محله باغ‌فیض؛ خوش مسیر، خوش آب‌و‌هوا و خوش خرید

آشنایی با محله باغ‌فیض تهران

محله باغ‌فیض در شمال غرب تهران، محله‌ای قدیمی و خوش آب‌و‌هواست است که در مسیر بادهای خنک غرب به شرق تهران قرار دارد و وزش همین بادهاست که فرصت آلودگی هوا را به آسمان آبی این منطقه نمی‌دهد.

این محله روزگاری روستایی خوش آب‌و‌هوا، پر از باغ‌های درختان میوه خوش آب‌و‌رنگ و جالیزهای پربار به نام روستای باغ‌فیض بوده است.

محله باغ‌فیض در منطقه 5 شهرداری تهران، میان دو میدان پرتردد غرب تهران یعنی صادقیه در جنوب و پونک در شمال قرار گرفته و از نظر پیشینه از هر دوی این محله‌ها قدمت بیشتری دارد. درخت توت میدان باغ‌فیض که گفته می‌شود حدود هفتصد سال عمر دارد و همچنان برگ و بار و البته میوه توت شیرین است، شاهد زنده گذشته طولانی این محله است.

باغ‌فیض حالا جزو محله‌های نوساز شمال غرب تهران است که از نظر دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی و حمل و نقل شهری تهران، آب و هوا و امکانات شهری محله ممتازی به شمار می‌رود. در این نوشتار با نیک بوم همراه شوید تا در باغ‌فیض، این محله شمال غربی تهران بگردیم و این محله قدیمی را بیشتر بشناسیم.

محله باغ‌فیض کجاست؟

وقتی از میدان دوم صادقیه تهران، وارد بلوار اشرفی اصفهانی شده و به سمت شمال حرکت کنیم، به تقاطع این بلوار با بزرگراه حکیم می‌رسیم؛ اینجا مرز جنوبی منطقه باغ‌فیض است؛ تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با بزرگراه همت مرز شمالی این منطقه قدیمی است و از شرق و غرب، بلوار اشرفی اصفهانی و بزرگراه ستاری، محله باغ‌فیض را محاصره می‌کنند. 

موقعیت جغرافیایی محله باغ‌فیض
محصور شدن بین اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، مسیر دسترسی این محله به نقاط مختلف شهر را سریع می‌کند.

در واقع این محله بین بلوار اشرفی اصفهانی و سه بزرگراه همت، حکیم و ستاری محصور شده است و البته این محصور شدن، مسیر دسترسی این محله به نقاط مختلف شهر تهران را باز و سریع کرده است.

چرا باغ‌فیض؟

درباره دلیل نام‌گذاری این محله به باغ‌فیض، باید در مسیر تاریخ، به دهه‌های قبل از سی خورشیدی برویم؛ یعنی زمانی که این محله روستایی خوش آب‌و‌هوا و سرسبز به نام باغ‌فیض بوده است و هنوز پای ساخت‌و‌ساز و زندگی شهری به این روستا نرسیده بود. 

در واقع این روستا به این دلیل باغ‌فیض نامیده می‌شده که بزرگ و مرغوب ترین باغ این روستا، متعلق به فردی به نام فیض‌الله از اهالی روستا بوده و همین موضوع باعث می‌شود که اسم “باغ‌فیض” روی این روستا ثبت شده و تا امروز باقی بماند.

باغ فیض با وجود رشته قنات پرآبی که در این روستا جاری بوده، روستایی سرسبز و پر از باغ درختان پرثمر میوه‌های انار، خرمالو، گردو، زردآلو و توت و جالیزهای خیار و گوجه و… بوده است. هسته مرکزی روستای باغ‌فیض با عنوان شاهک در محل فعلی مرکز خرید تیراژه قرار داشته و در اطراف آن، زمین‌های کشاورزی و باغات اهالی روستا واقع شده بود.

بافت قدیمی محله باغ‌فیض
جابه‌جا آثاری از بافت قدیمی مثل درختان و دیوارهای کاهگلی باغ‌های قدیمی در این محله‌ دیده می‌شود.

باغ‌هایی که جایشان را به برج‌ها دادند

به مرور زمان و با تغییر و تحول شهر تهران از دهه سی خورشیدی به بعد، پای ساخت‌و‌ساز شهری به این روستا ‌هم رسید و باغ‌های بزرگ و پر دار و درخت تخریب و جای خود را به برج‌ها و آپارتمان‌های بلندبالا داد. 

این روند با ریتم نسبتا کندی ادامه پیدا می‌کرد تا دهه هشتاد که ساخت مرکز خرید تیراژه در این محله، باعث تحول ساخت‌و‌ساز و سرعت‌گیری نوسازی در این منطقه شد. تا جایی که امروزه در گذر از این محله، به ندرت می‌توان بافت و معماری قدیمی خانه‌ها و درختان کهنسال باقی‌مانده از باغ‌های روستا را در گوشه و کنار محله دید.

برج سفید رنگ مسکونی و تجاری آرمان، در بزرگراه اشرفی اصفهانی یکی از برج‌های بلند تهران و نشانه محله باغ‌فیض است.

پیشینه‌ای به قدمت درخت توت 700 ساله

محله باغ‌فیض نشانه‌هایی در خود دارد که از پیشینه کهن آن خبر می‌دهند. درخت توت مشهور باغ‌فیض که گفته می‌شود عمری 700 ساله دارد و محلی‌ها به آن درخت حضرت ابوالفضل می‌گویند، یکی از نمادهای قدمت این محله است. این درخت در میدان باغ‌فیض قرار دارد و همچنان پر برگ و بار و توت شیرین است.

بقعه دو امام‌زاده‌ “حمیده خاتون” و “سید جعفر” که از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) هستند، نشانه دیگری از قدمت این منطقه به شمار می‌روند.

امامزاده‌های محله باغ‌فیض
بقعه دو امام‌زاده‌ حمیده خاتون و سید جعفر در محله باغ‌فیض واقع شده‌اند.

وجود این امامزاده‌ها، محله باغ‌فیض را به یک مقصد زیارتی تبدیل کرده و عامل رشد و پیشرفت محله هم بوده است. ضمن اینکه هنوز جا به جا، آثاری از بافت قدیمی و روستایی مثل درختان و دیوارهای کاهگلی باغ‌های قدیمی در این محله‌ نوسازی شده دیده می‌شود.

این آثار و نشانه‌ها در سکوت، پیشینه و حال و هوای روستایی و طبیعت گذشته باغ‌فیض را روایت می‌کنند.

دسترسی آسان به خطوط حمل‌ونقل عمومی

از نظر دسترسی بزرگراهی و در دسترس بودن وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، باغ فیض موقعیت خوبی دارد.

خط اتوبوس تندرویBRT  که از بلوار اشرفی اصفهانی عبور می‌کند، اهالی باغ‌فیض را به میدان صادقیه و آزادی در جنوب و میدان پونک در شمال و البته ایستگاه‌های مترو و پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی که در این میادین واقع شده‌اند، می‌رساند. 

در عین حال خطوط تاکسیرانی و اتوبوس چرخشی هم در این محله در دسترس ساکنان باغ‌فیض هستند.

دسترسی محله باغ‌فیض به حمل و نقل عمومی
دسترسی به میادین صادقیه، آزادی و پونک با خط اتوبوس تندروی BRT بلوار اشرفی اصفهانی فراهم است.

وجود بزرگراه‌های حکیم، همت و بزرگراه ستاری و البته بلوار اشرفی اصفهانی، تردد با خودروی شخصی را برای اهالی این منطقه به نقاط مختلف شهر تهران سریع و راحت کرده است.

محله‌ باغ‌فیض در حد فاصل دو مرکز خرید بزرگ

در دهه 80، مرکز خرید بزرگ و مشهور تیراژه در سمت شرقی محله باغ‌فیض و نبش بلوار اشرفی اصفهانی ساخته شد و وجودش رونق و جنب و جوشی به منطقه وارد کرد. تا این حد که می‌توان روند سرعت گرفتن ساخت‌و‌ساز در باغ فیض را به قبل و بعد از حضور تیراژه تقسیم کرد. مراکز خریدی که در محله باغ‌فیض واقع شده‌اند عبارتند از:

مرکز خرید تیراژه 

مرکز خرید تیراژه با فروشگاه‌های متنوعی از پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، ورزشی، کیف، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و.. یکی از مراکز خرید مدرن و مجهز و محبوب غرب تهران است که در شرق محله باغ‌فیض واقع شده است. 

این مرکز خرید، سه طبقه تجاری، یک طبقه شهربازی سرزمین عجایب در طبقه آخر، یک طبقه نمایشگاه بزرگ مبلمان و صنایع چوبی در زیر همکف و سه طبقه پارکینگ و چندین رستوران و فست‌فود دارد.

مرکز خرید تیراژه در محله باغ‌فیض
ساخت مرکز خرید تیراژه در رونق ساخت و ساز در محله باغ‌فیض تاثیر فراوانی داشت.

این مرکز خرید و شهربازی سرپوشیده سرزمین عجایب در طبقه آخر تیراژه، علاوه بر اهالی محل، برای سایر اهالی غرب تهران هم جذاب و مقصدی برای خرید، گشت‌زنی، تفریح و سرگرمی به خصوص برای کودکان و نوجوانان است.

پاساژ، پردیس و هایپر کوروش

مجتمع فرهنگی تجاری کوروش یا کوروش‌مال، نبش بزرگراه ستاری و در غربی‌ترین نقطه محله باغ‌فیض واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران با وسعت 9هزار و 500 متر مربع است که در سال 93 افتتاح شد.

پاساژ کوروش 18 طبقه دارد که هفت طبقه زیرزمین آن، پارکینگ است و از طبقه منفی 2 تا طبقه پنجم به فروشگاه‌های این پاساژ اختصاص یافته که تعدادشان به 500 واحد می‌رسد. انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، زیورآلات، لوازم آشپزخانه و ظروف و هرآنچه دنبالش بگردید در ویترین فروشگاه‌های کوروش یافت می‌شود.

بورس انواع گوشی موبایل و طلا و جواهر، با دو بازارچه اختصاصی، دو بخش دیگر مجتمع تجاری کوروش هستند. 

پردیس سینمایی کوروش یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران با 12 سالن سینما و کنسرت و آمفی تئاتر است.

مرکز خرید کوروش در محله باغ‌فیض
مرکز خرید کوروش، بیش از 500 واحد فروشگاهی، یک هایپر مارکت بزرگ و یک پردیس سینمایی بی‌نظیر دارد.

شهربازی ژوپیتر دیگر بخش جذاب پاساژ کوروش است که به یک مرکز تفریحی غرب تهران تبدیل شده است. 

هایپر‌مارکت کوروش با ویترینی از مواد و محصولات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و میوه‌، سبزی و صیفی‌جات به همراه غذای آماده و شیرینی، نیازهای روزمره اهالی باغ‌فیض را تامین می‌کند.

در پاساژ کوروش، فود‌کورت، کافه‌ها، روف‌گاردن و شعبه رستوران‌های نایب، کافه ویونا، امیر شکلات و.. حضور دارند و بازدیدکنندگان کوروش انتخاب‌های خوراکی متنوعی دارند.

مراکز آموزشی محله باغ‌فیض

باغ‌فیض به عنوان یک محله مسکونی، از نظر دسترسی به مراکز آموزشی شرایط خوبی دارد و مدارس دولتی و غیرانتفاعی متعددی در مقاطع مختلف در این منطقه دایر شده است. ضمن اینکه امکان دسترسی خانواده‌های این محله به مدارس محله‌های هم‌جوار هم وجود دارد.

سرای محله باغ‌فیض واقع در بزرگراه ستاری شمال، خیابان خلیل‌آبادی، با برگزاری انواع کلاس‌های آموزشی و هنری ، خدمات آموزشی متنوعی به اهالی باغ‌فیض ارائه می‌دهد.

باغ و بوستان‌های محله

باغ فیض علاوه بر اینکه محله‌ای خوش آب‌وهوا و پر دار و درخت است، پارک و فضاهای سبز زیادی هم دارد که امکان ورزش و پیاده‌روی روزمره را برای اهالی محل فراهم کرده است. بوستان کاج در بلوار خلیل‌آبادی پارک بزرگ، قدیمی و معروف این منطقه است.

بوستان شمشاد درخیابان ۲۲ بهمن، پارک فرشته در خیابان مهستان، پارک میخک در بلوار اشرفی اصفهانی، بوستان نوید در بزرگراه ستاری و بوستان مهتاب در خیابان جنت از بوستان‌های اصلی محله باغ‌فیض به شمار می‌آیند.

حرف آخر

اگر جزو افرادی هستید که هنوز از دیدن بقایایی از بافت قدیمی شهر تهران لذت می‌برید، قطعا قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های محله باغ‌فیض ، گرچه تا حدودی در بین برج‌ها محاصره شده، برایتان لذت بخش خواهد بود.

این محله با واقع شدن بین میادین صادقیه و پونک، دسترسی خوبی به ایستگاه‌های مترو ، اتوبوس و تاکسیرانی دارد و به‌راحتی می‌توانید با رسیدن به یکی از این میادین، به گوشه‌گوشه شهر دسترسی داشته باشید. در عین حال، اتوبان‌های متعددی هم در اطراف محله باغ فیض واقع شده که امکان دسترسی به بخش‌های مختلف تهران را برایتان فراهم خواهد کرد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments