خرید خانه نزدیک مدرسه ؛ آری یا نه؟

خرید خانه نزدیک مدرسه و مزایا و معایب آن

تصور کنید چند ماهی است قصد خرید خانه دارید و بعد از دیدن ده‌ها خانه، یکی به دلتان نشسته ولی حالا یک ابهام شما را دچار تردید کرده؛ ماجرا این است که در نزدیکی این خانه، یک مدرسه قرار دارد. اینجاست که این سوال مطرح می شود که آیا خرید خانه نزدیک مدرسه کار درستی است یا اینکه بعد از استقرار در این خانه از انتخابتان پشیمان خواهید شد و سروصدای بچه‌های مدرسه‌ای و ترافیک احتمالی در ساعات مشخصی از روز در مقابل مدرسه، باعث آزارتان خواهد شد؟

در این مقاله ما قصد داریم تا بیشتر دراین رابطه صحبت کنیم و به بررسی مزایا و معایب خرید خانه نزدیک یک مدرسه بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید با توجه به شرایط موجود، تصمیم درستی بگیرید. پس با نیک بوم همراه باشید.

نکات مثبت و منفی خرید خانه نزدیک مدرسه

هیچ تردیدی نیست که پیدا کردن یک خانه مناسب، می‌تواند چالش برانگیز باشد. مخصوصا اگر معیارهای خاصی داشته باشید، یافتن خانه ایده‌آل قطعا برایتان سخت‌تر خواهد شد. حالا اگر خانه ایده‌آل‌تان را در نزدیکی یک مدرسه یافته‌اید، باید به نکات مثبت و منفی خرید خانه نزدیک مدرسه واقف باشید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید.

مزایای خرید خانه در کنار مدرسه:

خرید یا اجاره یک خانه در نزدیکی یک مدرسه می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد؛ چه برای خانواده‌‎هایی که فرزند مدرسه‌ای دارند و چه برای زوج‌های جوانی که هرروز صبح زود منزل را به مقصد محل کار ترک می‌کنند و در ساعات باز بودن مدرسه، در خانه نیستند یا بودجه مشخص و محدودی برای تامین مسکنشان دارند. در ادامه درمورد مزایای چنین خانه‌ای بیشتر صحبت خواهیم کرد:

  • مقرون به صرفه بودن

هزینه زندگی در محله‌هایی که نزدیک مدارس و دانشگاه‌ها هستند، به ویژه در شهرهای دانشجویی، نسبتا پایین‌تر از سایر مناطق شهر است. از آنجا که در این مناطق، دانشجویان زیادی ساکن هستند و معمولا قشر دانشجو، پول زیادی ندارد، هزینه زندگی دراین مناطق کمتر است. در نتیجه انتخاب یک خانه در نزدیکی یک مدرسه یا دانشگاه ممکن است مقرون به صرفه‌تر از اجاره یا خرید یک خانه مشابه در یک محله دیگر باشد.

  • نزدیک بودن به زمین‌های بازی

معمولا در اطراف مدارس زمین‌های بازی متعددی وجود دارند و این برای والدینی که فرزندان کوچک دارند، امتیاز مثبتی محسوب می‌شود. چرا که بدین ترتیب دیگر نیازی نیست تا بچه‌ها را سوار ماشین کرده و آنها را به پارک ببرید.

بسته به سن کودک و شرایط زمین بازی، والدین می‌توانند با خیال راحت و احساس امنیت اجازه دهند تا فرزندانشان به تنهایی به زمین بازی رفته و کمی در آنجا با دوستانش بازی کند؛ این کار به رشد حس استقلال کودکان کمک خواهد کرد. احتمالا در این زمین‌های بازی، فضاهایی برای بازی فوتبال، والیبال، بسکتبال و سایر امکانات رفاهی نیز وجود خواهد داشت.

مزایای خرید خانه نزدیک مدرسه
وجود فضاهای بازی در اطراف مدارس برای کودکان، از مزیت‌های خرید خانه در نزدیک مدرسه است.
  • افزایش ارزش ملک

خانه‌هایی که در نزدیکی مدارس قرار دارند، به ‌شدت مورد توجه خریداران خانه قرار می‌گیرند. بسیاری از کسانی که می‌خواهند خانه بخرند، برای زندگی در کنار یک مدرسه خوب حاضرند تا پول بیشتری پرداخت کنند.

یک بررسی از خریداران احتمالی حاکی از آن است که ۲۰% از افراد حاضرند برای خانه‌ای که در نزدیکی یک مدرسه خوب واقع شده حتی ۱۰% بیشتر از بودجه‌شان پول پرداخت کنند و ۱۰% از آنها مایل بودند بودجه خود را تا ۲۰% افزایش دهند تا نزدیک مدرسه خوبی باشند. پس نزدیک بودن به یک مدرسه خوب می‌تواند ارزش خانه را بالا ببرد.

  • مدارس، همسایگانی نیمه وقت

بیشتر مدارس فقط در طول سال تحصیلی باز هستند و در طول تعطیلات تابستانی خالی خواهند بود. درعین حال، درطول بعدازظهر تا صبح فردا نیز مدارس خالی هستند و این می‌تواند گزینه خوبی برای افراد شاغل که تا عصر سرکار هستند و همچنین افرادی که می‌خواهند همسایه نیمه‌وقت داشته باشند ایده‌آل خواهد بود.

  • عدم نیاز به سرویس مدرسه

یکی از مزیت‌های خرید خانه نزدیک مدرسه این است که بچه‌ها می‌توانند پیاده به مدرسه بروند و نیازی نیست که والدین آنها را به مدرسه برده و از مدرسه برگردانند. در عین حال دیگر نیازی نخواهید داشت تا برای فرزندانتان سرویس مدرسه بگیرید. در عین حال به خاطر نزدیک بودن خانه به مدرسه، فرزندانتان می‌توانند با صرف اندک زمانی خود را به موقع به مدرسه برسانند.

معایب خرید خانه نزدیک مدرسه:

البته خرید یا اجاره خانه در نزدیکی یک مدرسه قطعا معایبی هم دارد که باید در هنگام تصمیم‌گیری آنها را نیز مدنظر داشت و با سبک و سنگین کردن شرایط و بررسی اینکه با توجه به شرایط خانواده‌تان، کفه ترازوی مزایا سنگینی می‌کند یا معایب، تصمیم نهایی را گرفت. از مهمترین معایب زندگی در نزدیکی یک مدرسه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ترافیک بیشتر

در بعضی ساعات شبانه‌روز در کوچه و خیابان‌های اطراف هر مدرسه، شاهد ترافیک هستیم که عملا توسط سرویس‌های مدرسه و یا والدینی که فرزندانشان را به مدرسه برده یا از مدرسه برمی‌دارند، برمی‌گردد. حجم ترافیک در اطراف مدارسی که در خیابان‌های باریک و پرتردد واقع شده‌اند یا فضای پارک کافی در اطرافشان وجود ندارد، دو برابر خواهد شد. این امر بستگی به اندازه مدرسه نیز دارد و این حجم از ترافیک حتی می‌تواند تا حدودی باعث ایجاد آلودگی صوتی و کاهش کیفیت هوای آن اطراف شود.

پیدا کردن جای پارک در روزهایی که در مدرسه جلسه برگزار می‌شود تقریباً غیرممکن است. اگر جشن یا برنامه خاصی با حضور والدین برگزار شود، این وضع بدتر هم خواهد شد. اگر مدرسه پارکینگی برای کارکنان خود نداشته باشد برخی از کارکنان مجبور خواهند بود ماشین‌های خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنند. همچنین بعضی از والدین ممکن است از قوانین راهنمایی و رانندگی اطاعت نکرده و با مسدود کردن مسیرهای رانندگی یا پارک دوبل در خیابان ترافیک بیشتری ایجاد کنند.

معایب خرید خانه نزدیک مدرسه
یکی از معایب خرید خانه در نزدیک مدرسه ایجاد ترافیک و شلوغی در محله دربرخی از ساعات روز است.
  • محله پر سر و صدا

هرجا و هرزمان که تعداد زیادی از بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند، مطمئناً سر و صدای زیادی ایجاد خواهد شد. کسانی که دوست دارند در یک محله آرام زندگی کنند، انتخاب خانه در نزدیکی مدرسه گزینه خوبی برایشان نخواهد بود. کسانی که در نزدیکی مدرسه زندگی می‌کنند، در زمان باز بودن مدرسه و به ویژه در هنگام زنگ تفریح، صدای هیاهو و بازی کردن بچه‌ها را می‌شنوند.

البته این صداها با پایان ساعت مدرسه تمام ‌می‌شود، اما ممکن است بعد از آن هم، با برگزاری مسابقات ورزشی مدرسه و یا سایر فعالیت‌های خارج از برنامه، بعد از ساعت مدرسه سروصداهایی وجود داشته باشد.

  • خانه نزدیک مدرسه سخت به فروش می‌رود

با اینکه خانه در نزدیکی مدرسه، ارزش بالاتری دارد، اما درعین حال احتمال سخت‌تر به فروش رفتن آن نیز وجود دارد. چون خانواده‌هایی که به دنبال خرید خانه در نزدیکی مدرسه هستند، ممکن است محدود باشند. بنابراین نزدیک بودن به مدرسه می‌تواند تعداد خریداران را کاهش دهد.

اگر بخواهید ملکی که در مجاورت مدرسه است را بفروشید، یکی از فاکتورهای مهمی که احتمال فروش خانه را بالا خواهد برد، کیفیت مدرسه و یا حتی دانشگاه است. احتمال فروش خانه‌هایی که در مجاورت مدارس و دانشگاه‌هایی که جزو مراکز آموزشی ضعیف‌ حساب می‌شوند، کمتر از خانه‌هایی است که در کنار مدارس خوب هستند.

  • موارد اورژانسی مدرسه

گاهی وقت‌ها وقوع موارد اورژانسی و اضطراری در مدارس، همسایه‌ها را به دردسر می‌اندازد. مثلا ممکن است بوق هشدار آتش به هر دلیلی به صدا دربیاید، در این‌صورت نیروهای آتش‌نشان و مسئولین مدرسه موظف هستند مدرسه را به‌طور کامل تخلیه کرده و تا زمانی که مطمئن شوند خطری دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند، اجازه بازگشت به آنها نمی‌دهند. در چنین مواردی بسته به نوع ساختار مدرسه دانش‌آموزان ممکن است در محوطه‌های اطراف محله و پیاده‌روها بمانند.

همچنین در زمان‌های مختلف از جمله برگزاری انتخابات یا رویدادهای مختلف و یا حتی حوادث غیرمترقبه مانند طوفان، سیل، زلزله و … کاربری مدارس تغییر کرده و از آنها برای عناوین دیگری استفاده می‌شود؛ مثلا در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی، مدارس به پناهگاه تغییر کاربری خواهند دادو همین امر منجر به سروصدای بیشتر، ترافیک و کمبود جای پارک خواهد شد.

بررسی معایب خرید خانه نزدیک مدرسه
تبدیل مدرسه به پناهگاه اضطراری یکی از مواردی است که ممکن است ساکنان محله را به دردسر بیندازد.
  • احتمال ورود به ملک توسط نوجوانان

اگر قصد دارید خانه‌ای در نزدیکی یک مدرسه راهنمایی یا دبیرستان خریداری کنید، باید احتمال ورورد بچه‌ها به حریم خصوصی‌تان را هم مدنظر قرار دهید. چرا که نوجوانان ممکن است شیطنت کرده و وارد ملک یا حیاط خانه شما شوند. اگر این نکته مسئله نگران کننده‌ای برای شماست، بهتر است که خانه‌‌تان را چند خیابان دورتر از مدرسه بگیرید تا احتمال وجود این مشکل برایتان نباشد.

سخن آخر

خرید خانه نزدیک مدرسه در عین مزایای متعددی که دارد، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. پس شما به عنوان خریدار ملک باید با سبک و سنگین کردن این مزایا و معایب، ببینید که کدامیک از موارد ذکر شده برای شما اهمیت بیشتری دارد و سپس تصمیم نهایی را بگیرید. مثلا اگر شاغل هستید و صبح زود منزل را ترک کرده و عصرهنگام به خانه برمی‌گردید، قطعا بسیاری از این معایب سبب آزار یا ایجاد مشکل برای شما نخواهد شد.

نکته مهم این است که قبل از امضای قرارداد برای اجاره یا خرید خانه نزدیک مدرسه ، این موارد را سبک و سنگین کرده و تمام آنها را در نظر بگیرید.

منبع: Biggerpockets

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments