ده فرمان؛ قوانین قرارداد مشارکت در ساخت

بندهای قرارداد مشارکت در ساخت

نظرتان درباره‌ی کارهای مشارکتی چیست؟ فعالیت در هر زمینه‌ای مستلزم داشتن ارتباطات و همکاری با افراد متخصص آن حوزه است. هزینه‌ی بالای مصالح روند پیشروی سازندگان را کند می‌کند و برای بیرون از آمدن از وضعیت فلج‌‌کننده‌ی موجود باید راه‌حل مناسبی پیدا کرد. اگر هنوز به نتیجه‌ی مطلوبی نرسیده‌اید پیشنهاد ما ساخت‌وساز مشارکتی است. اما برای انجام این کار باید قراردادی با شرکای‌تان تنظیم کنید و مسلماٌ باید به قوانین مربوط به آن تسلط داشته باشید. در این مقاله قوانین قرارداد مشارکت در ساخت را بررسی می‌کنیم و نمونه‌هایی را در اختیارتان می‌گذاریم.

تعریف قرارداد مشارکت در ساخت

این قرارداد به ساخت‌وسازهایی مربوط می‌شود که سازندگان آن قرار است به‌صورت مشارکتی دست به عمل بزنند و به‌همین دلیل قراردادی تنظیم و امضا می‌کنند. در این قرارداد به‌طور شفاف و دقیقی مسائل حقوقی مطرح و توافق می‌شوند. سهم نهایی هریک از افراد حاضر در سرمایه‌گذاری و ساخت براساس سرمایه‌ و سهم اولیه‌ تعیین می‌شود. سرمایه‌ی مالک و سازنده، زمین و هزینه‌های ساخت‌وساز است و جمله‌ی «ملک از یکی و سرمایه‌ از کسی دیگر» را می‌توان مناسب این شرایط درنظر گرفت. همچنین برای این نوع ساخت‌و‌ساز فرمول‌هایی وجود دارد که سازندگان بسته به نوع همکاری در انعقاد قرارداد از آنها استفاده می‌کنند. فرمول‌ مشارکت در ساخت در شهرها و پروژه‌های مختلف متفاوت است ولی معمولاٌ به‌صورت 60درصد برای مالک زمین به 40 درصد برای سازنده محاسبه می‌شود.

در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان بندی را تنظیم کرد که طبق آن هریک از طرفین سهم‌شان را قبل از اتمام پروژه پیش فروش کنند. اضافه یا کم کردن بندهای این نوع قرارداد به توافق طرفین و نوع قرارداد بستگی دارد. در ادامه هریک را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

دقیق مثل ساعت؛ قوانین قرارداد مشارکت در ساخت

حالا وقت آن است که خودتان را برای انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت آماده کنید و با شرکا درباره‌ی تمام بندهای قرارداد سر میز مذاکره بنشینید. به این نکته توجه داشته باشید که برای هر شرط و شروط که تعیین می‌شود ضمانت اجرایی مشخص کنید. اینجا جای تعارف و رودروایستی نیست. به قول معروف “جنگ اول به از صلح آخر”. ضمانت اجرایی می‌تواند وثیقه، وجه نقد و ضمانت‌ بانکی باشد.

1. تنظیم قرارداد در دفاتر رسمی

برای جلوگیری از مشکلات و مسائل حقوقی و امکان پیگیری اختلافات احتمالی، پیشنهاد می‌کنیم قراردادتان را در دفتر رسمی ثبت کنید.

2. نوشتن عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» در همه‌ی صفحه‌ها

در سربرگ تمامی صفحه‌ها عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» را عیناٌ بنویسید. به یاد داشته باشید عبارت‌هایی مثل «توافقنامه»، «مبایعه‌نامه» یا عبارت و کلمه‌هایی از این دست پیشنهاد نمی‌شود و قرارداد را به سمت‌وسویی دیگر می‌کشاند.

3. احراز هویت طرف‌های قرارداد

اطلاعات دقیق هرکدام از طرف‌های مشارکت با اصل مدارک باید در قرارداد ثبت شود. از اعتبار مدارک مطمئن شوید تا بدون تردید و شبهه تمامی مراحل انعقاد قرارداد را پشت سر بگذارید. انجام این کارها قطعاٌ از مشکلات حقوقی و کلاهبرداری جلوگیری می‌کند.

4. ارائه‌ی سند رسمی ملک

از افراد ارائه‌دهنده‌ی سند ملک بخواهید که مدرکی دال بر معتبر بودن اسناد بیاورند.

5. سازنده‌ی پروانه‌دار

قطعاٌ اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید اگر ملک‌تان را در اختیار کسی قرار دهید که پروانه ساخت نظام مهندسی نداشته باشد. حتماٌ از مهندسانی استفاده کنید که از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن پروانه ساخت دارند و مجاز به فعالیت هستند. برای انجام کار می‌توانید به سامانه استعلام نظام مهندسی سر بزنید و با وارد کردن کد ملی و کد نظام فرد مذکور از صحت اطلاعات و اجازه‌ی رسمی فعالیت‌های او مطلع شوید.

مزایای مشارکت در ساخت و ساز

6. جزئیات دقیق قرارداد

برای ممانعت از دعاوی حقوقی و شکایت‌های پی‌درپی که منجر به توقف پروژه می‌شود، در ابتدای مسیر سهم هرکدام از طرف‌های قرارداد را به‌طور دقیق و شفاف تعیین و ذکر کنید:

  1. میزان آورده و سهم هریک از طرف‌های قرارداد
  2. اطلاعات دقیق ملک مدنظر مثل متراژ، وضعیت ثبتی، مکان و دیگر موارد.
  3. میزان سهم هریک از طرف‌های قرارداد از سود و زیان.
  4. مدت زمان انجام پروژه.

7. تعهد سازنده در قبال استفاده از مصالح مرغوب

اگر شما در نقش سرمایه‌گذار وارد مشارکت می‌شوید حتماٌ از سازنده بخواهید تا در قرارداد متعهد شود که از مصالح مرغوب استفاده می‌کند. البته که جدای از تعهد ارائه‌ی ضمانت اجرایی می‌تواند قوام بیشتری به قرارداد ببخشد. در این بخش ذکر مصالح مرغوب از کاشی و شیرآلات تا اسکلت‌بندی و درهای ورودی الزامی است.

8. ذکر تمامی تعهدات هردو طرف

در این مورد حواس‌تان را جمع کنید. تعهد شفاهی هرگز به قوانین قرارداد مشارکت در ساخت مربوط نمی‌شود و به‌هیچ‌ عنوان قابل استناد نیست. پس تمامی تعهدات طرف مقابل را در قرارداد ذکر کنید تا روند پیشروی پروژه به دلایل نبود توافق بر سر موارد متناقض موقف نشود.

9. ذکر نام تمام سازنده‌ها

اگر در پروژه‌ی مشارکت شما بیش از یک سازنده قرار است فعالیت داشته باشند، نام تمامی سازنده‌ها را بنویسید. علاوه‌براین نحوه‌ی انجام کار، مسئولیت‌ هرکدام و دیگر موارد را در بندهای قرار قید کنید.

10. تعیین داورهای قابل اطمینان

در انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت استفاده از چند داور را برای رسیدگی دعواهای حقوقی درنظر بگیرید.

چه بندهایی در قرارداد بنویسیم؟

در قرارداد مشارکت ساخت نیاز است که بندهایی را براساس توافق‌های صورت‌گرفته بین طرفین قرارداد شفاف و دقیق شرح دهید. طبق روال معمول این نوع پروژه‌ها، بندهایی در تمامی قراردادهای مشارکت قید می‌شود که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:

  • مشخصات کامل و دقیق طرفین قرارداد
  • جزئیات زمین و شیوه‌ی انجام پروژه
  • آورده‌ی طرفین قرارداد
  • نسبت سهم مشارکت طرفین از سازه‌ی ساخته شده

کلام آخر

باتوجه به قوانین قرارداد مشارکت در ساخت، ساخت‌وساز مشارکتی را می‌توان با خیالی آسوده‌تر به سرانجام رساند. با تمام این‌‎ها مثل همیشه پیشنهاد ما مشورت با مشاوران قابل اطمینان و متخصص است تا به‌ بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. آگاهی از این قوانین بدون شک لازم است ولی برای رسیدن به قراردادی جامع و بدون دردسر کافی نیست.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments