراه کردستان و محله یوسف‌آباد منتهی می‌شود، از غرب به بزرگراه چمران و محله گیشا می‌رسد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ملاصدرا و از جنوب به بلوار کشاورز و میدان انقلاب محدود می‌شود.

دسترسی محله امیرآباد

از نظر دسترسی بزرگراهی، بزرگراه شهیدهمت در نقطه شمالی محله امیرآباد واقع شده و دسترسی به شرق و غرب تهران را آسان می‌کند. بزرگراه کردستان در شرق این محله و بزرگراه چمران در غرب محله امیرآباد واقع شده‌اند و از جنوب هم محله امیر آباد به بلوار کشاورز می‌رسد که دسترسی را به مناطق مرکزی تهران و میدان ولیعصر برقرار می‌کند.

در عین حال بزرگراه‌های جلال آل‌احمد و حکیم هم از میان محله امیرآباد عبور می‌کند تا امکان دسترسی ساکنان این محله به بخش‌های شرقی و غربی تهران از طریق این دو بزرگراه نیز فراهم باشد. همین دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی تهران، امیرآباد را محله‌ای خوش مسیر و با امکانات ارتباطی متنوع کرده است.

با این حال این محله در محدود طرح زوج و فرد تهران قرار دارد و بخشی از جنوب محله هم در منطقه محدوده طرح ترافیک واقع شده و همین موضوع، تردد با خودروی شخصی را در طول روز در این منطقه با محدودیت مواجه می‌کند و جزو نقاط ضعف آن به حساب می‌آید.

امکانات حمل و نقل عمومی

امیر آباد در مرکز شهر تهران و در نزدیکی و در ضلع شمالی میدان انقلاب که یکی از مراکز اصلی ارتباطی پایتخت است قرار گرفته. همین موقعیت به همراه مراکز مهم آموزشی که در این منطقه قرار دارند، باعث شده تا محله امیرآباد محله‌ای پرتردد و پرترافیک باشد. البته این شلوغی در نقاط شمالی محله کمتر می‌شود.

دسترسی اهالی این محله به وسایل حمل‌و نقل عمومی فراهم است. از ایستگاه متروی میدان انقلاب گرفته تا خطوط تاکسیرانی نزدیک میدان دسترسی را به نقاط مختلف تهران فراهم می‌کند.

دسترسی محله امیرآباد
امیر آباد در شمال میدان انقلاب که یکی از مراکز اصلی ارتباطی پایتخت است قرار گرفته.

اتوبوس‌های پایانه معین به شهرک والفجر و میدان ولیعصر به شهرک والفجر در شمال محله امیرآباد از جمله خطوط اتوبوس‌رانی این محله هستند که از شهرک والفجر آغاز و بعد از عبور از طول محله امیرآباد به سمت مقصد می‌روند.

خط اتوبوس تندرو (بی آر تی) که شرق و غرب تهران از میدان آزادی تا تهران‌پارس به هم وصل می‌کند، از میدان انقلاب عبور می‌کند و در دسترس اهالی امیرآباد قرار دارد.

علاوه بر ایستگاه متروی اتقلاب، ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس در محله گیشا و ایستگاه متروی میدان فاطمی هم در نزدیکی محله امیرآباد قرار دارند.

خیابان‌های اصلی و ساختمان‌ها و ادارات مهم امیرآباد

سازمان انرژی هسته‌ای ایران، شرکت مخابرات ایران و سازمان ملی فضای مجازی از جمله سازمان‌های دولتی هستند که در شمال محله امیرآباد قرار دارند و وجود سازمان انرژی اتمی محدودیت‌هایی را در این منطقه مثل ممنوعیت عکسبرداری به وجود آورده است. به علاوه، برخی ساختمان‌های مهم و شاید تاریخی شهر تهران نیز در این محله واقع شده‌اند که در موردشان

از جمله خیابان‌های اصلی که در محله امیرآباد واقع شده یا از این محله می‌گذرند، می‌توان به خیابان کارگر، بلوارکشاورز، خیابان فاطمی، خیابان سیندخت، بلوار جانبازان و خیابان آزادگان اشاره کرد:

بلوار کشاورز

محله امیر آباد از سمت میدان انقلاب به بالا شروع می‌شود و اولین نشانه این محله یکی از زیبا و قدیمی‌ترین بلوارهای تهران یعنی بلوار کشاورز است. بلوارکشاورز، خیابانی پهن و سرسبز با جوی آب روانی که در میانه‌اش جریان دارد، در گذشته “بلوار الیزابت” نامیده می‌شد.

بلوار کشاورز در محله امیرآباد
بلوارکشاورز که در قدیم بلوار الیزابت نامیده می‌شد، از قلب محله امیرآباد عبور می‌کند.

بلوار الیزابت در زمان خودش، با وجود عبور نهر آب میان آن که به “آب کرج” معروف بوده، جایی برای گشت و گذار و پیک نیک تهرانی‌ها بوده است. “آب کرج” در واقع رودخانه‌ای بوده که از رودخانه کرج جدا شده و به سمت منطقه بهجت‌آباد و بعد به سمت دارالخلافه تهران می‌رفته است.

این نهر هنوز هم در میان بلوار کشاورز جاری است و با وجود فضای سبز و نیمکت‌هایی که پیرامون نهر وجود دارد، فضایی جذاب برای نشستن عابرین و پیاده‌روی است.

برج آ-اس-پ

برج‌های سه‌گانه آ-اس-پ در شمال محله امیرآباد تصویری بلند مرتبه و آشنا برای پایتخت‌نشینانی است که از بزرگراه همت عبور می‌کنند. این برج‌ها، یکی از بهترین مجتمع‌های مسکونی بلندمرتبه تهران به شمار می‌روند و در سال‌های اخیر در کنار آن برجی مثلثی شکل به نام برج بین‌المللی تهران نیز ساخته شده است.

این مجتمع که از  سه برج 23طبقه A ،S وP تشکیل شده، در ضلع شمالی برج بین المللی تهران و بزرگراه حکیم، ضلع غربی بزرگراه کردستان ، ضلع شرقی بلوار آزادگان، ضلع جنوبی خیابان ایران‌شناسی و در شمال غربی محله یوسف‌آباد ، جنوب محله شیراز و ملاصدرا و جنوب شرقی شهرک والفجر امیرآباد قرار دارد.

برج-آ-اس-پ در شمال محله-امیرآباد
برج آ اس پ در شمال محله امیرآباد واقع شده و از سه برج مجزا تشکیل شده است.

برج آ. اس. پ دارای 250 واحد آپارتمانی، 120 واحد آپارتمانی ویلایی، 140 واحد تجاری و هر برج آن دارای 4 آسانسور است.

این برج‌ها دارای استخر ، سونا و جکوزی، سالن ورزش، زمین اسکیت، سالن اجتماعات و فضای سبز با پوشش گیاهی متنوع هستند و در طبقات زیرین این برج‌ها، واحدهای تجاری مختلف پوشاک، کفش، بانک، صرافی، رستوران، کافی شاپ، فست فود و… در دسترس اهالی این مجتمع قرار دارد.

شهرک والفجر

شهرک والفجر یک شهرک مسکونی در شمال محله امیرآباد است که از سمت شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از غرب به خیابان کارگر شمالی (و بزرگراه چمران) و از شرق به بزرگراه کردستان و خیابان شیخ‌بهایی‌جنوبی می‌رسد.

بخش تعاونی‌ساز این شهرک مسکونی، توسط تعاونی‌های مسکن سازمان‌های دولتی دادگستری و قوه قضائیه، سازمان انرژی اتمی ایران، نیروی هوایی، سپاه، نخست‌وزیری و ریاست جمهوری، وزارت بازرگانی، تعاونی مسکن پزشکان، بانک صنعت و معدن و شهرداری تهران ساخته شده است.

محله امیرآباد و شهرک والفجر
شهرک والفجر یک شهرک مسکونی در شمال محله امیرآباد است.

عموم اهالی این شهرک را کارکنان این ادارات دولتی تشکیل می‌دهند.

اتوبوس‌های پایانه معین به شهرک والفجر و میدان ولیعصر به شهرک والفجر این محله را به نقاط مختلف تهران وصل می‌کنند. به علاوه این اتوبوس‌ها در مسیر عبورشان، از میان محله امیرآباد هم گذر می‌کنند.

هتل لاله

هتل لاله از قدیمی‌های محله امیرآباد است که در نزدیکی پارک لاله واقع شده و میهمانان این هتل می‌توانند از منظره و آب و هوای مطبوع پارک لذت ببرند. ساختمان مدرن و بلند بالای هتل لاله که طراحی و ظاهر خاص و متفاوتی دارد، بیش از 80 سال است که در محله امیرآباد حضور دارد.

هتل 5 ستاره بین‌المللی لاله تهران در سال 1946 میلادی توسط شرکت هواپیمایی بین‌المللی پان امریکن راه‌اندازی شد و در ابتدا، هتل اینتر کنتیننتال نامیده می‌شد. این هتل سیزده طبقه با 380 اتاق دبل، توئین و کانکت و انواع سوئیت و امکانات رفاهی و ارتباطی، سال‌هاست که پذیرای مسافران پایتخت است.

هتل لاله در محله امیرآباد
هتل لاله در سال 1946 توسط شرکت هواپیمایی پان آمریکن در محله امیرآباد ساخته شد

وجود رستوران‌های لوکس ایرانی، فرانسوی و چینی با محیطی گرم و موسیقی زنده سنتی و… از جمله جذابیت‌های این هتل به شمار می‌رود.

هتل لاله همچنین دارای مرکز تجاری، استخر روباز، سونای خشک و بخار همراه با ماساژور، سالن بدنسازی و سالن بیلیارد، کافی شاپ و آرایشگاه است. این هتل قدیمی ولی معروف، در محله امیرآباد، خیابان دکتر فاطمی، نبش خیابان حجاب قرار دارد.

امکانات فرهنگی، تفریحی محله امیرآباد

امیرآباد به‌عنوان یکی از محله‌های قدیمی تهران، چندین مرکز فرهنگی تفریحی را در دل خود می‌بیند که از جمله آنها می‌توان به چندین موزه و پارک لاله اشاره کرد:

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر تهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مراکز هنری ایران، در ضلع غربی پارک لاله در خیابان کارگر شمالی واقع شده است. معماری مدرن و زیبای ساختمان نمایشگاه و تندیس‌هایی که در محوطه سبز آن نصب شده‌اند، شمایی از این فضای خاص و هنری به عابرین نشان می‌دهد.

این موزه دارای 9 گالری است که سه‌تای آنها نمایشگاه و گنجینه‌ای گرانقدر از آثار نقاشی کلود مونه، ونسان ون‌گوگ، پابلو پیکاسو، رنه مارگریت، اندی وارهول و دیگران است.میانگین قیمت کل آثار این گنجینه بین 5 تا 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در عین حال در طول سال، در شش گالری دیگر موزه، نمایشگاه‌های موقتی و فصلی برپا می‌شود. گالری‌ها در مسیر گذر بازدیدکنندگان ردیف شده‌اند و یکی پس از دیگری قرار دارند.

موزه هنرهای معاصر در محله امیرآباد
موزه هنرهای معاصر تهران در کنج غربی پارک لاله در خیابان کارگر شمالی واقع شده است.

این موزه در سال 1356 به دستور فرح پهلوی و با حمایت بنیاد فرح ساخته شد. ساختمان زیبای این موزه توسط کامران دیبا، در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده است.

در واقع اهالی محله امیرآباد به گنجینه‌ای نفیس از هنر مدرن دنیا در محله خود دسترسی دارند که در موزه هنرهای معاصر تهران قرار گرفته است. این موزه محل برپایی نمایشگاه‌های هنری است و فضایی خاص برای تفریح و گشت‌و‌گذار فرهنگی هنری برای تمام تهرانی‌های هنر دوست و البته اهالی امیرآباد است.

موزه فرش

وقتی در پارک لاله به سمت شمال پیش برویم، به موزه فرش ایران می‌رسیم که با معماری خاص و الهام گرفته از دار قالی ایرانی، یکی از گران‌قیمت‌ترین و نفیس‌ترین موزه‌های هنر دسنتی ایرانی است که در محدود محله امیرآباد واقع شده است.

این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و طراح معمار آن عبدالعزیز فرمانفرمائیان، سازنده استادیوم آزادی بوده است.

موزه فرش در محله امیرآباد
موزه فرش ایران به دستور فرح پهلوی و توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شده است.

در تالار اصلی طبقه همکف این موزه، حدود 150 تخته فرش‌ بسیار نفیس از سراسر ایران که توسط قالیبافان هنرمند ایرانی بافته شده، نگهداری می‌شود. طبقه دوم موزه نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای فرش در نظر گرفته شده است.

موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، رو‌به‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی قرار دارد.

مراکز فرهنگی-آموزشی محله امیرآباد

مهم‌ترین ویژگی محله امیرآباد، وجود دانشکده‌های دانشگاه تهران، مثل دانشکده‌های علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، فنی، فیزیک، ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران و البته کوی خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران در این محله است که قاعدتا منجر به تردد دانشجویان و اساتید دانشگاه در این محله شده است.

امیرآباد را می‌توان محله‌ای دانشجویی دانست که به دلیل نزدیکی به مراکز دانشگاهی، برای سکونت دانشجویان و استادان دانشگاه محبوب و پرطرفدار است.

دانشگاه تهران در محله امیرآباد
در قلب محله چندین دانشکده قرار دارند و همین باعث سکونت دانشجویان زیادی در این محله شده.

درعین حال، این محله از نظر دسترسی اهالی به مدارس ابتدایی و دبیرستان با کیفیت هم کم و کسری ندارد و چندین مدرسه‌ دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف در این محله و در دسترس خانواده‌ها وجود دارد.

دبستان پسرانه غیردولتی شهریار، دبیرستان متوسطه دوره اول هیات امنایی دخترانه یاس نبی، دبیرستان متوسطه دوره اول غیردولتی پسرانه پژوهش و دبیرستان متوسطه دوره دوم دخترانه فرزانگان از جمله مدارس این منطقه هستند.

دبیرستان ‌معروف پسرانه انرژی اتمی با متقاضیان زیاد برای ثبت‌نام در امیرآباد قرار دارد و دبیرستان‌ تیزهوشان دخترانه فرزانگان هم در خیابان کارگر شمالی واقع شده است.

آموزشگاه‌های زبان شکوه، مرکز زبان قانون، موسیقی هم‌آوا، موسیقی آیین فاخته، موسیقی دریا از جمله مراکز آموزشی در محله امیرآباد به شمار می‌روند.

کوی دانشگاه

کوی دانشگاه تهران، خوابگاه دانشجویی پسران و دختران دانشگاه تهران است که در انتهای خیابان کارگر شمالی و محله امیرآباد قرار دارد و فضای این محله را دانشجویی کرده است.

کوی دانشگاه، یکی از سیزده خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران به حساب می‌آید و گفته می‌شود که بزرگ‌ترین مجموعه خوابگاه دانشجویی در خاورمیانه‌ است.

کوی دانشگاه در محله امیرآباد
کوی دانشگاه، خوابگاه دانشجویی پسران و دختران دانشگاه تهران است که در انتهای کارگر شمالی قرار دارد.

فضای سبز و پارک‌های محله امیرآباد

بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بوستان و فضای سبز محله امیرآباد، پارک لاله است و علاوه بر آن، این محله، دارای بوستان‌های محلی کوچک و بزرگی است. از جمله:

  • بوستان رفتگر در بزرگراه جلال آل‌احمد، نبش بزرگراه چمران
  • بوستان مینو در شهرک والفجر، خیابان ایران‌شناسی
  • بام امیر آباد که پلی زیبا با منظره‌ای از برج میلاد است و در خیابان کارگر شمالی، بالاتر از سازمان انرژی اتمی واقع شده.
  • بوستان آرام، خیابان کارگر مالی، خیابان هفدهم، خیابان جانبازان
  • پارک آموزش ترافیک در بزرگراه کردستان، انتهای خیابان والفجر (جانبازان)
  • بوستان زیتون در شهرک والفجر، میدان شقایق، خیابان سیزده آبان
  • بوستان ارغوان در شهرک والفجر، خیابان بیست و دو بهمن، خیابان یازدهم
  • بوستان یک در محله امیرآباد، بزرگراه چمران
  • بوستان ژاپنی در خیابان پروانه، خیابان چهارم، خیابان جنت
  • بوستان یادمان سبز در خیابان هفدهم، خیابان جانبازان
  • پارک مجتمع آ.اس.پ، شهرک والفجر، خیابان شیخ بهایی، خیابان شصت و چهارم
  • بوستان بنفشه در خیابان کارگر شمالی، خیابان هفدهم، خیابان فجر دوم
  • بوستان باران در بزرگراه کردستان، خیابان دبستان، نبش کوچه بیست ودوم
  • بوستان دبستان در بلوار آزادگان، خیابان بیست و یکم

پارک لاله

بوستان زیبای لاله یکی از پارک‌های قدیمی تهران است که در محله امیرآباد و در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز واقع شده است.

پارک لاله با طراحی “ژوفه”، طراح معروف فرانسوی و توسط بنیاد فرح پهلوی و پیش از انقلاب و به نام پارک فرح ساخته شد. این پارک زیبا که 35 هکتار وسعت دارد، فضای سبزی وسیع و آرامش‌بخشی در محله امیرآباد است که به شیوه پارک‌های ژاپنی طراحی شده و در قسمت جنوبی پارک، آب‌نماها و جوی‌های مارپیچ به سبک ژاپنی دیده می‌شود.

فضای سبز پارک لاله دارای گونه‌های مختلف گیاهی مثل چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره‌ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر است.

پارک لاله در محله امیرآباد
پارک لاله به وسعت 35 هکتار قبل از انقلاب اسلامی در تقاطع خیابان کارگر و بلوار کشاورز ساخته شد

این پارک با داشتن زمین‌ والیبال، میزهای مخصوص شطرنج، دستگاه‌های چندمنظوره‌ ورزشی و بدنسازی، مسیر دوچرخه‌سواری، باشگاه اسکیت و زمین بازی کودکان، فضای مطلوبی برای ورزش و سرگرمی کودکان و بزرگسالان محله است.

در این پارک تندیس‌های مختلفی از جمله تندیس خیام و ابوریحان بیرونی کار دست «ابوالحسن صدیقی» نصب شده است.

مراکز خرید محله امیرآباد

خیابان کارگر شمالی که مهم‌ترین خیابان محله امیرآباد است، یکی از خیابان‌های شلوغ شهر است و مملو است از ویترین‌های رنگارنگ فروشگاه‌ها که در نتیجه فضای مناسبی برای انجام خرید به حساب می‌آید. بدین ترتیب، اهالی محل دسترسی خوبی به مراکز خرید محلی دارند.

به جز این، چند مرکز خرید بزرگ مثل بازار میوه و تره بار قزل‌قلعه، شهروند قزل‌قلعه، فروشگاه اتکا و فروشگاه تعاونی سپه و دو مرکز خرید لاله و احسان و همچنین بازارچه پارک لاله از دیگر مراکز خرید محله هستند که جزو امکانات خرید امیرآباد به شمار می‌روند.

شهروند و بازار تره بار قزل‌قلعه

بازار میوه و تره‌بار قزل‌قلعه و همچنین فروشگاه شهروند قزل‌قلعه، مهم‌ترین مراکز خرید مایحتاج روزانه اهالی امیرآباد هستند.

قزل‌قلعه در گذشته‌های دور یعنی در دوره قاجار، یکی از انبارهای نظامی برای نگهداری مهمات بود و این انبار مهمات در دوران پهلوی دوم، به زندان مجرمان سیاسی تبدیل شد و خیلی از شخصیت‌های انقلابی در این زندان، حبس بوده‌اند.

البته زندان قزل‌قلعه در سال 1350 خراب شد و برای ساخت میدان میوه و تره‌بار، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

شهروند قزل قلعه در محله امیرآباد
شهروند قزل قلعه در مجاورت بازار تره‌بار قزل قلعه در تقاطع بزرگراه‌های کردستان و جلال آل‌احمد واقع شده

در حال حاضر نام این میدان، میدان میوه و تره‌بار جلال آل‌احمد است و در کنار آن یکی از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند هم فعالیت دارد. بازار قزل قلعه، در خیابان کارگر شمالی، خیابان هفتم قرار دارد و دیگر در ورودی آن در بزرگراه جلال آل‌احمد واقع شده است.

فروشگاه اتکا امیرآباد

فروشگاه اتکا شعبه نامجو، یکی از شعبات اصلی فروشگاه‌های زنجیره ای اتکا در شهر تهران است که در دسترس اهالی محله امیرآباد قرار دارد. این فروشگاه انواع محصولات خوراکی و غیر خوراکی را با قیمت مناسب و به صرفه، به مشتریان به‌خصوص خانواده‌های نیروهای مسلح ارائه می‌کند.

این فروشگاه دو طبقه در خیابان کارگر شمالی، رو به روی پارک لاله قرار دارد.

فروشگاه سپه امیرآباد

شرکت تعاونی مصرف سپه مرکزی با انواع محصولات، مایحتاج روزانه خانواده‌ها را برآورده می‌کند و بسیاری از ساکنان محله برای خریدهای روزانه به این فروشگاه مراجعه می‌کنند.

فروشگاه سپه در محله امیرآباد، تقاطع خیابان کارگر و خیابان فاطمی واقع شده است.

بازارچه بوستان لاله

بازار‌چه‌ خود‌اشتغالی پارک لاله و گذر فرهنگ و هنر در ضلع غربی پارک لاله، بازار‌چه‌ای قدیمی، محبوب و دائمی است که در آن افراد هنرمند، محصولات هنر دست خود را در غرفه‌های بازارچه در معرض نمایش و فروش قرار داده‌اند.

در این بازارچه محصولات صنایع‌دستی مثل حکاکی روی سنگ و چوب، ظروف سفالی‌، تابلو نقاشی، گل و گلدان‌، وسایل حصیری و لوازم چوبی، عروسک و لباس سنتی و… در غرفه‌های نقلی هنرمندان ساخته و عرضه می‌شوند.

بازارچه لاله در محله امیرآباد
در بازار‌چه‌ خود‌اشتغالی پارک لاله، هنرمندان محصولات هنری خود را در معرض نمایش و فروش قرار می‌دهند

در کنار غرفه‌های فروش محصولات هنری، می‌توان غرفه‌های خوراکی را نیز یافت که با ارائه غذاهای خانگی مثل آش، کوکو، املت، سمبوسه و فلافل، میرزا‌قاسمی و واویشکا با قیمت مناسب، این بازارچه را پاتوق محبوب اهالی محله به خصوص دانشجویان کرده است.

مراکز درمانی محله امیرآباد

وجود بیمارستان قلب، بیمارستان شریعتی و کلینیک تخصصی دندانپزشکی ارتش در محله امیرآباد این محله را منطقه‌ای مهم در زمینه ارائه خدمات درمانی به اهالی این محله، دیگر شهروندان تهرانی و حتی بیمارانی از سراسر کشور کرده است:

بیمارستان قلب تهران

مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق تهران، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در محله امیرآباد قرار دارد.

این بیمارستان، یک مرکز پیشرفته قلبی با ظرفیت 470 تخت بستری، 11 اتاق عمل جراحی قلب باز و 6 اتاق کت لب است که سالیانه بیش از سه هزار و 500عمل جراحی در زمینه‌های مختلف بیماری‌های قلبی در آن انجام می‌شود.

بخش‌های مختلف و متنوع بستری، این مرکز را به یکی از منحصر به فردترین مراکز خدمات‌رسانی به بیماران قلبی تبدیل کرده است.

بیمارستان قلب در محله امیرآباد
مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در محله امیرآباد قرار دارد.

وجود بخش‌های پاراکلینیکی و سرپایی، شامل کلینیک‌های تخصصی، اکو کاردیوگرافی، هولتر مانیتورینگ فشار خون و نوار قلب، تست ورزش، آریتمی و سنکوب از دیگر بخش‌های مهم در این بیمارستان تک تخصصی است. بیمارستان قلب تهران در خیابان کارگر شمالی، نبش بزرگراه جلال آل‌احمد واقع شده است.

بیمارستان شریعتی

بیمارستان دکتر شریعتی از جمله بیمارستان‌های عمومی و مجهز دولتی تهران است که در محله امیرآباد واقع شده و تعداد مراجعان سرپایی و بستری این بیمارستان سالانه حدود 136 هزار نفر برآورد می‌شود.

این بیمارستان دارای 857 تخت ثابت بستری، 105 نفر پزشک از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و 475 پرسنل پرستاری است.

بیمارستان شریعتی دارای بخش‌های جراحی ارتوپدی، جراحی عمومی، روماتولوژی، داخلی اعصاب، غدد، گوارش، خون، زنان و زایمان، نوزادان، نازایی، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق، جراحی قلب و عروق، نفرولوژی، ارولوژی، پیوند کلیه، جراحی فک و صورت، CCU, ICU و … است.

قدیمی‌ترین بخش بیمارستان شریعتی، مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان است که در سال 1344 توسط صادق نظام‌مافی، پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه تهران ساخته شد و در سال 1347 با ریاست نظام‌مافی شروع به کار کرد.

بیمارستان دندانپزشکی نیروی زمینی ارتش تهران

بیمارستان دندانپزشکی 600 نیروی زمینی ارتش تهران در محله امیرآباد، تقاطع خیابان کارگر شمالی و خیابان فاطمی قرار دارد که به کارکنان تحت بیمه نیروهای مسلح، خدمات دندان‌پزشکی ارائه می‌کند.

در این بیمارستان انواع خدمات درمانی مرتبط با دندان‌پزشکی، از جمله ترمیم، کشیدن دندان، پروتز، جراحی‌های مرتبط با دندان و لثه، ایمپلنت دندان و زیباسازی انجام می شود.

با توجه به این نکته که این بیمارستان جزو بیمارستان‌های نظامی است، خدمات ارائه شده در بیمارستان 600 ارتش، تحت پوشش خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار دارد و افراد نظامی با هزینه‌ای پائین امکان استفاده از خدمات این مرکز را دارند.

مراکز ورزشی محله امیرآباد

محله امیرآباد از نظر امکانات ورزشی و برخورداری از باشگاه‌های ورزشی موقعیت خوبی دارد و در نتیجه اهالی این محله برای ورزش کردن بهانه‌ای نخواهند داشت.

بی‌تردید، مهم‌ترین مرکز ورزشی این محله، ورزشگاه فوتبال دانشگاه تهران است. این ورزشگاه روبروی کوی دانشگاه تهران قرار داشته و گنجایش حضور 20 هزار تماشاگر را دارد.

بعضی از مراکز ورزشی محله امیرآباد به شرح زیر هستند:

  • مدرسه فوتبال و فوتسال آرمان که زیر نظر ناصر جعفری، مربی سابق تیم ملی دانشجویان ایران در امیرآباد شمالی، بزرگراه جلال آل‌احمد غرب، جنب دانشگاه مدرس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دایر شده است.
  • استخر و مجموعه ورزشی ستاره امیر در خیابان کارگر شمالی، بعد از چهار راه جلال آل‌احمد، نبش کوچه دهم.
  • مجتمع ورزشی سازمان انرژی اتمی شامل مجموعه‌آبی، سالن‌توپی، سالن پیلاتس و یوگا، استخر و سونا، سالن چندمنظوره، بدنسازی، تالار و بوفه و رستوران و زمین چمن در بلوار آزادگان، خیابان 24 جنوبی.
  • سالن ورزشی چند منظوره آفتاب با استخر، سالن تنیس و سالن رزمی و سالن شطرنج و سالن بدنسازی و سالن ایروبیک و سالن توپی در محله امیرآباد، بلوار آزادگان، خیابان بیست و چهارم.
  • مجموعه ورزشی صدف، واقع در شهرک والفجر، میدان شهدای دانشجو، خ. دوم
  • زورخانه دانشگاه تهران در خیابان کارگرشمالی، بالاتر از خیابان 15

مراکز مذهبی محله امیرآباد

مسجد النبی و مسجد امیر(ع) مهم‌ترین و معروف‌ترین مساجد محله امیرآباد هستند که بیشتر مراسم مذهبی و ترحیم اهالی در این مساجد برگزار می‌شود.

مسجد النبی یکی از مساجد و پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی تهران است که در محدوده محله امیرآباد شمالی – مقابل کوی دانشگاه تهران واقع شده و سالن اجتماعات مجهز و وسیعی دارد که بسیاری از مراسم ترحیم و بزرگداشت اهالی در این مسجد برپا می‌شود.

مسجد النبی در محله امیرآباد
سالانه بسیاری از افراد مراسم ختم و ترحیم اقوام را در مسجد النبی برگزار می‌کنند.

مسجد امیر دیگر مسجد محله امیرآباد است که در خیابان کارگر شمالی، بین خیابان فاطمی و بزرگراه جلال آل‌احمد و بین دو خیابان گردآفرید و اشراقی قرار دارد.

سخن آخر

محله امیرآباد به‌عنوان منطقه‌ای در قلب شهر تهران، محله‌ای زنده و پر رفت و آمد است که بنا به دلایل زیادی، محله‌ای ایده‌آل برای سکونت افراد است که یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این محله برای زندگی، نزدیکی به مراکز دانشگاهی دانشگاه تهران است.

این محله اگر چه شلوغ و پر سر و صدا و ترافیک است، اما به دلیل دسترسی خوب شهری و امکاناتی که در دسترس دارد، محله‌ای گران‌قیمت در تهران به شمار می‌رود. محله امیرآباد از نظر بافت شهری محله‌ای است که در کنار آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نوساز، همچنان می‌توان خانه‌های قدیمی و ویلایی نیز در آن یافت. البته این محله نیز به سان دیگر محله‌های تهران، به سمت نوسازی و آپارتمان‌سازی پیش می‌رود و منطقه‌ای عالی و رو به رشد برای سرمایه‌گذاری است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments