پنج ترفند طلایی برای غلبه بر استرس خرید خانه

استرس خرید خانه

اگر در هنگام اقدام برای خرید خانه دچار استرس می شوید بدانید که تنها نیستید… چه زمانی که برای خرید اولین خانه تان اقدام می کنید و چه بارها این کار را تجربه کرده اید، مسلما خرید خانه پروسه پر استرسی است. شما در روندی گیر می افتید که از یک سو احساساتتان درگیر می شوند و از سوی دیگر باید برای بزرگترین سرمایه گذاری مالی زندگیتان اقدام کنید؛ حتی در شرایطی که روند کارها به خوبی و خیلی راحت در جریان باشد هم استرس خرید خانه قطعا به سراغ شما خواهد آمد.

همیشه این احتمال وجود دارد که در لحظه آخر همه چیز بهم بخورد؛ شاید خریدار دیگری با پیشنهادی بهتر وارد شده و مالک از فروش خانه اش به شما امتناع کند؛ شاید در حین بازدید از خانه متوجه عیب و ایراداتی شوید که خودتان از خریدن آن خانه منصرف شوید و هزار و یک مشکل دیگر که فکر کردن به آنها هم باعث نگرانی و دلهره تان می شود. هر چقدر هم که سخت گیر و دقیق باشید، برخی از مسائل در پروسه خرید خانه از کنترل شما خارج خواهد بود؛ در این مقاله قصد داریم در مورد روشهایی صحبت کنیم که به شما در کنترل استرس خرید خانه کمک خواهند کرد. پس با ما همراه باشید.

کاستن از استرس خرید خانه؛ چطور و چگونه؟

برای آنکه در جریان روند خرید خانه استرس و دلهره کمتری داشته باشید، ما نکاتی را به شما یادآوری می کنیم که با در نظر داشتن این نکات و پیاده سازی آنها می توانید این روزهای پرتب و تاب را با استرس کمتری سپری کرده و حتی از این روند لذت ببرید. پس این موارد را مدنظر داشته باشید:

1- بدانید چه می خواهید

مشاوران املاک نمی توانند فکر شما را بخوانند و وقتی دقیقا از خواسته های شما مطلع نباشند، ممکن است مجبور شوید زمان زیادی را صرف بازدید از خانه هایی کنید که با گزینه های شما مطابقت ندارند؛ حتی ممکن است که خانه ای برایتان ایده آل باشد ولی از نظر شرایط محله و یا دسترسی ها و امکانات شرایط مطلوبی نداشته باشند.. اگر فاکتورهای مشخص و خاصی را برای انتخاب خانه بعدی مدنظر دارید، حتما با جزئیات و دقت، آنها را با مشاور املاکتان در میان بگذارید تا آنها دقیقا متوجه شوند که شما به دنبال چه خانه ای هستید و بدین ترتیب با معرفی و بازدید از گزینه های بهتر و مناسب تر، در زمان صرفه جویی خواهد شد. نیازها و توقعاتتان راجع به موارد زیر را روشن و شفاف برای مشاور املاکتان بگوئید:

  • تعداد اتاق خوابها و سرویسهای بهداشتی
  • یک طبقه یا دوبلکس بودن خانه
  • نمای ساختمان (چوبی، آجری یا سنگ)
  • محله مدنظرتان (از لحاظ دنج و آرام بودن یا قرار داشتن در خیابانی با مغازه های متعدد و پررفت و آمد)
  • ایده آل هایتان در مورد نقشه خانه
  • متراژ مدنظر
  • سبک خانه (ویلایی، آپارتمانی یا مجتمع مسکونی)
  • فاصله از امکانات شهری (مثل مسجد، مدرسه، مراکز خرید)
  • فاصله از اتوبانها و شاهراه های اصلی شهر
  • فاصله تا محل کار
  • سن بنای خانه
  • نیاز به بازسازی خانه
کاهش استرس خرید خانه
با بیان خواسته هایتان از خانه، با مشاور املاک می توانید استرس خرید خانه را در خود کاهش دهید.

2-انعطاف پذیر باشید

حتی اگر لیست دقیقی از نیازها و خواسته هایتان از یک خانه رویایی دارید، باید بدانید که در بسیاری از مواقع هیچ خانه ای 100 درصد مطابق رویاهای شما وجود ندارد. مگر اینکه بخواهید با صرف هزینه ای هنگفت، یک خانه را از نو ساخته و یا باب میلتان بازسازی کنید. در نتیجه باید انعطاف پذیر بودن را یاد بگیرید. البته این بدان معنا نیست که از خواسته های اصلی تان کوتاه بیایید ولی درک کنید که بعید است بتوانید دقیقا همان خانه ای که در رویاهایتان تصور کرده اید با تمام جزئیات مدنظر و رویایی تان را بیابید.

خواسته ها و نیازهایتان از خانه جدید را اولویت بندی کرده و مشخص کنید که کدام یک از این خواسته ها ضروری هستند و کدامها نه. مثلا بگوئید که خانه ای با یک اتاق مستر بزرگ، یک آشپزخانه بازسازی شده و چهار خوابه می خواهید؛ اینها اولویتهای اصلی شما هستند و درصورتی که خانه ای دیگر خواسته های شما را نیز برآورده می کرد که چه بهتر. تعیین کنید که کدامیک از موارد در چک لیست شما در اولویت شما و خانواده تان هستند و منطقی تصمیم گیری کنید.

3-شروع به موقع پروسه دریافت وام

تامین پول کافی برای خرید یک خانه ممکن است برای خیلی ها دردسرساز شود. ممکن است در ابتدای مسیر فکر کنید که گرفتن وام برای خرید خانه سخت نخواهد بود ولی بعد از پسندیدن یک خانه، وقتی برای دریافت وام اقدام می کنید، ببینید که پروسه ای سخت و طولانی را پیش رو دارید. در نتیجه بهترین کار این است که قبل از آغاز پروسه خرید خانه، مراحل ابتدایی دریافت وام را پشت سرگذاشته و تائیدیه های ابتدایی را بگیرید تا اگر هر لحظه عاشق خانه ای شدید، بخش اصلی مسیر دریافت وام را طی کرده باشید و سریعا بتوانید وام را دریافت کنید. تدارک پول موردنیاز برای خرید خانه مدنظرتان، بخش اصلی و پر استرس کار است.

تامین پول برای کاهش استرس خرید خانه
با اقدام زودهنگام برای دریافت وام، می توانید از استرس خرید خانه در خود بکاهید.

درعین حال فروشنده ملک هم ترجیح می دهد خانه اش را به فردی بفروشد که پولش آماده و نقد باشد و اگر قصد دریافت وام را دارد، مراحل دریافت را تا حدود زیادی طی کرده باشد.

پس بهترین کار این است که قبل از بازدید از خانه های جدید، پروسه دریافت وام خرید مسکن را تا جایی که امکان دارد جلو ببرید. این را هم در نظر داشته باشید که قرار نیست همه موجودی حسابتان را بابت پول خرید خانه بپردازید؛ چرا که علاوه بر قیمت خانه، شما هزینه های دیگری نیز در این مسیر خواهید داشت؛ هزینه اسباب کشی، هزینه تعمیرات احتمالی و خرید اسباب و وسایل موردنیاز برای خانه جدید.

4-اعتماد به مشاور املاکتان

شاید بتوانید در چند روز یا چند هفته، در زمینه املاک اطلاعاتی را کسب کنید؛ اما این کار مستلزم صرف زمان زیادی است؛ پس با دانستن اینکه مشاور املاکتان اطلاعات بیشتری نسبت به شما دارد، به حرف او گوش داده و به او اعتماد کنید. شما این فرد را انتخاب کرده اید تا در پیدا کردن خانه مدنظرتان به شما کمک کند؛ در نتیجه باید به حرفها و توصیه های او دقت کرده و از کمکهای او بهره ببرید.

مثلا اگر مشاور املاکتان توصیه هایی در مورد یک خانه خاص دارد تا مثلا هزینه بازسازی یک بخش از خانه را برعهده فروشنده بگذارد، به او اعتماد کنید؛ کمکهای او باعث می شوند تا در وقت ، انرژی و پول شما صرفه جویی شده و استرس خرید خانه شما کاهش بیابد. درنتیجه به جای بحث کردن با مشاور املاکتان، به او اعتماد کنید؛ چون او بیشتر از شما این صنعت را می شناسد. در عین حال بدانید که تا زمانی که قرارداد امضا نشود، او پولی دریافت نخواهد کرد. پس دلیلی ندارد که بخواهد در معامله کارشکنی کند.

5-برآورد کردن هزینه ها

خرید یک خانه احتمالا بزرگترین و گرانقیمت ترین معامله مالی زندگی شماست؛ پس قبل از هرکاری هزینه های خرید یک خانه را با خودتان محاسبه کنید. علاوه بر مبلغی که باید برای خرید خانه بپردازید، هزینه های پنهان دیگری هم سر راه هستند؛ کمیسیون مشاور املاک، هزینه ثبت قانونی و سند زدن خانه، هزینه اسباب کشی و ده ها هزینه دیگر. اگر در محاسبات خود این هزینه ها را در نظر نگیرید، ممکن است به مشکل بربخورید ولی درنظر داشتن این موارد و محاسبه هزینه های احتمالی پیش رو باعث می شود تا میزان استرس خرید خانه در شما به حداقل برسد.

نتیجه گیری

استرس خرید خانه موضوعی است که در همه افراد کمتر یا بیشتر ایجاد می شود؛ اما باید درنظر داشته باشید که روند خرید خانه، روندی هیجان انگیز و گامی روبه جلو است که نباید باعث ایجاد تنش های عصبی یا بدخوابی در شما شود.

پس به جای آنکه چشم بسته معامله ای را انجام دهید، باید بدانید که کسب آمادگی کافی باعث می شود تا استرس خرید خانه در شما کاهش بیابد… پس زمان بگذارید، اطلاعات بیشتری کسب کنید و خودتان را آماده این روزها کنید. شما قرار است در خانه ای جدید زندگی تان را آغاز کنید و پول زیادی را برای خرید این خانه هزینه کنید؛ پس با کاستن از استرس خرید خانه ، گام به گام پروسه را در کمال مسئولیت پشت سرگذاشته و از این روزها لذت ببرید.

منبع: moneycrashers

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
1 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] خرید خانه و حتی اجاره و انجام اسباب کشی، بخش عمده ای از استرس خرید خانه برطرف خواهد شد و در هنگام انتقال وسایل سنگین و بزرگ به […]