با یک همسایه بد چه کنیم؟

رفتار درست با همسایه بد

با زندگی در یک آپارتمان، خانواده‌های زیادی در جوار شما خواهند بود. در بسیاری مواقع همسایه‌ها به کمک هم می آیند؛ گاهی ممکن است وقتی خانه نیستید، همسایه‌تان بسته‌ها و نامه‌های پستی شما را دریافت کند و حتی برای شما تبدیل به یک دوست صمیمی شود. اما از سوی دیگر، یک همسایه بد هم ممکن است حسابی خون شما را به جوش آورده و شما را کلافه و ذله کند. با نیک بوم همراه باشید.

با یک همسایه بد چه باید کرد؟

اگر با یکی از همسایه‌هایتان به مشکل برخوردید، این بدان معنا نیست که باید به اسباب‌کشی و رفتن به خانه ای جدید فکر کنید؛ چند راهکار هست که با بهره‌گیری از آنها می توانید در راستای بهتر شدن شرایط قدم برداشته و امیدوار به حل مشکل باشید:

گفتگو با همسایه بد

بسیاری از افراد خجالت می‌کشند تا این کار را انجام دهند؛ چون از رویارویی با همسایه‌شان می‌ترسند؛ به‌ویژه وقتی که آن همسایه دردسرساز را نشناسند. اما باید بر ترستان غلبه کنید و بدانید که رفتن به در خانه همسایه، به معنی درگیری با او نیست. بهترین کار این است که در خانه همسایه بد و آزاررسان رفته و با او گفتگویی دوستانه داشته باشید.

همسایه بد
در گام اول، با مهربانی با همسایه بد گفتگو کنید و مشکلات موجود را با او درمیان بگذارید.

این را مدنظر داشته باشید که هدف شما شروع یک دعوا و جدال نیست و باید دوستانه درمورد دغدغه و مشکل‌تان با او صحبت کنید و ببینید که آیا می‌توانید با هم راهکاری پیدا کنید یا نه. شاید بعد از این گفتگوی دوستانه متوجه شدید که همسایه شما آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد و وحشتناک نیست. خیلی وقت‌ها همین گفتگوی دوستانه، باعث حل مشکلات می‌شود.

مشکلی که با گفتگو حل شد

مثلا: تصور کنید که صدای پیانو زدن وقت و بی‌وقت یکی از همسایه‌ها آزارتان می‌دهد. این رویه برای یک هفته تکرار می شود و درنهایت تصمیم می‌گیرید تا با همسایه صحبت کنید. همسایه‌تان به شما توضیح می‌دهد که اخیرا پیانویی برای پسرش خریده و او باید هرروز تمرین کند.

او متوجه نشده بوده که صدای پیانو ممکن است باعث آزار همسایه‌ها شود و بعد از صحبت با شما، تصمیم می‌گیرد که جای پیانو را عوض کرده و در بخش دیگری از خانه که از دیوار مشترک با خانه شما دور است قرار دهد. در نتیجه از روزهای بعد، صدای پیانو زدن پسر همسایه دیگر شما را اذیت نمی‌کند و مشکل حل می‌شود.

اما متاسفانه، همه همسایه‌ها، اینقدر منطقی نیستند. اگر همسایه شما عصبی شد و قصد درگیری با شما را داشت، اصلا در این دام نیفتید و واضح به او بگوئید که برای جر و بحث با او به در خانه‌اش نرفته‌اید. اگر همسایه به رفتار خشنش ادامه داد، آنجا را ترک کنید ولی ناامید نشوید. شما مسالمت آمیزترین راه را برای ابراز ناراحتی و انتقادتان انتخاب کردید و ترجیح دادید تا مستقیما برای حل مشکل به سراغ صاحبخانه و یا مراجع قانونی نروید.

با همسایه بد چکار کنیم؟
اگر همسایه بد شما در گفتگو قصد شروع دعوا را داشت اصلا به خواسته او تن ندهید.

با صاحبخانه در مورد این همسایه بد صحبت کنید

طبق اصول و حقوق آپارتمان نشینی، شما این حق را دارید که بدون مختل شدن آرامش‌تان در آپارتمان‌تان زندگی کنید. اگر یکی از همسایه‌ها مخل آسایش شما شده باشد، شاید صاحبخانه و یا مدیر ساختمان بتواند مشکل را حل کند. به مثلا صاحبخانه یا حتی مدیر ساختمان می‌تواند قانونی را وضع کند که طی آن ساعاتی به عنوان ساعات آرامش اعلام شود و بدین ترتیب سایر مستاجران اجازه نداشته باشند تا در ساعات دیرهنگام شب سروصدا کنند. یا اینکه به یکی از مستاجران که در راهروی ساختمان سیگار می‌کشد، هشدار بدهد.

صاحبخانه این موقعیت را دارد که بتواند چنین مشکلاتی را حل کند. اگر دیوارهای خانه شما آنقدر نازک است که حتی صدای صحبت یا آهنگ گوش دادن همسایه‌تان با میزان صدای نرمال، شما را اذیت می‌کند، ممکن است صاحبخانه شما بپذیرد که دیوارهای خانه را تقویت و یا عایق صدا کند.

اگر بوی سیگار همسایه به خانه شما می‌آید، می‌توانید از صاحبخانه بخواهید تا فیلترهای باکیفیت‌تری در خانه آنها نصب کرده و یا سیستم تهویه بهتری تدارک ببیند. در نظر داشته باشید که اگر مستاجر خوبی برای صاحبخانه‌تان باشید و اجاره را سروقت پرداخت کنید، صاحبخانه هم برای حل چنین مشکلاتی، بیشتر همکاری می کند.

تماس با پلیس 

اگر این همسایه به شما آسیب رسانده و یا تهدیدتان می‌کند، منطقی‌ترین راه تماس با پلیس است. در صورتی که اطمینان دارید که یکی از همسایه‌ها فعالیتی غیرقانونی انجام می‌دهد، مثلا در ساختمان مواد مخدر می‌فروشد و… نیز می‌توانید با پلیس تماس بگیرید. وقتی یک بار پای پلیس به آپارتمان باز شود، صاحبخانه هم بیش از پیش به شرایط توجه خواهد کرد.

به خودتان کمک کنید

اگر صحبت کردن با همسایه بد و یا صاحبخانه اوضاع را بهتر نکرد، شما می‌توانید با به کارگیری برخی راهکارها، شرایط را برای خودتان بهتر کنید:

  • با ایجاد صدای سفید به جنگ سروصداهای همسایه بد بروید:

ایجاد صدای سفید (نویز سفید) می‌تواند به شما کمک کند تا سروصداهای همسایه ها را نشنوید. پنکه روشن کنید و یا یک موسیقی با جلوه‌های صوتی محیط گوش کنید. شما حتی می‌توانید یک “ماشین وایت نویز” یا ماشین تولید صدای سفید خریداری کنید. این ماشین‌های کوچک، به‌صورت مداوم صداهای ملایمی از جریان هوا را پخش می‌کنند که باعث می‌شوند تا بتوانید تمرکز و یا استراحت کنید.

با یک همسایه بد چه می‌توان کرد
تولید صدای سفید در منزل صدای مزاحم همسایه بد را پوشش می‌دهد
  • از گوش‌گیر استفاده کنید:

شما می‌توانید در مواقعی که سروصدای همسایه مانع از استراحت‌تان می شود، گوش‌گیری در داخل گوشتان قرار دهید و درکمال آرامش استراحت کرده و یا به کتاب خواندن و یا کاری که مشغولش هستید بپردازید.

  • دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید:

این دستگاه‌ها، نه تنها هوای خانه را تصفیه و تمیز می‌کنند،بلکه بوهایی که از خانه خود یا همسایه‌تان به مشام می‌رسد را نیز جذب می‌کنند و درعین حال صدای ملایمی که دارد مانع از آن می‌شود که سروصداهای همسایه ها شما را اذیت کنند.

شکایت قضایی

در آخرین مرحله می‌توانید از همسایه مزاحم شکایت کنید. شاید حتی بتوانید از صاحبخانه‌تان هم به خاطر در اختیار نگذاشتن فضایی آرام برای زندگی شکایت کنید. البته برای شکایت به دادگاه، باید مدارک کافی و محکمه پسندی در مورد دلیل شکایت‌تان داشته باشید تا بتوانید آن را ثابت کنید؛ یا از رفتارهای آزاردهنده همسایه‌تان و یا از متن قراردادی که با صاحبخانه امضا کرده و در آن تاکید شده که صاحبخانه فضایی آرام را به شما اجاره می‌دهد.

شما می‌توانید از تک تک قول‌هایی که از سوی همسایه یا صاحبخانه به شما داده شده و اجرا نشده، مدرک بیاورید.

اسباب‌کشی، راه چاره نهایی

ممکن است هیچ یک از این اقدامات مفید فایده نبوده و مشکلات همچنان ادامه داشته باشند و همسایه‌ها هنوز هم برای شما مشکلات زیادی ایجاد بکنند. بعد از امتحان کردن تمام این تاکتیک‌ها، حالا تنها یک راه‌حل پیش روی شما باقی می ماند. نقل مکان؛ اگر یک خانه بهتر و آرام‌تر پیدا بکنید، اسباب ‌کشی شاید بهترین راهکار برای شما باشد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments