محله ارم، در همسایگی پارک محبوب ارم تهران

محله ارم در غرب تهران

محله ارم یکی از محله‌های غرب پایتخت و در همسایگی پارک محبوب ارم تهران است. این محله عمر زیادی ندارد و ساخت و ساز در آن به بعد از انقلاب برمی‌گردد و از نظر موقعیت، در انتهای بلوار فردوس غرب یا بلوار ناصر حجازی فعلی قرار دارد.

کوی ارم به دلیل قرار گرفتن در میان شاهراه‌های ارتباطی تهران یعنی بزرگراه‌های علامه‌جعفری، لشگری، باکری و تهران- کرج، دسترسی خودرویی خوبی دارد و در عین حال از فضای دنج و آرامی برای زندگی و سکونت نیز برخوردار است. وجود پارک ارم و هایپر استار باکری ، موقعیت ممتازی برای این محله غرب تهران از لحاظ دسترسی به مراکز تفریحی و خرید برای ساکنانش به وجود آورده است.

در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا با این محله غربی تهران و شرایط سکونت در آن بیشتر آشنا شویم:

محله ارم کجاست؟

این محله در منتهی‌الیه غرب پایتخت است که در منطقه پنج شهرداری تهران واقع شده و عملا نقطه انتهایی بلوار فردوس است و تنه به تنه پارک بزرگ ارم می‌زند. محله کوی ارم از شمال به بزرگراه شهید علامه جعفری، از جنوب به آزادراه تهران- کرج، از شرق به بزرگراه شهید باکری و از غرب به استادیوم آزادی متصل است.

بلوار فردوس غرب از وسط این محله عبور کرده و آن را به دو بخش ارم شمالی و ارم جنوبی تقسیم می‌کند. از آنجا که باد غالب در شهر تهران از سمت غرب به شرق می‌وزد، این محله نیز مانند اکثر محلات غربی تهران، آب و هوای نسبتا خوب و تمیزی دارد.

پیشینه محله ارم

محله کوی ارم تا قبل از دهه شصت، منطقه‌ای خارج از محدوده مسکونی تهران بود. بعد از وقوع انقلاب اسلامی و در اوایل دهه 60 با توجه به ارزان بودن قیمت زمین در این منطقه، ساخت و ساز در آن تدریجا رونق گرفت.

از سال 1362 تدریجا چند خانه ویلایی در ضلع جنوبی محله ساخته شد و این آغاز شکل‌گیری محله ارم بود. در آن زمان این محله هیچ نوع امکانات سکونت مثل آب و برق نداشت و آب محله از طریق قنات تامین می‌شد. معروف‌ترین قنات این محدوده، قنات فرمانفرما بود که از رودخانه کن آغاز می‌شد و غرب به شرق محله ارم را در می‌نوردید و تا خیابان کارون و آسیاب فرمانفرما ادامه داشت. در آن زمان، هرخانواده سهمیه‌ای از آب این قنات داشت و فردی به نام آقای ایرانفر، مسئول توزیع آب قنات بود.

این محله در گذشته به نام بهار و گلها شناخته می‌شد ولی شهرداری تهران، به دلیل نزدیکی این محله به پارک ارم، آن را محله ارم نامگذاری کرد.

دسترسی محله کوی ارم

این محله از سمت شمال به بزرگراه علامه جعفری منتهی می‌شود، از شرق به بزرگراه باکری و از جنوب به آزاد راه تهران کرج متصل است و عبور بلوار فردوس غرب (ناصر حجازی) از دل این محله ، ارم را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

همین دسترسی بزرگراهی رفت و آمد از این محله با خودروی شخصی به نقاط مختلف تهران را هموار کرده است. اگرچه اهالی ارم در داخل محله به پمپ بنزین دسترسی ندارند، ولی برای سوختگیری می‌توانند به پمپ بنزین و جایگاه گاز ورزشگاه آزادی در غرب منطقه و همچنین به پمپ بنزین بلوار آیت‌الله کاشانی در شمال منطقه مراجعه کنند.

دسترسی بزرگراهی محله ارم
این محله از شمال به بزرگراه علامه جعفری، از شرق به بزرگراه باکری و ازجنوب به اتوبان تهران-کرج متصل است

این محله هیچگونه محدودیت ترافیکی طرح زوج و فرد و محدوده طرح و ترافیک ندارد و تردد در آن در تمامی روزهای هفته و همه ساعات شبانه‌روز آزاد است. در عین حال خطوط تاکسیرانی در محله ارم دسترسی ساکنان آن را به مناطق اصلی پایتخت فراهم می‌کند و همچنین ترمینال اتوبوسرانی شقایق در  جنوب محله ارم، امکان دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی را برای اهالی این منطقه مهیا کرده است.

یکی دیگر از دسترسی‌های اهالی ارم به خطوط حمل و نقل عمومی، ایستگاه مترو ارم سبز در خط 4 مترو و همچنین ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی در خط پنج مترو است که در نزدیکی محله ارم واقع شده. اهالی محله از طریق تاکسی و یا با اندکی پیاده‌روی به این ایستگاه‌های مترو می‌رسند.

ایستگاه متروی محله ارم
ایستگاه متروی ارم سبز، دسترسی ساکنان محله را به خطوط مترو فراهم می‌کند.

امکانات رفاهی- تفریحی محله

محله ارم از نظر فضای سبز در موقعیت خیلی خوبی قرار دارد. دلیلش هم وجود پارک سرسبز و بزرگ ارم در دل این محله است که اهالی محله به راحتی به این فضا دسترسی دارند. علاوه بر پارک ارم، بوستان الهام، فضای سبز جذاب و در دسترس اهالی است.

پارک ارم

پارک ارم در گذشته به نام پارک خرم معروف بود و با پیروزی انقلاب، نام این پارک تغییر کرد و به نام پارک ارم معروف شد. این مجموعه تفریحی ورزشی، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی ایران است که در محله ارم واقع شده و سال‌هاست که تهرانی‌ها و گردشگران تهران را برای تفریح و گردش به سمت خودش می‌کشاند.

این پارک بزرگ حدود 75 هکتار وسعت دارد و بخش‌های تفریحی مختلفی از جمله دو شهربازی فعال و یک شهربازی در حال تاسیس و یک شهربازی سرپوشیده چهار فصل به نام قلعه سحرآمیز با انواع دستگاه‌های بازی، چرخ و فلک، سرسره، قطار و … دارد.

پارک ارم در محله ارم
پارک ارم یکی از امکانات تفریحی محله است که درطول سال افراد زیادی برای تفریح به آنجا مراجعه می‌کنند.

باغ‌وحش بزرگ تهران با انواع حیوانات بومی و غیربومی، یکی دیگر از قسمت‌های پر بازدید مجموعه ارم است. این پارک علاوه بر فضای سبز ، یک دریاچه بزرگ با امکان قایقرانی و ماهیگیری هم دارد. استخر بزرگ تفریحی و آموزشی روباز ارم، دیگر بخش این مجموعه است.

تالارهای پذیرایی کشتی و رستوران جزیره از دیگر بخش‌های تفریحی و گردشگری ارم است که در نزدیکی و دسترس اهالی محله کوی ارم قرار دارد.

سیرک آفتاب

این سیرک در مجموعه ارم یکی از مراکز تفریحی جذاب در محدوده محله ارم است. سیرک بین‌المللی آفتاب یکی از بهترین سیرک‌های ایرانی است که انواع مختلفی از نمایش‌ها با همکاری هنرمندانی از هفت کشور دنیا در آن اجرا می‌شود و در پارکینگ شماره 3 پارک ارم واقع شده است.

بوستان الهام

بوستان الهام یکی از پارک‌های محبوب منطقه غرب تهران است که در این محله واقع شده. این پارک علاوه بر فضای سبز، دارای امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی از جمله پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، زمین اسکیت و وسایل ورزشی متنوع است.

بوستان الهام با وجود فضای سبز زیبا و درختان پر شاخ و برگ و پر سایه و نیمکت‌‌ها و آلاچیق‌هایی که در این پارک با طراوت قرار داده شده، فضای جذاب و محبوب ساکنین محله برای پیک‌نیک و گذراندن اوقات خوش فراغت برای سالمندان محله است.

بوستان الهام در محله ارم
بوستان الهام یکی از پارک‌های محبوب غرب تهران است که در کوی ارم قرار دارد

پارک الهام مکان امن و مناسبی برای دارندگان حیوانات خانگی است تا با احساس امنیت و آرامش همراه با حیوانات خانگی‌شان در آن گردش و پیاده‌روی کنند. این پارک با دارا بودن میز پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی، لحظات هیجان‌انگیزی را برای طرفداران این بازی‌ها می‌سازد.

بوستان الهام در بلوار فردوس‌غربی ، محله ارم، بلوار الهام قرار دارد.

هایپر استار باکری

اهالی محله ارم از یک مرکز خرید بزرگ و همه جانبه در داخل محله برخوردارند. هایپراستار باکری یا هایپراستار ارم، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید تهران به خصوص برای اهالی غرب تهران است. این مرکز خرید در انتهای غربی بلوار فردوس غرب یا ناصر حجازی، نبش بزرگراه باکری و در محله ارم قرار دارد.

در هایپر استار باکری تنوع بالای محصولات سوپرمارکتی و سایر محصولات، لوازم خانگی و ویترین متنوع فروشگاه‌ها را شاهد هستیم. این مجموعه‌ علاوه بر هایپرمارکت بزرگش، دارای فروشگاه‌های مختلف لباس و کفش و زیورآلات با برندهای معروف و مطرح است و از همین رو، فضای مناسبی برای گشت و گذار خریداران هم به شمار می‌رود.

هایپراستار باکری در محله ارم
هایپراستار ارم در انتهای غربی بلوار فردوس غرب نبش بزرگراه باکری واقع شده است.

بخشی از هایپراستار ارم به مجموعه فودکورت و شهربازی اختصاص دارد و همین امر باعث شده تا این مرکز، محیطی دوست‌داشتنی برای خانواده‌ها و بچه‌ها هم باشد.

مراجعه‌کنندگان هایپراستار ارم برای خرید از این مجموعه بزرگ، از لحاظ جای پارک مشکلی ندارند و این مرکز یک پارکینگ چند طبقه اختصاصی دارد. البته امکان خرید اینترنتی از هایپر استار باکری نیز برای ساکنان این محله و در کل ساکنان محلات غربی تهران فراهم است.

هایپر استار باکری در بلوار فردوس غربی، خیابان بهار جنوبی، خیابان ارم شرقی، انتهای اتوبان باکری جنوب قراردارد.

سرای محله ارم

سرای محله ارم یکی از مراکز فرهنگی و اجتماعی محله است که به اهالی محله، خدمات فرهنگی و آموزشی ارائه می‌دهد. این مرکز با امکانات و دوره‌های آموزشی متنوع، فضایی شاد و سالم برای ساکنان محله ارم ایجاد کرده که از جمله آنها می‌توان به آموزش موسیقی کودکان، ارف، بلز برای کودکان اشاره کرد.

سرای محله ارم
در این سرای محله دوره‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود.

در سرای محله ارم، دوره‌های آموزشی متنوعی برای بزرگسالان نیز برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کیک‌بوکسینگ، دفاع شخصی، زبان انگلیسی، شطرنج ، آی تی و …اشاره کرد. این مرکز در عین حال یک کتابخانه عمومی هم دارد که فضای مناسبی برای مطالعه است. این کتابخانه دارای مخزن کتابی است که علاقه‌مندان به کتاب می توانند از آن استفاده کنند.

سرای محله ارم در بلوار فردوس غرب ، بلوار ناصر حجازی ، خیابان بهار شمالی قرار دارد.

مجموعه ورزشی ناصر حجازی

این مجموعه ورزشی، در واقع کمپ رسمی باشگاه ورزشی تیم استقلال تهران و محل تمرین بازیکنان باشگاه استقلال است در محله کوی ارم واقع شده.

این کمپ در زمینی به مساحت حدود ۴ هکتار ساخته شده و شامل زمین چمن، سکوی تماشاچیان، سالن‌های ورزشی، استخر، رستوران است.

مجموعه ورزشی آزادی تهران

این مجموعه ورزشی که پیش از وقوع انقلاب اسلامی با نام آریامهر شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی تهران و ایران است که در غرب شهر تهران و در محله کوی ارم واقع شده است.

هدف از ساخت مجموعه ورزشی آزادی، میزبانی بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۴ بود و همچنان مهمترین و معروف‌ترین مجموعه ورزشی پایتخت به شمار می‌رود. استادیوم یکصدهزارنفری فوتبال این مجموعه، مهم‌ترین محل برگزاری مسابقات فوتبال کشور است.

مجموعه ورزشی آزادی دارای پیست دوچرخه‌سواری، دریاچه، سالن کشتی، سالن دوازده‌هزار نفری، سالن‌ تیراندازی، پیست اسکیت، پیست اتومبیل‌رانی، پیست موتورسواری، پیست کارتینگ، سالن بسکتبال، سالن والیبال، سالن وزنه‌برداری، سالن بانوان، زمین‌های تنیس، کمپ تیم‌های ملی فوتبال، مجموعه سوارکاری، پیست دوچرخه‌سواری و … است و در عین حال شامل امکاناتی مثل هتل المپیک، خوابگاه، درمانگاه و آتش‌نشانی نیز می‌شود.

سخن آخر

محله کوی ارم در منتهی‌الیه غرب تهران محله‌ای کوچک در دل در محله بلوار فردوس است که امکانات مسکونی مناسبی برای خرید و تفریح دارد.

اهالی این محله برای استفاده از امکانات تحصیلی و آموزشی، دسترسی به مسجد و مراکز درمانی از امکانات محله‌های اطراف از جمله محله فردوس استفاده می‌کنند. محله ارم دسترسی بزرگراهی خوبی دارد و در عین حال وجود دو ایستگاه مترو در این منطقه، دسترسی خوبی برای ساکنان به خدمات حمل و نقل عمومی ایجاد کرده و باعث شده تا محله ارم، محله‌ای جذاب و مناسب برای سکونت در غرب تهران به شمار برود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments