محله شهرک پرواز، محله‌ای دنج و آرام در دل محله فردوس

محله شهرک پرواز در قلب بلوار فردوس

محله شهرک پرواز یک محله دنج و آرام در بخش غربی منطقه پنج شهرداری تهران است که اسمش را از کارکنان اهل پرواز هوانیروز و ساکنان اولیه این محله گرفته و از آنجا که این شهرک که از گذشته تا امروز، محل سکونت کارکنان سازمان هواپیمایی و هوانیروز بوده، شهرک پرواز نامگذاری شده است.

این محله در واقع محله‌ای کوچک در دل محله بلوار فردوس است و گذر بلوار فردوس از دل این محله، آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

این محله غربی تهران در عین حال که محله‌ای مسکونی و دنج است، دسترسی خوبی هم به خدمات حمل و نقل عمومی در حوالی مثل میدان صادقیه، بزرگراه‌های ستاری، باکری و حکیم و همچنین امکانات شهری دارد و محله محبوبی برای زندگی است. در این نوشتار با هم به محله شهرک پرواز خواهیم رفت تا حال و هوا، پیشینه‌ و امکانات محله را با هم مورد بررسی قرار دهیم. با نیک بوم همراه باشید.

محله شهرک پرواز کجاست؟

محله شهرک پرواز تهران در واقع محله‌ای کوچک در دل محله بلوار فردوس است که درعین حال با محله سازمان برنامه هم همسایه است. عبور بلوار فردوس از دل شهرک پرواز، این محله را به دو بخش پرواز شمالی و جنوبی تقسیم کرده.

شهرک پرواز در منطقه پنج شهرداری تهران و در غرب پایتخت قرار دارد و از شمال به بزرگراه علامه محمدتقی جعفری و بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه شهید ستاری، از جنوب به آزادراه تهران-کرج و از غرب به بلوار شقایق می‌رسد.

خیابان‌های شقایق، ورزی و پروانه از خیابان‌های اصلی این محله هستند و بلوار فردوس غرب که حالا به بلوار ناصر حجازی تغییر نام پیدا کرده، از میان محله پرواز عبور می‌کند.

وجود ایستگاه متروی ارم سبز در محله شهرک پرواز، دسترسی ساکنان این محله را به دیگر بخش‌های تهران برقرار کرده و درعین حال باعث شده تا این منطقه محل تردد مسافران کرج به تهران و بالعکس باشد.

محله شهرک پرواز
محله شهرک پرواز در واقع محله‌ای کوچک در دل بلوار فردوس است که با سازمان برنامه هم همسایه است.

پیشینه محله شهرک پرواز

وجود خیابان ورزی در این محله، نشانه‌ای از گذشته محله پرواز است. خانم ورزی، مالک اولیه زمین‌های این منطقه بوده که هنوز هم خیابانی در این محله به نام ورزی باقی مانده. گفته می‌شود که پیش از انقلاب، زمین‌های این محله متعلق به خانمی به نام ورزی بوده که توسط مباشرش تفکیک شده و بعد از انقلاب، هزار متر از زمین‌های این شهرک در دست خانم ورزی باقی ماند و باقی زمین‌ها توسط نهادهای دولتی مصادره شد.

پیشینه محله شهرک پرواز
خانم ورزی مالک اولیه زمین‌های این منطقه بوده که هنوز هم خیابانی در این محله به نام ورزی باقی مانده.

این زمین‌ها در سال 58 به‌صورت مشترک به کارکنان هواپیمایی نیروی زمینی (هوانیروز) و نیروی هوایی واگذار و در سال 1360 ساخت واحدهای ویلایی شهرک پرواز آغاز شد. در ابتدای ساخت شهرک پرواز، بافت این منطقه همه خانه‌های 210 یا 240 متری ویلایی بودند که پس از گذشت سال‌ها و با رشد جمعیت، یعنی عملا از سال 1375، جهت‌گیری‌ها به سمت و سوی ساخت آپارتمان در منطقه تغییر کرد.

با روند نوسازی به مرور خانه‌های ویلایی هم تخریب شد و جای آنها را مجتمع‌های مسکونی چهار طبقه و هشت واحدی گرفت.

بافت شهرک پرواز تهران

این محله در حال حاضر بافت اولیه خود را که کارکنان هوانیروز بوده‌اند را دارد و البته بخشی از ساکنان قدیمی هم محله را ترک کرده و خانواده‌های جدیدی به این منطقه نقل مکان کرده‌اند. به طور کلی این منطقه، محله‌ای با سطح اجتماعی متوسط رو به بالا است.

محله پرواز از دهه هفتاد به این طرف دچار نوسازی و ساخت و ساز شد و در حال حاضر محله‌ای نوساز به حساب می‌آید.

دسترسی محله شهرک پرواز

وجود بلوار پر تردد فردوس در دل محله شهرک پرواز دسترسی تاکسی خوبی برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.

اهالی محله شهرک پرواز، با استفاده از خطی‌های فردوس-صادقیه، به‌راحتی به میدان صادقیه می‌رسند و از آنجا از طریق پایانه تاکسیرانی، اتوبوس و مترو، دسترسی مناسبی به تمام مناطق تهران خواهند داشت.

دسترسی محله شهرک پرواز
نزدیکی محله شهرک پرواز به میدان صادقیه، دسترسی ساکنانش را به وسایل حمل و نقل عمومی را ساده کرده.

دسترسي به بزرگراه حکیم در شمال این محله، بزرگراه ستاری در شرق محله، بزرگراه باکری در غرب و بزرگراه تهران- کرج دسترسی خوبی برای اهالی محله پرواز که خودروی شخصی دارند فراهم کرده است. در ضمن این محله، در هیچ محدودیت ترافیکی مثل محدوده طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد قرار ندارد

وجود ایستگاه متروی ارم سبز در این محله دسترسی خوبی برای اهالی این منطقه به خطوط متروی تهران ایجاد کرده است.

مراکز خرید محله شهرک پرواز

محله پرواز بافتی مسکونی دارد و اگرچه در آن مرکز خرید یا مجتمع تجاری وجود ندارد، اما دو مرکز خرید هایپر استار باکری در بزرگراه شهید باکری و مجتمع تجاری کوروش، در بزرگراه شهید ستاری در نزدیکی این محله قرار دارند و اهالی محله شهرک پرواز برای تامین نیازها و ملزومات و انجام خرید و همچنین گشت و گذار و تفریح به این دو مجتمع محبوب و جذاب غرب تهران دسترسی خوبی دارند.

از دیگر مراکز خرید نزدیک به این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار جام جم: بلوارآیت‌الله کاشانی، بین خیابان رامین و گلستان
  • مجتمع مگامال: بزرگراه ستاری، شهرک اکباتان، فاز ۲
  • مرکز خرید مریم: بلوار آیت‌الله کاشانی، ابتدای جنت‌آباد جنوبی

هایپر استار باکری

هایپر استار باکری یا هایپراستار ارم، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید برای اهالی همه محله‌های غرب تهران در نزدیکی و دسترس اهالی محله پرواز قرار دارد. این مرکز خرید در انتهای غربی بلوار فردوس غرب و نبش بزرگراه باکری قرار دارد و اهالی محله شهرک پرواز فاصله کمی با این مرکز خرید دارند.

هایپر استار باکری محله شهرک پرواز
هایپر استار باکری فاصله کمی با محله شهرک پرواز دارد و در دسترس ساکنان این محله است.

هایپراستار باکری با تنوع بالای محصولات سوپرمارکتی و سایر محصولات و ویترین متنوع فروشگاه‌ها، سبد خرید اهالی این منطقه را پر می‌کند. در این مرکز خرید، علاوه بر یک هایپرمارکت بزرگ، فروشگاه‌های مختلف لباس و کفش و زیورآلات برندهای مطرح نیز به چشم می‌خورد و در مجموع، محل جذابی برای خرید و گشت و گذار به حساب می‌آید.

بخشی از هایپراستار هم به فودکورت و شهربازی بچه‌ها اختصاص یافته و همین باعث شده این مرکز، محیطی دوست‌داشتنی برای خانواده‌ها باشد.

مرکز خرید کوروش

مجتمع فرهنگی تجاری کوروش یا کوروش‌مال، نبش بزرگراه ستاری و در نزدیکی محله شهرک پرواز واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران با وسعت 9هزار و 500 متر مربع است که در سال 93 افتتاح شده.

این مرکز خرید 18 طبقه دارد که هفت طبقه زیرزمین آن، پارکینگ است و از طبقه منفی 2 تا طبقه پنجم به فروشگاه‌های این پاساژ اختصاص یافته که تعدادشان به 500 واحد می‌رسد. انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، زیورآلات، لوازم آشپزخانه و ظروف و هرآنچه دنبالش بگردید، در ویترین فروشگاه‌های کوروش یافت می‌شود.

مرکز خرید کوروش، به علاوه یک هایپر مارکت بزرگ و یک پردیس سینمایی بی‌نظیر دارد.

مرکز خرید کوروش در نزدیکی محله شهرک پرواز
مجتمع فرهنگی تجاری کوروش یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران با وسعت 9هزار و 500 متر مربع است

بورس فروش انواع گوشی موبایل و طلا و جواهر، با دو بازارچه اختصاصی، دو بخش دیگر مجتمع تجاری کوروش هستند. پردیس سینمایی کوروش یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران با 12 سالن سینما و کنسرت و آمفی تئاتر است. شهربازی ژوپیتر دیگر بخش جذاب پاساژ کوروش است که به یک مرکز تفریحی غرب تهران تبدیل شده است.

هایپر‌مارکت کوروش با ویترینی از مواد و محصولات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و میوه‌، سبزی و صیفی‌جات به همراه غذای آماده و شیرینی، نیازهای روزمره اهالی باغ‌فیض را تامین می‌کند.

در پاساژ کوروش، فود‌کورت، کافه‌ها، روف‌گاردن و شعبه رستوران‌های نایب، کافه ویونا، امیر شکلات و.. حضور دارند و بازدیدکنندگان کوروش انتخاب‌های خوراکی متنوعی دارند.

مراکز تفریحی و پارک‌های محله پرواز

بزرگترین مرکز تفریحی در نزدیکی محله شهرک پرواز، بوستان ارم است؛ البته پارک‌ها و بوستان‌های کوچک و بزرگ متعددی هم در اطراف این محله یافت می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به بوستان‌های پرواز و فردوس در نبش بزرگراه ستاری، بوستان‌های سپیدار، بهمن، نونهالان و گلگشت اشاره کرد.

بوستان ارم

مجموعه تفریحی معروف و قدیمی ارم با دو شهربازی، باغ وحش، استخر سرباز ارم و فضای سبز این مجموعه در نزدیکی محله شهرک پرواز قرار دارد و اهالی این محله به راحتی به این مجموعه دسترسی دارند.

پارک ارم در نزدیکی محله شهرک پرواز
پارک ارم یکی از فضاهای تفریحی نزدیک به محله پرواز است.

امکانات فرهنگی-آموزشی شهرک پرواز

سرای محله پرواز مرکز مناسبی برای ارائه خدمات فرهنگی-هنری در محله شهرک پرواز است که دوره‌های آموزشی متنوعی برگزار می‌کند.

خانه کودک، مهدکودک و پیش‌دبستانی سرای محله پرواز یکی از بخش‌های مهم این مرکز است که در آن انواع دوره‌های آموزشی کودکان مثل نقاشی، زبان، موسیقی و کارگاه خلاقیت برگزار می‌شود. سرای محله پرواز در خيابان ورزی شمالي، انتهاي كوچه چهارم شرقي جنب باشگاه نيكان واقع شده است.

خانه فرهنگ نور و شهر کتاب نور، دو مرکز فرهنگی هنری در شمال محله پرواز قرار دارند. خانه فرهنگ نور با برگزاری دوره‌های آموزشی برای كودكان و بزرگسالان، خدمات فرهنگی و هنری به اهالی این محله ارائه می‌کند و كتابخانه شيخ فضل‌الله نوری هم در خانه فرهنگ نور قرار دارد.

دبستان دخترانه غیردولتی کوثر، مدرسه دخترانه شهید هاشمی‌نژاد، مدرسه پسرانه توحید، دبستان پسرانه امام علی و دبیرستان محمد قهاری از جمله مدارس موجود در دل محله شهرک پرواز هستند و در عین حال اهالی این محله، فرزندانشان را به مدارس محله‌های همجوار مثل بلوار فردوس هم می‌فرستند.

مجموعه ورزشی ناصر حجازی

باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران (ناصر حجازی) که محل تمرین بازیکنان باشگاه استقلال تهران است، در انتهای بلوار فردوس غرب یا بلوار حجازی قرار دارد و یک مرکز ورزشی در دسترس و نزدیکی محله پرواز است.

باشگاه ناصر حجازی در محله شهرک پرواز
مجموعه ورزشی ناصر حجازی در انتهای بلوار فردوس غرب قرار دارد.

مراکز درمانی محله شهرک پرواز

اگرچه در داخل محله مسکونی شهرک پرواز مرکز درمانی وجود ندارد اما در نزدیکی این محله یعنی در محله ابوذر، بیمارستان بزرگ و فوق تخصصی پیامبران قرار دارد. بیمارستان پیامبران در بلوار اباذر با وسعت 27 هزار متر مربع، یکی از مهم‌ترین مرکز درمانی در دسترس اهالی غرب تهران است.

این بیمارستان خصوصی که در سال 1381 شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در حال حاضر دارای 250 تخت فعال بستری است و بيش از هزار پزشك در 70 رشته تخصصي و فوق تخصصي به‌صورت مستقيم با بيمارستان پيامبران همكاري دارند و بیش از سيصد پرستار و ماما و بيش از پانصد پرسنل اداری و خدماتی در اين بيمارستان فعالیت دارند.

در عین حال بيمارستان ابن سينا، در فلكه دوم صادقيه بیمارستان مجهزی است که در دسترس اهالی این محله هست.

سخن آخر

محله شهرک پرواز یک منطقه مسکونی دنج و خلوت در بخش غربی محله فردوس است که هم از نظر دسترسی بزرگراهی و هم دسترسی به خطوط حمل و نقل شهری وضعیت خوبی دارد و محله‌ای مرغوب به حساب می‌آید.

این محله، ازدحام و ترافیک بخش شرقی محله فردوس را ندارد و در نزدیکی مراکز خرید واقع شده و آرامش و رفاه برای اهالی این منطقه فراهم است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments