شمارش معکوس برای واگذاری زمین‌های دولتی به نهضت ملی مسکن

اعطای زمین‌های دولتی به وزارت راه

از فرصت دو ماهه‌ای که قانون برای واگذاری زمین‌های دولتی دستگاه‌ها به طرح جهش تولید و تامین مسکن گذاشته، حدود یک ماه می‌گذرد و بنا به گفته ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، دستگاه‌ها فقط یک ماه دیگر زمان دارند تا برای واگذاری این زمین‌ها اقدام کنند و در غیر این صورت، اراضی آنها به نام وزارت راه و شهرسازی می‌شود.

در این میان ، ابوالفضل نوروی، مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که اراضی وزارت راه و شهرسازی فعلا کفاف تولید حدود یک میلیون واحد مسکونی را می‌دهد. او دراین رابطه ضمن هشدار به دیگر دستگاه‌های دولتی گفته:«دستگاه‌های دولتی مکلف هستند ظرف دو ماه، اراضی خود را به نام وزارت راه و شهرسازی کنند که حالا تنها یک ماه از این فرصت باقی مانده است. هم‌اکنون اراضی در برخی استان‌ها شناسایی شده و شخص رئیس جمهور پیگیر تولید مسکن هستند.»

زمین‌های دولتی به نام وزارت شهرسازی می‌شود

به گفته ابوالفضل نوروزی، چنانچه با اتمام فرصت دو ماهه برای اعطای اراضی دولتی ارگان‌ها و دستگاه‌ها به وزارت راه و شهرسازی، همکاری مناسب صورت نگیرد، سازمان ثبت مکلف شده در بازه زمانی یک ماهه، اراضی را به نام وزارت راه و شهرسازی کند.

اشاره نوروزی به تبصره ۱ از ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن است که در آن عنوان شده: «چنانچه دستگاه‌های موضوع این ماده، ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یاد شده، اقدام و سند مالکیت را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر نمایند.»

با این اوصاف دستگاه‌های دولتی فقط یک ماه فرصت دارند تا نسبت به معرفی زمین‌های مازاد خود اقدام کنند.

البته تجربه نشان داده دستگاه‌ها معمولا نسبت به واگذاری زمین‌های خود مقاومت نشان می‌دهند؛ موضوعی که وزیر سابق راه و شهرسازی نیز نسبت به آن گلایه داشت.

واگذاری زمین‌های دولتی به نهضت ملی
دستگاه‌های دولتی فقط یک ماه فرصت دارند تا نسبت به معرفی زمین‌های مازاد خود اقدام کنند.

واگذاری 240 هزار هکتار زمین در دولت قبل

محمد اسلامی وزیر پیشین راه و شهرسازی در اواسط تیرماه امسال گفته بود: «سال‌ها وزارت راه و شهرسازی موفق نمی‌شد اراضی خودش را برای تولید مسکن دریافت کند و با فقر زمین مواجه بودیم؛ اما خوشبختانه در یک سال اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها ۲۴۰ هزار هکتار زمین متعلق به خودمان در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.»

هم‌اکنون نیز بنا به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، در بسیاری از شهرها، اراضی معرفی شده است و رایزنی‌هایی در جریان است تا اراضی معرفی شده با اراضی بزرگ‌تر، تهاتر شود.

ثبت‌نام 330 هزار نفر در سامانه سمن

گفتنی است از روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ که برای ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن در سامانه saman.mrud.ir فراخوان داده شده تا شب گذشته ۳۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و نام نویسی تا ۲۸ آبان ماه ادامه دارد.

بدین ترتیب شمارش معکوس برای وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه‌ها آغاز شده است.

شروط چهارگانه واگذاری مسکن نهضت ملی

در حال حاضر برای نهضت ملی مسکن در ۴۶۶ شهر فراخوان داده شده و متقاضیان باید شروط چهارگانه همچون متاهل بودن، عدم مالکیت، سبز بودن فرم “ج” و سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا دارا باشند.

زنان خودسرپرست به شرط داشتن ۳۵ سال سن، نخبگان علمی، افراد مجرد که قبلا ازدواج کرده و جدا شده‌اند و افراد مجرد دارای معلولیت با ۲۰ سال سن می توانند در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) نام‌نویسی کنند.

البته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده امکان ثبت‌نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن برای افراد مجرد در شرف ازدواج فراهم شود. با این شرط که در زمان تائید نهایی ثبت‌نام، مدارک و عقدنامه خود را برای اثبات متاهل بودن ارائه دهند. این پیشنهاد به شورای عالی مسکن ارائه شده که در دست بررسی است و هنوز به تائید نرسیده و امکان بررسی این موضوع در هیئت دولت نیز وجود دارد که در صورت تصویب می‌تواند شکل اجرایی به خود بگیرد.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments