مذاکره با چینی‌ها برای ساخت مسکن از تائید تا تکذیب

طرح ساخت مسکن توسط چینی‌ها

چند روز پیش بود که اقبال شاکری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ماجرای حضور احتمالی چینی‌ها در ایران برای ساخت مسکن خبر داد و حالا موضوع ساخت مسکن توسط چینی‌ها ، واکنش دیگر نمایندگان را برانگيخته است.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که با حضور ۵۰۰ هزار مهندس ایرانی، نیازی به حضور خارجی‌ها نیست و از همین رو، این ماجرا تبدیل به سوژه‌ای خبرساز شده است.

مذاکره برای ساخت مسکن توسط چینی‌ها

روز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ بود که آقای اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در صحبت‌هایی اعلام کرد که مذاکراتی برای ساخت مسکن توسط چینی‌ها آغاز شده و برای ورود چینی‌ها به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید مذاکره شده است.

روز بعد از آن هم عنوان شد که طبق اعلام آقای شاکری، وزارت راه و شهرسازی همانطور که با انبوه‌سازان داخلی در حال مذاکره است، یک طرف مذاکره هم چینی‌ها هستند.

مخالفت کمیسیون عمران مجلس

اندکی پس از این صحبت‌ها، یعنی روز در روز بیست و یکم مهرماه ۱۴۰۰، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس مخالفت کمیسیون متبوع خود را با ساخت مسکن در داخل کشور توسط چینی ها اعلام کرد و گفت:« وقتی بیش از ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارند، هیچ دلیلی برای حضور شرکت‌های خارجی در طرح تولید مسکن نیست.»

به گفته رضایی کوچی، این موضوع در کمیسیون مطرح شده و نظر اعضای کمیسیون این بوده که روی شرکت‌های داخلی کشور سرمایه‌گذاری شود: «کما اینکه از نظر صنعتی‌سازی این شرکت‌ها، مشکلی نداریم و می‌توانیم به رویه ساخت این واحدهای ساختمانی نیز سرعت ببخشیم.”

تکذیب همکاری با سازندگان چینی

در همان روز بود که اقبال شاکری مجددا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، به نوعی صحبت قبلی منتسب به خود را تکذیب کرد و گفت: «انشاءالله با توان داخلی موفق می‌شویم هر سال یک میلیون مسکن بسازیم. صحبتی هم که شده صرفا خبری بوده که وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است. در همین حد.»

ساخت مسکن توسط چینی‌ها
با داشتن ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور، دلیلی به حضور شرکت‌های خارجی در تولید مسکن نیست

عدم شفافیت در قراردادهای کلان با شرکت‌های خارجی

در این خصوص ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان گفته است:« در ایران قراردادهای کلانی که با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود، شفافیت لازم را ندارد و نه تنها احتمال بروز فساد را تشدید می‌کند که اصولا مشکل عدم تحویل به موقع مسکن، مسئله نقدینگی است، نه اینکه چینی‌ها توان فنی و مهندسی بالاتری دارند.»

به گفته ایرج رهبر، وقتی دست دولت خالی است و توان تسویه بدهی خود را با پیمانکاران ندارد، چه پیمانکار ایرانی باشد و چه چینی، هر دو کار را رها می‌کنند.

آقای رهبر با اشاره ابراز تمایل چینی‌ها برای حضور در بازار مسکن ایران در چند سال پیش گفت:« پنج سال قبل، در جریان برگزاری یک نمایشگاه ۵۷ شرکت خارجی در ایران حضور یافتند که ۴۰ شرکت از چین بودند و غرفه‌داران چینی تمایل خود را برای حضور در بازار پسابرجامی مسکن ایران اعلام کردند اما به دلایلی همچون رکود ساخت و ساز در ایران و مساله تحریمها این مساله محقق نشد.»

از سوی دیگر، ماجرای تائید و تکذیب حضور سازندگان چینی برای ساخت مسکن در ایران، واکنش‌های منفی دیگری را هم در پی داشت. منتقدان به بدعهدی چینی‌ها در ساخت آزادراه تهران ـ شمال و شائبه استفاده آنها از برق ارزان‌قیمت ایران برای استخراج بیت‌کوین اشاره می‌کنند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments