محله ولنجک؛ مجلل و همه چیز تمام در همسایگی توچال

محله اعیانی ولنجک

ولنجک از محله‌های اعیانی‌نشین شمال تهران است که دیوار به دیوار کوهپایه‌ی توچال در منطقه شمیرانات قرار دارد. در این محله‌ی مرغوب ویترینی جذاب از مجتمع‌ها و برج‌های مسکونی شیک و نوساز ساخته‌ شده است. اشراف قاجار روزگاری در این منطقه به خوشگذرانی می‌پرداختند. با قرار گرفتن در مسیر بزرگراه چمران این محله دسترسی خوبی به نقاط مرکزی و جنوب شهر دارد. وجود دانشگاه شهید بهشتی محله ولنجک را به‌ منطقه‌ای پر تردد دانشجویان و استادان دانشگاه تبدیل کرده است. امکانات شهری این منطقه ازجمله مراکز خرید، آموزشی، درمانی و غیره کامل است. منطقه گردشگری «بام تهران» در شمال این محله، گردشگران و کوهنوردان زیادی به ولنجک می‌آیند. با ما در گشت‌و‌گذار در محله‌ی خوش منظره و محبوب و گران قیمت ولنجک همراه باشید.

محله ولنجک کجاست؟

ولنجک-کجاست؟

ولنجک یکی از محله‌های خوش‌ساخت و لوکس شمال شهر تهران است. شمال این محله به ارتفاعات توچال کوهستان البرز و منطقه گردشگری محبوب بام تهران می‌رسد. قرار گرفتن ولنجک در منطقه یک شهرداری و شمال شهر تهران، با آب‌و‌هوای مطبوع و خنک کوهستانی، هواخواهان زیادی را برای سکونت جذب می‌کند. همچنین این محله از سمت شمال با رسیدن به کوهستان البزر و توچال مسدود می‌شود. محدودیت ولنجک به این صورت است: از سمت شرق با خیابان الف و میدان الف، از جنوب با خیابان مقدس اردبیلی، خیابان فضل‌الله، خیابان یمن، میدان شهید شهریاری و بلوار دانشجو.

محله‌های ‌زعفرانیه، اوین، محمودیه و درکه همسایه‌های ولنجک به‌حساب می‌آیند. همچنین مراکز مهم، محبوب و معروفی مثل نمایشگاه بین‌المللی، سالن اجلاس سران، دانشگاه شهید بهشتی، بام تهران، مکز خرید لوکس پالادیوم و منطقه گردشگری درکه در حوالی این محله قرار دارند. خیابان ولنجک، ساسان، سیزدهم، یمن، امیرآبادی، بلوار دانشجو و خیابان عدالت خیابان‌های اصلی محله ولنجک هستند.

پیشینه محله ولنجک

پیشینه-ولنجک
ولنجک یکی از روستاهای سرسبز کوهستانی تهران در قدیم یعنی دوران صفویه بوده است و برخی پیشینه این ده را به دوران ساسانی هم نسبت می‌دهند.

ولنجک یکی از روستاهای سرسبز کوهستانی تهرانِ دوران صفویه بوده است. برخی پیشینه این ده را به دوران ساسانی هم نسبت می‌دهند. اما شواهد تاریخی می‌گوید که در زمان صفویه و دوران حکومت شاه عباس اول به‌دلیل هم مسیر بودن ولنجک با مازندران، این منطقه مورد توجه شاه عباس قرار گرفت. او دستور داد که چند خانواده مازندرانی کشاورز و باغدار به این منطقه تهران مهاجرت کنند و سنگ بنای این روستا پایه‌گذاری شد. ییلاقی بودن ولنجک باعث شد که اعیان و اشراف قاجاری برای خوش گذرانی، ولنجک را انتخاب کنند. از دهه پنجاه به این سو ساخت‌وساز شهرنشینی مدرن در این منطقه شکل گرفت. شیوه‌ی اعیانی‌نشینی این منطقه‌ی قدیمی تا امروز هم ادامه پیدا کرده است.

معنی کلمه ولنجک

ولنجک از دو بخش «ولنگ» و حرف «ک» برای کوچک کردن تشکیل شده است. «ولنگ» از کلمه «ولنگار» یعنی «رها شده» و «ول» گرفته شده و با «ک» تحقیر معنای «جای رها شده‌ی کوچک» را دارد. به این دلیل اینجا ولنجک یا جای رهاشده‌ی کوچک نامگذاری شده که روستای کوچکی در دامنهٔ کوه توچال بوده و راه دسترسی زیادی هم نداشته است.

دسترسی محله ولنجک

دسترسی-ولنجک
محله ولنجک از سمت جنوب دسترسی خوبی به بزرگراه شهید چمران و پل پارک وی دارد اما از سمت شمال بن بست است و به کوهپایه البرز می‌رسد.

محله ولنجک از سمت جنوب دسترسی خوبی به بزرگراه شهید چمران و پل پارک وی دارد. از سمت شمال بن‌بست است و به کوهپایه البرز می‌رسد. نزدیکی ولنجک به میدان مهم تجریش امکان دسترسی خوبی به اهالی ولنجک برای تردد در سطح شهر تهران می‌دهد. اهالی این محله به خطوط حمل‌و‌نقل عمومی و خط رفت‌و‌برگشت اتوبوس از بلوار دانشجو به سوی چهارراه پارک وی دسترسی دارند. همچنین یک خط رفت‌و‌برگشت تاکسی از دانشگاه شهید بهشتی به میدان تجریش می‌رود. در خیابان ولنجک دو خط رفت و برگشت تاکسی از مبدأ خیابان بیست و دوم به مقصد میدان تجریش و از مبدأ خیابان بیست و دوم به مقصد جایگاه پمپ بنزین بزرگراه شهید چمران در جریان است.

خیابان‌های ولنجک، سیزدهم و ساسان در ولنجک و آصف در محله زعفرانیه و خیابان‌های فرعی اطراف آن‌ها را پوشش می‌دهد. ایستگاه متروی تجریش، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله ولنجک است و ساکنان ولنجک با رسیدن به تجریش از طریق تاکسی  به ایستگاه مترو دسترسی پیدا می‌کنند. اتوبوس تندروی بزرگراه چمران که از میدان جمهوری در جنوب تهران آغاز و به پل پارک وی می‌رسد. یکی از امکانات حمل و نقل عمومی اهالی ولنجک برای دسترسی به جنوب تهران است.

این محله در محدوده‌ی طرح و ترافیک و طرح زوج و فرد تهران قرار ندارد. اهالی برای تردد با خودروی شخصی با محدودیت مواجه نیستند. دارندگان خودروی شخصی در ولنجک برای تأمین سوخت به جایگاه سوخت‌رسانی ولنجک در داخل محله انتهای بلوار دانشجو دسترسی دارند.

امکانات محلی ولنجک

محله ولنجک یکی از مرغوب‌ترین محله‌های شمال شهر تهران است. این محله از نظر دسترسی به امکانات خرید، فضای سبز، امکانات تفریحی و ورزشی، رستوران و کافه و آموزشی و غیره چیزی کم ندارد.

مراکز خرید وتجاری ولنجک

وجود چندین مرکز خرید لوکس با فروشگاه‌های محصولات شیک و برند، این محله را به مقصد خریداران محصولات خاص تبدیل کرده است.

مرکز خرید ولنجک

مرکز-خرید-ولنجک
مرکز تجاری ولنجک، مرکز خرید محبوب و محلی اهالی ولنجک است.
این مرکز خرید دو طبقه دارای پت شاپ و فروشگاه‌های ارایه دهنده زیورآلات، پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه ، عینک، اسباب بازی و … از برندهای معروف است.

مرکز تجاری ولنجک، مرکز خرید محبوب و محلی اهالی ولنجک است. این مرکز خرید دو طبقه دارای پت شاپ و فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی زیورآلات، پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه، عینک اسباب بازی برندهای معروف است. مرکز تجاری ولنجک در بلوار دانشجو، خیابان گلستان دوم قرار دارد.

مرکز خرید توچال

مرکز خرید توچال یکی از مراکز تجاری لوکس تهران است که در محله ولنجک قرار دارد. این مرکز خرید برای پیدا کردن کالاهای خاص و لوکس و دارای برند مناسب است. این مرکز خرید علاوه بر فروشگاه‌های لباس و زیورآلات یک هایپرمارکت و کافه رستوران و قنادی معروف و محبوب هم دارد.

مرکز خرید پالادیوم

مرکز-خرید-پالادیوم
پالادیوم یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مدرن‌ترین مرکز خرید تهران است که در محله زعفرانیه  و دیوار به دیوار محله ولنجک قرار دارد.

پالادیوم یکی از مراکز خرید بزرگ‌، معروف‌ و مدرن‌ تهران است که در محله‌ی زعفرانیه و دیوار به دیوار محله‌ی ولنجک قرار دارد. مالک این مرکز لوکس «حسن رفتاری» صاحب رستوران معروف «رفتاری» است. این مال 13 طبقه‌ای ۱۵۰ واحد تجاری، ۱۲۰ فروشگاه و ۲۵ رستوران، کافی شاپ و فوت کورت دارد. پالادیوم محل جلوه‌گری و گردهمایی ویترین انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی، عطر، شال و روسری، مانتو، جواهرات و زیورآلات، لوازم دکوراسیون و صنایع هنری است. برندهای لوکس مثل آدیداس، نایک، پوما، ریبوک، جین وست، کورتفیل، جی‌اوکس، ال‌سی‌وایکی کی، آلدو محصولات متنوعی عرضه می‌کنند. فودکورت پالادیوم در طبقه سوم این مجموعه با وجود انواع رستوران‌های ایرانی، فست‌فود، ایتالیایی، ژاپنی، و…. یکی از مفصل‌ترین منوها را دراختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین هایپرمارکت پالادیوم با انواع محصولات مورد نیاز خانواده‌ها در طبقه همکف و شهرکتاب از دیگر امکانات پالادیوم تماشایی و باشکوه است.

معماری و نمای باشکوهی پالادیوم با ترکیب اشکال هندسی توسط «پدرام امن‌زاده» یکی از برترین معماران کشور طراحی شده است. گفتنی است «پالادیوم» اسم یک فلز کمیاب و گران‌قیمت و سفید و نقره‌ای رنگ است که از ویژگی‌های آن در طراحی این مجتمع استفاده شده است. خرید و اجاره‌ی فروشگاه در این مرکز خرید، به سادگی سایر مراکز خرید نیست. بلکه مدیریت پالادیوم باید اعتبار و کیفیت کسب‌و‌کار و محصول متقاضیان را مورد سنجش قرار دهد. درصورت تایید مدیریت، متقاضی در صف انتظار راه‌اندازی مغازه در پالادیوم قرار می‌گیرد. مرکز خرید پالادیوم در شرق محله‌ی ولنجک، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف قرار دارد.

بازار روز میوه و تره بار ولنجک

اهالی ولنجک برای خرید محصولات غذایی روزمره مثل سبزی و میوه‌‌جات، گوشت و لبنیات با قیمت مناسب و به‌صرفه به این بازارچه مراجعه می‌کنند. بازار روز میوه و تره‌بار ولنجک در خیابان ولنجک، خیابان گلریزان، رو‌به‌روی پارک قرار دارد.

مرکز خرید گالریا

گالریا-ولنجک
لوستر خاص گالریا بزرگ‌ترین لوستر دست‌ساز خاورمیانه با ارتفاع ۳۱.۸ متر و قطر ۲.۵ متر است. این آویز از جنس فلز ضد زنگ با آبکاری مشکی و گوی‌هایی با روکش طلایی رنگ از جنس برنج براق درجه یکی از جاذبه‌های دیدنی گالریا است.

مرکز خرید گالریای ولنجک دو ساختمان شش طبقه‌ی شمالی و جنوبی دارد که سال 95 ساخته شد. ساختمان تجاری گالریا شامل پنج طبقه‌ی تجاری، یک طبقه فودکورت، دو طبقه رستوران و هشت طبقه پارکینگ است. طبقات همکف تا چهارم این مرکز خرید از ۴۲ واحد تجاری و برندهای مختلف پوشاک، زیورآلات و شش سالن سینما تشکیل شده است. فودکورت در طبقه‌ی پنجم شامل هشت رستوران ایرانی و فرنگی می‌شود.

رستوران لوکس شاندیز بین‌المللی در طبقه ششم گالریا سقف متحرک دارد.در طبقه‌ی هفتم، فضایی لوکس و خاص برای رستوران روبل با دو فضای سرپوشیده و روف گاردن طراحی و اجرا شده‌اند. لوستر خاص گالریا بزرگ‌ترین لوستر دست‌ساز خاورمیانه با ارتفاع ۳۱.۸ متر و قطر ۲.۵ متری است. این آویز از جنس فلز ضدزنگ با آبکاری مشکی و گوی‌هایی با روکش طلایی رنگ از جنس برنج براق درجه یکی از جاذبه‌های دیدنی گالریا است. مرکز خرید گالریا در خیابان سیزدهم ولنجک، پلاک 5 در دسترس اهالی محله است.

مراکز درمانی محله ولنجک

در محله ولنجک چندین مرکز درمانی دولتی و خصوصی برای رفع نیازهای درمانی ضروری ساکنان وجود دارد.

بیمارستان آیت الله طالقانی

بیمارستان طالقانی از مراکز درمانی دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محله ولنجک قرار دارد. بخش‌های این بیمارستان شامل بخش‌های فوق‌تخصصی نفرولوژی، هماتولوژی، گوارش و غدد، پیوند کبد، کلیه و مغز استخوان می‌شود. بخش‌های تخصصی این بیمارستان به قلب، روانپزشکی، اطفال، زنان و زایمان، جراحی فک و صورت، گوش و حلق و بینی، جراحی عمومی و عروق، بیهوشی، ارتوپدی، اورژانس، آندوسکوپی مربوط است. در کنار این موارد بخش‌های ویژه NICU و ICU – CCU ساخته شده‌اند. رادیولوژی، طب هسته‌ای، آزمایشگاه، پاتولوژی، فیزیوتراپی، شنوائی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی، آندوسکپی، کولونوسکوپی، تست ورزش، دیالیز و دیالیز صفاقی، الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی، ERCP، آرتروسکپی از دیگر بخش‌ها فعال این بیمارستان است. بیمارستان طالقانی در محله ولنجک تهران و خیابان شهید اعرابی، جنب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

بیمارستان رامتین

بیمارستان-رامتین-ولنجک
بیمارستان رامتین
بیمارستان خصوصی رامتین با پزشکان متخصص در رشته‌های جراحی قلب و عروق و توراکس (قفسه صدری ) و جراحی‌های دست وعروق محیطی و جراحی عمومی و داخلی، آزمایشگاه‌های پیشرفته و امکانات تصویربرداری کامل به صورت شبانه روزی در محله ولنجک و در دسترس اهالی این منطقه است.

بیمارستان خصوصی رامتین با پزشکان متخصص در رشته‌های جراحی قلب و عروق و توراکس (قفسه صدری)، جراحی‌های دست و عروق محیطی و جراحی عمومی و داخلی خدمات‌رسانی می‌کند. آزمایشگاه‌های پیشرفته و امکانات تصویربرداری کامل به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند. بیمارستان رامتین با ۵۰ تخت بستری و ۶ اتاق عمل در ۹ طبقه خدمات پزشکی پیشرفته ارائه می‌کند. امداد هوایی از طریق هلیکوپتر بر باند روی بام بیمارستان ازجمله امکانات ممتاز این بیمارستان است. بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق و ترومای رامتین در محله ولنجک، انتهای خیابان ۲۲ قرار دارد.

کلینیک و مرکز جراحی ولنجک

تخصص‌های پزشکی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ولنجک از این قرار است: اطفال، جراحی پلاستیک، قلب ،جراحي مغز و اعصاب، دندانپزشكي، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، اورولوژی، رادیوگرافی عمومی و رادیولوژی. کلینیک ولنجک در بلوار دانشجو بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی، بالاتر از میدان یاسمن، روبروی پارک واقع است.

خانه سلامت بن تی

خانه سلامت بن‌تی یک مرکز سلامت ستون فقرات برای درمان انواع بیماری‌های کوفتگی و گرفتگی است. از دیگر خدمات این خانه سلامت به لاغری موضعی می‌توان اشاره کرد. این مرکز در محله ولنجک، بلوار دانشجو،خیابان ولنجک، خیابان سیزدهم است.

بیمارستان دامپزشکی البرز

بیمارستان دامپزشکی البرز با ویزیت و درمان انواع حیوانات خانگی و پرندگان زینتی در بخش‌های داخلی، جراحی عمومی و تخصصی، دندان پزشکی، آزمایشگاه، سونوگرافی و رادیولوژی، پانسیون اصلاح و شستشو، پت‌شاپ، مشاوره تربیتی و مشاوره خرید و فروش در محله ولنجک قرار دارد. البرز در محله ولنجک، انتهای خیابان ۲۲، گلستان ۴، پلاک ۷ است.

فضای سبز شهری در محله ولنجک

ولنجک از محله‌های سرسبز و خوش آب و هوای شمال تهران است. بام تهران را می‌توان یکی از معروف‌ترین فضاهای طبیعی تهران به‌حساب آورد. در گوشه گوشه‌ی این محله بوستان‌ و فضای سبز شهری برای تلطیف هوا، ورزشی، پیاده روی و بازی بچه‌ها وجود دارد.

بام تهران

بام-تهران-ولنجک
بام تهران به عنوان یکی از مناطق گردشگری خوش آب و هوا و کوهستانی تهران با نمایی 360 درجه از پایتخت در شمالی‌ترین نقطه تهران یعنی انتهای محله ولنجک واقع شده است.

بام تهران با آب‌وهوای کوهستانی و نمای 360 درجه از پایتخت در شمالی‌ترین نقطه‌ی تهران یعنی انتهای محله ولنجک قرار دارد. بام تهران مقصدی برای پشت سر گذاشتن شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای تهران و پیاده‌روی، کوهنوردی، تفریح و تنفس هوای خنک کوهپایه است. کوهنوردان در مسیر رسیدن به مسیرکوهنوری توچال از بام تهران می‌گذرند. برای رفتن به سمت ارتفاعات توچال با تله کابین در بام تهران ولنجک می‌روند.

زیپ لاین، سویینگ یا همان تاب خوردن روی تاب‌های بلند و صخره‌نوردی، سورتمه‌سواری، سینمای چند بعدی، بک جامپینگ و پرش از ارتفاع و تیرانداری با کمان، تفریحات هیجان‌انگیز بام تهران است. معلق شدن، سقوط آزاد، پرواز، سُر خوردن و باسرعت در گردشگران این منطقه مرتفع خوش منظره ایجاد می‌کنند. در بام تهران چندین رستوران و کافه برای خوردن یک غذای خوشمزه با چشم‌اندازی 360درجه از تهران را به گردشگران تقدیم می‌کند. بام تهران منطقه جذاب گردشگری و ورزشی تهران است. اهالی ولنجک فاصله چندانی با آن ندارند و ساعات دلچسبی را می‌توانند در این منطقه سپری کنند. بام در انتهای خیابان ولنجک قرار دارد.

تله کابین توچال

تله-کابین-توچال-ولنجک
تله‌کابین توچال شامل سه خط است که مسافرانش را به ایستگاه‌های دو، پنج و هفت که قله توچال است می‌رساند.
همچنین یک خط تله‌اسکی و سه خط تله‌سیژ هم برای اسکی بازان پیست توچال دارد.

تله کابین توچال، یکی از مقاصد گردشگری محبوب و معروف تهران در این منطقه است. معروف‌ترین جاذبه‌های توچال سه خط اصلی و هفت ایستگاه، یک خط تله‌اسکی و سه خط تله‌سیژ دارد. تله‌کابین توچال شامل سه خط است که مسافرانش را به ایستگاه‌های دو، پنج و هفت که قله توچال است می‌رساند. همچنین یک خط تله‌اسکی و سه خط تله‌سیژ هم برای اسکی بازان پیست توچال دارد. تله‌کابین توچال گردشگران کوهستان را از ایستگاه اول به مدت هشتاد دقیقه بر فراز ارتفاعات رشته کوه البرز به سمت قله بالا برده و در مسیر رفت و برگشت، مسیری پانزده کیلومتری را طی می‌کند. در ایستگاه‌های دو و پنج تله کابین رستوران و کافه‌هایی هست و ایستگاه هفت دارای پیست اسکی و هتل توچال است. مسیر رسیدن به تله کابین توچال از خیابان یمن به انتهای خیابان ولنجک و بام تهران است. بوستان‌های محله ولنجک عبارتند از: بوستان نگین، گلریزان، بوستان جنگلی کوهسار، توسکا و دانشجو.

مجموعه فرهنگی ورزشی سبز

مجموعه ورزشی سبز یکی از امکانات ورزشی مجهز محله ولنجک هست.  امکانات ورزشی پیشرفته‌ی این مجموعه: استخر، سونای خشک و بخار، جکوزی، سالن‌های چند منظوره فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال و بدمینتون، سالن بدنسازی، سالن ورزش‌های رزمی، زمین چمن فوتبال، زمین روباز تنیس، پینگ پنگ، بیلیارد، ماساژ، بوفه، سالن هوازی و دارت. این باشگاه ورزشی در محله ولنجک، خیابان یمن، خیابان پروانه، جنب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

خانه کشتی منصور برزگر

خانه کشتی منصور برزگر یکی دیگر از مراکز ورزشی واقع در محله ولنجک است. این مرکز کشتی به پاس زحمات منصور برزگر، سرمربي سرشناس کشتي آزاد و قهرمان کشتي جهان و يکي از بزرگ‌ترين تئوريسين های کشتي جهان نام‌گذاری شده است. این مجموعه با 1200 مترمربع پذیرای کشتی‌گیران و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی است. این مرکز در محله لنجک، بلوار دانشجو، خیابان برادران امیر آبادی، جنب کوچه هجدهم، نبش شهرداری قرار دارد.

باشگاه بدنسازی آرتا بانوان

رشته‌های باشگاه بدنسازی تخصصی آرتا: ایروبیک، استپ، کاردیو بوت کمپ، کیک بوکسینگ، تی‌آرایکس، بادی‌کامپکت و دستگاه‌های لاغری. مربیان متخصص و پزشک ورزشی و متخصص تغذیه به خانم‌های بدنساز خدمات بدنسازی ارائه می‌دهند. آرتا در محله ولنجک، انتهای خیابان بیستم، گلستان سوم، گلستان یکم، پلاک 11 است.

رستوران‌های ولنجک

رستوران-مامونیا-ولنجک

ولنجک یکی از محله‌های خوش طعم و مزه شمال تهران با انواع و اقسام رستوران و کافه است. در ادامه رستوران‌های معروف این محله را مرور می‌کنیم.

  • رستوران شانلی با انواع غذاهای دریایی، گریل، پاستا و پیتزا، پیش غذا و نوشیدنی‌ها در  بلوار دانشجو، نرسیده به میدان یاسمن است.
  • رستوران دریاباز ولنجک با انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، دریایی، سوشی و فست فود همراه با نوشیدنی های گرم و سرد و طبیعی در بلوار دانشجو، مرکز تجاری ولنجک، میدان گلریزان، داخل پارک است.
  • کافه رستوران تیفانی با انواع غذاهای ایرانی، انواع پاستا، پیتزاها، استیک، همبرگر و انواع نوشیدنی های گرم و سرد در محله ولنجك، انتهاى بيستم، انتهاى گلستان پنجم است.
  • رستوران آسیایی واسابی با انواع غذاهای آسیایی، دریایی، فرنگی، ماهی، سوپ و سالاد در ولنجک، کوچه 13، پلاک 5، فود کورت گالریا، طبقه پنجم قرار دارد.
  • رستوران مراکشی مامونیا با منویی از غذاهای عربی و مراکشی و کافه و قلیان مخصوص عربی در ولنجک، خيابان امير آبادى، بين خيابان شانزدهم و هجدهم است.
  • رستوران خان جان با منویی از انواع غذاهای ایرانی و محلی نواحی مختلف ایران در ولنجک، خیابان چهاردهم، مرکز خرید توچال، طبقه دوم واقع شده است.
  • رستوران گیلانه با منویی از انواع غذاهای گیلانی در ولنجک، نبش 18 ، پاساژ خلیج فارس قرار دارد.
  • رستوران پلاک هم در ولنجک شعبه دارد  ولنجک، نبش خیابان 18، پاساژ خلیج فارس، واحد 109
  • رستوران دون چیله – ماکارونی با انواع غذا های ایتالیایی، پیتزا، فست فود، مکزیکی، پاستا، استیک، سوپ و سالاد در ولنجک، انتهای خیابان 13، فودکورت گالریا قرار دارد.

مراکز علمی و آموزشی محله ولنجک

محله ولنجک از نظر دسترسی به مراکز آموزشی یکی از غنی‌ترین محله‌های تهران است. دانشگاه شهید بهشتی مهم‌ترین مرکز آموزشی دانشگاهی این منطقه است و حضور و تردد دانشجویان و استادان این دانشگاه در محله مشهود و بر بافت منطقه تاثیرگذار بوده است. این محله از نظر داشتن مدرسه در مقاطع مختلف آموزشی چیزی کم ندارد و اهالی به راحتی می‌توانند برای فرزندان خود مدرسه دلخواه را انتخاب کنند.

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی پیش از انقلاب اسلامی توسط «علی شیخ الاسلام» به دستور «محمد رضا پهلوی ساخته شد. در ابتدا نامش «دانشگاه ملی ایران» بودکه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های دولتی ایران در محله ولنجک شناخته می‌شود. این دانشگاه از  ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی تشکیل شده است. در پیشینه این دانشگاه درباره دلایل تأسیس آن آمده روایت که در آذرماه سال ۱۳۳۳ شاه سفری به آمریکا انجام داد.

در این سفر علی شیخ‌الاسلام به‌‌عنوان نماینده‌ی دانشجویان ایرانی سخنرانی و پیشنهاد تأسیس دانشگاه ملی را ارائه کرد. این اقدام راهکاری  برای جلوگیری مهاجرت جوانان ایرانی از کشور برای تحصیل به شاه ارایه شد که مورد موافقت قرار گرفت. بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به موجب قانونی که در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد.  در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام دانشگاه از «ملی ایران» به «شهید بهشتی» موافقت کرد. این دانشگاه در بلوار دانشجوی ولنجک قرار دارد.

دانشگاه آزاد سازمان سما

دانشگاه آزاد سازمان سما یکی از مراکز آموزشی دانشگاهی دانشگاه آزاد در این منطقه است. این دانشگاه در محله ولنجک، بلوار دانشجو،خیابان ولنجک، خیابان سیزدهم قرار دارد.

  • دبستان دخترانه دولتی هیأت امنایی عدالت در محله ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان عدالت است.
  • دبیرستان دوره اول پسرانه غیرانتفاعی پیوند از مدارس هوشمند و برجسته با امکانات آموزشی و ورزشی عالی در محله ولنجک است.

پیوند در خیابان ولیعصر (عج) – خیابان پسیان جنوبی – پلاک 6 است. دبیرستان‌های این محله شامل موارد زیر است:

  • دبیرستان دوره اول دخترانه دولتی شهید صدوقی در محله ولنجک خیابان پنجم قرار دارد.
  • دوره اول پسرانه دولتی شهید مسعودیان در بلوار دانشجو، خیابان گلستان 2، بوستان 3، کوی گل سرخ قرار دارد.
  • دولتی دخترانه خاورمنش
  • غیرانتفاعی پسرانه علامه طباطبایی
  • غیرانتفاعی پسرانه نخبگان علامه طباطبایی

دیگر مدرسه‌های منطقه‌ی ولنجک عبارتند از:

  • مدرسه ضحی در تمامی مقاطع
  • غیرانتفاعی تدبیر در مقطع دبیرستان
  • غیرانتفاعی پسرانه خاتم در مقاطع راهنمایی و دبیرستان
  • غیرانتفاعی دخترانه خرد در مقاطع دبستان و راهنمایی و دبیرستان
  • دبستان و راهنمایی و دبیرستان دخترانه غیرانتفاعی روشنگر
  • دبستان و راهنمایی و دبیرستان دخترانه غیرانتفاعی شهید سرلشکر آبشناسان

مراکز مهم سیاسی ولنجک

محله ولنجک با وجود سالن اجلاس سران و همچنین تعداد زیادی سفارتخانه، محله‌ای خاص و دارای اهمیت خاص سیاسی است.

سالن اجلاس سران

سالن-اجلاس-سران
مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که به «سالن اجلاس سران» هم معروف است، یکی از مراکز مهم است که در مجاورت محله ولنجک قرار دارد.

مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که به «سالن اجلاس سران» هم معروف است، از مراکز مهم در مجاورت محله ولنجک به‌حساب می‌آید. سالن اجلاس سران سال 1376 در کمتر از 6 ماه به دستور سید محمد خاتمی و با طراحی مهندسان مشاور پیرراز ساخته‌ شد. هدف این مرکز برپایی اجلاس سران کشورهای اسلامی با ریاست سید محمد خاتمی بود. سالن همایش‌های بین‌المللی با تجهیزات صوتی و تأسیساتی خود در ردیف بهترین سالن‌های نشست‌های بین‌المللی است. گنبد مخروطی و اسکلت فلزی این سالن و سقف پانل ساندویچی با ارتفاع 36متری ساخته شد.

ظرفیت بالای این سالن مخصوص برگزاری همایش‌ و کنفرانس‌های بین المللی و نشست‌های داخلی خاص ساخته شده است. تاکنون نیز پذیرای برنامه‌ها و همایش‌های بزرگ و مهمان‌های خاص بین المللی بوده است. این مرکز در ضلع شمالی نمایشگاه بین‌المللی تهران، واقع در بزرگراه شهید چمران خیابان ولنجک،‌ خیابان تابناک قرار دارد. سفارت کشورهای اوکراین، صربستان، الجزایر و ساحل‌عاج در در بلوار دانشجوی محله ولنجک قرار دارند.

مراکز مذهبی محله ولنجک

حرم مطهر شهدای گمنام کهف الشهداء

کهف-الشهدا
کهف الشهدا، یکی از فضاهای مذهبی محله ولنجک است که آرامگاه ۵ شهید گمنام در ان قرار دارد است.

کهف الشهدا، یکی از فضاهای مذهبی محله ولنجک است که آرامگاه ۵ شهید گمنام در ان قرار دارد است. ‌کهف الشهدا فضای معنوی خاصی دارد و درون مقبره، با پرچم‌های یاحسین و نورپردازی زیبا آذین بندی شده. شهدای کهف الشهدا از شلمچه، شرهانی، سومار، میمک و جزیره مجنون تفحص شده‌اند و سن شان از ۲۲ تا ۲۵ سال است. این مکان یک غار قدیمی بوده است و در حال حاضر مراسم‌ مذهبی خاصی مثل زیارت عاشورا، دعای ندبه و دعای کمیل با حضور زایران برپار می‌شود. ورودی کهف الشهدا در محله ولنجک خیابان البرز، خیابان کوهسار قرار دارد.

مسجد و حسینیه ثارالله

از مراکز مذهبی ولنجک مسجد و حسینیه ثارالله است که امکان برگزاری مراسم مذهبی و مجالس مختلف در آن وجود دارد. این مرکز در محله ولنجک،خیابان البرز، خیابان کوهسار، خیابان توچال قرار دارد.

سخن آخر

محله ولنجک بر خلاف اسمش که به معنی محله ول شده کوچک است، اما محله‌ای مرغوب و پر متقاضی است. آب و هوای مطلوب و امکانات شهرنشینی ساکنان آن کم و کسری احساس نمی‌کنند. این محله البته محله‌ای گران قیمت است و خرید ملک چه برای سکونت و چه سرمایه گذاری مفید و سودمند است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments