محله مرزداران، محله دلباز کم ترافیک و خوش مسیر

محله مرزداران در غرب تهران

محله مرزداران، بلواری پهن با کوچه‌هایی دلباز در منطقه مرکزی غرب تهران است؛ محله‌ای دنج و آرام و در عین حال خوش مسیر و پر امکانات برای سکونت و یا راه‌اندازی دفتر کار.

مرزداران پیشینه کهنه‌ای ندارد و خیابان‌بندی آن نشان می‌دهد که با ساختار نوین شهرسازی طراحی و ساخته شده است.

این محله که در منطقه دو شهرداری تهران واقع شده جزو محله‌های خوب منطقه به حساب می‌آید، در حالی که قیمت ملک در آن به گرانی سایر محله‌های منطقه دو نیست و تا حدودی ارزان‌تر است.

این محله از قدیم به شهرک ژاندارمری و شهرک آزمایش معروف بوده است. در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا با امکانات و سایر ویژگی‌های محله بلوار مرزداران تهران بیشتر آشنا شویم و بفهمیم به چه دلایلی می‌توان محله مرزداران را برای سکونت یا محل کار انتخاب کرد.

محله مرزداران کجاست؟

وقتی از بزرگراه معروف و قدیمی شیخ فضل‌الله نوری که از شریان‌های اصلی تهران است از سمت شمال به جنوب می‌رویم، بعد از فضای سبز و پارک جنگلی پردیسان در سمت غرب، محله مرزداران پیرامون بلوار پهن و طولانی مرزداران برپا شده است.

مرزداران در غرب تهران و در جنوب پارک جنگلی پردیسان، غرب بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، شرق بزرگراه اشرفی‌اصفهانی و شمال بزرگراه جلال‌آل‌احمد واقع شده است.

این محله در منطقه دو شهرداری تهران قرار دارد و با محله‌های شهرک غرب، گیشا یا کوی نصر، شهرآرا و صادقیه همسایه است.

محله مرزداران
مرزداران در غرب تهران جنوب پارک جنگلی پردیسان و غرب بزرگراه اشرفی اصفهانی واقع شده است.

پیشینه محله مرزداران

محله مرزداران، قدمتی طولانی‌ ندارد و گذشته‌اش به باغ‌های میوه قدیمی دره فرحزاد و کشتزارهای غرب تهران می‌رسد. یکی از نشانه‌های وجود کشتزارهای گندم در این منطقه، آثار و بقایای یکی از آسیاب‌های قدیمی تهران به نام “آسیاب کهک” در این محدوده است. این آسیاب حالا در تقاطع اتوبان یادگار امام و بلوار مرزداران، خیابان لادن بین بوستان انارستان و مجتمع مسکونی المهدی قرار دارد.

سبک معماری آسیاب، نشان می‌دهد که قدمتش به دوره زندیه و صفویه می‌رسد. در آن زمان از این آسیاب برای آرد کردن محصول کشتزارهای منطقه استفاده می‌شده و با گذشت زمان کاربردش را از دست داده است. آسیاب کهک دارای بارانداز، ورودی و چشمه طاق است. ‏

آسیاب کهک در محله مرزداران
یکی از نشانه‌های وجود کشتزارهای گندم در مرزداران، آثار و بقایای یک آسیاب‌ قدیمی است.

شهرک ژاندارمری در دل مرزداران

پیش از سال 1357، زمین‌های این منطقه در قطعات 300 و 400 متری برای ساخت خانه به افسرها و درجه‌داران ژاندارمری تهران واگذار شده بود. به همین دلیل این منطقه به محله ژاندارمری معروف شد.

بلوار مرزداران بعد از انقلاب، به‌عنوان منطقه‌ای برای سکونت و ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی مورد توجه قرار گرفت. این بلوار در ابتدا “شکوفه‌های انقلاب” نام داشت و در دهه ۷۰ تغییر نام داد و بلوار مرزداران لقب گرفت و اما وجود شهرک آزمایش در گوشه شرقی بلوار مرزداران، یکی دیگر از دلایل افتادن نام محله مرزداران برسر زبانهاست.

محله مرزداران و شهرک ژاندارمری
پیش از سال 57 زمین‌های مرزداران، برای ساخت خانه،به افسرها و درجه‌داران ژاندارمری تهران واگذار شده بود.

تا چند سال پیش کسانی که می‌خواستند گواهینامه راهنمایی رانندگی دریافت کنند، برای انجام آزمون رانندگی باید به این منطقه مراجعه می‌کردند.

بافت محله مرزداران

مرزداران به دلیل اینکه در ابتدا زمین‌هایش به کارکنان ژاندارمری تعلق پیدا کرد، بافتی کارمندنشین دارد. وجود دو شهرک فرهنگیان و شهرک پاس که خانواده کارکنان نیروی انتظامی در آن سکونت دارند، در محدوده مرزداران، بافتی از مجموعه خانواده‌های نظامیان و فرهنگیان را در این منطقه گرد هم آورده است.

مرزداران با وجود قرار گرفتن در منطقه دو شهرداری تهران، از نظر قیمتی به گرانی سایر محلات این منطقه مثل شهرک غرب و سعادت آباد نیست و خریدن خانه در آن آسان‌تر است.

شهرک‌های پاس و فرهنگیان در محله مرزداران
در بخش شمال شرقی بلوار مرزداران، شهرک‌های پاس و فرهنگیان واقع شده‌اند.

از آنجا که زمان زیادی از شروع ساخت و ساز در محله مرزداران نمی‌گذرد، شاهد خیابان‌بندی‌های عریض و مطابق با شهرسازی نوین در این منطقه هستیم.

بلوار مرزداران به دلیل دسترسی به امکانات مورد نیاز سکونت مثل مراکز خرید، مراکز آموزشی و تحصیلی، مراکز درمانی، ورزشی و… موقعیت خوبی دارد و به همین دلیل محله‌ای محبوب برای سکونت در غرب تهران با آب و هوای نسبتا خنک و در مسیر نسیم‌های غرب به شرق تهران است.

از بلوار مرزداران، خیابان‌هایی به سمت شمال و جنوب بلوار کشیده می‌شود و محله را می‌سازند. خیابان‌های آزمایش، اطاعتی، سپهر، البرز، آریافر، ناهید سرسبز، 35متری لاله، فرشتگان و گلستان خیابان‌های اصلی محله هستند.

دسترسی محله مرزداران

مرزداران از نظر دسترسی به بزرگراه‌های تهران وضعیت خیلی خوبی دارد. یک سر این بلوار به بزرگراه قدیمی و شمال به جنوب شیخ فضل‌الله نوری وصل است؛ بزرگراه یادگار امام از میان بلوار مرزداران عبور می‌کند و انتهای بلوار در سمت غرب هم به بزرگراه اشرفی اصفهانی ختم می‌شود.

بزرگراه حکیم هم در شمال این محله کشیده شده و شاهراه جلال‌آل‌احمد در ضلع جنوبی این محله واقع شده و با این اوصاف می‌توان گفت که مرزداران محله‌ای مرغوب از نظر دسترسی به شریان‌های اصلی بزرگراهی تهران است و اهالی این محله با داشتن خودروی شخصی به راحتی می‌توانند به نقاط مختلف تهران تردد کنند.

دسترسی محله مرزداران
بزرگراه‌هایی در شمال، جنوب، شرق و غرب مرزداران، دسترسی ساکنان محله را به سایر مناطق  تسهیل می‌کنند.

تا پیش از این، یکی از نقاط ضعف این محله نداشتن ایستگاه مترو بود که در سال‌های اخیر ایستگاه‌ متروی مرزداران ساخته و بازگشایی شده است. در عین حال می‌توان برای رسیدن به خطوط حمل و نقل اصلی مثل ایستگاه تاکسیرانی و متروی صادقیه، می‌توان به سادگی و با تاکسی و اتوبوس به این مراکز دسترسی داشت.

محله مرزداران جزو مناطق محدوده طرح ترافیک تهران نیست و همین ویژگی ترافیک و آلودگی هوا  را در آن کم و همچنین برای دفاتر اداری و شرکت هم مناسب کرده است.

پمپ بنزین آریافر در بلوار آریافر قرار دارد و نیاز اهالی برای دسترسی به سوخت خودرو داخل محله فراهم می‌شود.

مراکز خرید محله مرزداران

مرزداران به‌عنوان یک محله نوساز، چندین مرکز خرید هم در خود جای داده و نیاز اهالی برای خرید را رفع می‌کند. مراکز خرید پردیسان، الوند و مجتمع تجاری نگین رضا مهمترین مراکز خرید مرزداران هستند.

مرکز خرید پردیسان

مرکز خرید پردیسان، مهم‌ترین مرکز خرید این محله است که دربلوار مرزداران انتهای خیابان سپهر قرار دارد. در داخل این پاساژ، فروشگاه‌های مختلفی برای تهیه انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، ظروف آشپزخانه، وسایل زینتی، اسباب‌بازی و حتی پت‌شاپ است.

پاساژ پردیسان در محله مرزداران
این مرکز خرید در خیابانی که دو خیابان اصلی سپهر و البرز را به هم متصل می‌کند، ساخته شده است.

مرکز خرید نگین رضا

برج مسکونی تجاری نگین رضا، یکی دیگر از مراکز خرید در دسترس برای ساکنان محله مرزداران است.

این مجتمع تجاری دارای 40 فروشگاه‌، فروشگاه رفاه، رستوران‌های ایتالیایی، ترکیه‌ای، ایرانی، فست فود بوف، فضای بازی کودکان، کافی شاپ، کافی نت و سالن بیلیارد و .. است و حد فاصل فلكه دوم صادقيه و تقاطع مرزداران واقع شده است.

فضاهای سبز در مرزداران

محله مرزداران از نظر دسترسی به فضای سبز، با توجه به وجود پارک بزرگ و جنگلی پردیسان در ضلع شمالی منطقه وضعیت خیلی خوبی دارد. ضمن اینکه پارک‌های محلی کوچک و بزرگی در سطح محله وجود دارد واهالی می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. از جمله مهمترین فضاهای سبز در دسترس ساکنان محله مرزداران می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پارک پردیسان

پارک جنگلی پردیسان با ۳۰۰ هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران در شمال مرزداران قرار دارد و از کوچه‌های مجاور اتوبان حکیم و از طریق پل‌هوایی می‌توان وارد بخش جنوبی پارک پردیسان شد. هوای خوب و این بوستان جنگلی تاثیر خوبی روی محله مرزداران دارد.

پرندگان این بوستان در آسمان محله پرواز می‌کنند و گاهی اهالی حضور یک جغد یا شاهین را روی لبه بالکن یا بام می‌بینند.

پارک پردیسان درنزدیکی محله مرزداران
وجود پارک پردیسان در بخش شمالی محله مرزداران، باعث تلطیف آب‌وهوای این محله می‌شود.

پارک پردیسان یک مرکز بازپروری حیات‌وحش است که در آن حیوانات آسیب‌دیده و گمشده‌ پذیرش شده و بعد از درمان و رفع مشکلاتشان دوباره در طبیعت رهاسازی می‌شوند. موزه تنوع زیستی، بخش دیگری از پارک است که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری جهان و گونه‌های جانوری کمیاب ایران مانند هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش مرغ نمایش داده می‌شوند.

پارک پردیسان با وجود امکانات ورزشی و تفریحی مثل مسیر پیاده‌روی، مسیر دوچرخه‌رانی، زمین والیبال، بدمینتون، اسکیت، زمین بادبادک‌پرانی و … ازجادبه‌های گردشگری غرب تهران و در دسترس اهالی مرزداران است. در ضمن این پارک فضای امن و مناسبی برای گرداندن حیوانات خانگی است.

بوستان‌های پاس و فرهنگیان، انارستان، پرند، یگانه، دانشجو، نیلوفر و… از دیگر بوستان‌های محلی مرزداران هستند.

مراکز آموزشی مرزداران

مرزداران مدرسه و مراکز آموزشی زیادی دارد و ساکنین برای تحصیل فرزندانشان در داخل محله مشکلی نخواهند داشت. در ادامه برخی از مدارس این محله را با هم مرور می‌کنیم:

  • دبستان و دبیرستان متوسطه دوره اول و دوم غیرانتفاعی پسرانه دکتر هشترودی در انتهای خیابان سرهنگ اطاعتی
  • دبستان پسرانه تلاش در خیابان اطلاعتی جنوبی
  • دبستان پسرانه غیرانتفاعی علامه طباطبایی در خیابان ناهید
  • دبستان پسرانه غیرانتفاعی سرآمدان علم در خیابان ابوالفضل
  • دبستان و دبیرستان متوسطه پسرانه غیرانتفاعی سرای دانش در خیابان ابوالفضل
  • دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه مشکوه در بزرگراه جلال‌آل‌احمد- خیابان آرش
  • هنرستان فنی غیرانتفاعی پسرانه فن‌آموز در بلوار خرم‌رودی
  • دبستان و پیش دبستانی دخترانه غیرانتفاعی مه‌سان در خیابان ابراهیمی
  • دبیرستان پسرانه متوسطه آریا در خیابان حایری
  • دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فرزانگان در خیابان اطاعتی
  • دبیرستان دوره اول دولتی پسرانه پژوهش در خیابان اطلاعتی

علاوه بر این مدارس، چندین مرکز آموزشی زبان‌های خارجی و کلاس‌های آموزشی و البته دو سرای محله نیز در بلوار مرزداران واقع شده‌اند که امکانات آموزشی خوبی را در اختیار ساکنین قرار می‌دهند؛ دو سرای محله این منطقه عبارتند از:

  • سرای محله شرقی مرزداران در بلوار اشرفي اصفهاني بالاتر از مرزداران، كوچه بي‌نظير که با انجام فعالیت‌ها و برپایی دوره‌های آموزشي فرهنگي و هنری در دسترس اهالی مرزداران قرار دارد.
  • سرای محله غربی مرزداران در بزرگراه جلال‌آل‌احمد، نبش کوچه گلبرگ دوم که خدمات و آموزش‌های فرهنگی هنری ارایه می‌دهد

مراکز درمانی مرزداران

در محله مرزداران بیمارستان ساخته نشده اما این به معنای عدم دسترسی ساکنان مرزداران به امکانات درمانی نیست و در این بلوار، چندین کلینیک و درمانگاه و داروخانه وجود دارد:

  • درمانگاه شبانه‌روزی مرزداران غرب بین خیابان ایثار و بلوار آریافر.
  • پلی کلینیک مرزداران بین خیابان ایثار و کیانفر.
  • درمانگاه خیریه ثامن‌الحجج در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی، کوچه آذری.
  • خانه سبز سلامت مرزداران؛ نرسیده به سه راه آریافر.

مراکز ورزشی محله مرزداران

محله مرزداران به عنوان محله‌ای نوساز و مناسب برای سکونت دارای چندین باشگاه و مرکز ورزشی است. از جمله این مراکز ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باشگاه پینت‌بال راش در خیابان ناهید
  • باشگاه ورزشی سفینه در خیابان سپهر، خیابان زاگرس غربی
  • باشگاه ورزشی نیکان در زمینه ورزش‌های رزمی، کاراته و یوگا در خیابان آرش، الوند 4
  • باشگاه کمان پردیسان در زمینه آموزش تیراندازی با کمان زیر نظر مربیان مجرب آقا و خانم در بزرگراه شیخ فضل‌الله جنوب، نرسیده به مرزداران، خروجی فرهنگیان فاز2
  • باشگاه بیلیارد یونیک در بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به مرزداران، برج نگین رضا
  • باشگاه بدنسازی الوند نوین، خیابان ابراهیمی، نبش الوند شانزدهم
  • باشگاه بدنسازی سپهر با استخر و سونا در بلوار مرزداران،نرسیده به بزرگراه یادگار امام، خیابان سپهر

رستوران‌های مرزداران

محله مرزداران یکی از محله‌هایی است که از نظر وجود رستوران، کافه و فست‌فود کمبودی ندارد و حتی ساکنان محلات دیگر برای غذا خوردن به سراغ رستوران‌های متنوع این محله می‌آیند؛ در ادامه  تعدادی از رستوران‌های این محله را به شما معرفی می‌کنیم:

  • رستوران ایتالیایی جنارو با منویی از انواع پیتزا، ساندویچ و غذاهای فرنگی نبش خیابان ناهید
  • اغذیه نشاط مرزداران: با انواع پیتزا، ساندویچ و دونرکباب در بلوار آريافر
رستوران‌های محله مرزداران
در محله مرزداران رستوران‌های فراوانی با سبک‌های مختلف یافت می‌شود.
  • فست‌فود آیدا پلاس با انواع ساندویچ در مرزداران، تقاطع آريافر
  • فست‌فود تله‌پیتزا در بلوار مرزداران، نبش بلوار آریافر
  • کافه ایتالیایی ویند با انواع غذاهای فرنگی، نوشیدنی، کیک و میان‌وعده در بلوار آریافر
  • کافه چوب سبز با انواع نوشیدنی، کیک،میان‌وعده و ساندویچ و قلیان در ایثار، خیابان بهار
  • کافه ایتالیایی پونته با انواع نوشیدنی،کیک و میان‌وعده، غذاهای فرنگی و قلیان؛ بین البرز و آریافر
  • فست فود رسپینا با انواع پیتزا، ساندویچ و سوخاری در مرزداران، ابتدای خیابان ایثار
  • رستوران روکوپارک با انواع غذاهای فرنگی، نوشیدنی‌ها، کیک و میان‌وعده، نبش خیابان البرز
  • کافه رستوران بونلی با انواع پیتزا، ساندویچ، غذاهای فرنگی، نوشیدنی، میان‌وعده و کیک و قلیان درمرزداران، بين سپهر و آريافر
  • 703 Cafe با انواع نوشیدنی گرم و سرد، کیک و میان‌وعده، انواع گریل و غذاهای فرنگی و قلیان در مرزداران، خیابان ابراهیمی، برج الوند
  • کافه عربی اروند با انواع نوشیدنی گرم و سرد، کیک و میان‌وعده و غذاهای فرنگی و قلیان در بلوار مرزداران، خیابان ابراهیمی، برج تجاری الوند، طبقه ۷
  •  فست فود نون ساندویچ با انواع پیتزا و ساندویچ خیابان ابراهیمی، برج الوند
  • جگرسرای شاطر میرزا با انواع جگر، دل، قلوه و انواع کباب،در بلوار مرزداران، نبش ایثار
  • فست فود سپنج با انواع پیتزا، ساندویچ و غذاهای فرنگی در خیابان ابراهیمی، برج الوند

مساجد محله مرزداران

محله مرزداران از نظر امکانات مذهبی برای برگزاری مجالس و مراسم مذهبی دارای چندین مسجد است.

مسجد امیرالمومنین(ع)

مسجد امیرالمومنین(ع) مرزداران، مهمترین مسجد محله است که با داشتن پارکینگ اختصاصی و سالن‌های مبله ۷۰۰ نفره و لابی مناسب و امکانات کافی برای پذیرایی مهمانان در هنگام ورود و خروج مورد توجه اهالی این محله برای انجام مناسبت‌های مذهبی و مراسم ختم است. این مسجد در بلوار مرزداران، نبش خیابان ایثار قرار دارد.

مسجد محله مرزداران
مسجد امیرالمومنین مرزداران یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین مساجد غرب تهران است.

دیگر مسجد محله نیز مسجد حضرت ابوالفضل است که در بلوار مرزداران، خیابان ابوالفضل، تقاطع خیابان انتظاری واقع شده است.

سخن آخر

محله مرزداران محله‌ای داخل شهر، با دسترسی خیلی خوب به نقاط مختلف تهران است که از نظر میزان ترافیک و شلوغی نسبتا کم تردد است. این منطقه نوساز در مسیر شهرنشینی قرار گرفته و با وجود انواع و اقسام امکانات رفاهی، محل مناسبی هم برای سکونت وهم برای دفاتر اداری و تجاری است.

قیمت ملک در محله مرزداران در مقایسه با دیگر محلات منطقه دو، به نسبت پایین‌تر است و خرید و فروش در آن راحت‌تر انجام می‌شود و از هر حیث محله ایده‌آلی برای سکونت و دفتر کار به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments