محله جنت‌آباد، منطقه دنج و خلوت با خاطرات بهشتی

محله جنت‌آباد تهران

محله جنت‌آباد در شمال غرب تهران و دامنه جنوبی کوهستان البرز و در مسیر نسیم خنک شمال غربی تهران، محله‌ای با آب و هوای تمیز و کوچه‌هایی دنج و خلوت و آرام است.

در کوچه و خیابان‌های این محله تک و توک، می‌توان درخت‌های گیلاس یا گردوی قدیمی را یافت که نشان از قدمت محله دارد و نشان می‌دهد این محله روزگاری پر از باغ‌های میوه و کوچه باغ‌های سرسبز و پر دار و درخت بوده است. چرا که در گذشته از میان جنت‌آباد، چندین رودخانه و چشمه پرآب می‌گذشته و سرسبزی و طراوتی داشته که به اسم جنت که به معنای بهشت است معروف بوده و بعدها جنت‌آباد نام گرفته است.

این محله امروز هم آب و هوای نسبتا خوب و خنکی دارد و خیابان‌بندی‌های منسجم و متناسب آن با منطقه مسکونی، فضایی دنج و خلوت به محله جنت‌آباد داده است. با نیک‌بوم در این نوشتار همراه باشید تا اطلاعات مفصلی درباره  محله جنت‌آباد و مزایای سکونت در این محله شمال غرب تهران داشته باشید.

محله جنت‌آباد کجاست؟

وقتی بزرگراه همت غرب را به پیش می‌روید، بعد از گذشتن از خروجی اشرفی اصفهانی که شما را به سمت محله پونک می‌برد، به محله جنت‌آباد می‌رسیم که با عبور بزرگراه همت، به دو قسمت جنت‌آباد شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

به طور کلی، محله جنت‌آباد از شمال به سیمون بولیوار و از جنوب به خیابان آیت‌الله کاشانی در محله‌صادقیه منتهی می‌شود و محدوده شرقی آن را بزرگراه ستاری و حد غربی آن را اتوبان شهید باکری مشخص می‌کند. این محله در مسیر بزرگراه‌های همت، آبشناسان در شمال، شهید باکری در غرب و بزرگراه ستاری واقع شده است.

بزرگراه آبشناسان، بخش شمالی جنت‌آباد را به دو قسمت جنت‌آباد شمالی و مرکزی تقسیم می‌کند. جنت‌آباد شمالی از شمال به بلوار سیمون بولیوار، از جنوب به بزرگراه شهید آبشناسان، از غرب به بزرگراه شهید باکری و از شرق به بزرگراه شهید ستاری محدود می‌شود.

جنت‌آباد مرکزی از شمال به بزرگراه شهید آبشناسان، از جنوب به بزرگراه شهید همت، از شرق به بزرگراه شهید ستاری و از غرب به بزرگراه باکری می‌رسد و در نهایت جنت آباد جنوبی هم در شمال به بزرگراه همت، از جنوب به خیابان آیت‌الله کاشانی، از شرق به بزرگراه شهید ستاری و از غرب به بزرگراه شهید باکری ختم می‌شود.

محله جنت‌آباد
محله جنت‌آباد با بزرگراه‌های مختلف به 3 بخش جنت‌آباد شمالی، جنت‌آباد مرکزی و جنوبی تقسیم شده است.

محله جنت‌آباد در شمال غربی تهران واقع شده و نمای دامنه‌های جنوبی کوهستان زیبای البرز در شمال این منطقه به چشم می‌خورد. جنت آباد در منطقه پنج شهرداری تهران و منطقه پستی 14 قرار دارد و پیش شماره تلفن آن 44 است.

چرا جنت‌آباد؟

اگر به دوران تهران قدیم برگردیم و سری به محله جنت‌آباد بزنیم، به فضایی سرسبز با باغ‌های میوه و درختان پر شاخ و برگ توت، گردو، انار و گیلاس، رودخانه‌های پر آب و جاری کن، سولقان، وردآورد و چشمه‌های باغ‌فیض می‌رسیم؛

در این منطقه سرسبز کوهپایه تهران، باغ‌ها در فصل بهار به شکوفه می‌نشستند و فضای زیبایی ایجاد می‌شد که به باغی بهشتی با عطر شکوفه‌های گیلاس شبیه بوده و به همین دلیل اسم جنت روی این منطقه ماندگار شده است.

زمین‌های جنت‌آباد متعلق به یکی از زمین‌داران و سیاستمداران دوران قاجار و پهلوی به نام “محمدعلی نظام‌مافی” معروف به نظام‌السلطنه بوده و بعدها او این زمین‌ها را وقف کرد و در حال حاضر مسجد و بیمارستان وقفی نظام‌مافی در جنت آباد قرار دارد و آرامگاه نظام مافی هم در مسجد نظام مافی جنت آباد واقع است.

نظام مافی، مالک زمین‌های محله جنت‌آباد
مرحوم نظام‌مافی مالک بخش عمده‌ای از زمین‌های محله جنت‌آباد فعلی بود.

شاهین یکی از محله‌های جنت‌آباد است که شامل خیابان شاهین شمالی و جنوبی است. جالب است بدانید که اسم شاهین هم به این دلیل روی این محله گذاشته شده که در سال‌های دور، این منطقه محل پرواز پرندگان شاهین در آسمان جنت‌آباد بوده است.

در شروع دوره ساخت و ساز ،محله جنت‌آباد محله‌ای به نسبت ارزان قیمت بوده و معمولا مهاجران به تهران برای خرید زمین به این منطقه می‌آمدند. به دلیل نزدیکی این منطقه به کرج و کارخانه‌هایی که در مسیر بزرگراه تهران-کرج وجود دارند قطعات 200 متری زمین در این محله، به کارگران و کارمندان این کارخانه‌ها واگذار و ساخته شد.

جنت آباد محله خلوت و دنج

جنت آباد محله‌ای مسکونی، دنج و خلوت است که امکانات رفاهی خوبی هم در دسترس ساکنین این محله قرار دارد. یکی از دلایلی که باعث شده تا این محله، محله‌ای خلوت و آرام باشد، نبود سازمان‌ها و ادارات دولتی و شلوغی و ترافیک است.

محله جنت‌آباد ، آرام و دنج
امکانات رفاهی خوبی در اختیار ساکنین محله جنت آباد قرار دارد.

دسترسی به اتوبان‌ها و حمل‌و نقل عمومی

محله جنت‌آباد دسترسی خوبی به شاهراه‌های ارتباطی تهران دارد. بزرگراه‌های همت، آبشناسان، باکری و ستاری این محله را محصور کرده‌اند و ساکنین این محله به راحتی می‌توانند از طریق این بزرگراه‌ها به شمال، غرب و شرق و مرکز تهران بروند.

دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در جنت‌آباد شامل خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی است. سامانه تاکسیرانی جنت ‌آباد در تقاطع بزرگراه همت واقع شده و در این سامانه می‌توان به مقصد میدان ونک، میدان صنعت، پل سیدخندان، میدان ولیعصر، سه‌راه ضرابخانه و دیگر نقاط کانونی شهر، تاکسی یافت. دیگر سامانه تاکسیرانی جنت‌آباد، در تقاطع خیابان اصلی جنت‌آباد و بزرگراه آبشناسان قراردارد و مسافران را به مقاصدی مثل متروی صادقیه، میدان آزادی و ابتدای جنت‌آباد جنوبی می‌رساند.

در عین حال، محله جنت‌آباد یک خط ایستگاه اتوبوس تندروی بی آر تی به نام خط 10 دارد که طولانی ترین خط اتوبوسرانی تهران به شمار می‌رود و مسافران را از شمالی‌ترین نقطه تهران تا جنوبی‌ترین منطقه آن می‌رساند. اتوبوس تندروی جنت آباد از طریق سیمون بولیوار به دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و محله چهاردیواری رفته و سپس از مسیر خیابان اشرفی‌اصفهانی به سمت جنوب حرکت کرده و پس از عبور از میدان پونک و محله‌های باغ‌فیض، مرزداران و صادقیه، به میدان آزادی و پس از آن از مسیر بزرگراه آیت‌الله سعیدی به محله‌های هاشمی، آذری، خیابان شمشیری ، یافت آباد، شهرک ولیعصر، فلاح، نعمت آباد و در آخر به پایانه آزادگان در نزدیکی اسلامشهر می‌رسد.

شریان‌های اصلی محله جنت‌آباد

از جمله مطرح‌ترین و مهمترین خیابان‌های جنت‌آباد می‌توان از 20 متری گلستان، 35 متری گلستان(شهید مخبری)، بلوار شاهین شمالی (کبیری طامه)، بلوار شاهین جنوبی(پژوهنده)، خیابان مجاهد کبیر، خیابان شقایق (جوانمرد)، خیابان انصارالمهدی، 35 متری لاله، خیابان چهارباغ، میدان چهارباغ، خیابان پیامبر غربی و بلوار مبعث نام برد.

محله جنت‌آباد جنوبی که از بزرگراه همت به پایین شروع می‌شود، نسبت به جنت‌آباد مرکزی و شمالی، به دلیل خیابان‌بندی منظم و امکانات بیشتری که در دسترس اهالی منطقه هست، مرغوب‌تر و پر طرفدارتر است و به همین دلیل قیمت خرید خانه هم در این منطقه نسبت به شمال جنت آباد بیشتر است. بهترین قسمت این منطقه مسکونی از میدان چهارباغ تا بلوار آیت‌الله کاشانی است. این منطقه نسبتا نوساز است و امکان پیدا کردن خانه نوساز برای سکونت بالا است.

مراکز خرید محله جنت‌آباد

محله جنت‌آباد از لحاظ دسترسی به مراکز خرید امکانات خوبی دارد. مراکز خرید سمرقند، طوبی، گلستان، بوستان، مهستان، عبادی، مرکز خرید علی و بام‌لند نیایش یا در محله جنت آباد واقع هستند و یا در نزدیکی این محله قرار دارند و دسترسی به آنها برای اهالی جنت آباد آسان است.

  • مرکز خرید سمرقند

سمرقند، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز خرید جنت‌آباد است که در یازده طبقه تجاری، اداری، فرهنگی و تفریحی در تقاطع خیابان لاله و بلوار جنت‌آباد واقع شده است.

در بخش تجاری این مرکز خرید یازده طبقه، 188فروشگاه با ویترین‌های پوشاک، کیف و‌کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، محصولات ورزشی، شال و روسری، ساعت، عینک، زیورآلات و بدلیجات، طلا و جواهر، لوازم تزئینی، عطر و ادکلن، موبایل و … به فعالیت مشغولند.

این پاساژ علاوه بر مرکز خرید، سالن سینما و تئاتر، رستوران، فست فود و کافه، سالن ورزشی، سالن بیلیارد و شهربازی  هم دارد و می‌توان ساعاتی طولانی را در این مجموعه گذراند.

مرکز خرید سمرقند در محله جنت‌آباد
سمرقند، قدیمی‌ترین مرکز خرید جنت‌آباد است که در تقاطع خیابان لاله و بلوار جنت آباد واقع شده.
  • بام‌لند نیایش

مرکز خرید بام‌لند یا بام‌سنتر نیایش شعبه دیگر بام‌لند چیتگر است. این مرکز خرید با نمای چشمگیر و زیبایش که شبیه قلعه‌های تاریخی است، به سبک معماری سنتی ایرانی بنا شده و طراحی منحصر به فردی در مقایسه با مجتمع‌های مشابه دارد. بام‌لند در جنت‌آباد مرکزی در تقاطع با بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) قرار دارد و برای دسترسی به این مرکز تجاری و تفریحی، از جنت‌آباد مرکزی مسیر جنوب به شمال و قبل از نیایش و از طریق خیابان رجب صلاحی می‌توانید وارد این مجتمع شوید.

پروژه بام‌سنتر در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع واقع شده و زیربنایی حدوداً ۷۵۰۰۰ مترمربعی دارد. این مجتمع دارای یک طبقه رستوران و کافی‌شاپ، یک طبقه هایپرمارکت، یک طبقه شهربازی، سه طبقه واحدهای تجاری (فروشگاه) و سایر فضاهای تفریحی گردشگری است.

با‌م لند نیایش در محله جنت‌آباد مرکزی
بام لند نیایش در محله جنت‌آباد مرکزی واقع شده و ساختاری متفاوت و قلعه مانند دارد.
  • بازار جنت

این بازارچه بزرگ و قدیمی با محصولاتی متنوع از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و کیف و کفش، در کنار بام‌لند نیایش قرار دارد.

  • بازار 20 متری گلستان غربی

خیابان 20 متری گلستان غربی، یکی از راسته‌های خرید خیابانی معروف، شلوغ و خوش قیمت در این منطقه و حتی غرب تهران است.

این خیابان که در محله شاهین شمالی جنت آباد قرار دارد، پر از فروشگاه‌هایی است که اجناس مختلف مثل پوشاک مردانه و زنانه و بچگانه، لوازم منزل، کیف و کفش و چمدان و …. به قیمت‌های مناسب در حد کلی فروش‌های بازار بزرگ تهران در آن عرضه می‌شود.

  • بازار گل محله جنت‌آباد

بازار گل جنت‌آباد، یکی از بازار گل‌های بزرگ تهران و محبوب اهالی غرب تهران و محله جنت‌آباد است. در این بازار گل  که در جنت آباد شمالی واقع شده، در چهار سالن مجزا انواع گل و گیاهان آپارتمانی، باغچه‌ای و دسته گل تزئینی به خریداران عرضه می‌شود.

درعین حال می توان در بازار گل جنت‌آباد، انواع گلدان و ظروف سفالی، آبنما و سایر محصولات مرتبط با باغچه و گل و گلکاری را یافت.

بازار گل محله جنت‌آباد
بازار گل جنت آباد یکی از بازار گل‌های بزرگ تهران و محبوب اهالی غرب  تهران است.

مراکز آموزشی محله

محله جنت‌آباد از لحاظ وجود مراکز آموزشی هم منطقه مناسبی است و مدارس زیادی در این منطقه وجود دارند که نیاز خانواده‌ها را در زمینه تحصیل فرزندانشان برآورده می‌کنند.

دبیرستان پسرانه علی‌اکبر بادامچی، دبیرستان غیرانتفاعی دخترانه اندیشه فکور، دبیرستان سلام، دبیرستان دخترانه امام محمد‌باقر، دبستان پسرانه شهیدکاظمی و همچنین مدارسی از جمله 22 بهمن، بنت‌الهدی، طلوع سبز، شاملو، صنایع هوایی هواپیمایی ایران، جوانه‌ها، شهيد مطهري و شمیم یاس از جمله مدارس برتر این منطقه هستند.

موسسه فرهنگی هنری صبح امید، مرکز آموزش موسیقی اکنون، مراکز زبان آموزی شکوه، گات و ایلزنی، کتابخانه شهدای حصارک، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، سرای محله جنت آباد، مجتمع فرهنگی هنری آدینه، خانه فرهنگ محصل، مرکز آموزش و آزمون پایه یکم و دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد از دیگر مراکز آموزشی موجود در محله جنت‌آباد هستند.

مراکز درمانی محله جنت‌آباد

ساکنین محله جنت‌آباد در زمینه دسترسی به مراکز درمانی هم نیازی نیست که از محله خارج شوند.

مرکز درمانی توانبخشی نظام مافی، بیمارستان امید، بیمارستان عرفان نیایش، کلینیک کودکان ارمغان سلامت، درمانگاه شبانه‌روزی جنت‌آباد، درمانگاه شبانه‌روزی ایلیاد و کلینیک غدد جنت آباد و کلینیک ایران پارس از مراکز درمانی محدوده جنت آباد هستند.

  • بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش

بیمارستان فوق‌تخصصی عرفان نیایش یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های خصوصی ایران است که در زمینه‌های تخصصی متنوعی، خدمات پزشکی ارائه می‌دهد و امکان پذیرش بیماران سرپایی، بستری و اورژانسی را دارد. این بیمارستان با ظرفیت 300 تخت بستری در 11طبقه و 60 تخت ویژه و 19 اتاق عمل در جنت آباد، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین واقع شده است.

  • کلینیک تخصصی درمانی توانبخشی نظام‌مافی

این کلینیک موقوفه محمدعلی نظام مافی، از سیاستمداران دوره قاجار و پهلوی نیز در بلوار آیت‌الله کاشانی، بعد از سه‌راه جنت آباد، جنب مسجد نظام مافی واقع است و در آن، علاوه بر خدمات تخصصی توانبخشی در زمینه مغز و اعصاب، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، گفتار درمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، تجویز سمعک، خدمات دیگری از جمله روانشناسی و مشاوره، روانپزشکی ، خدمات تخصصی پزشکی قلب و عروق، داخلی، زنان و زایمان، اورولوژی، نورولوژی، دندانپزشکی و پزشکی عمومی به اهالی محله جنت‌آباد ارائه می شود.

  • بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

بیمارستان فوق تخصصی امید، در پائیز سال 1395در خیابان شاهین‌شمالی افتتاح شد و در آن از مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی، مطابق با بالاترین سطح استانداردهای درمانی و بهداشتی ملی و بین‌المللی استفاده شده و شامل بخش‌های کلینیکی، پاراکلینیکی، بستری و سرپایی بوده و درحال حاضر ، 141 تخت خواب فعال دارد .

از دیگر مراکز درمانی محله جنت‌آباد می‌توان به درمانگاه شبانه‌‌روزی ایلیاد واقع در خیابان اقاقیا، درمانگاه شبانه‌روزی جنت‌آباد و کلینیک توانبخشی جنت آباد واقع در ساختمان طوبی اشاره کرد.

مراکز تفریحی-رفاهی جنت آباد

در این محله شیک و نوساز، مراکز تفریحی متعددی از پارک‌ها و بوستان‌های فراوان گرفته تا باشگاه پروازهای هوایی واقع شده که در ادامه دراین باره بیشتر توضیح می‌دهیم:

باشگاه پرواز در محله جنت‌آباد
باشگاه ورزش‌های هوایی در جنت‌آباد شمالی مرکزی جذاب برای علاقمندان به هیجان و پرواز در آسمان است.
  • شهربازی هورا پارک: در طبقه دوم مرکز خرید سمرقند که بیش از ۵۰ نوع بازی مناسب بچه‌ها و بزرگسالان دارد.
  • پردیس سینما گالری سمرقند: در مرکز سمرقند دو سالن سینما با ظرفیت 270 نفر، یک آمفی تئاتر با گنجایش 180 نفر برای اجرای نمایش‌های ویژه کودکان و بزرگسالان و سالن کنسرت در دسترس ساکنین جنت آباد برای گذراندن اوقات فراغتشان است.
  • مجموعه ورزشی الزهرا: با رشته‌های ورزشی آمادگی جسمانی، بدنسازی، ایروبیک، رشته‌های رزمی، رشته‌های توپی، یوگا، ژیمناستیک، اسکیت و تنیس سالنی، یکی از ورزشگاه‌های در دسترس اهالی این منطقه است.
  • مجتمع فرهنگی ورزشی خرم‌شاد: در شاهین شمالی نبش 20 متری گلستان غربی، دارای استخر، سالن اسکیت و زمین چمن مصنوعی است.
  • باشگاه ورزش‌های هوایی: در جنت‌آباد شمالی که مرکزی جذاب برای علاقمندان به هیجان و پرواز در آسمان است. در این مرکز افراد می‌توانند با پاراگلایدر به‌صورت تفریحی پرواز کرده یا این ورزش را آموزش ببینند. آموزش سقوط آزاد و آموزش پاراموتور نیز از دیگر بخش‌های این مرکز است.

اهالی این منطقه به فضای سبز هم دسترسی دارند. البته محله جنت‌آباد شمالی در زمینه داشتن فضای سبز اوضاع بهتری دارد. بوستان‌هایی مثل حدیثه، بهاره، بزرگمهر، میلاد ، مهتاب، ایثار، میثم، شبنم، پروانه، تندرستی و دانش شرقی از جمله فضاهای سبز این منطقه هستند.

مساجد محله جنت‌آباد

در محله جنت‌آباد چند مسجد بزرگ و شناخته شده هم واقع شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مسجد نظام مافی: یکی از مساجد معروف محله که توسط محمدعلی نظام‌مافی همراه با بیمارستان نظام‌مافی وقف شده است. پس از درگذشت آقای نظام مافی این مسجد توسط معصومه مافی و دکتر رضا قلی نظام‌مافی همسر و فرزند ایشان ساخته شده و در خیابان آیت‌الله کاشانی جنت آباد واقع شده است. این مسجد معماری مدرن و زیبایی دارد و دارای سالن‌های مبله 330 نفری است.
مسجد نظام مافی در محله جنت‌آباد
مسجد نظام مافی، همراه با بیمارستانی به همین نام، وقف شده خانواده نظام مافی است.
  • مسجد ولی‌الله اعظم: در جنت آباد مرکزی و در بلوار بعثت واقع شده است.
  • مسجد جامع انصا‌رالمهدی: که در خیابان المهدی این محله واقع شده و ساکنان این منطقه، امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه را در آن برگزار می‌کنند.

سخن آخر

محله جنت‌آباد در شمال غرب تهران از مزایای آب‌و هوای خنک کوهپایه البرز و همچنین نسیم غرب تهران بهره‌مند است. این محله، منطقه‌ای نسبتا نوساز است که از نظر دسترسی به شاهراه های بزرگراهی تهران و دسترسی به خدمات حمل‌و نقل عمومی وضعیت خوبی دارد و در عین حال امکانات رفاهی مناسبی دارد.

جنت آباد محله‌ای دنج و خلوت و مسکونی است که قیمت خرید خانه در آن در حدود متوسط رو به بالا است. البته نوساز بودن بنا و قرار گرفتنش در موقعیت محلی هم روی قیمت آپارتمان موثر است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments