قیمت مسکن در منطقه 5 تهران

منطقه پنج تهران

از قیمت‌های مسکن در منطقه 5 تهران خبر دارید؟ انتخاب بهترین محله و منطقه برای زندگی کار راحتی نیست. جدای از اینکه منطقه‌ی موردنظر شما تمام ویژگی‌ها و امکانات دلخواه‌تان را داشته باشد یا نه، باید از پس هزینه‌های اجاره و خرید خانه بربیایید. قبل از اینکه با مشاور املاک تماس بگیرید و برای دیدن خانه‌های پیشنهادشده و انتخابی‌تان زمان و انرژی بگذارید، از قیمت‌ها مطلع شوید. در ادامه نمودار تغییر قیمت مسکن در منطقه 5 تهران را به تفکیک محله‌های مختلف را مطالعه خواهید کرد.

عوامل موثر در در تعیین قیمت واحد آپارتمانی

گاهی اوقات بعضی خانه‌ها از آن چیزی که به‌نظر می‌رسند، گران‌ترند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که صاحبخانه‌ها چه عواملی را برای قیمت‌گذاری رو خانه‌شان درنظر می‌گیرند؟ بعضی از ویژگی‌های واحد مسکونی که روی قیمت آپارتمان تأثیر می‌گذارد، می‌توان به پارکینگ و انباری‌ اشاره کرد. همچنین مرغوبیت این مکان‌ها امتیاز ویژه‌ای به‌حساب می‌آید و باعث افزایش قیمت آپارتمان می‌شود. ارتفاع واحدها درمقایسه با ارتفاع استاندارد، نورگیربودن واحد، چشم‌انداز و معماری داخلی نیز باعث می‌شود تا صاحبخانه قیمت بیشتری را برای اجاره یا فروش خانه‌اش درنظر بگیرد.

درمورد مجتمع‌های مسکونی داشتن حقوق ارتفاقی مثل نورگیر و مشاعات و امکاناتی از این دست یا موقعیت واحد در طبقات مختلف در برآورد قیمت تأثیر می‌گذارد. بعد از تعیین قیمت ملک، مبلغ ریالی درنظر گرفته شده را باید نسبت به سن بنا نیز محاسبه و اعمال کرد. این مورد معمولاً طبق وضعیت ظاهری ملک و تجربه و قضاوت مهندسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با چهارمین شهر گران دنیا آشنا شوید: تهران

پایگاه داده‌های آنلاین نامبیو (numbeo) کیفیت زندگی مردم در شهرهای مختلف را براساس هزینه‌های مصرفی مختلف، میزان جرم‌ جنایت، سلامت و دیگر فاکتورها بررسی می‌کند. در تازه‌ترین آمارهای این پایگاه 486 شهر بزرگ‌ در زمینه نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار یا شاخص دسترسی به مسکن نشان می‌دهد که شهر دمشق در سوریه با شاخص 92.6 رتبه اول را در کمترین قدرت خرید برای شهروندان قرار دارد. پس از دمشق، آکرا در غنا، با شاخص 68.3 در جایگاه دوم، پکن مرکز کشور چین با 49.8 در رده سوم و شهر تهران با شاخص 48.4 به‌عنوان چهارمین شهر جهان با کمترین قدرت خرید خانوارها قرار دارد.

نمودار قیمت مسکن در منطقه 5شهرک اکباتان تهران

تورم مسکن تهران چقدر است؟

جدای از گرمای زیاد هوای تابستان ۱۴۰۰ و شرایط وخیم کرونا، با افزایش میانگین اجاره‌بها هم درگیر بودیم. به‌طور متوسط خانوارهایی که قراردادشان را در این تابستان تمدید کرده‌اند، با افزایش تقریباٌ ۴۶.۹ درصدی اجاره‌بها مواجه بودند.

قیمت خانه در مناطق متوسط تهران

منطقه‌های ۴، ۵، ۷، ۸ و ۱۳ در تهران به‌عنوان محدوده‌های زندگی قشرهای متوسط شناخته می‌شوند. قیمت مسکن در این مناطق تقریباٌ با میانگین شهر تهران در سطح برابری قرار دارد. در طول هفت ماه گذشته بازار مسکن منطقه‌های مذکور ثبات چشمگیری را تجربه کرده‌اند. متوسط قیمت هر متر مربع خانه در منطقه ۴ تهران ۳۳.۲ میلیون تومان، در منطقه ۵ ۳۸.۲ میلیون تومان، منطقه ۷ حدود ۲۹.۹ میلیون تومان، منطقه ۸ معادل ۲۸.۵ میلیون تومان و در منطقه ۱۳ تقریباٌ ۲۸.۳ میلیون تومان است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که متوسط قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۰ نیز ۳۱.۶ میلیون تومان در هر متر مربع بود. در مقایسه با مهر سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع 18.4 درصد افزایش داشته است.

منطقه پنج تهران کجاست؟

منطقه ۵ شهرداری تهران در شمال و شمال غرب قرار دارد و از شمال به رشته‌کوه البرز، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری و میدان آزادی، از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمدعلی جناح متصل است. همچنین به بزرگراه‌های شهید همت، حکیم، آبشناسان، شهید باکری، شهید ستاری، شیخ فضل‌الله نوری، لشگری، اشرفی اصفهانی و جناح دسترسی دارد. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت منطقه‌ی پنج تهران حدود ۸۵۶,۵۶۵ نفر است که ۲۹۱,۶۶۵ خانوار را شامل می‌شود. از این جمعیت سهم زنان۴۳۶,۱۳۴ نفر و مردان ۴۲۰,۴۳۱ نفر است.

در منطقه پنج تهران محله‌های مختلفی وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از: آپادانا، اباذر، باغ فیض، جنت‌آباد، حصارک، شاهین، شهران، شهرک نفت، فردوس، کن، کوهسار و مهران. همچنین مراکز خرید معتبری ازجمله کوروش در بزرگراه ستاری و مگامال در شهرک اکباتان در این منطقه ساخته شده‌اند. ساکنین این منطقه برای تفریح و خوشگذرانی می‌توانند به پارک ارم، باغ‌وحش ارم یا پارک جنگلی کوهسار می‌روند. اگر به سینما و فیلم دیدن علاقه دارین، پردیس سینمایی زندگی، کوروش، سمرقند و مگامال گزینه‌های مناسبی به‌حساب می‌آیند.

از ویژگی‌های مهم و اساسی منطقه‌ی پنج تهران دسترسی به حمل‌ونقل عمومی مختلف است. ایستگاه‌های متروی ارم سبز، بیمه و صادقیه در خطوط 2 و 4 وجود دارند و به‌زودی ایستگاه‌های ستاری و شهید اشرفی اصفهانی افتتاح خواهند شد.

قیمت مسکن کاشانیمیدان صادقیه. تهران

قیمت مسکن در منطقه 5 تهران

طبق داده‌های منتشرشده براساس تعداد معاملات، نمودار مقایسه قیمت مسکن مهر 1399 با مهر 1400 نشان از افت 36درصدی معاملات در کل تهران می‌دهد. اما در مورد قیمت مسکن در منطقه 5 تهران می‌توان به این مورد اشاره کرد که در مهر 1400 هر مترمربع بیشتر از 38 میلیون تومان فروش رفته است. با این مبلغ، منطقه 5 در رتبه پنجم گران‌ترین منطقه‌ی تهران قرار دارد. بااین‌حال، بیشترین تعداد معامله مسکن در این منطقه منعقد شده است.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که قیمت مسکن در شش ماهه‌ی نخست 1400 به‌طور متوسط در منطقه‌ی پنج تهران 39میلیون تومان برای هر متر مربع بوده است. پیک معاملات منطقه پنج تهران در فروردین ماه اتفاق افتاد که هر متر مربع 40 میلیون تومان معامله می‌شد. در نمودار زیر نوسان قیمت این منطقه قابل مشاهده است و نشان از کم‌نوسان بودن قیمت در این بازه‌ی زمانی دارد.

میانگین قیمت مسکن منطقه پنج به تفکیک محله‌

قیمت مسکن در  منطقه 5 تهران براساس محله و مناطق، متفاوت است. باتوجه به معامله‌های نیمه‌ی نخست سال 1400 در ادامه متوسط قیمت خانه از فروردین تا شهریور برای هر محله را مشاهده می‌کنید:

نمودار قیمت مسکن در منطقه 5 تهران

جدول قیمت مسکن منطقه پنج تهران در نیمه‌‌ی اول سال 1400

افت ۲۷ درصدی قیمت واقعی مسکن در تهران

با مقایسه رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران و تورم می‌توان به این نتیجه رسید که هرچند قیمت‌های اسمی مسکن در بازار تهران ۱۸ درصد رشد داشته‌اند ولی قیمت واقعی با کاهش 27 درصدی مواجه بوده‌ است. به‌عبارت‌دیگر بااینکه قیمت‌ها به‌طور متوسط 72 هزار تومان در هر متر مربع در مقایسه با ماه قبل کاهش داشت و از متری 31 میلیون و 703 هزار تومان به 31 میلیون و 631 هزار تومان رسید؛ اما تعداد معاملات در مقایسه با آخرین ماه تابستان افت 30 درصدی را تجربه کرده است. در مهرماه 1400 قیمت مسکن به‌طور متوسط در 13 منطقه‌ی تهران در مقایسه با شهریور 1400 رشد داشته است که بیشترین میزان آن مربوط به مناطق 22، 16 و 5 بوده‌اند.

9 پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان 1400

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 31 میلیون تومان است که این میزان در مهرماه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است. سؤال اساسی سرمایه‌گذاران مسکن باتوجه به نوسان بازار مسکن تهران این است که تا پایان سال قیمت مسکن چه روندی خواهد داشت؟ در ادامه پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار مسکن را مطالعه خواهید کرد:

نیما میرزایی: میزان بازدهی مسکن احتمالا بیشتر از تورم نخواهد بود و طرح جهش مسکن دولت تاثیر روانی دارد.

مریم محبی: به آینده مسکن خوش‌بین هستم و کاهش قیمت مسکن بعید است.

میلاد صادقی: رکود قیمتی داریم نه رکود معاملاتی و از سال ۱۴۰۳ احتمالا استارت افزایش قیمت در این بازار زده شود.

مجتبی دیبا: تخفیفات و اصلاحات کوچک قابل پیش‌بینی است اما ریزش قیمت در این بازار نخواهیم داشت.

نیما آگاهی: ریزش قیمت مسکن بعید است و با توجه به افزایش قیمت مصالح و رشد احتمالی دلار و تورم حتی ممکن است روند آن صعودی باشد.

علی صادقین: فعلا رسما در رکود هستیم و انتظار رونق در سال ۱۴۰۳ را داریم.

مهدی سماواتی: تا یک سال آینده جذابیتی در بازار مسکن وجود ندارد اما این به معنای کاهش قیمت نیست.

برزو حق‌شناس: در سیکل بعدی تورم، بازدهی بازار مسکن از دیگر بازارها عقب‌تر خواهد بود.

امید موسوی: نه‌تنها مسکن ارزان نمی‌شود بلکه به دلیل افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی در دوره جهش تولید مسکن، ممکن است حتی قیمت مسکن در شهرها هم گران شود.

در آخر

در شرایط کنونی که تمامی بازارها، به‌خصوص بازار مسکن در وضعیت حساسی قرار دارد، فروش و خرید خانه کار به کار سختی تبدیل شده است. تورم و نوسان قیمت‌ مسکن باعث شده تا همگی دست به عصا وارد بازار مسکن بشوند. بااین‌وجود، تعداد معاملات و قیمت مسکن در منطقه‌ 5 تهران ثبات بیشتری در قیاس با دیگر مناطق دارد. پیشنهاد همیشگی ما به سرمایه‌گذاران و خریداران و مشتریان املاک مسکونی و اداری ـ تجاری استفاده از مشاور املاک باتجربه و قابل اطمینان است تا بهترین مسیرها را در اختیار شما قرار دهد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments