آشنایی با ویژگی های یک ملک اکازیون

ملک اکازیون چیست

تابه حال برایتان این سوال پیش آمده که ملک اکازیون چیست و دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید، حتما در این مقاله با ما همراه شوید تا بتوانید با داشتن دیدگاهی دقیق نسبت به یک ملک اکازیون، در هنگام خرید و فروش یک ملک، بهترین اقدام ممکن را انجام دهید.

یک باور عمومی وجود دارد که در مسیر پیدا کردن یک ملک مناسب، شانس نقش مهمی دارد و باید گشت و گشت تا خانه مناسبی که انتظار خریدارش را می‌کشد، پیدا کرد. در واقع پیدا کردن خانه‌ای که از هر لحاظ با شرایط خریدار هماهنگ باشد صبوری زیادی می‌طلبد. در این مسیر، جویندگان با اصطلاحات و عبارات مختلفی مواجه می‌شوند که در دنیای معامله ملک رد و بدل می‌شود. مثل عبارت” اکازیون” که کلمه رایجی است و زیاد شنیده می‌شود. اما شاید از خود بپرسید که ملک اکازیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

در برخورد اول، اکازیون این را به ذهن می‌آورد که ملک قیمت ارزان‌تری دارد. اما واقعیت این نیست و واژه اکازیون در حوزه ملک و مشاوران املاک معانی به مراتب گسترده‌تری را در خود جای می‌دهد. برای شناخت اینکه ملک اکازیون چیست ، در این نوشتار با نیک‌بوم همراه باشید تا با معنی این واژه و ملکی که صلاحیت عنوان اکازیون را دارد بیشتر و بهتر آشنا شوید.

معنی “اکازیون” چیست؟

کلمه اکازیون از زبان فرانسه وارد زبان فارسی شده و به معنی ویژه و استثنایی است. در ادبیات معاملات املاک هم به نحوی این خاص بودن شامل ملک اکازیون می‌شود اما یک ملک اکازیون در زمینه‌های مختلفی خاص است و این فقط مربوط به قیمت ملک نمی‌شود.

ملک اکازیون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه در مورد ویژگی‌های یک ملک اکازیون توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم تا راحت‌تر بتوان فهمید که وقتی یک ملک را اکازیون می‌نامند، این ملک اصولا باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد:

  • شرایط پرداخت

شرایط پرداخت ملک، موضوع مهمی است که در کیفیت فروش آن تاثیرگذار خواهد بود. مثلا برخی خانه‌ها، دارای وام هستند و بخشی از قیمت آن را می‌توان به صورت اقساط پرداخت کرد که این یک ویژگی مثبت برای ملک فروشی به حساب می‌آید.

گاهی نیز فروشنده شرایط پرداخت خاصی برای فروش قرار داده که خرید ملک را ساده‌تر می‌کند. مثل پرداخت چند مرحله‌ای یا تبادل ملک با ملکی دیگر یا با خودروی لوکس و ویلا. این امتیازات هم می‌تواند خانه فروشی را به یک خانه اکازیون تبدیل کند.

  • کیفیت ساخت

بررسی کیفیت یک ملک به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر در کیفیت ساخت خانه، استفاده از مصالح مرغوب و ماندگار است. در دنیای ساخت و ساز، سازندگان بنا بر پیشینه‌ای که در ساخت املاک از خود به جا می‌گذارند، شناخته می‌شوند. پیش می‌آید که سازنده‌ای به استفاده از محصولات کیفی و مرغوب و خوش نقشه بودن ساخته‌اش مشهور است و وقتی خانه‌ای از این سازنده در معرض فروش قرار می‌گیرد، در فایل اکازیون جا داده می‌شود. خانه‌ای که در آن از مصالح با کیفیت استفاده شده باشد، عمر مفید طولانی‌تری دارد و ملک ارزشمندی به حساب می‌آید.

خوش نقشه بودن یک خانه هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که می توان آن را در این مبحث گنجاند. یک خانه بدنقشه قطعا گزینه اکازیونی نخواهد بود.

  • موقعیت جغرافیایی

کیفیت ساخت بالا، تنها ویژگی یک ملک اکازیون نیست و یکی دیگر از مشخصات این گونه املاک، موقعیت جغرافیایی و محلی خاص ملک است. اینکه خانه شما در محله‌ای آرام، خلوت، خوش آب‌وهوا و دارای دسترسی خوب به مسیرهای اصلی شهر باشد، اهمیت زیادی دارد. یک سری محله‌ها به دلیل کیفیت ساخت‌و‌ساز، عریض بودن کوچه و نوساز بودن و…  جزو محلات خوشنام و پرمتقاضی برای سکونت به شمار می‌روند. اینکه یک ملک مرغوب در موقعیت محلی مطلوبی قرار گرفته باشد، آن ملک را تبدیل به ملکی اکازیون می‌کند. گاهی وقتها شما با صحبت کردن با همسایه‌ها می توانید اطلاعات خوبی درباره محله کسب کنید.

ملک اکازیون چیست و ویژگی‌های آن
یکی دیگر از مشخصات ملک اکازیون قرار گرفتن آن در محله‌ای آرام، خلوت، خوش آب و هواست
  • قدرالسهم بیشتر

در پاسخ به این سوال که ملک اکازیون چیست ، توجه به میزان قدرالسهم واحد نقش پررنگی را ایفا می‌کند؛ چرا که در آپارتمان‌ها قدرالسهم تاثیر زیادی روی ارزش ملک دارد. قدرالسهم، در حقیقت میزان زمینی است که یک واحد آپارتمانی از متراژ کل زمینی که بنا در آن ساخته شده، سهم می‌برد. یعنی زمانی که قرار است کل ساختمان تخریب شود، به هر یک از مالکان آپارتمان سهمی از کل زمین اختصاص می‌یابد. هرچه این قدرالسهم بیشتر باشد، ارزش ملک هم افزایش پیدا می‌کند. پس در پاسخ به این سوال که ملک اکازیون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، می‌توان دارا بودن قدرالسهم بیشتر را یکی از این ویژگی‌ها دانست.

  • قیمت پایین‌تر

در کنار مواردی که گفته شد، به یک بحث کلاسیک و درعین حال با اهمیت می رسیم؛ قیمت خانه؛  قیمتی که روی ملک گذاشته می‌شود، اگر کمتر از قیمت روز بازار مسکن باشد، ملک را به یک اکازیون صددرصد تبدیل می‌کند. بنا به همه این دلایل، پیدا کردن یک ملک اکازیون واقعی کار ساده‌ای نیست. دارندگان ملک اکازیون به سادگی خانه‌شان را از دست نمی‌دهند. مگر به دلایلی مجبور به فروش آن شوند و یا در مدت زمان کوتاهی بخواهند که ملک را به فروش برسانند.

  • مشاعات مرغوب

داشتن فضای مشاع با ویژگی‌های خوب هم نقشی کلیدی را در اکازیون بودن یک ملک ایفا می‌کند. اینکه یک ملک دارای چه مشاعاتی با چه کیفیتی باشد، ملک را متمایز می‌کند. مثلا در حال حاضر در مورد مشاعات مطلوب می‌توان به داشتن لابی مجلل، سالن بدنسازی، استخر و سونا و جکوزی، روف‌گاردن و …در آپارتمان‌ها اشاره کرد. اینکه ملک دارای مشاعات مرغوب و با کیفیت و امکانات باشد آن را در رده ملک‌ اکازیون قرار می‌دهد.

ملک اکازیون چیست ؛ ملکی با مشاعات مرغوب
اگر خانه‌ای دارای مشاعاتی مثل لابی، سالن بدنسازی، استخر و روف‌گاردن باشد، ملک مرغوبی است.
  • نظم و نظافت و مدیریت ساختمان

همان‌طور که موقعیت محلی یک ملک، روی ارزش مادی و معنوی آن اثر دارد، در مجتمع‌های آپارتمانی وضعیت مدیریت ساختمان، همسایه‌ها و رعایت قوانین آپارتمان‌نشینی موضوعی اساسی است که روی ارزش ملک اثر می‌گذارد. یک ملک اکازیون در ساختمانی منظم و با همسایه‌های مبادی آداب و دارای سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بالا قرار دارد.

چنین املاکی دارای مشاعات تمیز و مرتب، سرایداری و نظم و ترتیب در روال مدیریت ساختمان هستند. جالب است بدانید که در مواردی حضور افراد خاص و مشهور در یک ساختمان باعث شهرت و در رده اکازیون قرار گرفتن سایر واحدهای ساختمان می‌شود.

  • ویژگی‌های خاص

یکی سری ویژگی‌های خاص هم می‎‌تواند ملک را در رده اکازیون قرار دهد. مثلا ملک اگر در موقعیتی واقع شده باشد که از نظر چشم انداز دید خاصی را ارائه دهد.. یا استفاده از مواد و مصالح خاص با کیفیت بالا می‌تواند یک ملک را در رده املاک اکازیون قرار دهد. نقشه و معماری داخلی هم عامل مهمی است که ملک را متمایز می‌کند. در مواردی طراحی و اجرای خاص معماری داخلی دارای ویژگی و مشخصاتی است که ملک را منحصر به فرد و لایق صفت اکازیون می‌کند.

داشتن انباری بزرگ و جادار و پارکینگ اضافی دو ویژگی دیگری هستند که می توانند یک ملک را تبدیل به یک ملک اکازیون کنند. وقتی ملک در بافت قدیمی و درموقعیت خاص قرار گرفته باشد و امکان تجمیع با ملک مجاور خود را داشته باشد، از نظر سازندگان دارای موقعیت ممتاز برای ساخت و ساز است و اکازیون به حساب می‌آید.

جمع بندی

لازم است بدانید که بعضی از مشاوران املاک در استفاده از واژه اکازیون حق مطلب را رعایت نمی‌کنند و برای جلب نظر خریدار، از این واژه برای املاکی که واقعا اکازیون نیستند، استفاده می‌کنند. پس برای پاسخی مختصر به این سوال که ملک اکازیون چیست می‌توان به طور خلاصه گفت که یک ملک اکازیون علاوه بر قیمت نسبتا پایین‌تر، باید چند تا از ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد را داشته باشد که اکازیون به شمار رود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments