فروش خانه خالی بهتر است یا با مستاجر؟

مزایای اجاره یا فروش خانه با مستاجر

با شروع فصل جابجایی، بسیاری از افراد به دنبال خانه ای برای خرید یا اجاره می گردند. اما همه خانه ها تخلیه نشده اند و معمولا همه مالکان دغدغه های خاص خودشان را برای قرار دادن ملکشان در بازار فروش دارند. خیلی از آنها فروشندگان این سوال را می پرسند که برای عرضه خانه‌شان برای فروش یا اجاره، بهتر این است که خانه تخلیه شده باشد یا اینکه بازدید از خانه در حالی که خانواده ای در آن ساکن هستند، گزینه بهتری به حساب می آید؟ در این مقاله ما قصد داریم به بررسی وجوه مختلف فروش خانه با مستاجر بپردازیم؛ اینکه آیا بازدید خانه با مستاجر بهتر است یا اینکه باید خانه تخلیه شود.

فروش خانه با مستاجر یا خانه تخلیه شده؟

شاید پیدا کردن پاسخی قطعی برای این سوال که فروش خانه با مستاجر و در شرایطی که خانواده ای در خانه سکونت دارند بهتر است یا اینکه خانه باید برای بازدید مشتریان، تخلیه شود، سخت باشد. برای هر دو حالت مزایا و معایبی وجود دارد که به آنها می پردازیم تا شما بتوانید راحت تر در این باره تصمیم گیری کنید.

مزایای به فروش گذاشتن خانه با مستاجر این است که مشاورین املاک هر وقت که بخواهند می توانند خانه را به خریداران نشان دهند. ضمنا مطمئن هستند که خانه همیشه توسط ساکنین تمیز نگه داشته می شود. همچنین خانه ای که وسایل در آن چیده شده و زندگی در آن جریان دارد، احتمالا با قیمت بالاتری قیمت گذاری می شود و از معایب خانه های خالی و بدون سکنه این است که احتمال آسیب یا تخریب های جزیی یا کلی در خانه افزایش می یابد و این خانه حس و حال کمتری خواهد داشت؛ در اینجا به برخی از این مزایا و معایب می پردازیم.

مزایای به فروش گذاشتن خانه خالی

تصور کنید که در شرایطی قصد فروش یا اجاره دادن ملکتان را دارید که فرد یا خانواده ای در خانه سکونت ندارد و خانه خالی و بدون سکنه است. نشان دادن چنین واحدی به بازدیدکنندگان و مشتریان، مزایای متعددی دارد:

  • عدم ایجاد مزاحمت

اولین مطلب در مورد بازدید و فروش خانه با مستاجر این است که شاید زمانی که خریداران می خواهند خانه را ببینند، زمان نامناسبی برای ساکنین باشد یا مشغول استراحت، صرف غذا و انجام کار دیگری باشند. ممکن است خانه آنها در شرایطی بهم ریخته و نامرتب باشد. به علاوه اغلب ساکنین خانه مجبور هستند زمانی که خریداران می خواهند نگاهی به گوشه و کنار خانه بیاندازند بیرون رفته و در اطراف قدم بزنند. اما وقتی خانه خالی از سکنه باشد، این مشکلات وجود نخواهند داشت.

  • نیازی به تمیز کردن خانه نیست

وقتی خانه خالی از سکنه باشد، مالک مجبور نیست دائما خانه را در حالتی کاملاً آماده برای نشان دادن به خریداران نگه دارد و همیشه خانه از تمیزی برق بزند و منطقا خانه زیاد کثیف و بهم ریخته نخواهد بود. مرتب نگه داشتن خانه برای بازدید، برای ساکنان، به ویژه خانواده هایی که بچه کوچک دارند، سخت و غیر ممکن خواهد بود.

  • خانه‌های خالی بیشتر دیده می‌شوند

شانس اینکه یک مشاوره املاک به شما خانه‌ای را نشان بدهد که خالی از سکنه باشد، بیشتر است. دلیل آن هم این است که این گزینه راحت‌تری به شمار می‌رود. اگر یک مشاوره املاک، ۲۰ خانه برای فروش داشته باشد و در پنج خانه خانواده‌ای سکونت داشته باشد، احتمالاً آنها مایل هستند که کار بازدید را با خانه‌های خالی شروع کنند. چون  کار راحت‌تری است و مجبور نیستند که برای قرار گذاشتن با ساکنین آنجا تماس بگیرند. فقط کافی است کلید آنجا را برداشته و خانه را به خریداران نشان دهند.

فروش خانه با مستاجر یا بدون مستاجر
هماهنگ کردن بازدید مشتری از یک خانه خالی و بدون مستاجر، به مراتب راحت‌تر است.

معایب فروش گذاشتن خانه بدون سکنه:

در این قسمت معایب اینکه خانه را بدون سکنه و در شرایطی که خالی است برای بازدید و فروش بگذارید را با هم بررسی خواهیم کرد. برخی از این معایب عبارتند از:

  • جذابیت کمتر

خانه‌های خالی به دلیل اینکه احساسات کمتری در آن در جریان است، جذابیت کمتری هم دارند. خریدارانی که سراپا عاشق یک خانه می‌شوند، اغلب حاضرند برای آن خانه پول بیشتری نیز بپردازند. یک خانه خالی، احساس خالی بودن و تنهایی را در انسانها ایجاد می‌کند. معمولا برای فروش یک خانه خالی زمان زیادی نیاز است و اغلب کمتر از قیمت مورد نظر فروخته می شود.

  • چهاردیواری و یک سقف

خانه هایی که خالی هستند در واقع چیزی به جز چهار دیواری و یک سقف برای ارائه به خریدار ندارند و ممکن است اینگونه فضای خانه به نظر خریداران جذاب نیاید. به همین دلیل طراحانی هستند که کار چیدمان موقت در خانه های در حال فروش را انجام می‌دهند و با چیدن وسایلی در خانه به خریداران امکان تصویر سازی از فضا را می دهند. قابل ذکر است که چیدمان موقت در کشورهای دیگر رایج است اما در کشور ما به ندرت این کار انجام می‌شود.

  • دردسرهای احتمالی

یک خانه خالی امکان تخریب شدن و آسیب دیدن دارد. همچنین خانه‌های خالی به طور بالقوه باعث جذب جرم و جنایت می شوند. علاوه بر اینها هنگامی که اراذل و اوباش وارد خانه ای خالی می شوند، خسارتهایی به بار می آورند و نهایتا فروشنده مجبور است از جیب خود برای تعمیرات هزینه کند. زیرا در کشورهای دیگر بیمه‌های خانه شامل بیمه خانه های خالی نمی شوند و اگر مالکین بخواهند برای خانه‌ای که خالی است بیمه جداگانه‌ای بگیرند این کار نیز هزینه‌بر خواهد بود.

مزایای به فروش گذاشتن خانه با حضور ساکنین

مزایای به فروش گذاشتن در خانه، در شرایطی که مستاجر یا خودتان در آن ساکن هستید، به مراتب بیشتر از به معرض فروش گذاشتن یک خانه خالی است. از جمله این مزایا می توان به این موارد اشاره کرد:

  • جلوه بهتر منزل

وقتی خانه سکنه داشته باشد، خریداران مجبور نیستند در هنگام بازدید از خانه، حدس و تخمین بزنند که آیا تخت در اتاق خواب جا می شود یا نه و اینکه بهتر است تخت را در کدام گوشه اتاق بگذارند!  آیا اتاق ناهارخوری فضای کافی برای میز ناهارخوری‌شان دارد یا نه! به علاوه آنها می‌توانند بلافاصله تشخیص دهند که هر اتاق خانه برای چه کاری مناسب است. زیرا در حال حاضر اتاق‌های خانه چیده شده است و کاربرد مشخصی دارند.

مزایای فروش خانه با مستاجر
در یک خانه با سکنه، خریداران می توانند راحت تر چیدمان وسایلشان در منزل را تصور کنند.
  • کاهش ریسک دزدی

دزدها معمولا وارد خانه‌ای که در آن سکنه وجود دارند نمی‌شوند. آنها نمی‌خواهند که با کسی درگیر شوند؛ در نتیجه در شرایطی که خانواده‌ای در خانه سکونت داشته باشند، احتمال ورود سارقان به خانه و در نتیجه آسیب دیدن خانه کمتر خواهد شد.

  • هزینه خدمات (آب، برق، گاز و …)

فروشنده خانه نمی تواند در زمان خالی بودن خانه، آب، برق و گاز آنجا را قطع کند و مجبور به پرداخت هزینه این قبوض است. اما در شرایطی که خانه به معرض فروش گذاشته شده ،فرد یا افرادی در آنجا زندگی کنند، پرداخت قبوض هم بر عهده آنهاست. زمانی که نمایندگان آژانس های املا  می خواهند خانه را به خریداران نشان دهند، باید آب، برق و گاز خانه وصل باشد. زیرا خریداران فقط برای تماشای این خدمات نمی آیند، بلکه می‌خواهند آنها را ارزیابی کرده و از سالم بودن لوله کشی ها، سیستم های برقی و گرمایشی و سرمایشی خانه نیز اطمینان حاصل کنند.

  • رسیدگی به حوادث غیرمترقبه

این مشکلی است که مخصوصاً در طول ماه‌های زمستان، زمانی که ممکن است لوله‌ها در اثر یک جبهه هوای سرد ناگهانی یخ زده و بترکند، رخ می دهد. اگر این گونه اتفاقات غیرمترقبه در زمانی رخ دهد که افرادی در خانه سکونت دارند، آنها به سرعت این بحران را مدیریت خواهند کرد. همچنین شیرهای آب متصل به ماشین های ظرفشویی و لباسشویی، گاهی شروع به چکه کردن می کنند و اگر خانه خالی مانده باشد، همین نشتی آب ممکن است خسارت‌هایی را به بار آورد.

اما اگر بی نظم هستید:

اگر ساکنان خانه بسیار بی نظم هستند و نمی توانند خانه را در هنگام نشان دادن به خریداران،مرتب و تمیز نگه دارند، یا اگر دوست ندارید که کسی وارد خانه و حریم شخصی شما شده و به تماشای جزئیات بایستد، بهتر است قبل از اینکه خانه را برای فروش بگذارید، آنجا را خالی کرده و از از آنجا نقل مکان کنید.

بی نظمی و نامرتب بودن خانه‌ها دلایل متفاوتی دارد. بعضی از افراد به دلیل شرایط زندگی‌شان، ممکن است حجم زیادی از جعبه‌ها را در خانه انبار کنند و یا اتاق هایشان انباشته از وسایل شخصی، کیف ها، روزنامه‌های انباشته شده روی هم و یا حتی زباله باشد. یا ممکن است بعد از فوت مالک خانه، وراث کار تمیز و مرتب کردن آن خانه را انجام نداده باشند. در این جور موارد اصلاً بعید نیست که در آن خانه موش یا شاید جوندگان دیگری وجود داشته باشند و یا حتی در گوشه و کنار مرده باشند و بوی بدی در اثر آنها ایجاد شده باشد. این جور نابسامانی‌ها حتما باید قبل از به فروش گذاشتن خانه برطرف و تمیز شوند.

در این مقاله ما سعی کردیم تا مزایا و معایب فروش خانه با مستاجر و یا فروش خانه خالی از سکنه را برایتان شرح دهیم تا بتوانید راحت تر دراین رابطه تصمیم گیری کنید.

منبع: The Balance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments