نصب تلویزیون بالای شومینه؛ آری یا نه؟

نصب تلویزیون بالای شومینه در منزل

چیزی دوست داشتنی‌تر و صمیمی‌تر از این نیست که هنگام تماشای تلویزیون در نزدیکی آتشی باشید که در شومینه روشن است. اما در این بین، این بحث مطرح می‌شود که آیا نصب تلویزیون بالای شومینه کار درستی است یا خیر؟

بسته به چیدمان و طراحی داخلی خانه، این ایده می‌تواند بهترین ایده باشد و در بعضی موارد تنها راه حل در دکوراسیون خانه.

اما آیا واقعا نصب تلویزیون بالای شومینه کار درستی است؟ این بحث باید هم از نظر زیبایی‌شناسی و هم از نظر امنیت مورد بررسی قرار بگیرد. شاید بهتر باشد که به این سوال پاسخ دهیم که اگر یک تلویزیون یا هر صفحه نمایش دیگری در نزدیکی گرمای شومینه نصب شود خراب نخواهد شد؟

نصب تلویزیون بالای شومینه ؛بله یا نه؟

به طور کلی، بنا به محدودیت‌های امنیتی و بصری، هنگامی که می‌خواهید تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید، باید بررسی کنید که آیا امکان نصب در جای دیگری وجود دارد یا نه؟ نکته مهم در ارتباط با نصب تلویزیون بالای شومینه بیشتر حول این محور می‌چرخد که آیا کسی که می‌خواهد تلویزیون نگاه کند احساس راحتی می‌کند یا نه؟ و توجه به این نکته بیشتر از تخریب وسایل الکترونیکی اهمیت دارد.

اگرچه، در بعضی موارد، ممکن است گرما آنقدر زیاد باشد که از استاندارد دمای قابل تحمل توسط تجهیزات الکتریکی شما بیشتر شود.

نکات مثبت و منفی این کار:

شما قبل از اینکه تلویزیون را در فضای بالای شومینه نصب کنید، باید جنبه‌های مثبت و منفی این تصمیم را بررسی کنید:

جنبه‌های مثبت:

  • حالت ایده‌‌آل این است که پریزها و کلیدها از قبل آنجا نصب شده باشند.
  • در فضای محدود یک اتاق ممکن است مجبور به چنین چیدمانی شوید.
  • شومینه‌های کم حرارت مانند شومینه‌های الکلی یا ژل‌سوز در هنگام پیاده‌سازی چنین ایده‌ای، مناسب‌تر هستند.

جنبه‌های منفی:

  • ارتفاع صفحه تلویزیون خیلی بالا خواهد بود.
  • به هنگام تماشای تلویزیون، آتش ممکن است حواس شما را پرت کند.
  • گرمای ناشی از سوزاندن چوب و دیگر وسایل سوزاندنی که تولید حرارت زیاد می‌کنند ممکن است به تلویزیون آسیب برسانند.

محدودیت‌های گرمایی صفحه‌های نمایش و تلویزیون

برخلاف تلویزیون های قدیمی که اشعه کاتدی داشتند و بسته به سایز آنها از 65 تا 133 وات متغیر بودند، تلویزیون‌ها و مانیتورهای جدید نسبتا گرمای کمتری تولید می‌کنند. کلمه نسبتا به این دلیل استفاده می‌شود که هر چه صفحه نمایش بزرگتر باشد، این گرما نیز بیشتر خواهد بود.

برای صفحه نمایش‌های 50 اینچی، تلویزیون های LED می‌توانند 100 وات مصرف داشته باشند. اما تلویزیون‌های پلاسما که می‌توان آنها را در فروشگاه‌های دست دوم فروشی پیدا کرد، ممکن است تا 300 وات مصرف داشته باشند.

هوای محفظه‌ها تهویه می‌شوند تا گرمایی که توسط وسایل الکترونیکی تولید شده، خارج شوند. بنابراین، قراردادن تلویزیون در مجاورت حرارت اضافی می‌تواند بر عملکرد تلویزیون تاثیرگذار باشد. نمونه دامنه حرارتی برخی تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون کمترین و بیشترین دمایی را که تلویزیون می‌تواند در آن قرارگیرد نشان می دهند:

  • تلویزیون LCD سامسونگ: 10 تا 40 درجه سانتی‌گراد
  • تلویزیون LCD سونی: 6.5 تا 40 درجه سانتی‌گراد
  • تلویزیون LED 4K ال جی: 6.5 تا 40 درجه سانتی‌گراد

چرا نصب تلویزیون بالای شومینه ایده خوبی نیست؟

با در نظر داشتن نکات فوق می‌توان به این نتیجه رسید که در مجموع نصب تلویزیون در فضای بالایی شومینه، کار مناسبی نخواهد بود. اما به چه دلایلی؟:

ارتفاع و زاویه دید برای تماشای تلویزیون درست نیست

بهترین کار این است که درمورد ارتفاع، زاویه دید و فاصله مناسبی که باید با نمایشگر تلویزیون داشته باشید اطلاعات کسب کنید. معمولا وقتی شما می‌نشینید و تلویزیون روبروی شماست، مرکز صفحه نمایش باید هم ارتفاع چشم باشد. مگر اینکه شومینه به شکل خاصی پایین باشد و ارتفاع آن با ارتفاع مناسب دید برای تلویزیون در تضاد نباشد.

به علاوه با ظهور تلویزیون های 4K گزینه زاویه دید، انتخابی گسترده شده است. فاصله استاندارد با یک تلویزیون 55 اینچی نباید کمتر از 210 سانتی‌متر باشد. اما بسته به اینکه صفحه نمایش تلویزیون 4K چقدر بزرگ باشد، کمترین فاصله پیشنهادی به نصف این فاصله، یعنی در حدود یک متر کاهش می‌یابد. هر چقدر فاصله کاهش پیدا می‌کند، زاویه دید بیشتر می‌شود.

اگر دوست دارید تا جایی که ممکن است به تلویزیون نزدیک باشید و تلویزیون تماشا کنید، با زاویه‌ای که توسط شومینه ایجاد شده، دید خوبی نخواهید داشت. اما اگر تلویزیونتان را روی یک صفحه متحرک و قابل تنظیم در زوایای مختلف نصب کنید، این صفحه به شما کمک می‌کند تا تلویزیون را به سمت پایین متمایل کنید، اگرچه هنوز مجبورید تا برای تماشای تلویزیون سرتان را به چیزی تکیه دهید.

نصب تلویزیون بالای شومینه بر روی صفحه متحرک
نصب تلویزیون بر روی یک صفحه متحرک بالای شومینه

تجربه فیلم دیدنتان دچار مشکل می‌شود

عاشقان واقعی فیلم، از اینکه در میانه فیلم حواسشان پرت شود، بیزار هستند. اما نور محیطی و فعالیت‌هایی که در پس‌‌زمینه انجام می‌شوند، با هم ترکیب می‌شوند تا شما را از تجربه فضای سینمایی فیلم دیدن دور کنند.

شعله‌هایی که در یک شومینه زبانه می‌کشند، حتی اگر بسیار ملایم باشند، هم ایجاد نور می‌کنند و هم حرکت دارند. اگر خواهان کیفیت تصویر برتر هستید، قرار دادن تلویزیون بالای شومینه حس تماشای فیلم به صورتی که انتظار دارید را برآورده نخواهد کرد.

تاثیر منفی آتش چوب روی تلویزیون

یک شومینه چوبی خوب می‌تواند بسیار جذاب و رمانتیک باشد. اما گرما و دود شدید آن برای تلویزیون‌هایی که بالای شومینه چوبی نصب می شوند بسیار بد هستند.

آتشی که از چوب ایجاد می‌شود می‌تواند به اندازه 60000 BTU (معادل 63300 کیلوژول) انرژی تولید کند و دما را آنقدر بالا ببرد که باعث شعله‌ور شدن کروئوزوت چوب (نوعی روغن موجود در چوب که با سوختن آزاد می‌شود) شده و دودکش‌ها را داغ کند. وقتی گرما افزایش پیدا می‌کند، گرمایی که از طریق دودکش تخلیه نشود، دیواره طاقچه بالای شومینه و اطراف آن را گرم می‌کند. اگر گرما بر تلویزیون اثر نکند، دود آن تاثیر خواهد گذاشت.

نصب تلویزیون بالای شومینه با طرح سنگ
شومینه‌هایی با نمای زیبای سنگ و تلویزیونی در بالای آن

به طور همزمان، گرمایی که در شومینه تولید می‌شود، به سرعت پراکنده شده و از هم می‌پاشد. گرمایی که مستقیما از کناره لبه بالایی شومینه اندازه‌گیری می‌شود، با گرمایی که حتی حدود 30، 40 سانتی‌متر بالاتر اندازه‌گیری می شود، متفاوت است.

تنها راه برای دانستن اینکه جایی که می‌خواهید تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید چقدر گرم است، این است که دمای آنجا را اندازه بگیرید و با دمای قابل تحمل تلویزیون مطابقت دهید.

سیم‌کشی و نصب تلویزیون بالای شومینه

در زیر شومینه‌های آجری، یا آنها که با سنگ طبیعی یا سنگ‌های مصنوعی روکش‌دار و یا سایر سنگ‌ها و مواد مشابه ساخته شده‌اند، فضای خالی برای سیم‌کشی وجود ندارد. در نتیجه باید سیم‌کشی روکار انجام داد.

طبق استانداردهای برقی، کابل‌های روکش دار غیرفلزی نمی‌توانند به صورت روکار کشیده شوند. تنها گزینه جایگزین و سازگار با استانداردها، این است که سیم‌کشی روکار را داخل محفظه‌های مخصوص سیم‌کشی روکار قرار دهید که منظره جذابی برای یک شومینه و سالن پذیرایی شما نخواهد بود.

چه زمانی نصب تلویزیون بالای شومینه قابل قبول است؟

اما در چه شرایطی می‌توان به نصب تلویزیون در فضای بالای شومینه فکر کرد؟ در ادامه این مطلب، این موضوع را با هم بررسی می کنیم:

کابل‌ها و پریزها توکار نصب شده باشند

در آپارتمان‌ها و خانه‌ها، اغلب طاقچه‌های فرو رفته‌‌ای برای نصب تلویزیون وجود دارد. این طاقچه‌ها معمولا پریز برق، کابل آنتن و کابل تلویزیون دارند. در دنیایی که همه چیز به سرعت وایرلس(بدون سیم) می‌شود، تلویزیون شما ممکن است نیازی به کابل آنتن نداشته باشد. با این وجود هنوز بسیاری از مردم تمایل دارند که تلویزیون‌شان با یک شبکه کابل به آنتن وصل شود. اگر خانه شما طاقچه از پیش تعیین شده‌ای برای نصب تلویزیون بالای شومینه و تمام مدارها و خروجی‌ها دارد، پس دلیلی وجود ندارد که تلویزیون‌تان را آنجا قرار ندهید. چون شرایط مورد نیاز برای این کار از پیش تعبیه شده است.

فضای اتاق محدود باشد

زمانی که نیاز دارید از فضای کوچک اتاق نشیمن‌تان حداکثر استفاده را بکنید، ممکن است بخواهید تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید. قرار دادن تلویزیون بالای شومینه فضایی را باز می‌کند که می‌توانید در آن کتابخانه، مبلمان و یا حتی یک اثر هنری را قرار دهید. اتاق‌های نشیمن کوچک نیاز به ایده‌های خلاقانه دارند تا همه‌چیز را با هم جفت و جور کنید و نصب تلویزیون در بالای شومینه می‌تواند یکی از این راه‌ها و ایده‌ها باشد.

داشتن یک شومینه گازی یا الکلی(یا ژل سوز)

با گذشت زمان شومینه‌ها بسیار متنوع و زیبا شده‌اند. به دلیل ایجاد گروه‌های ناظر بر کیفیت هوا و محدودیت‌های زیست‌محیطی، استفاده از شومینه‌های چوبی که متعلق به گذشته بودند بسیار کم شده و شومینه‌هایی با گاز طبیعی که نیازی به تهویه ندارند، به شکل قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند.

شومینه‌ای الکلی یا شومینه‌هایی که با ژل می‌سوزند کمترین گرما را تولید می‌کنند و گرمای کمتری نسبت به شومینه‌هایی که با گاز طبیعی یا چوب می‌سوزند ایجاد می‌کنند.

تلویزیون بالای شومینه با حرارت کم
نصب تلویزیون بالای شومینه‌های زیبایی که حرارت کمی دارند

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments