محله شهران، محله‌ای در نزدیکی جنگل و کوهستان

محله شهران در شمال غرب تهران

محله شهران ، نفس به نفس پارک جنگلی کوهسار با آب و هوای خنک، چشم‌اندازی تمام‌نما از شهر تهران را در دیدرس دارد. شهران در دامنه کوهستان البرز و شمال غربی تهران، یکی از محبوب‌ترین محله‌های غرب تهران است.

این محله بخشی از روستای قدیمی کن به نام “آب پیک” بوده که با گسترش شهرنشینی در تهران به محله‌ای نوساز با خیابان‌بندی‌های عریض و منسجم تبدیل شده است. محله دنج و مسکونی شهران از نظر دسترسی بزرگراهی اوضاع خوبی دارد و به راحتی با خودروی شخصی می‌توان به نقاط مختلف تهران رفت و آمد کرد.

شهران از نظر داشتن امکانات خرید، مراکز آموزشی و درمانی و.. شرایط مناسبی دارد و به‌راحتی می‌توان در این محله به آرامش و آسایش در یک محله خوش آب و هوا و نوساز رسید. با عبور بزرگراه آبشناسان از دل محله شهران، این منطقه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

با ما در این نوشتار همراه باشید تا با سرک کشیدن در کوچه و خیابان‌های این محله، از تمامی ویژگی‌ها و امکانات و کم و کسری‌های آن سر دربیاوریم.

محله شهران کجاست؟

شهران در شمال غرب تهران و در منطقه پنج شهری، در دامنه جنوبی کوهپایه البرز و مسیر نسیم خنک شمال غربی تهران واقع شده است. این محله خوش آب و هوا، روزگاری بخشی از روستای قدیمی کن بوده و خاطره باغ‌های میوه و درختان توت و گیلاس و گردو و نام” آب پیک” را به‌عنوان بخشی از روستای کن در پیشینه‌اش دارد.

با شروع شهرنشینی و ساخت‌و‌ساز در این منطقه از روستای کن، شهران به محله‌ای نوساز در شهر تهران تبدیل شده و تدریجا نامش به شهران تغییر کرده است. شهران که نام یکی از بزرگان در زمان یزدگرد است، حالا با وجود بوستان جنگلی و با طراوت کوهسار، خاطرات روزگار سبزش را حفظ کرده است.

منطقه شهران عملا در انتهای اتوبان آبشناسان، واقع شده که ابتدای جاده امامزاده‌داوود نیز نزدیکی همین منطقه است

این محله از شمال به بوستان جنگلی کوهسار می رسد. از غرب با محله کوهسار، از شرق با محله جنت‌آباد و از جنوب با محله شهرزیبا همسایه است.

محله شهران
شهران روزگاری بخشی از روستای کن بوده و خاطره باغ‌های میوه توت و گیلاس و گردو را در ذهن دارد.

دسترسی به اتوبان‌ها و حمل‌و‌نقل عمومی

محله شهران به بزرگراه‌های هاشمی رفسنجانی(نیایش)، شهید همت و باکری و آبشناسان دسترسی دارد و اهالی این محله از طریق این بزرگراه‌ها به‌راحتی و سرعت می‌توانند به شرق و غرب و شمال و مرکز تهران برسند.

شهران از لحاظ حمل‌و‌نقل عمومی، توسط خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی به مناطق و سامانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی متصل می‌شود. ایستگاه متروی شهران هم در حال ساخت است و با راه‌اندازی آن، اهالی امکان خوبی از نظر حمل و نقل عمومی پیدا می‌کنند.

بافت محله شهران

این محله به‌دلیل خوش‌آب‌و‌هوا بودن، محله‌ای محبوب و پرطرفدار است و بافت نوسازی دارد. نوساز بودن این محله باعث شده که ساختار شهرسازی آن به‌روز و مهندسی‌ساز با خیابان‌های عریض و کوچه‌های دنج باشد. با ساخت و گذر بزرگراه آبشناسان از میان شهران، این محله به دو قسمت شهران شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

شهران شمالی به دلیلی نزدیکی به کوهپایه‌های البرز و بوستان کوهسار، آب‌و‌هوای خنک و بهتری دارد و در مقابل شهران جنوبی، از نظر دسترسی به امکانات شهری مثل مراکز خرید و از این دست، محله مرغوب‌تری است. براین اساس بنا به سلیقه، افراد شهران شمالی و جنوبی طرفداران خودش را دارد.

با وجود نوساز بودن و کیفیت آب‌و‌هوای محله، کارشناسان قیمت ملک در شهران را متوسط رو به بالا ارزیابی می‌کنند.

بافت محله شهران
برخی خیابان‌های شهران مثل عسگری و یوشیج، به‌دلیل ساخت‌و‌ساز مدرن پرطرفدارتر و گران‌قیمت‌تر هستند.

البته بعضی خیابان‌ها در محله شهران مثل عسگری، شوک و نیما یوشیج به دلیل آب و هوای مناسب، دسترسی بهتر و ساخت‌و‌ساز شهری مدرن و اصولی، مرغوب‌تر و پرطرفدارتر هستند و قیمت ملک در آنها هم بالطبع بالاتر است.

خیابان‌های حاج آقا خیابانی، الوند، نیروگاه و عسگری، خیابان‌های اصلی شهران شمالی و خیابان‌های برادران طوقانی، کانون و مخابرات، خیابان‌های اصلی شهران جنوبی محسوب می‌شوند. وجود پمپ بنزین در شهران به نقطه قوت این محله تبدیل شده و خیال اهالی را بابت سوختگیری آسوده کرده است.

شهرک او پی جی

یکی از معروف‌ترین شهرک‌های محله شهران ، شهرک او پی جی یا شهرک نفت است که در شهران شمالی واقع شده است. زمین این شهرک، پیش از انقلاب اسلامی به شرکت نفت واگذار شد و بعدها ساخت شهرکی مسکونی برای کارکنان شرکت نفت در این منطقه آغاز و به سرانجام رسید.

این شهرک که از سمت شمال و شرق به پارک کوهسار، از جنوب به پارک آسیا و از سمت غرب به خیابان کوهسار می‌رسد حدود بیست سال عمر کرده.

شهرک او پی جی در محله شهران
این مجتمع فضای‌سبز و محوطه‌سازی زیبایی دارد و جزو مجتمع‌های‌مسکونی محبوب غرب تهران است.

ساختمان‌های این شهرک، شش و نه طبقه هستند که به شکل فلشی رو به آسمان طراحی نما شده‌اند. ساختمان‌های OPG دو واحدی و هر واحد حدود ۱۴۰ متر است و کل واحدهای این مجتمع مسکونی به ۱۲۵۴ واحد می‌رسد.

ساکنین او پی جی، کارکنان و بازنشستگان شرکت نفت و بعضا افراد متفرقه هستند که با خرید و فروش واحد در این مجتمع ساکن شده اند. این مجتمع پارکینگ، فضای سبز و محوطه سازی زیبایی دارد و جزو مجتمع های مسکونی محبوب غرب تهران است.

مراکز خرید محله شهران

در محله شهران مراکز خرید متعدد، نیازهای اهالی محل را تامین می‌کنند. مرکز خرید سامان، پاساژ مهدی، دو بازار میوه و تره بار و شنبه بازار شهران، از جمله مراکز خرید معروف این محله هستند.

مرکز خرید سامان در فلکه شهران، در منطقه شهران شمالی واقع شده و در سه طبقه با ۵۱ فروشگاه، محل خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی و…به شمار می‌رود.

این مجتمع پارکینگ بزرگی نیز دارد تا بازدیدکنندگان برای پارک خودروهایشان به مشکل نخورند.

مراکز تفریحی- رفاهی شهران

درکنار پارک‌ها و بوستان‌های کوچک و بزرگ منطقه از جمله بوستان‌های شقايق، بهار آزادی و نغمه، پارک جنگلی کوهسار، گل سرسبد محله شهران است که با آب‌و‌ هوایی خنک و مطلوب و چشم‌اندازی بی‌نظیر به شهر تهران، تفرجگاه ایده‌آلی برای ساکنان غرب تهران به شمار می‌رود.

  • بوستان جنگلی کوهسار

ناگفته پیداست که فضای جنگلی و باطراوت کوهسار در شمال محله و تاثیر آب‌و‌هوایی و گردشی‌اش یکی از نقاط قوت  محله شهران است.

کوهسار به دلیل وسعت، بکر و خوش آب‌و‌هوا بودنش، علاوه بر اهالی شهران برای سایر اهالی غرب تهران هم جذاب است و فضای تفریحی و پیک‌نیک و گردش و ورزش ایده‌آلی به شمار می‌رود. پارک جنگلی کوهسار که در ارتفاع دامنه البرز قرار گرفته، بازدید کنندگانش را به تماشای منظره‌ای ۳۶۰ درجه و تمام‌نما از پایتخت دعوت می‌کند.

پارک کوهسار در محله شهران
پارک کوهسار با دارا بودن آلاچیق، باربیکیو، رستوران و بوفه، فضای ایده‌آلی برای پیک‌نیک و گردش است.

در هنگام شب، وقتی از این پارک زیبا و خوش‌نسیم به تهران نگاه کنید، گنجینه ای بی‌پایان از نور و روشنی را می‌بینید. یکی دیگر از امکانات جذاب کوهسار، مسیر پیاده‌روی و در عین حال وجود جاده خودرویی تا نقاط بالایی این پارک است.

جالب است بدانید که این پارک امکانات متعدد دیگری هم برای ورزشکاران دارد:

انجام تفریحات هوایی: این پارک به محلی برای انجام تفریحات هوایی مثل پاراگلایدر و چتربازی تبدیل شده و در آسمان این بوستان می توان پرواز چتربازان را تماشا کرد.

پیست موتورسواری کوهسار: لذت تجربه هیجان‌انگیز موتور سواری در آب‌وهوای کوهستانی و در پیچ‌و‌خم در پارک کوهسار برای علاقه‌مندان این رشته فراهم است. بازدیدکنندگان هم می‌توانند ساعاتی را به تماشای حرکات و ویراژهای موتور سوارها بگذرانند.

دیگر امکانات: کوهسار علاوه بر اینها پیست دوچرخه‌رانی، زمین بازی کودکان، استخر و سونا، باشگاه سوارکاری و حتی تله‌کابین هم دارد.

البته حضور گردشگرانی که در روزهای تعطیل،به سمت کوهسار می‌روند، باعث ایجاد ترافیک سنگینی در بلوار کوهسار شهران می‌شود.

  • رستوران‌های شهران

اهالی محله شهران از نظر داشتن رستوران و غذاخوری کم ندارند. چندین باغ رستوران با صفا، کبابی، طباخی، فست فود و غیره در این محله وجود دارد. نزدیک بودن محله شهران به جاده امامزاده داوود، باعث شده تا این محله از نظر تعدد باغ رستوران‌ها، چیزی کم نداشته باشد و افراد بتوانند ضمن صرف غذا، از آب و هوای خوب و دلنشین منطقه نیز بهره‌مند شوند.

رستوران‌های محله شهران
در شهران می‌توان باغ رستوران‌های متعددی را یافت و در آنجا علاوه‌بر صرف غذا، از هوای لطیف نیز لذت برد.

مراکز آموزشی شهران

فرهنگ‌سرای معرفت در شهران جنوبی از مراکز فرهنگی محله است که در آن دوره‌های آموزشی متفرقه هنری و فرهنگی  از جمله موسیقی و نقاشی و … برای کودکان و نوجوانان محله برگزار می‌شود. در عین حال سرای محله شهران شمالی و شهران جنوبی هم امکانات آموزشی متعددی را در اختیار ساکنان منطقه قرار می‌دهد.

مدرسه عباس حصاركي در شهران شمالی، دبیرستان پسرانه ولیعصر در خیابان بنفشه غربی، دبیرستان کوشیار در خیابان گیلانی، مدرسه فرشتگان ایران در خیابان طوقانی، دبیرستان دخترانه شهید بازی در خیابان محمدی و مدرسه دخترانه بهاران از مدارس در دسترس خانواده‌های شهرانی برای تحصیل فرزندانشان در داخل محله به شمار می‌روند.

مراکز آموزشی محله شهران
فرهنگ‌سرای معرفت از مراکز فرهنگی محله است که در آن دوره های آموزشی متعددی برگزار می‌شود.

مراکز درمانی محله شهران

از مراكز مهم درماني در اين منطقه مي‌توان به كلينيك مهر در ابتداي شهران، درمانگاه شبانه‌روزي صدر در فلكه اول شهران، درمانگاه شبانه‌روزی حیان در خیابان طالقانی، ساختمان پزشکان شهران اشاره کرد. به‌علاوه وجود داروخانه‌هاي متعدد در اين منطقه نياز درماني ساکنان اين منطقه را پوشش مي‌دهد.

مساجد شهران

محله شهران دو مسجد بزرگ در قسمت شمال و جنوبی دارد. مسجد قائم‌آل‌محمد در در خیابان قائم‌آل‌محمد شهران‌ جنوبی و مسجد جامع امیرالمومنین در خیابان عسگری شهران‌شمالی در دسترس اهالی شهران است.

سخن آخر

با همه این‌ اوصافی که درباره محله شهران گفته شد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که شهران محله‌ای جذاب برای کسانی است که دوست دارند در منطقه خوش آب و هوای غرب تهران و در نزدیکی فضای سبزی جذاب و طبیعی برای ورزش، پیاده‌روی، گشت‌و‌گذار و لذت بردن از تفریحات پرواز زندگی کنند.

شهران محله‌ای نوساز است که با وجود اینکه در دامنه البرز و در شمال غربی تهران واقع شده، اما دسترسی بزرگراهی خوبی دارد و به سرعت می‌توان از این منطقه مسکونی خوش آب‌و‌هوا به مناطق مختلف تهران رسید.

محله شهران را می‌توان یکی از بهترین مناطق برای زندگی متوسط شهری دانست که تا حدودی هم رنگ و بوی باغ‌ و فضای سنتی سابق خود را نیز حفظ کرده و هنوز مدرنیته به‌صورت تمام قد در آن ورود نکرده است؛ به ویژه‌ که در جای جای این محله هنوز می‌توان درختان توت انبوه و کهنسال را یافت.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments