ایرانی‌ها هر‌ماه 527خانه در ترکیه خریدند

خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها به روایت آمار

بنابر آمار منتشره توسط مرکز آمار ترکیه، خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها در سال رو به پایان میلادی، در مقایسه با سال‌های گذشته افزایشی بوده است. طبق این آمار در 7‌ماه نخست سال2021، ایرانی‌ها با خرید 3689 خانه در این کشور، به‌طور متوسط هر‌ ماه 527 خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند و از این حیث، در جایگاه دوم پس از عراقی‌ها قرار گرفتند.

پس از ایرانی‌ها، اتباع روسیه با خرید 2124 خانه، اتباع افغانستان با خریداری 1506خانه و قزاقستانی‌ها با خرید 953 خانه در جایگاه‌های سوم تا پنجم مهاجرت به ترکیه قرار دارند.

آمار خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها در سال‌های اخیر

در 7‌ماه نخست سال 2019، ایرانی‌ها 2هزار و 666خانه در ترکیه خریداری کرده بودند که این آمار در 7‌ماه نخست سال 2020، با وجود محدودیت‌های کرونایی ورود به ترکیه افزایش یافت و خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها به 3168 خانه رسید.

امسال اما این میزان پس از افزایش هزینه‌ها در داخل کشور باز هم رشد کرد و به خرید 3هزار و 689 خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها منجر شد. در ماه‌های اخیر که ارزش پول ملی ترکیه با کاهش شدید مواجه شد نیز ایرانی‌ها پیشتاز سفر به ترکیه شده‌اند.

خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها
در 7‌ماه نخست سال2021، ایرانی‌ها با خرید 3689 خانه در ترکیه، متوسط هر‌ ماه 527 خانه خریداری کرده‌اند

روند افزایشی خرید خانه در 2 ماه اخیر

اگرچه هنوز آمار خرید خانه در ترکیه در دو‌ماه اخیر، توسط مرکز آمار آن کشور اعلام نشده، اما به‌نظر می‌رسد روند خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها در 2ماه اخیر نیز افزایش داشته است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی‌ایران، در 7‌ماه اخیر حدود 3میلیون‌ و 950هزار مسافر و گردشگر از مرزهای ایران با ترکیه خارج شده‌اند. یعنی در 9‌ماه اخیر بیش از 4میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. بیش از 3میلیون‌ و963هزار مسافر و گردشگر ورودی از ترکیه نیز در مرزهای هوایی و زمینی با آن کشور به ثبت رسیده است.

محمدرضا لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرده که تعداد 3میلیون‌ و 122هزار و 175 ایرانی در 8 ماه نخست امسال از مرزهای زمینی و هوایی به ترکیه سفر کرده‌اند که از این تعداد برخی از مقصد ترکیه به دیگر نقاط جهان سفر کرده‌اند.

ترکیه مقصد اصلی سرمایه‌گذاری و خرید ملک ایرانیان

حتی اگر آمار گمرک جمهری اسلامی‌ ایران را از سفر مسافران و گردشگران ایرانی به ترکیه تقریبی درنظر بگیریم، باید گفت ترکیه همچنان مقصد اصلی خروج مسافران و گردشگران ایرانی است که با هدف سرمایه‌گذاری و خرید ملک و دریافت اقامت یا به قصد تفریح و تجارت خرد وارد آن کشور شده‌اند.

چندی پیش نمایندگان مجلس از رشد خرید خانه توسط ایرانی‌ها که بیشتر با هدف دریافت اقامت در آن کشور انجام می‌شود ابراز نگرانی کرده بودند. اما در ماه‌های اخیر با کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار به‌نظر می‌رسد، رغبت ایرانی‌ها برای سفر بیشتر شده و خرید خانه در آن کشور افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments