ساخت ۶۱۵ هزار واحد نهضت ملی در شهرهای جدید

ساخت واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید آمادگی این شرکت را برای ساخت واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید اعلام کرد و با ارائه جزئیاتی، از آغاز عملیات اجرایی حدود ۶۱۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داد.

آقای طاهرخانی در عین حال از ساخت واحدهایی با متراژ کمتر برای کاهش هزینه متقاضیان مسکن ملی خبر داد و گفت:« پیشنهاد پرداخت وام ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی برای هر واحد را ارائه کرده‌ایم که دهک‌های اول تا سوم، بیشترین کمک و امتیازات را دریافت می‌کنند؛ درباره متراژ نیز متناسب با سلایق، متنوع عمل می‌کنیم و برای کاهش هزینه متقاضیان، آپارتمان‌های ۶۰ متری را نیز در دستور کار داریم.»

طبق گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن، قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود و براین اساس زمین احداث این تعداد واحدها، تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدهاست.

تامین زمین ساخت پروژه نهضت ملی در شهرهای جدید

برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در ۳۲ شهر و ۳ شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان‌رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است. شهرهای جدید ظرفیت ساخت ۶۱۵ هزار و ۶۲۲ واحد مسکونی را در استان‌های مذکور فراهم کرده است.

سهمیه استان‌های شمال شرقی و غربی

طبق اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، سهمیه شهر جدید سهند در استان آذربایجان‌غربی ۴۸ هزار واحد، شهریار در آذربایجان‌شرقی ۸۹۸۶ واحد، گلمان در آذربایجان‌غربی ۳۰۰۰ واحد خواهد بود.

در استان خراسان رضوی برای احداث ۱۲۲ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که سهم شهر جدید گلبهار ۳۷ هزار و ۸۲۱ واحد، بینالود ۲۴ هزار و ۷۹۹ واحد، شهر جدید در اراضی هاشم‌آباد ۳۵ هزار واحد و شهر جدید در اراضی قرقی ۲۵ هزار واحد است.

واحدهای مدنظر برای استان‌های میانی کشور

ساخت واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید در استان تهران نیز آغاز خواهد شد و در این استان، قرار است تا بیش از ۱۹۱ هزار واحد ساخته شود که سهم پرند ۶۵ هزار و ۳۰۷ واحد، شهر جدید اعتمادیه ۳۸ هزار واحد، پردیس ۱۶ هزار واحد، فردوس ۲۵ هزار واحد، ایوانکی ۳۴ هزار و ۷۵۲ واحد، شهر جدید خوارزمی ۱۰ هزار و سهم شهر جدید اندیشه ۲۲۸۲ واحد است.

سهمیه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان هم بدین ترتیب است: فولادشهر در اصفهان ۱۵ هزار و ۲۱۰ واحد، شهر جدید جی در اصفهان ۱۲ هزار و ۷۹۰ واحد، بهارستان در اصفهان ۱۲ هزار واحد، مجلسی در اصفهان ۸۳۸۶ واحد.

پیاده‌سازی طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز در شهر هشتگرد با ساخت ۳۳ هزار و ۹۹۱ واحد صورت خواهد گرفت.

در استان مرکزی قرار است ۱۷ هزار و ۳۲۵ واحد ساخته شود که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۲۷ واحد در شهر جدید مهاجران و ۶۵۹۸ واحد در شهر جدید امیرکبیر خواهد بود.

سهمیه استان‌های جنوبی کشور

واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید استان بوشهر بدین ترتیب خواهند بود: عالی‌شهر در استان بوشهر ۶۰۰۰ واحد و نایبند در استان بوشهر ۲۰۸۳ واحد است.

همچنین ظرفیت اراضی قابل تامین در شیرین‌شهر استان خوزستان ۲۶ هزار و ۱۶۴ واحد و در  رامین در خوزستان ۱۹ هزار و ۱۲۹ واحد خواهد بود. در استان سیستان و بلوچستان نیز شهرهای جدید رامشار و تیس هریک دارای ۱۰۰۰ واحد جدید نهضت ملی مسکن خواهند بود و واحدهای نهضت ملی در شهرهای جدید استان فارس بدین ترتیب خواهد بود:  شهر جدید صدرا  ۳۳ هزار واحد، شهرک بیضا ۸۰۰۰ واحد، شهرک سروستان ۸۰۰۰ واحد، شهرک کوهمره سرخی  ۶۲۶۵ واحد و شهر جدید تابستان فارس ۶۰۰۰ واحد را شامل خواهند شد.

در هرمزگان ظرفیت ساخت ۲۵ هزار و ۳۳۱ واحد نهضت ملی مسکن وجود دارد که ۱۷ هزار و ۸۳۱ واحد در شهر جدید علوی و ۷۵۰۰ واحد در شهرک اراضی شرق بندرعباس ساخته می‌شود.

مشکل تامین زمین در شهرهای جدید نداریم

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه اعلام کرد که بلافاصله بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد و در این رابطه گفت:« هیچ مشکلی برای تامین زمین در شهرهای جدید وجود ندارد و به محض اتمام ثبت‌نام متقاضیان که تا روز ۱۵ آذرماه به طول خواهد انجامید، عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد.»

 نهضت ملی در شهرهای جدید
از ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن، قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود

وام ۴۵۰ میلیون تومانی برای هر واحد

آقای طاهرخانی در ادامه، درباره میزان وام‌های درنظر گرفته شده برای متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: «خوشبختانه وام بانکی رقم قابل توجهی از هزینه ساخت این پروژه را پوشش می‌دهد. در عین حال وزارت راه و شهرسازی این اختیار را دارد که براساس تشخیص در مناطق مختلف، سقف وام را به طور شناور تعیین کند. پیشنهاد ما این است که شهرهای جدید از الگوی کلانشهر تهران تبعیت کنند و وام‌های ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی به هر واحد اختصاص یابد.»

او با بیان اینکه زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی ۲۰ ساله است تاکید کرد: «طولانی بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می‌دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند.

کمک‌های مختلف به متقاضیان طرح

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه یادآوری کرد که دولت می‌کوشد تا بیشترین کمک‌ها را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد. او در این رابطه گفت:« دولت تلاش می‌کند درخصوص نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد. مبلغ آورده این دهک‌ها نیز پایین خواهد بود.»

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر راهکارها برای کمک به متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن را تنوع متراژ واحدها عنوان کرد و گفت: «با تجربه‌ای که از پروژه‌های قبلی، همچون مسکن مهر داریم، سعی می‌کنیم حتی‌المقدور از تکرار آن تجربه که عمده واحدها از مساحت مشخصی برخوردار بود پرهیز کنیم. به همین دلیل در هر بلوک انواع متراژها را خواهیم داشت تا متناسب با سلیقه و توان متقاضیان، پاسخگوی نیاز آنها باشیم. بنابراین احتمالا متراژ واحدها را بین ۶۰ تا ۸۰ متر و بالاتر در نظر می‌گیریم.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments