محله درختی؛ محله بانشاط و مرغوب در دل شهرک غرب

محله درختی در قلب شهرک غرب

محله درختی ، محله‌ای با نشاط و با امکانات رفاهی کامل است که در قلب محله بزرگ شهرک غرب تهران واقع شده است. این محله کوچک در نزدیکی پارک و مرکز خرید مشهور و محبوب سپهر شهرک غرب قرار دارد و بافتی مسکونی دارد که در عین حال با وجود چندین مرکز خرید و فروشگاه‌های متنوع، بافتی تجاری هم پیدا کرده است.

درختی با داشتن دسترسی خوب به بزرگراه‌ها و خطوط حمل و نقل عمومی، محله‌ای مرغوب برای زندگی و راه‌اندازی دفتر تجاری است و از همین رو، افراد زیادی خواهان سکونت در این منطقه هستند. در این نوشتار به محله درختی می‌رویم و در خیابان و کوچه‌های این محله خوش ساخت چرخی می‌زنیم و از امکانات و کیفیت سکونت در این محله شمال غرب تهران می‌گوییم. با نیک بوم در این نوشتار همراه باشید.

محله درختی کجاست؟

محله درختی در شمال غربی محله شهرک غرب و در منطقه 2 تهران واقع شده و از محله‌های خوش آب و هوای پایتخت به شمار می‌رود.

این محله از شمال با بزرگراه هاشمی رفسنجانی(نیایش)، از جنوب با بلوار شهید دادمان، از شرق با بلوار پاکنژاد و از غرب با بزرگراه یادگار امام احاطه شده و با محله‌های ایوانک در شهرک غرب، آسمان‌ها و دریا در سعادت آباد و از سمت غرب با دره پونک هم جوار است.

محله درختی
محله درختی در شمال غرب شهرک غرب واقع شده و از محله‌های خوش آب و هوای پایتخت است.

خیابان‌های سپهر، درختی، فخار مقدم، بلوار دادمان و بلوار فرحزادی خیابان‌های اصلی و پر تردد محله درختی هستند. اهالی محله درختی در داخل محله به جایگاه سوخت در بلوار دادمان دسترسی دارند.

پیشینه محله درختی

پیشینه محله درختی با گذشته شهرک غرب پیوند خورده است. منطقه درختی در گذشته، یعنی تا قبل از دهه ۱۳۴۰، بخشی از زمین‌های کشاورزی و بایر روستای خوش آب و هوای خُوَردین بوده است.

در کتاب جغرافیای تهران محمد معتمدی، درباره این روستا می‌خوانیم:«جمعیت روستای خوردین ۸۵ نفر بوده و همگی آن‌ها مسیحی بوده‌اند. این روستا در زمان ناصرالدین شاه جزو املاک مستوفی‌الممالک بوده و در منابع تاریخی از این محل، با نام‌های خوردین و خُردین به معنای تپه و برجستگی زمین و به تفسیر دیگر خور (خورشید) یاد شده است.»

در حال حاضر خوردین نام یکی از بلوار‌های زیبای محله شهرک‌غرب است.

پیشینه محله درختی
پیشینه محله درختی با گذشته شهرک غرب پیوند خورده است.

در سال‌های دهه ۱۳۴۰، زمین‌های روستای خوردین  تفکیک شد و شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی خارجی و داخلی و مستشاران و مهندسان آمریکایی تصمیم گرفتند که در این منطقه خوش آب و هوا، محله‌ای مدرن و مطابق با الگوی زندگی و شهرنشینی آمریکایی بسازند که نامش شهرک غرب شد.

آن زمان، یک کارخانه میخ‌سازی در محله درختی بوده و به همین دلیل به این محله در گذشته محله میخ‌سازی هم می‌گفته‌اند. در نهایت در سال ۱۳۶۵ کارخانه میخ‌سازی به جاده كرج انتقال پيدا كرد و چند سال بعد هم منحل شد. هنوز آثاری از دیوار این کارخانه در خیابان حافظی محله درختی و نزدیکی برج‌های مسکونی بانک ملی باقی است.

ساخت و ساز در محله درختی از دهه شصت آغاز شد و از همین رو، این محله در حال حاضر، محله‌ای نوساز به شمار می‌رود.

دسترسی محله درختی

محله درختی یکی از خوش مسیرترین محله‌های تهران است که از شمال به بزرگراه هاشمی رفسنجانی(نیایش) که شاهراه ارتباطی شرق به غرب تهران است دسترسی دارد. این محله از سمت غرب مماس با بزرگراه شمال به جنوب یادگار امام است و همین دسترسی رسیدن به شمال و جنوب تهران را برای اهالی این محله به سرعت امکان‌پذیر کرده است.

این محله از سمت شرق نیز به بلوار فرحزادی شهرک غرب متصل است که به میدان صنعت می‌رسد.

دسترسی محله درختی
ایستگاه مترو و خطوط اتوبوسرانی و تاکسی میدان‌صنعت در اختیار ساکنان درختی و شهرک غرب هستند

اهالی محله درختی از طریق تاکسی‌های خطی و خطوط اتوبوسرانی به میدان صنعت می‌رسند. در میدان صنعت نیز دسترسی اهالی محله از طریق خطوط حمل و نقل عمومی از جمله ایستگاه متروی صنعت، خطوط اتوبوسرانی و پایانه‌های تاکسی شهری به سایر نقاط پایتخت، به راحتی فراهم می‌شود.

محله درختی محدودیت ترافیکی خاصی ندارد و در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج فرد ظهر تهران قرار ندارد.

امکانات رفاهی محله درختی

گرچه این محله، محله کوچکی در دل شهرک غرب است؛ اما از امکانات رفاهی متعددی برخوردار است؛ چندین مرکز خرید، چند بوستان کوچک و بزرگ، باشگاه‌های ورزشی و رستوران‌های متعدد از جمله امکانات در دسترس ساکنان این محله هستند:

مراکز خرید

محله درختی از نظر دسترسی به مراکز خرید، یکی از بهترین محله‌های غرب تهران است و همین ویژگی محله درختی را محله‌ای محبوب و پر مشتری برای سکونت کرده.

گرچه بافت این محله، مسکونی است اما فروشگاه‌های عرضه کننده نیازهای روزمره خانوار مثل سوپرمارکت، نانوایی، میوه فروشی و..به وفور در اختیار ساکنین محله است و علاوه بر اینها چندین مرکز خرید با امکانات متنوع هم در این محله و در دسترس اهالی قرار دارد.

مرکز خرید سپهر

پاساژ سپهر قدیمی‌ترین مرکز خرید محله درختی است که در کنار پارک سپهر واقع شده. این مرکز خرید یکی از پاتوق‌های گشت و گذار اهالی محله به شمار می‌رود.

این پاساژ سه طبقه با فروشگاه‌های مختلف در زمینه لباس و کیف و کفش، وسایل خانگی، لوازم آرایش و.. میزبان بازدیدکنندگان است و در عین حال چند کافه و فست فود هم در آن مشغول به فعالیت هستند.

این مرکز خرید در خیابان دادمان تقاطع بلوار درختی واقع شده است.

مرکز خرید سپهر در محله درختی
مرکز خرید سپهر قدیمی‌ترین مرکز خرید محله درختی است که در کنار پارک سپهر واقع شده.

مرکز خرید آرن

پاساژ آرن، پاساژی هشت طبقه و لوکس در محله درختی است و می‌توان فروشگاه‌های متعدد پوشاک، کیف، کفش، طلا، عطر، لوازم آرایش، ظرف و لوازم خانگی و دیگر محصولات برندهای مشهور را در این مجموعه پیدا کرد.

طبقه بالای این پاساژ، یک فودکورت با چندین رستوران و فست فود هست که پذیرای مراجعان به آرن است. یک شعبه از انتشاراتی مشهور چشمه هم در این مرکز خرید واقع شده و کتاب و محصولات فرهنگی و لوازم‌التحریر را به خریداران ارائه‌ می‌دهد

پاساژ آرن پارکینگی اختصاصی هم دارد و در بلوار فرحزادی، خیابان حافظی نبش خیابان فخار مقدم واقع شده است.

مرکز خرید آرن در محله درختی
آرن، یک پاساژ نوساز در قلب محله است که فروشگاه‌های متعددی دارد.

اریکه ایرانیان

مجتمع اریکه ایرانیان، یک مجموعه تجاری، فرهنگی و ورزشی محبوب و پر مراجع در محله درختی است. این مجتمع هشت طبقه دارای ۳۰ واحد تجاری، ۳ سالن سینما، تئاتر و کنسرت، یک تالارکنفرانس بزرگ، استخر بانوان و آقایان با کلیه امکانات، سونای خشک و بخار و جکوزی و سالن‌های بدنسازی، سالن بولینگ، کیوبولینگ، بیلیارد رستوران وکافی شاپ است.

اریکه ایرانیان در بلوار اصلی شهید فرحزادی، نبش خیابان شهید حافظی واقع شده است.

رستوران‌های محله درختی

یکی از ویژگی‌های محله درختی، وجود طیف متنوعی از رستوران‌ها و کافه‌هاست. از بالا تا پایین خیابان فخار مقدم که یکی از خیابان‌های اصلی محله درختی است، مملو است از انواع رستوران، کافه و فست فود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • فست فود قلب طلایی: با انواع سوخاری که به سبک فرانسوی طبخ می‌شود.
  • فست فود تله پیتزا: با انواع پیتزا و سوخاری.
  • رستوران نازخاتون: با انواع غذاهای سنتی ایرانی و کباب‌ها.
  • دونرگاردن: با ساندرچ دونر ترکی.
  • بستنی جلاتو: با انواع جلاتو، جلاتوهای ترکیبی و نوشیدنی‌های گرم و سرد.
  • رستوران جو: با انواع پیتزا، ساندوچ و غذاهای ایتالیایی.

باشگاه‌های ورزشی محله:

محله درختی چندین باشگاه ورزشی مجهز هم دارد که خدمات آموزشی و حرفه‌ای ورزشی را در اختیار اهالی این منطقه قرار می‌دهند. این باشگاه‌ها با دارا بودن وسایل ورزشی به روز و مدرن، امکان فعالیت در شاخه‌های مختلف ورزشی را برای ورزشکاران فراهم می‌کنند. برخی از این باشگاه‌ها عبارتند از:

مجموعه ورزشی زیتون

مجموعه ورزشی زیتون یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های ورزشی غرب تهران است که در محله درختی واقع شده. این مجموعه دارای امکانات مختلفی از جمله استخر سرپوشیده برای بزرگسالان، استخر کودکان، سونا، جکوزی، حوضچه آب سرد، اتاق اکسیژن، اسپینینگ در آب، سالن‌های بدنسازی مجهز با مربیان حرفه‌ای، سالن چند منظوره با کفپوش استاندارد برای رشته‌های فوتسال، هندبال، بسکتبال ، والیبال و بدمینتون و برای انجام مسابقات و تمرین تیم‌های حرفه‌ای است.

مجموعه ورزشی زیتون در محله درختی
مجموعه ورزشی زیتون یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های ورزشی غرب تهران است

ایروبیک، ایروبیک ریتمیک، پیلاتس، ژیمناستیک، باله، TRX، اسپینینگ، یوگا، انواع هنرهای رزمی (کاراته، تکواندو، ووشو، کیک بوکسینگ، کونگ فو، آیکیدو، دفاع شخصی و …) زیر نظر اساتید فدراسیون و تیم‌های ملی از دیگر رشته‌های ورزشی است که ورزشکاران می‌توانند در مجموعه زیتون به این شاخه‌ها بپردازند.

مجموعه زیتون همچنین دارای کلینیک سلامت و تندرستی (مجهز به دستگاه هایی مانند: کویتیشن و غیره) است. به‌علاوه آکادمی بدنسازی سورنا با تجهیزات بدنسازی پیشرفته و مربیان حرفه‌ای هم در مجموعه زیتون آغاز به کار کرده است.

باشگاه ورزشی زیتون سبز در بلوار دادمان، خیابان درختی، نبش کوچه نورانی قرار دارد.

مجموعه ورزشی یادگار

باشگاه یادگار یکی از مراکز ورزشی در محله درختی و در دسترس اهالی این منطقه است. یادگار یک مجموعه ورزشی پیشرفته با امکاناتی مثل استخر، تراس آفتاب، سالن بدنسازی، کلاس های ایروبیک و پیلاتس، اتاق ماساژ، سالن زیبایی، حمام سنتی و … است.

کلاس زومبا برای بانوان به همراه رستوران و کافی شاپ از دیگر امکانات این باشگاه است. مجموعه ورزشی یادگار در انتهای بلوار دادمان، انتهای خیابان سپهر، گلبرگ 3، گلستان 2 واقع شده است.

باشگاه ورزشی تابان

باشگاه بدنسازی و تناسب اندام تابان با دستگاه‌های پیشرفته، ارائه کلید هوشمند سلامتی بادی کلاسیک و بدنسازی حرفه‌ای، ارائه برنامه تمرینی توسط متخصصان پزشکی و ورزشی، تست ورزشی پزشکی و ارائه نمودار تغییرات جسمانی، انواع ماساژهای ریلکسیشن، لاغری و درمانی در محله درختی قرار دارد.

آموزش رشته‌های ورزشی زومبا، ایروبیک، بادی پامپ، پیلاتس، یوگا، فیتنس، باراسل، تست بادی کمپوزیش، CX، TRX و … در این باشگاه انجام می‌شود. باشگاه تابان در بلوار دادمان غربی، انتهای بلوار درختی قرار دارد.

فضای سبز محله درختی

علاوه بر باشگاه‌های ورزشی متعدد، این محله درای چندین بوستان با فضای سبز و وسایل ورزشی است و ساکنین محله برای ورزش، گردش، بازی کودکان و گذران اوقات فراغت سلامندان به این بوستان‌ها مراجعه می‌کنند. در ادامه با تعدادی از این بوستان‌ها آشنا می‌شویم:

بوستان سپهر

پارک سپهر در دل محله درختی، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین فضای سبز محله است. این پارک دارای فضای سبز، حوض آب، فضای بازی کودکان، میز پینگ‌پونگ و دستگاه‌های متعدد ورزشی است.

پارک سپهر در خیابان سپهر، تقاطع بلوار درختی قرار دارد.

پارک سپهر در محله درختی
پارک سپهر دارای فضای سبز، حوض آب، فضای بازی کودکان، میز پینگ پونگ و دستگاه‌های ورزشی است.

بوستان نیما

پارک محلی نیما، بوستانی سرسبز و زیبا در دل محله درختی با وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی است. این پارک در بلوار فرحزادی، خیابان سپهر قرار دارد.

بوستان‌های کاج، یاسمن، ایمان و … دیگر فضاهای سبز محلی در دسترس اهالی درختی هستند.

مراکز درمانی محله درختی

محله درختی از نظر دسترسی به مراکز درمانی یکی از بهترین محله‌های تهران به حساب می‌آید. وجود بیمارستان مجهز آتیه در دل این محله، امتیاز اصلی دسترسی اهالی محل به امکانات درمانی است.

علاوه بر این، محله درختی در دل محله بزرگ شهرک غرب به بیمارستان‌های مجهز و معروف لاله، عرفان، بهمن، مدرس و پارسیان هم نزدیک است.

بیمارستان آتیه

بیمارستان خصوصی آتیه در ۱۲ طبقه و ۱۵ اتاق عمل جراحی در شمال غرب تهران محله درختی و در دسترس اهالی محله قرار دارد.

اين بيمارستان بهمن ماه سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد و در حال حاضر با ۳۱۰ تخت بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، عمومی، اطفال، اعصاب و روان مردان و زنان، ارتوپدی، قلب، جراحی عمومی، نورولوژی، اورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، زنان و زایمان، جراحی زنان و عفونی به مراجعان خدمات ارائه می‌دهد.

بیمارستان آتیه در محله درختی
بیمارستان خصوصی آتیه در ۱۲ طبقه در دسترس اهالی محله درختی قرار دارد.

آنژیوگرافی، MRI، آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، الکتروآنسفالوگرافی، تست ورزش، داروخانه، دانسیتومتری، سونوگرافی،سی‌تی‌اسکن، کولونوسکوپی، ماموگرافی، رکتوسیگموئیدسکوپی، رادیولوژی، الکترمیوگرافی، آزمایشگاه پاتولوژی، آزمایشگاه طبی، سنگ‌شکن برون اندامی و طب هسته‌ای از دیگر بخش‌های خدمات درمانی این بیمارستان است.

بیمارستان آتیه در تقاطع بلوار شهید فرحزادی و بلوار دادمان قرار دارد.

پلی‌کلینیک دیابت تابان

پلی کلینیک دیابت تابان یک مرکز مجهز مخصوص بیماران دیابتی است که در محله درختی واقع شده است. در اين مركز تمام خدماتي كه يك بيمار مبتلا به ديابت نياز دارد، در دسترس او قرار می‌گيرد.

متخصصان غدد، قلب، چشم، تغذيه و بخش ژنتيك و انواع تخصص‌های مختلف در بخش‌های داخلي مانند بيماري كليوی، عفونی، نفرولوژی، اورولوژی و همچنين كلينيك‌های تخصصی پا، دندانپزشكی، طب ورزشی، پوست و مو و بخش‌هاي پاراكلينيك مانند آزمايشگاه نیز در اين مجموعه وجود دارند.

پلی کلینیک تابان در بلوار شهید دادمان، انتهای خیابان درختی، پلاک ۱۰۰ قرار دارد.

بیمارستان دامپزشکی شبانه‌روزی پایتخت

کلینیک حیوانات خانگی پایتخت یکی از مراکز درمانی مخصوص حیوانات خانگی تهران است که به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعان خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

این بیمارستان دارای بخش‌های مجهز مختلف داخلی، جراحی، تصویربرداری تشخیصی، پت شاپ، داروخانه، پانسیون و بستری، اصلاح و آرایشگاه و شست و شوی حیوانات و آتلیه عکاسی است.

بیمارستان دامپزشکی پایتخت در بلوار دادمان، نرسیده به اتوبان یادگار امام، پلاک 131 قرار دارد.

مدارس و مراکز آموزشی محله درختی

محله درختی از نظر دسترسی به مراکز آموزشی، کم و کسری ندارد و تعداد زیادی مدرسه و مرکز آموزشی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دبستان غیر دولتی فجر دانش در خیابان سپهر، خیابان تربیت معلم.
  • دبیرستان مفید در خیابان دادمان، بلوار درختی، خیابان پامچال سوم.
  • دبستان دخترانه فیروزه در بلوار دادمان، نرسیده به بزرگراه یادگار امام، 12 متری گلها.
  • دبستان اندیشه و قلم در بلوار دادمان، خیابان فخار مقدم.
  • موسسه تیزهوشان امید فردا در خیابان سپهر
  • مجتمع آموزشی دخترانه غیردولتی آفرین

از مهمترین ویژگی‌های مجتمع آموزشی دخترانه آفرین می‌توان به برخورداری از معلمان مجرب و آشنا به سيستم‌هاي الكترونيكی، توجه به  زبان انگليسي و زبان فرانسه به‌عنوان زبان دوم، برگزاري كلاس‌های آموزش المپيادهايی علمي، تقويت بنيه علمي و كلاس‌های آمادگی كنكور، آموزش نرم‌افزارهای رايانه‌ای و هوشمندسازی كلاس‌ها اشاره کرد.

این مجتمع آموزشی در بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، خیابان شهید اناری قرار دارد.

  • مجتمع تطبیقی دختران تهران

مجتمع تطبیقی و بین‌المللی دختران تهران، یکی از مراکز آموزشی مهم تهران است که در محله درختی واقع شده.

این مجتمع برای دانش‌آموزانی راه‌اندازی شده که مدتی دور از ایران بوده‌اند و به زبان فارسی تسلط کامل ندارند. این دانش‌آموزان در این مدرسه، طبق آموزش‌های خاص زبان فارسی را در کنار دروس دیگر فرا می‌گیرند تا برای حضور در سایر مدارس ایرانی آمادگی پیدا کنند .

مدرسه تطبیقی دخترانه در محله درختی
این مجتمع مخصوص دانش‌آموزانی است که مدتی دور از ایران بوده و به زبان فارسی تسلط کامل ندارند.

اين مجتمع داراي سايت كامپيوتر، كتابخانه‌ای مجهز، آزمايشگاه‌های فيزيك، شيمی، زيست، سالن ورزش، نمازخانه، بوفه، حياط مجهز به وسایل بازی ورزشی و فضای سبز، اتاق بهداشت، اينترنت وايرلس و كلاس هوشمند است.

مجتمع تطبیقی و بین المللی دختران تهران در بلوار فرحزادی، تقاطع بلوار دادمان واقع شده است.

  • دبستان غیردولتی پسرانه و دخترانه آل طاها

این مجتمع آموزشی با رتبه کیفیت درجه یک در محله درختی، خیابان درختی شمالی است.

علاوه بر مدارس مذکور، چندین آکادمی زبان نیز در محله درختی شعبه دارند که از جمله می‌توان به این موسسات اشاره کرد:

  • آکادمی زبان خاکی در بلوار دادمان، خیابان میلاد.
  • کانون زبان ایران در بلوار فرحزادی، بین هفدهم و دادمان.

 مساجد و مراکز مذهبی محله

در این محله کوچک، دو مسجد نیز در دسترس ساکنین قرار دارد تا برای برگزاری مراسم مذهبی از آنها بهره ببرند:

  • مسجد ابوالفضل (ع) در خیابان فخارمقدم، مرکز مذهبی در دسترس اهالی محله درختی برای انجام مراسم مذهبی است.
  • مسجد ثامن الائمه در بلوار دادمان تقاطع خیابان ایمان دیگر مسجد محلی منطقه درختی است.

سخن آخر

این محله، محله‌ای نوساز، خوش ساخت با خیابان‌بندی پهن و منظم در یکی از بهترین مناطق شهری تهران واقع شده. این محله با دسترسی عالی به بزرگراه‌های تهران، محله‌ای خوش مسیر و بدون هیچ محدودیت ترافیکی طرح زوج و فرد و محدوده ترافیک در غرب شهر تهران واقع شده است.

محله درختی با امکانات شهرنشینی و رفاهی در سطح عالی محله‌ای گران قیمت و پر و متقاضی برای سکونت و راه‌اندازی دفتر کار است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments