محله تجریش؛ خاطره انگیز و اعیانی نشین

آشنایی با محله تجریش

محله تجریش، محله‌ای قدیمی، معروف و محبوب و اعیانی نشین در شمال شهر تهران است که به بازار خوش آب و رنگ، و حرم امامزاده صالح که در نزدیکی میدان بزرگ تجریش قرار دارد، شناخته می‌شود. تجریش محله‌ای خاطره‌انگیز و دوست داشتنی است و خیلی از تهرانی‌ها این منطقه را برای گردش و خرید در بازارهایش به خصوص در روزهای اسفند ماه و تعطیلات عید نوروز انتخاب می‌کنند.

این محله به دلیل موقعیت خوبی که از نظر دسترسی به امکانات شهری مثل مراکز خرید، امکانات تفریحی و گردشگری، رستوران و کافه، مراکز آموزشی و تحصیلی و همچنین دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی دارد، یکی از گران و مرغوب ترین محله‌های شهر تهران به حساب می‌آید. آب و هوای کوهستانی خنک پاکیزه یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌های ممتاز تجریش به عنوان یک محله در تهران است. با ما در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا در مسیر گذشته تا امروز تجریش قدم بزنیم و از شرایط و کیفیت زندگی و شهرنشینی در این محله قدیمی و پر طرفدار تهران بیشتر بدانیم.

تجریش کجاست؟

محله-تجریش
تجریش محله‌ای خوش آب و هوا سرسبز و با نسیمی از سمت کوهستان البرز است.

تجریش محله‌ای در شمال شهر تهران و مرکز شهرستان شمیرانات و منطقه یک شهرداری تهران است. میدان تجریش آخرین ایستگاه خیابان قدیمی و شمال به جنوب شهر تهران یعنی ولیعصر فعلی و پهلوی سابق است. محله تجریش در کوهپایه کوهستان البرز قرار گرفته و هزار و 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

تجریش محله‌ای خوش آب و هوا سرسبز و با نسیمی از سمت کوهستان البرز است. دمای این محله خنک تهران در تابستان به مثبت 36 درجه و در زمستان به منفی 20 درجه هم می‌رسد. این محله محبوب از سمت شمال با محله دربند و گلابدره؛ از سمت شرق به محله قیطریه از غرب با الهیه و از سمت جنوب با محله امانیه همسایه است. میدان تجریش، میدان قدس و خیابان شهرداری که حد فاصل میدان تجریش و قدس است، در شمال محله تجریش قرار دارند.

خیابان شریعتی در شرق و خیابان ولیعصر در غرب این محله کشیده شده و دو بزرگراه مدرس و صدر محدوده جنوبی محله را تشکیل می‌دهند.

پیشینه محله تجریش

محله-تجریش
تجریش دردوران ناصرالدین شاه پر از باغ درخت انجیر و گیلاس و مزرعه های با صفا بود و در دوران قاجار به عنوان محله‌ای خوش آب و هوا و ییلاقی مورد توجه اعیان و اشراف و شاهزاده‌های قجری قرار گرفت و اینگونه بود که کاخ‌هایی د راین منطقه ساخته شد.

قدمت منطقه تجریش بنا به نوشته‌های تاریخی به هزار سال قبل می‌رسد. در نوشته‌های «راوندی» مورخ دوره سلجوقی، تجریش با عوان «طجرشت» ذکر شده که طغرل سلجوقی به دلی خنکی هوای آن به این منطقه رفته است. اما تاریخ ثبت شده تجریش به دوران پایتختی تهران برمی‌گردد و زمانی که قاجار در تهران به حکومت نشست و این منطقه را به عنوان ییلاقات پایتخت انتخاب کرد.

تجریش قدیم سه قسمت محله بالا، محله پایین، محله قلعه نو داشته که شامل باغ فردوس، چهار راه حسابی، زعفرانیه، الهیه، ظهیرالدوله، سه راه دزاشیب، سه راه قیطریه، اسدی و فردوسی، محمودیه، ناودانک، جعفرآباد و …می‌شده. جالبه بدانید که بافت محله تجریش در گذشته به شکل روستاهای پلکانی با کوچه باغ‌های کاهگلی باریک و پیچ در پیچ و خانه‌هایی از جنس خشت و گل بوده که پشت بام خانه بالایی حیاط خانه پایینی است..

در واقع محله تجریش با محوریت امامزاده صالح به عنوان مرکز معنوی و بازار تجریش به عنوان مرکز اقتصادی شکل گرفته است. تجریش دردوران ناصرالدین شاه پر از باغ درخت انجیر و گیلاس و مزرعه های با صفا بود و در دوران قاجار به عنوان محله‌ای خوش آب و هوا و ییلاقی مورد توجه اعیان و اشراف و شاهزاده‌های قجری قرار گرفت و اینگونه بود که کاخ‌هایی د راین منطقه ساخته شد.

در دوران رضا شاه با سنگفرش شدن خیابان شریعتی و راه افتادن مسیر ماشن‌های کرایه‌ای شهرنشینی در تجریش رونق گرفت. گذشته مسیلی از میدان تجریش می‌گذشته و پلی روی آن بوده و به همین دلیل میدان فعلی تجریش به سر پل تجریش معروف بوده و میدان قدس فعلی را میدان تجریش می‌نامیده‌اند.

دسترسی تجریش

محله تجریش یکی از خوش مسیرترین محله‌های تهران است.وجود میدان تجریش به ساکنان این محله این امکان را می‌دهد که با انواع خدمات خمل و نقل عمومی به نقاط مختلف تهران سفر کنند. اهالی تجریش با رسیدن به میدان تجربش به پایانه‌های تاکسی مرتبط با نقاط مختلف تهران، ایستگاه اتوبوسرانی و بی آر تی و ایستگاه متروی تجریش دسترسی دارند. دو خیابان اصلی ولیعصر و شریعتی که شمال و جنوب تهران را به هم متصل می‌کنند به میدان تجریش ختم می‌‍شوند.

دسترسی به دو بزرگراه صدر و مدرس هم دسترسی اهالی این محله با خودروی شخصی به نقاط مختلف تهران را فراهم می‌کنند. محله تجریش در محدوده زوج و فرد و طرح و ترافیک شهرداری تهران قرار ندارد اما به دلیل تراکم خودرو و جمعیت معمولا درگیر ترافیک است.

مترو تجریش

مترو-محله-تجریش
نزدیک ترین ایستگاه مترو در دسترس اهالی این محله، ایستگاه متروی تجریش در خط 1 مترو تهران است که به کهریزک ختم می‌شود، این ایستگاه در نزدیکی میدان قدس قرار گرفته است.

نزدیک ترین ایستگاه مترو در دسترس اهالی این محله، ایستگاه متروی تجریش در خط 1 مترو تهران است که به کهریزک ختم می‌شود، این ایستگاه در نزدیکی میدان قدس قرار گرفته است. ایستگاه متروی قیطریه در خیایان شریعتی و متروی بزرگراه صدر دیگر ایستگاه‌های در دسترس اهالی محله تجریش است.

بافت محله تجریش

تجریش محله‌ای قدیمی است که با وجود رشد مدرنیته و شهرنشینی در این محله ولی همچنان می‌توان در گوشه و کنار محله بافت قدیمی و سنتی را دید. تجریش محله ‌گران قیمت در شمال شهر تهران است که در آن خانه‌های ویلایی اعیانی در کنار مجتمع و برج‌های بالا بلند مسکونی دیده می‌شود.

امکانات شهری محله تجریش

تجریش از نظر دسترسی به خدمات و امکانات شهری هیچ کم و کسری مدارد، از مراکز خرید شیک و لوکس و گران قیمت گرفته تا بازارچه سنتی تجریش در دسترس اهای این محله قرار دارد. از نظر امکانات گردشگری، تفریحی و زیارتی تجریش یکی از محله‌های شاخص تهران است و برای گردشگری پذیرای اهالی سایر محله‌ها هم هست.  بقعه امامزاده صالح، بازار و میدان تجریش، مسیر رفتن به سمت دربند، باغ موزه سعدآباد و باغ فردوس از جمله مراکز جذاب گردشگری محله تجریش است.

امامزاده صالح

بقعه امامزاده صالح  تجریش با نمای زیبای آبی و کاشیکاری‌های هنرمندانه در کنج میدان تجریش پذیرای زایران است.

بقعه امامزاده صالح  تجریش با نمای زیبای آبی و کاشیکاری‌های هنرمندانه در کنج میدان تجریش پذیرای زایران است. امامزاده صالح (ع)  فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. طبق کتیبه‌های قدیمی بنای اولیه این زیارتگاه در سال ۷۰۰ هجری   ساخته شده و در طول زمان بازسازی و توسعه یافته است. این بقعه دارای صحن، ایوان، رواق، مسجد، ضریح مرقد و گنبد است.

بازار سنتی تجریش

در بازار تجریش همه چیز پیدا می‌شود از انواع میوه و سبزیجات خاص و کمیاب و نوبرانه و حتی فرنگی تا سمنوی عمه لیلا، مهر و تسبیح و جانماز، طلا وجواهر و پوشاک و …

بازار معروف قدیمی و ستنی تجریش از یک طبف به امامزاده صالح راه دارد، از یک سمت به میدان تجریش وصل می‌شود و از سمت دیگر به خیابان شهرداری و میدان قدس راه پیدا می‌کند. در بازار تجریش همه چیز پیدا می‌شود از انواع میوه و سبزیجات خاص و کمیاب و نوبرانه و حتی فرنگی تا سمنوی عمه لیلا، مهر و تسبیح و جانماز، طلا وجواهر و پوشاک و … . بازار سرپوشیده میوه و تره بار تجریش در واقع «تکیه تجریش» است که در ماه محرم بساط میوه فروش‌ها در آن جمع و مراسم سوگواری برپا می‌شود. تکیه تجریش یکی از قدیمی‌ و مشهورترین تکیه‌های تهران است که مراسم عزاداری خاص مثل نخل‌گردانی در آن برگزار می‌شود.

پاساژ قائم

پاساژ قائم در نزدیکی بازار و سنتی تجریش و میدان تجریش واقع شده و از مراکز خرید معروف و در دسترس اهالی تجریش است.

پاساژ قائم در نزدیکی بازار و سنتی تجریش و میدان تجریش واقع شده و از مراکز خرید معروف و در دسترس اهالی تجریش است. در این پاساژ شش طبقه بیشتر از ۷۰۰  فروشگاه با ویترین انواع‌ پوشاک زنانه، مردان و بچگانه، طلا و جواهر، لوازم خانگی، صنایع دستی، خدمات موبایل، کامپیوتر فعالیت می‌کنند. طبقه ششم این پاساژ  به هنرمندان جوان اختصاص داده شده است تا آثار هنری خود را به نمایش بگذارند. پاساژ قائم دارای دو در اصلی و فرعی، راه‌پله و آسانسور و سرویس بهداشتی  است. پاساژ قائم در محاه تجریش، خیابان شهرداری قرار دارد.

مرکز خرید تندیس

پاساژ تندیس تهران مرکز خریدی معروف و نسبتا قدیمی در ضلع شمالی میدان تجریش است. در این مرکز خرید 170 فروشگاه در 4 طبقه  با ویترینی از محصولات، متنوع  برندهای معروف خارجی و داخلی مثل دان هیل، دیور، اسپریت، لیوایز، زولو، زارا و بنتون فعالیت دارند. در این مرکز خرید 170 فروشگاه در 4 طبقه  با ویترینی از محصولات، متنوع شامل انواع لباس، شال و روسری، کیف و کفش، عینک، عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، بدلیجات، لوازم خانه و وسایل تزئینی، اسباب بازی فروشی و… از برندهای معروف خارجی و داخلی مثل دان هیل، دیور، اسپریت، لیوایز، زولو، زارا و بنتون فعالیت دارند.

رستوران سلف سرویس اردک آبی که یکی از رستوران‌های معروف شمال تهران است در پاساژ تندیس قرار دارد. یکی از امکانات مرکز خرید تندیس وجود پارکینگ طبقاتی اختصاصی در 5 طبقه و کارواش است. کسانی که ناتوانی جسمی دارند می‌توانند به راحتی از این مرکز خرید استفاده کنند چون مسیری مخصوص به این افراد اختصاص داده شده‌ است. تندیس در میدان تجریش خیابان جعفری قرار دارد.

ارگ تجریش

مرکز خرید عظیم و مجلل ارگ تجریش در ابتدای خیابان سعدآباد و در محله تجریش قرار دارد.

مرکز خرید عظیم و مجلل ارگ تجریش در ابتدای خیابان سعدآباد و در محله تجریش قرار دارد. این پاساژ با فروشگاه‌های انواع پوشاک زنانه، پوشاک بچه‌گانه، سیسمونی، کیف و کفش، بلور، عطر و ادکلن، ساعت، گوشی، لوازم خانگی، فرش، لوازم الکترونیکی، کالای خواب، طلا و جواهر و لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای معتبر داخلی و خارجی… در دسترس اهالی محله تجریش برای خرید محصولات مارک دار قرار دارد.

پیرگاردین، انجلز، هنری کربن، اسپرینگ فلیدز، چرم درسا، ریباک، اسکچرز بعضی از برندهایی هستند که در ارگ تجریش شعبه دارند. پنج سالن سینمایی، شهربازی و فودکورت  در طبقه سوم و رستوران بام سبز بر فراز این مرکز خرید لوکس از دیگر جذابیت‌های این بازار مدرن است که آن را به مسیر گردش و تفریح هم نیدل کرده است.

پاساژ ارگ تجریش در ضلع شمالی میدان تجریش یکی از مراکز خرید بزرگ و لوکس شمال شهر تهران است.

موزه موسیقی

موزه-موسیقی-تجریش
موزه موسیقی تهران یکی از مراکز فرهنگی هنری در محله تجریش است. در موزه‌ موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مثل سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه‌ نگهداری بهینه‌ سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است.

موزه موسیقی تهران یکی از مراکز فرهنگی هنری در محله تجریش است. در موزه‌ موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مثل سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه‌ نگهداری بهینه‌ سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است.

موزه موسیقی تهران در میدان تجریش، خيابان شهيد دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ قرار دارد.

کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعد آباد از مناطق دیدنی تهران است که در محله تجریش قرار دارد و از مراکز گردشگری و در دسترس اهالی این محله است. سعدآباد مجموعه‌ای از چندین کاخ و موزه و گنجینه‌هایی تماشایی و با ارزش و اهمیت تاریخی و هنری است. مجموعه کاخ‌های سعدآباد در یک باغ سرسبز و زیبا قرار دارند. به دلیل آب و هوای دلپذیر این نقطه از تهران این کاخ، عمارت ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی بوده است. هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در این مجموعه قرار دارد.

کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه سعد آباد در دسترس بازدیدکنندگان است.

رستوران های تجریش

شمرون کباب

کباب‌سرای شمرون یکی از رستوران‌های معروف و محبوب و همیشه پر مشتری تجریش است.

کباب‌سرای شمرون یکی از رستوران‌های معروف و محبوب و همیشه پر مشتری تجریش است. این رستوران چشم اندازی به سمت میدان پر رفت و آمد تجریش از مشتریان با کباب‌های لذیذ پذیرایی می‌کند. کباب‌سرای شمرون در میدان تجریش، جنب کفش ملی است.

آش و حلیم سید مهدی

آش و حلیم سید مهدی یکی از خوشنام‌ترین خوراک فروشی‌های تهران است که بیش از سی سال پبشینه و نام نیک در کارنامه دارد. سید مهدی ابوالقاسمی، صاحب و موسس آش و حلیم سید مهدی، در دهه هفتاد شغل هندوانه فروشی را کنار گذاشت و آشکده را راه انداخت. با فوت سید مهدی، حاج رضا ابوالقاسمی پسر سید مهدی، میراث خوشنامی پدر را محافظت کرد و به کار فروش آش و حلیم با کیفیت‌ ادامه داد.

حالا آش و حلیم سید مهدی علاوه بر میدان تجریش، چندین شعبه دیگر در خیابان اندرزگو و خیابان ولیعصر تهران هم دارد. فروشگاه سید مهدی  به جز آش رشته و شله قلمکار و حلیم، محصولات سنتی دیگری هم در منو دارد، مثل عدسی، سمنو، شله زرد، سوپ سبزیجات و … در ضمن فروشگاه مجازی سید مهدی در نشانی  www.seyedmehdi.ir  قرار دارد و امکان سفارش اینترنتی را برای مشتریان فراهم کرده است.

کافه و رستوران روحی

رستوران روحی یا فضا و دکوراسیون خاطره انگیز و انواع غذاهای سنتی ایرانی، یکی از شعبه‌های این رستوران در تجریش است. قیمه نذری، لوبیا پلو، دیزی فرد اعلا، کوبیده انگشتی بازار از جمله غذاهای سنتی این رستوران است. رستوران روحی تجریش در خیابان شهرداری، کنار سینما آستارا قرار دارد.

رستوران اطمینان

کبابی اطمینان در بازار سنتی تجریش یکی از معروف‌ و قدیمی‌ترین رستوران‌های تجریش است که قدمتش به صد و پانزده سال می‌رسد. این رستوران که در قدیم فقط کبابی بوده حالا غذاهای مختلف ایرانی را به شیوه‌ی سنتی سرو می‌کند. رستوران اطمینان در بازار تجریش، روبه‌روی پاساژ سامعی، پلاک ۶۵ است.

کافه رستوران ابن بطوطه

رستوران عربی ابن بطوطه یا منویی از غذاهای عربی و دکوراسیون عربی  فضایی تفاوت و خاص و طعم‌هایی جدید را به مشتریان ارایه می‌کند. رستوران ابن بطوطه در تجریش، خیابان فناخسرو، بالاتر از تندیس قرار دارد.

بیمارستان شهدای تجریش

بیمارستان شهدای تجریش مرکز درمانی دولتی در محله تجریش است. بیمارستان شهدا با 359 تخت بستری و 43 تخت اورژانس، 14 اتاق عمل و 10 ریکاوریو 18 بخش بالینی در تمامی حوزه‌های تخصصی پزشکی ودرمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی به مراجعان خدمات درمانی ارایه می‌دهد. بیمارستان شهدای تجریش در محله تجریش، خیابان شهرداری حد فاصل میدان تجریش و میدان قدس قرار دارد.

بیمارستان اختر

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی اختر که یک مرکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه عاوم پزشکی شهید بهشتی است در محله تجریش قرار دارد. این بیمارستان در خیابان شریعتی، خیابان پل رومی، خیابان شریفی منش، بن بست آذر است.

باشگاه ورزشی در تجریش

محله تجریش در زمینه دسترسی به امکانات ورزشی و باشگاه هم کم و کسری ندارد. تعداد زیادی از انواع باشگاه ورزشی در این محله در رشته‌های متنوع در دسترس اهالی قرار دارد.

  • باشگاه بدن سازی بارمان در زمینه آموزش های آمادگی جسمانی، بدنسازی، باشگاه ورزشی در تجریش، خیابان دکتر شریعتی، پل رومی.
  • باشگاه بدن سازی آرمین در زمینه ورزش و تفریحات آبی، ورزش، جاذبه گردشگری، باشگاه ورزشی، بدنسازی در خیابان شریعتی، بالاتر از بزرگراه صدر، مجموعه فرهنگی و ورزشی چمران.
  • باشگاه ورزشی باغ فردوس در زمینه بدنسازی، آموزش های آمادگی جسمانی در خیابان ولیعصر، خیابان طوسی، کوچه دلبر، رویه روی کتابخانه باهنر.

مراکز مذهبی و مساجد تجریش

وجود امامزاده صالح در تجریش، این محله را به یک مقصد زیارتی تبدیل کرده است. به جز این بقعه زیارتی، تجریش دارای چندین مسجد محلی هم هست که اهالی برای انجام امور مذهبی ئ برگزاری مجالس به این مساجد مراجعه می‌کنند.

  • مسجد همت در محله تجریش، کوچه پیاده روی امامزاده.
  • مسجد فاطمیه در محله تجریش، خیابان ولیعصر،خیابان دربندی،خ گوگل، پلاک 2.
  • مسجد صاحب‌الزمان، محله تجریش، خیابان بازار تجریش، خیابان بازار تجریش، کوی بعثت، پلاک ۱۰
  • مسجد اعظم تجريش در خیابان خواجه نوری، پلاک۴۱
  • مسجد سیدالشهدا در تجریش،خیابان خواجه نوری بین فوقانی و صالحی، پلاک ۵۱

مدارس و مراکز آموزشی تجریش

محله تجریش از نظر دسترسی به مدرسه و مراکز تحصیلی یکی از بهترین محله‌های تهران است و مدرسه‌هاس متعدد با کیفیت آموزشی بالایی در این محله وجود دارد. اهالی تجریش برای آمورش دانش آموزان در بافت محله مشکلی ندارند.

  • مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه غیردولتی شایستگان رازی در ميدان قدس، ابتداي دزاشيب، روبه روی آتش نشانی، خیابان رمضانی، خیابان جهانسوز، خیابان رفعت، بن بست ارم.
  • مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه غیردولتی شوق پرواز در میدان تجریش، خیابان جلالوند، انتهای پایانه تاکسی، کوچه گلشن، پلاک 3.
  • مدرسه متوسطه دوره دوم پسرانه نمونه‌ دولتی امام موسی صدر در میدان تجریش ، ابتدای خیابان ولیعصر(عج) ، نرسیده به چهارراه پسیان ، انتهای خیابان شهید عارف نسب ، انتها ی کوچه شهید توتونچی.
  • دبستان دخترانه عادی دولتی شهید بسمی در میدان تجریش، خیابان فنا خسرو (دربند)، کوچه گنجی.
  • مدرسه متوسطه دوره اول پسرانه عادی دولتی یاسر در تجریش، دزاشیب، جنب آتش نشانی، خیابان شهید احمد رمضانی، کوچه یاسمن، پلاک 4.
  • مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه هیات امنایی حاج علی زرگر کاشانی در میدان قدس، خیابان شریعتی، خیابان شهید میرزاپور.
  • مدرسه پیام هدایت،: تجریش، خیابان شهید دربندی، پلاک 45
  • مدرسه متوسطه دوره دوم پسرانه غیردولتی همت در سرپل تجریش، خیابان شهید دربندی.
  • مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه عادی دولتی دکتر حسابی در پل تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان حسابی.
  • دبستان دخترانه عادی دولتی شهید دربندی در پل تجریش، خیابان شهید امیر دربندی، خیابان حسابی.
  • مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه عادی دولتی شهید بسمی، در میدان تجریش، خیابان فنا خسرو (دربند)، کوچه گنجی.
  • مدرسه متوسطه دوه اول پسرانه غیردولتی پیام در میدان تجریش ،خیابان شهید دربندی(مقصودبیک) ، پلاک 45.
  • دبستان دخترانه عادی دولتی مهندس کاشفی 2در تجریش، میدان قدس، دربند، خیابان تاجیک، خیابان شکیب، خیابان وزیری، میدان – شناسا، کوچه شناسا.
  • مدرسه سرخابی، دبستان دخترانه غیردولتی سرخابی در میدان تجریش، خیابان آیت الله ملکی، شماره 46.
  • دبستان پسرانه غیردولتی صراط در میدان قدس، خیابان نیاوران، کوچه شفیعی، پلاک 15.

سرای محله تجریش

یکی از مراکز فرهنگی و آموزشی در محله تجریش است.

در این سرای خدمات آموزشی در زمینه دوره‌های هنری، ورزشی، زبان انگلیسی، موسیقی و صنایع دستی به اهالی محله تجریش ارائه می‌شود. سرای محله در ضلع جنوبی امامزاده صالح تجریش، جنب پارکینگ طبقاتی همت ، ساختمان شماره ۲ شهرداری، طبقه اول است. کافه کتاب سرای محله تجریش هم دارای محیطی متنوع، گرم، و آموزشی است که برنامه‌های ادبی برگزار می‌کند.

سخن آخر

محله تجریش محله‌ای محبوب، جذاب و گران قیمت در شمال شعر تهران است. این محله به دلیل بالا بودن کیفیت شهرنشینی و دسترسی به امکانات شهری متقاضیان زیادی برای سکونت دارد. تجریش مجموعه ای از یک محله مسکونی خوش آب و هوا و سرسبز همراه با اماکن زیارتی، تفریحی و خرید است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments