ارسال پیامک استعلام واحد خالی برای 25 میلیون مالک

ارسال پیامک استعلام خانه خالی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات برای شناسایی خانه‌های خالی به منظور اخذ مالیات، از ارسال پیامک استعلام خانه خالی خبر داد و با ارائه آماری دراین رابطه گفت:«۱.۳میلیون واحد، معادل ۶۰ درصد خانه‌های خالی در کشور شناسایی شده است. به این ترتیب تاکنون حدود ۸۷۰ هزار خانه خالی شناسایی نشده است.»

او در عین حال به این نکته اشاره کرد که ‌طبق قانون سازمان امور مالیاتی، باید اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به مرحله اجرا درآورد و تاکید کرد که حقوقی‌ها باید دو برابر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت کنند.

هدف اخذ مالیات از خانه‌های خالی

محمد اسلامی با بیان اینکه واحدهای خالی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد گفت:«هدف اصلی از اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است تا التهاباتی که به واسطه سرمایه‌ای شدن مسکن در بازار ایجاد می‌شود، گرفته شود. سرمایه‌های بخش مسکن باید در بخش‌های مولد به کار گرفته شود. مالیات از افرادی که واحدهای خالی دارند، دریافت شود تا خالی نگه داشتن خانه برایشان جذابیت نداشته باشد و مالکان واحدهای خالی واحدهای خود را برای اجاره و یا فروش عرضه کنند.»

پیامک استعلام خانه خالی
تاکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

معرفی 60%خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی

آقای اسلامی با ارائه آماری درمورد خانه‌های خالی معرفی شده به سازمان امورمالیاتی ادامه داد: «تاکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که این حدود 60 درصد خانه‌های خالی در سطح کشور است. هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی، 25میلیون خانوار را در سراسر کشور شناسایی کرده و از روزهای آتی برای آنها پیامکی ارسال می‌شود و از مالکان در خصوص واحدهای خالی استعلام گرفته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:« طبق قانون سازمان امور مالیاتی باید اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به مرحله اجرا درآورد. در 1 میلیون و 300 هزار خانه خالی شناسایی شده، حقوقی‌ها باید دو برابر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت کنند.»

اسلامی در خصوص مالیات از عایدی سرمایه گفت:«اقتصاد باید اقتصادی پویا و مولد باشد و سرمایه‌ها در بخش مولد به کار گرفته شوند. مالیات بر عایدی سرمایه هم اکنون در مجلس است و امیدوار هستیم که به زودی مسیر قانونی خود را طی کند و اجرایی و عملیاتی شود.»

پیامک استعلام خانه خالی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که شناسایی خانه‌های خالی، از طریق دو راهکار دنبال می‌شود؛ یکی ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان و یا استعلام از طریق مالکان با ارسال پیامک برای آنها. او در این باره توضیح داد:«حدود سه میلیون خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت‌نام کردند. گزینه موازی ارسال پیامک استعلام خانه خالی برای مالکان تمامی واحدهاست. رفت و برگشت پیامکی کمک می‌کند تا دیگر واحدهای خالی شناسایی شوند.»

سم مهلک بازار مسکن، سوداگری است

آقای اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای جلوگیری از سوداگری‌ها ادامه داد: «کسانی که در کار تولید و عرضه مسکن هستند، از این قاعده مستثنی هستند. سم مهلک در بازار مسکن سوداگری و واسطه‌گری در بازار مسکن است که تلاش خواهیم کرد با تمهیداتی که در دستور کار داریم جلوی آن را بگیریم.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مخالف ورود مصالح ساختمانی به بورس است، گفت:«مخالف ورود مصالح ساختمانی به بورس هستم، نتیجه ورود مصالح ساختمانی به بورس، افزایش۴ برابری قیمت سیمان در یک ماه گذشته است.»

آخرین اخبار در مورد مالیات بر خانه‌های خالی در 1400/10/20

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور اطلاعیه‌ای ارسال پیامک‌ به مالکان را تأیید کرد. این معاونت از سرپرستان خانوار درخواست کرده که در تاریخ‌ 21 و 23 دی ماه 1400 اطلاعات ملکی خود را در سامانه ملکی املاک و اسکان ثبت کنند. این وزارت طی تحقیق و پژوهش‌های مختلف، ملک‌های مختلف و خالی را شناسایی کرد و پیامکی با سرشماره V.MASKAN فرستاد. متن این پیامک بدین شرح است:

«ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. لطفاٌ تا تاریخ 20 دیماه 1400 و یا 23 دیماه 1400 وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir تعیین کنید. در غیر این صورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.»

وزارت راه و شهرسازی این پیامک را که با سرشماره V.MASKAN ارسال شده است، کاملاً تأیید می‌کند و شایعات مرتبط با جعلی بودن آن را قویاً رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments