محله گلابدره؛ محله‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی

گلابدره

محله گلابدره یکی از محله‌های خاص شمال شهر تهران است که از سما شمال به کوهستان البرز می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع از سمت جنوب چشم‌اندازی وسیع به سمت تهران بزرگ دارد. این محله بیش از اینکه به عنوان محله‌ای مسکونی شناخته شود به منطقه‌ای برای گردش، طبیعتگردی و مسیری برای کوهنوردی شناخته می‌شود. این محله، منطقه محبوب افرادی است که دوست دارند در فضایی با حال و هوای طبیعی، سرسبز و کوهستانی زندگی کنند و البته مشکلات کمبود امکانات شهرنشینی را هم می‌پذیرند. برای آشنایی بیشتر با این محله خوش آب و هوای شمال تهران و نزدیک به میدان تجریش با نیک بوم در این نوشتار همراه باشید.

گلابدره کجاست؟

محله-گلابدره
محله گلابدره، محله‌ای خوش آب وهوا و سرسبز در امتداد کوهپایه البرز در منطقه شمال شرق تهران است. این محله که بیشتر به طبیعت کوهستانی و مسیر کوهنوردی شناخته می‌شود، محله‌ای مسکونی در منطقه یک شهرداری تهران و منطقه شمیرانات است.

محله گلابدره، محله‌ای خوش آب وهوا و سرسبز در امتداد کوهپایه البرز در منطقه شمال شرق تهران است. این محله که بیشتر به طبیعت کوهستانی و مسیر کوهنوردی شناخته می‌شود، محله‌ای مسکونی در منطقه یک شهرداری تهران و منطقه شمیرانات است.

گلابدره از سمت شمال با کوه‌های البرز مرکزی، از جنوب با خیابان‌های مرجان و خیابان بوکان، از شرق با خیابان موسوی، و از غرب با خیابان باغ وزیری و خیابان دهکده محدود شده است و با محله‌های دربند، محله تجریش و محله جماران همسایه است.

رودخانه پرآب گلابدره در این محله جریان دارد و به رودخانه دربند می‌پیوندد. این منطقه یکی از مسیرهای کوهنوردی به سمت قله شیر پلا است.

تاریخچه گلابدره

پیشینه گلابدره با گذشته محله دربند گره خورده است. این محله به دلیل آب و هوای کوهستانی و رودخانه پرآبی که در آن جریان دارد یکی از محله‌های ییلاقی شمرانات بود و ملاکان شمیرانات در آن  باغ‌های پربار میوه داشته‌اند.

ساکنان اولیه گلابدره دو طایفه سید مرتضی و سید جعفر بوده‌اند و بومیان این محله بیشتر از نوادگان این دو طایفه هستند.

این محله در ابتدا به دلیل اینکه زیستگاه گرگ‌ها بوده اسمش «گرگ دره» بوده است. بعد از اینکه ساکنان اولیه به این منطقه مهاجرت کرده و با باغ‌های سرسبز و پر شکوفه درختان سیب گلاب روبه‌رو شدند، اسم این محله از گرگ دره به گلاب دره تغییر پیدا کرد.

عبور رودخانه پرآب گلابدره و وجود دو رشته قنات به نام‌های «سنگ دوقلو» در قسمت شمالی محله و قنات «آبک» در نزدیکی امامزاده قاسم این منطقه پرآب و با خاک حاصلخیز را فضایی مناسب برای کشت و کار و زراعت و باغداری کرد و همین موضوع به مرور گلابدره را به محله‌ای مسکونی و شهرنشین تبدیل کرد.

دسترسی گلابدره

گلابدره در شمال محله و میدان تجریش قرار دارد و راه دسترسی به این محله از میدان پر تردد تجریش شروع می‌شود. برای رسیدن به گلابدره باید از میدان تجریش، خیابان دربند یا خیابان فناخسرو را پیش گرفته و وارد خیابان شکیبایی یا خیابان گلابدره شوید.

تاکسی‌های خطی تجریش آبک در ضلع شمال شرقی میدان تجریش هم به سمت این محله و بوستان گلابدره می‌روند. ساکنان محله گلابدره با رسیدن به میدان تجریش  به خطوط حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی، خط اتوبوس تندروی راه آهن تجریش و پایانه تاکسی به مناطق مختلف تهران دسترسی پیدا می‌کنند.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به گلابدره، ‌ایستگاه مترو تجریش است که در میدان قدس قرار دارد. پمپ بنزین پروما نیاوران و و پمپ بنزین خیابان قلمستان در خیابان ولیعصر، نزدیک‌ترین جایگاه سوختگیری بنزین و گاز در نزدیکی محله گلابدره است.

امکانات شهرنشینی گلابدره

گلابدره
گلابدره به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوهستان و فضای طبیعی و بوستان گلابدره، مهم ترین ویژگی سکونتی اش آب و هوای مطبوع کوهستانی و دسترسی به مناطق طبیعی گردشگری است.
این محله برای افرادی که دنبال محله‌ای نزدیک به کوهستان هستند محله‌ای جذاب است.

گلابدره به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوهستان و فضای طبیعی و بوستان گلابدره، مهم ترین ویژگی سکونتی اش آب و هوای مطبوع کوهستانی و دسترسی به مناطق طبیعی گردشگری است.

این محله برای افرادی که دنبال محله‌ای نزدیک به کوهستان هستند محله‌ای جذاب است. امکانات شهرنشینی این محله وابسته به میدان و محله تجریش است. اهالی این محله برای خرید و استفاده از خدمات شهری به میدان تجریش مراجعه می‌کنند.

مرکز خرید تندیس

مرکز-خرید-تندیس
پاساژ تندیس تهران مرکز خریدی معروف و نسبتا قدیمی در میدان تجریش و نزدیکی محله گلابدره است.

پاساژ تندیس تهران مرکز خریدی معروف و نسبتا قدیمی در میدان تجریش و نزدیکی محله گلابدره است.

در این مرکز چهار طبقه  170 فروشگاه با ویترینی متنوع از محصولات شامل انواع لباس، شال و روسری، کیف و کفش، عینک، عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، بدلیجات، لوازم خانه و وسایل تزئینی، اسباب بازی فروشی و… از برندهای معروف خارجی و داخلی مثل دان هیل، دیور، اسپریت، لیوایز، زولو، زارا و بنتون فعالیت دارند.

رستوران سلف سرویس اردک آبی که یکی از رستوران‌های معروف شمال تهران است در پاساژ تندیس قرار دارد. یکی از امکانات مرکز خرید تندیس وجود پارکینگ طبقاتی اختصاصی در 5 طبقه و کارواش است.

در تندیس امکاناتی ویژه مثل مسیر مخصوص عبور معلولین برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند فراهم شده تا به راحتی  بتوانند از این مرکز خرید استفاده کنند.

تندیس در میدان تجریش خیابان جعفری قرار دارد.

پاساژ قائم

پاساژ-قائم
پاساژ قائم در میدان تجریش از مراکز خرید معروف و در دسترس اهالی گلابدره است.

پاساژ قائم در میدان تجریش از مراکز خرید معروف و در دسترس اهالی گلابدره است.

در این پاساژ  شش طبقه بیشتر از ۷۰۰  فروشگاه با ویترین انواع‌ پوشاک زنانه، مردان و بچگانه، طلا و جواهر، لوازم خانگی، صنایع دستی، خدمات موبایل، کامپیوتر و آثار هنری فعالیت می‌کنند.

طبقه ششم این پاساژ  به هنرمندان جوان اختصاص داده شده است تا آثار هنری خود را به نمایش بگذارند. پاساژ قائم دارای دو در اصلی و فرعی، راه‌پله و آسانسور است و سرویس بهداشتی  است.

پاساژ قائم در میدان تجریش، خیابان شهرداری قرار دارد.

ارگ تجریش

پاساژ ارگ تجریش در ضلع شمالی میدان تجریش یکی از مراکز خرید بزرگ و لوکس تهران است که در نزدیکی محله گلابدره قرار گرفته.

ارگ تجریش سازه‌ای عظیم و 5 طبقه در ابتدای خیابان سعدآباد  است و فروشگاه‌های انواع پوشاک زنانه، پوشاک بچه‌گانه، سیسمونی، کیف و کفش، بلور، عطر و ادکلن، ساعت، گوشی، لوازم خانگی، فرش، لوازم الکترونیکی، کالای خواب، طلا و جواهر و لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای معتبر داخلی و خارجی… در خود جای داده است.

پیرگاردین، انجلز، هنری کربن، اسپرینگ فلیدز، چرم درسا، ریباک، اسکچرز بعضی از برندهایی هستند که در ارگ تجریش شعبه دارند.

پنج سالن سینمایی، شهربازی و فودکورت  در طبقه سوم و رستوران بام سبز بر فراز این مرکز خرید لوکس از دیگر جذابیت‌های آن است.

این پاساژ برای خرید محصولات دارای برند مناسب است.

بازار سنتی تجریش

بازار سنتی تجریش در میدان تجریش با انواع میوه و تره بار در نزدیکی محله دربند و دسترس اهالی محله گلابدره است.

بازار سنتی سبزی و تره‌بار تجریش که از یک سمت به میدان تجریش و از سمت دیگر به امامزاده صالح راه دارد، ترکیبی خوش رنگ و عطر از انواع سبزیجات و میوه‌های تر و تازه را یکجا پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

این بازارچه قدیمی مسقف «تکیه تجریش» است که در ماه محرم بساط میوه فروش‌ها در آن جمع و مراسم سوگواری برپا می‌شود.

تکیه تجریش یکی از قدیمی‌ و مشهورترین تکیه‌های تهران است که مراسم عزاداری خاص مثل نخل‌گردانی در آن برگزار می‌شود.

امامزاده صالح

امامزاده صالح تجریش  یکی از مکان‌های مذهبی و زیارتگاهی  تهران در میدان تجریش و نزدیک به محله گلابدره قرار دارد.

امامزاده صالح بارگاه فرزند امام موسی کاظم (ع) است.

زائران امامزاده صالح در بازار سنتی تجریش می‌توانند، تسبیح، انگشتر، مهر و سجاده و سوغات متبرک بخرند.

بازار میوه و تره بار گلابدره

اهالی گلابدره برای خرید مواد غذایی مرود نیاز روزانه خود به یک بازار میوه تره بار شهرداری تهران در داخل محله دسترسی دارند و می‌توانند میوه و تره بار، لبنیات گوشت و .. را به قیمت مناسب از این بازاچه خریداری کنن..

این بازارچه در محله گلابدره تهران و در خیابان سعیدی،خیابان دهکده واقع شده است.

اماکن تفریحی گلابدره

گلابدره به فضاهای های تفریحی و مسیر کوهنوردی بیشتر شناخته می‌شود و فضای سرسبز و آب و هوای کوهستانی این منطقه مقصدی برای گردشگری تهرانی‌ها است.

بوستان گلابدره

بوستان-گلابدره
پارک زیبا و کوهستانی گلابدره یکی از فضاهای خوش آب و هوای سرسبز شمال شهر تهران و در محله گلابدره است که به وسعت 22هکتار در کوهپایه البرز مقصد گردشگری تهران است.

پارک زیبا و کوهستانی گلابدره یکی از فضاهای خوش آب و هوای سرسبز شمال شهر تهران و در محله گلابدره است که به وسعت 22هکتار در کوهپایه البرز مقصد گردشگری تهران است.

بوستان گلابدره در دامنه کوه‌های پرشیب و سنگی ایجاد شده و چشم‌انداز زیبا و سیصد و شصت درجه‌ای به شهر تهران دارد.

در این پارک امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده . مثل رستوران، بوفه و چایخانه، دریاچه، مسیر تندرستی کوهستانی با طول ۶ کیلومتر، پیست دوچرخه سواری ۸۰۰ متری، آلاچیق، آبشار، فضای سبز گسترده، محوطه سازی و سنگفرش، ساخت پله در مسیرهای پر شیب، برکه و آبنما، زمین بازی، سکوهای نشیمن، دستشویی، دستگاه‌های ورزشی و از همه مهم‌تر سورتمه گلابدره.

سورتمه گلابدره

سورتمه-گلابدره
سورتمه گلابدره در مرتفع ترین قسمت بوستان راه‌اندازی شده و با مسیری 1200 متری یکی از طولانی ترین مسیرهای سورتمه سواری در است.

کابین های سورتمه گلابدره با حداکثر سرعت 40 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و علاوه بر اینکه هیجان امنی دارند، چشم اندازی زیبا از تهران را در مقابل نگاه گردشگران سورتمه قرار می‌دهد. سورتمه گلابدره در مرتفع ترین قسمت بوستان راه‌اندازی شده و با مسیری 1200 متری یکی از طولانی ترین مسیرهای سورتمه سواری در است.

کابین های سورتمه با حداکثر سرعت 40 کیلومتر حرکت می‌کنند و علاوه بر اینکه هیجان امنی دارند، چشم اندازی زیبا از تهران را در مقابل نگاه گردشگران سورتم قرار می‌دهد.

بوستان گلابدره علاوه بر سورتمه سواری، سافاری پارک وحشت، سینما پرواز و ماشین کوبنده هم دارد. پارک گلابدره در خیابان دربند، نرسیده به میدان دربند، انتهای خیابان اسدالهی قرار دارد.

مسیر کوهنوردی گلابدره

بوستان گلابدره کی از راه‌های کوهنوردی به سمت  قله کلکچال است.

گلابدره مسیری ک.هنوردی نسبتا خلوت و پر از درختان صنوبر، چنار و بید و .. درختچه‌های تمشک و نسترن است. در طول این مسیر امکان دیدن انواع پرندگان رها مثل سهره، بلبل خرما، کمرکولی، توکا، دارکوب هست..

آبشار زیبای گلابدره در همان ابتدای مسیرکوهنوردی قرار دارد .

بالای آبشار اصلی یک آبشار کوچک هست که فضای خوبی برای اتراق و استراحت کردن در کنار رودخانه است.

مسیر گلابدره در انتها پس از چند ساعت پیاده‌روی به اردوگاه کلکچال می‌رسد.

با ادامه دادن مسیر رودخانه و پشت سر گذاشتن آبشارها کم کم بر تعدااد درختان پر شاخ و برگ و کهنسال اضافه می‌شود

گلاب دره از شمال به دامنه‌ها و مراتع تابستانی رشته کوه البرز، از جنوب به جاده تجریش و دزاشیب، از شرق به دره جی و از غرب به رودخانه گلاب دره محدود می‌شود.

بیمارستان شهدای تجریش

محله گلابدره بیمارستان ندارد ولی ساکنان ین محله برای نیازهای درمانی می‌توانند به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کنند. بیمارستان شهدا با 359 تخت بستری و 43 تخت اورژانس، 14 اتاق عمل و 10 ریکاوریو 18 بخش بالینی در تمامی حوزه‌های تخصصی پزشکی ودرمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی به مراجعان خدمات درمانی ارایه می‌دهد. بیمارستان شهدای تجریش در میدان تجریش، خیابان شهرداری حد فاصل میدان تجریش و میدان قدس قرار دارد.

مجموعه ورزشی الغدیر

باشگاه ورزشی الغدیر یک مجموعه ورزشی در محله گلابدره است. این مجموعه در امامزاده قاسم،خیابان تاجیک،خیابان گلابدره، خیابان قوام است.

سرای محله گلاب دره

سرای محله گلابدره از جمله امکاات فرهنگی هنری این منطقه است.

این سرا دارای امکانات مختلفی  مثل کتابخانه، خانه آی تی، خانه کودک، اتاق شورایاری، خانه‌های سلامت، فرهنگ، ورزش و..، سالن آمفی تئاتر و کلاس‌های آموزشی مختلف است.

مساجد گلاب دره

این محله چندین مسجد دارد و مهم ترین مکان مذهبی آن مسجد جامع امامزاده قاسم است.

مسجد امامزاده قاسم

امامزاده-قاسم
امامزاده قاسم یکی مقصد زیارتی قدیمی است که در محله گلابدره قرار دارد.

امامزاده قاسم یکی مقصد زیارتی قدیمی است که در محله گلابدره قرار دارد.

امامزاده قاسم از نوادگان امام حسن مجتبی است که در سالهایی که تحت تعقیب حکومت بنی عباس بوده  به سمت کوه‌های البرز حرکت می‌کند و پس از شهادت در این مکان دفن می شود.

بقعه امامزاده قاسم پس از مدتی به یادبود این امامزاده بنا می‌شود.

ساخت بقعه امام زاده قاسم به دوران صفویه بازمی گردد.

بنای اصلی امام زاده قاسم یک برج هشت ضلعی آجری ساخته است و هر ضلع آن از داخل 2.25 متر عرض دارد. نوع معماری امام زاده قاسم ایرانی اسلامی است.

بقعه امام زاده قاسم اکنون دارای صحن، رواق و گنبد کاشی کاری شده می باشد که در زمان شاه طهماسب بنا شده است.

از دیگر مساجد داخل محله گلابدره می توان مساجد زیر را نام برد:

  • مسجد حر در خیابان امامزاده قاسم، میدان امامزاده قاسم، خیابان رستگاران، پلاک ۱
  • مسجد سیدالشهدا در گلابدره، میدان آبک، خیابان وحدت، پلاک ۱۳
  • مسجد جامع قمر بنی هاشم ، گلابدره، میدان آبک،خیابان بوکان

مدرسه در گلابدره

محله گلابدره به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی از امکانات شهرنشینی محدودی برخوردار است. کمبود مدرسه در این محله باعث شده که خانواده‌های ساکن فرزندانشان را در مدارس محله‌های دربند، تجریش و نیاوران ثبت نام کنند.

مسیرهای شیب دار این محله هم مشکل رفت و آمد را برای رسیدن به مدرسه دشوار کرده است.

سخن آخر

محله گلابدره در شمال تهران و منطقه شمیرانات یکی از محله‌های قرار گرفته در بافت طبیعی کوهستانی است.

این محله برلی کسانی که به دنبال نزدیکی به فضای طبیعت و مسیرهای طبیعتگردی و کوهنوردی هستند، منطقه‌ای جذاب است.

برای سکونت در این محله باید از امکانات شهری محلههای همجوار مثل تجریش و نیاوران استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments