از سیر تا پیاز محاسبه کمیسیون فروش ملک

محاسبه کمیسیون فروش ملک

اگرچه با فروش یک ملک، مبالغ هنگفتی به حساب شما واریز خواهد شد، اما باید این را در نظر داشته باشید که می‌بایست بخشی از این مبلغ را برای هزینه‌های پنهان انجام این معامله کنار بگذارید. یکی از این هزینه‌های پنهان، کمیسیون فروش ملک است که باید به بنگاه مشاوره املاکی که خانه شما را به فروش رسانده پرداخت شود.

قطعا در این راستا سوالات متعددی برای شما پیش خواهد آمد. اینکه اصلا این کمیسیون چیست و به چه دلیل باید به مشاور املاک پرداخت شود؟ آیا کل کمیسیون فروش باید توسط شخص فروشنده پرداخت شود و یا اینکه خریدار هم سهمی در این میان برعهده خواهد داشت و اینکه چه مبلغی باید بابت این کمیسیون پرداخت کنید؟ در مقاله پیشین نیک بوم درباره بایدها و نبایدها در مورد حق کمیسیون املاک صحبت کردیم و در این مقاله ما قصد داریم تا در مورد جزئیات کمیسیون فروش ملک و نحوه محاسبه آن طبق قوانین، توضیحاتی را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

کمیسیون فروش ملک چیست؟

بعد از انجام یک معامله ملکی، اعم از خرید، فروش و یا اجاره، طرفین معامله می‌بایست مبلغی را تحت عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت کنند که این کمیسیون در حقیقت حق‌الزحمه خدماتی است که مشاورین املاک در طول این مدت انجام داده‌اند.

نحوه محاسبه رقم این کمیسیون در معامله خرید و فروش با اجاره متفاوت است و اگرچه برای کمیسیون فروش املاک، رقم ثابتی تعیین نشده؛ اما این بدان معنا نیست که حق کمیسیون رقمی دلخواه دارد و شما می‌توانید هررقمی که دلتان خواست را بابت حق‌الزحمه بپردازید.

نحوه محاسبه کمیسیون فروش ملک

مبلغ حق کمیسیون فروش ملک طی محاسباتی و با درنظر داشتن فاکتورهای متعددی از جمله ارزش ملک، نوع معامله و… تعیین می‌شود. در عین‌حال هر ساله اتحادیه مشاورین املاک، تعرفه کمیسیون مشاوران املاک را مشخص می‌کند که طبق آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک در تهران در تاریخ ۲۳/ ۶/ ۹۹ که از روز پنجم مهر سال۹۹ لازم الاجرا شده، نرخ کمیسیون خرید و فروش املاک ساده‌سازی شده و با یک محاسبه ساده می‌توان رقم دقیق آن را مشخص کرد که در‌این‌باره بیشتر توضیح می‌دهیم.

کمیسیون فروش ملک
آخرین تعرفه منتشر شده برای محاسبه کمیسیون فروش ملک توسط اتحادیه مشاوران املاک تهران

محاسبه حق کمیسیون فروش ملک موردمعامله بدین ترتیب است که فروشنده و خریدار هر یک می بایست مبلغی معادل بیست و پنج صدم درصد (۰٫۲۵ %) از ارزش کلی ملک را به عنوان حق کمیسیون فروش بپردازند. یعنی مجموعا نیم درصد از ارزش کلی ملک مورد معامله به عنوان کمیسیون معامله درنظر گرفته می‌شود که نیمی از آن باید توسط خریدار و نیمی دیگر توسط فروشنده پرداخت شود. علاوه بر این، هر یک از طرفین باید ۹% مالیات بر ارزش افزوده را نیز بپردازند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این تعرفه برای خرید و فروش املاک مسکونی، اداری و تجاری یکسان خواهد بود.

لازم به ذکر است که صفحه‌ای برای محاسبه خودکار حق کمیسیون خرید و فروش ملک در وب‌سایت نیک بوم طراحی شده که شما می‌توانید با استفاده از این صفحه، به‌صورت اتوماتیک تغییرات مدنظرتان را اعمال و مبلغ کمیسیون را محاسبه کنید.

حق کمیسیون فروش یک آپارتمان ۲ میلیاردی

به عنوان مثال، فرض کنید که ملکی با ارزش ۲ میلیارد تومان به فروش رسیده، محاسبه دقیق حق کمیسیون فروش این ملک شامل بدین ترتیب خواهد بود:

ارزش ملک فروخته شده ضربدر ۰٫۲۵ درصد

تومان   ۵,۰۰۰,۰۰۰ =۰٫۰۰۲۵ * ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات

تومان           ۴۵۰,۰۰۰ = ۰٫۰۹ * ۵,۰۰۰,۰۰۰

جمع حق کمیسیون و مالیات

تومان   ۵,۴۵۰,۰۰۰ = ۴۵۰,۰۰۰  +   ۵,۰۰۰,۰۰۰

سهم پرداختی هر یک از طرفین به بنگاه املاک در معامله فروش یک ملک دو میلیارد تومانی

تومان  ۵,۴۵۰,۰۰۰

تعرفه پیشین به چه ترتیب بود؟

تا پیش از این در معاملات خرید و فروش املاک در تهران، تا سقف ۵۰۰میلیون تومان، مبلغ کمیسیون املاک ۰٫۵درصد قیمت خانه تعیین شده بود که نیمی از آن باید توسط خریدار و نیمی دیگر توسط فروشنده به مشاور املاک پرداخت می‌شد. علاوه بر تمام اینها، در تمامی معاملات ۹% مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می‌شد که پرداخت آن به صورت مساوی برعهده خریدار و فروشنده بود و در معاملاتی با ارزش بالاتر از ۵۰۰میلیون تومان ، ۰٫۲۵درصد از مبلغ مازاد قیمت ملک به حق کمیسیون اضافه می شد که حالا روند محاسبه این کمیسیون ساده‌سازی شده و به سادگی انجام می شود.

جمع بندی

حالا و برطبق آخرین تعرفه اعلام شده برای محاسبه کمیسیون فروش ملک، هر یک از طرفین می‌بایست بیست پنج صدم درصد (۰٫۲۵ %) از ارزش کلی ملک به اضافه ۹% مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان حق کمیسیون پرداخت کنند.

برای هرچه راحت‌تر شدن کار محاسبه کمیسیون فروش ملک، می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ محاسبه خودکار حق کمیسیون خرید و فروش ملک در وب‌سایت نیک بوم به‌صورت اتوماتیک و تنها با واردکردن قیمت ملک، کمیسیونی که هریک از طرفین می‌بایست به بنگاه بپردازند را محاسبه کنید.

منابع:sadaf22 ، kilid ، melkavi   

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments