محله زعفرانیه؛ محله شاه‌نشین تهران

معرفی محله زعفرانیه

محله زعفرانیه، محله‌ای اعیانی‌نشین در شمال شهر تهران مثل اسمش مرغوب، گران‌قیمت، پرطرفدار و محبوب است. این محله آب‌و‌هوایی دلپذیر و کوهستانی دارد. در شمال شهر تهران و همسایگی کاخ سعدآباد در منطقه شمیرانات و منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد. به‌دلیل نزدیکی این محله به کوهپایه، در معرض نسیم خنک کوهستان قرار دارد و منظره‌ای از بالا به پایین تهران بزرگ را در دیدرس دارند. مرکز خرید پالادیوم در کنار فراهم آوردن امکان تفریح، جنبه‌ی لوکس بودن محله را بیشتر از قبل کرده است.  با وجود همه ویژگی‌های مثبت و گران‌قیمت زعفرانیه، این محله روی یکی از گسل‌های زلزله تهران قرار دارد. اولین مشخصه‌ی انتخاب خانه در این محله ضدزلزله بودن سازه باید باشد. در این نوشتار با نیک بوم در مسیر محله شاه نشین تهران همراه باشید.

زعفرانیه کجاست؟

محله-زعفرانیه

محله زعفرانیه یکی از محله‌های شمال شهر تهران در حوالی سمت غرب میدان تجریش و منطقه شمیرانات است. این محله از سمت شمال به ارتفاعات توچال، از جنوب به خیابان ولیعصر و محمودیه، از شرق به میدان تجریش و از غرب به رودخانه ولنجک محدود می‌شود. خیابان زعفرانیه (سرلشکر فلاحی)، خیابان مقدس اردبیلی (پیراسته)، خیابان الف، میدان الف، خیابان آصف (اعجازی)، میدان آصف (اعجازی)، خیابان ماکویی پور، خیابان بهزادی، خیابان مهر (علی حسینی)، خیابان نیاززاده، خیابان پسیان، خیابان کیهان، خیابان زال زر (مردانی) و خیابان روستاییان خیابان‌ها و میادین مهم منطقه زعفرانیه است.

این محله در هیچ کدام از محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد و اهالی این منطقه با هیچ محدودیتی برای تردد خودروی شخصی مواجه نیستند. البته ترافیک میدان تجریش یکی از مشکلات عبور و مرور در این منطقه است.

پیشینه محله زعفرانیه

پیشینه-زعفرانیه

پیشینه محله زعفرانیه به روستای اسدآباد در تهران بین دره‌های دربند و فرحزاد می‌رسد. روستای اسدآباد در نزدیکی کوهپایه توچال قرار داشت و به دو بخش اسدآباد بالا و اسدآباد پایین تقسیم می‌شده است. از زمین‌های زراعی کشت گندم و باغ‌های میوه مثل باغ زند کریمی، باغ خانم مروان، باغ حاجی کلاهی و باغ خیامی تشکیل می‌شده که در حال حاضر اثری از این باغات در زعفرانیه دیده نمی‌شود. تنها منطقه‌ی باقی‌مانده از آن دوران باغ خیامی است. این باغ در حال حاضر در انتهای خیابان زعفرانیه جنب مسجد الزهرا اسدآباد قرار دارد. مویدالممالک در دوران قاجار صاحب بیشتر زمین‌های زراعی زعفرانیه بود که در آن زمان تا نزدیکی باغ فردوس می‌رسیده است. بعد از ساخته شدن خیابان پهلوی -ولیعصر فعلی- به دستور رضاخان، جاده‌ای برای دسترسی به اسدآباد کشیده شد که از حدود باغ فردوس تا شمال سعد‌آباد می‌رسید. محله زعفرانیه پیرامون همین خیابان شکل گرفت.

در حال حاضر محله‌ی اسدآباد یکی از محله‌های قدیمی زعفرانیه و باقی مانده از روزگاران دور و روستای اسدآباد است. محله اسدآباد از سمت شمال به ارتفاعات توچال و از سمت شرق به رودخانه سعدآباد و از سمت غرب به خیابان زعفرانیه (شهید سرلشکر فلاحی) منتهی می‌شود. کوچه‌های اسدآباد باریک و اغلب بن‌بست هستند و سبک خانه‌ها قدیمی و تاثیر شهرنشینی مدرن در این منطقه کمرنگ تر از سایر بخش‌های محله است. بنابر اسناد تاریخی اکبری‌ها، زارعی‌ها و سپانلوها اولین خانواده‌هایی بودند که از سمت نایین اصفهان و استرآباد گرگان به این منطقه مهاجرت کردند. در روستای اسدآباد یک حمام، یک آب انبار و چهار قنات وجود داشته‌ است.

دلایل نامگذاری زعفرانیه

نامگذاری-زعفرانیه

درباره‌‎ی دلایل نامگذاری روستای اسدآباد به نام زعفرانیه چندین روایت وجود دارد. یک روایت رنگ زعفرانی در ورودی و دیوارهای کاخ سعدآباد است که مهم‌ترین مکان این منطقه بوده و مردم سراغ در زعفرانی کاخ را می‌گرفتند. به مرور این منطقه از سمت مردم، زعفرانیه نام گرفت. روایت دیگر را دکتر منوچهر ستوده مطرح کرد:

اراضی زعفرانیه بخشوده محمد شاه قاجار به یکی از کنیزانش مشهور به زعفران باجی بوده‌ است

یک روایت دیگر هم هست مبنی بر اینکه در اواخر حکومت محمدرضا پهلوی، پنجاه من پیاز زعفران در محوطه کاخ سعد آباد کاشتند. خوب به عمل آمد و به همین مناسبت این خیابان زعفرانیه نام گرفت.

دسترسی محله زعفرانیه

دسترسی-زعفرانیه

برای تردد بهتر در محله زعفرانیه بهتر است خودروی شخصی داشته باشید. بزرگراه چمران و میدان تجریش مهم‌ترین نقاط دسترسی محله هستند. از نظر دسترسی به خطوط حمل‌ونقل عمومی این محله یک خط رفت و برگشت تاکسی از مبدأ اسدآباد به سمت میدان تجریش دارد. تاکسی‌های مسیر تجریش – ولنجک هم از داخل زعفرانیه و خیابان آصف می‌گذرند. با رسیدن به میدان تجریش از زعفرانیه، دسترسی تمام و کمالی به تمامی نقاط تهران از طریق پایانه‌های تاکسی و ایستگاه متروی تجریش برای اهالی منطقه زعفرانیه وجود دارد. جایگاه سوخت باغ فردوس در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، پمپ بنزین ولنجک در محله محمودیه، خیابان فضل اله، خیابان یمن، خیابان چهارم غربی و جایگاه بنزین ۲۰۶ در محله اوین، بلوار دانشجو پمپ بنزین‌های در دسترس اهالی محله رعفرانیه است.

امکانات محله زعفرانیه

محله زعفرانیه از نظر دسترسی به امکانات شهری منطقه‌ای لوکس و گران قیمت است. به جای بازارهای محلی و سنتی، مجتمع‌های تجاری لوکس و گران قیمت دارد. همین تجمع پاساژهای آنچنانی به ویژه مرکز خرید مشهور و محبوب پالادیوم به مرغوبیت محله افزوده و علاوه بر اهالی زعفرانیه سایر اهالی مناطق تهران برای خریدهای لوکس و محصولات دارای برند به این محله و مراکز خریدش مراجعه می‌کنند.

مرکز خرید زعفرانیه پلازا

زعفرانیه-پلازا

مجتمع تجاری «زعفرانیه پلازا» با 40 واحد تجاری از برندهای مطرح و معروف داخلی و خارجی یک یکی از بازاری محلی لوکس محله زعفرانیه است. مرکز خرید زعفرانیه پلازا با 9 طبقه، پارکینگ اختصاصی، فروشگاه‌های محصولات پوشاک مردانه و زنانه، عطر و ادکلن، عینک و اکسسوری، ساعت، کیف و کفش مکان مناسبی برای خرید است.  شهربازی سرپوشیده با انواع بازی‌های حرکتی و برقی امکانات جذابی برای خانواده‌ها فراهم کرده است. شعبه اپ استور، شیرینی سرای محبوب  نیشکر، کافه ویونا با چشم‌انداز باغ کاخ سعد آباد و کافه رستوران ایتالیایی چری با منویی از انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای ایتالیایی از دیگر امکانات جذاب این مرکز خرید محله زعفرانیه است. پلازا در تقاطع زعفرانیه و اعجازی (آصف)، پلاک۱۶ قرار دارد.

مرکز خرید بامیک زعفرانیه

بامیک-زعفرانیه

بامیک زعفرانیه، یک مرکز خرید جذاب و لوکس برای گشت زنی، خرید، تفریح و خوردن عذاهای خوشمزه در محله زعفرانیه است. باشگاه ورزشی مکث، هایپر فامیلی مارکت، با انواع اقلام مورد نیاز خانه و آشپزخانه، فروشگاه‌هایی مانند کیان خودرو، گل موگه، هایپر اکسون مارت، بانک کشاورزی، فروشگاه بامیک زعفرانیه، کترینگ ساینا، کافه تارتان، رستوران رادیوسیتی، لانژ و بوتالی برگر، رستوران بریم، رستوران جو گریل فود، کافه لیوینگ روم و بوتیک کیک سوئیس بلیس، کافه دیگر و کارواش بامیک زعفرانیه از جمله امکانات موجود در بامیک است. بامیک در خیابان فلاحی (زعفرانیه)، بالاتر از چهارراه آصف (اعجازی)، پلاک 32 قرار دارد.

مرکز خرید پالادیوم

پالادیوم-زعفرانیه

پالادیوم یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مدرن‌ترین مرکز خرید تهران با معماری و نمای باشکوهی از ترکیب اشکال هندسی است که توسط «پدرام امن‌زاده» یکی از برترین معماران کشور طراحی شده است و در محله زعفرانیه قرار دارد.

این مجتمع تجاری محل جلوه‌گری و گردهمایی ویترین انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی، عطر، شال و روسری، مانتو، جواهرات و زیورآلات، لوازم دکوراسیون و صنایع هنری از برندهای لوکس مثل آدیداس، نایک، پوما، ریبوک، جین وست، کورتفیل، جی‌اوکس، ال‌سی‌وایکی کی، آلدو و .. است.

مالک و سازنده پالادیوم «حسن رفتاری» صاحب رستوران معروف «رفتاری» است.

پالادیوم سیزده طبقه است و ۱۵۰ واحد تجاری، ۱۲۰ فروشگاه و ۲۵ رستوران، کافی شاپ و یک فوت کورت بزرگ دارد.

فودکورت پالادیوم در طبقه سوم این مجموعه با وجود انواع رستوران‌های ایرانی، فست‌فود، ایتالیایی، ژاپنی، و…. یکی از مفصل‌ترین منوها را دراختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین هایپرمارکت پالادیوم با انواع محصولات مورد نیاز خانواده‌ها در طبقه همکف و شهرکتاب از دیگر امکانات پالادیوم تماشایی و باشکوه است.

واژه«پالادیوم» اسم یک فلز کمیاب و گران‌قیمت و سفید و نقره‌ای رنگ است که از ویژگی‌های آن در طراحی این مجتمع استفاده شده است. جالب است بدانید که خرید و اجاره‌ فروشگاه در این مرکز خرید، به سادگی سایر مراکز خرید نیست. بلکه مدیریت پالادیوم باید اعتبار و کیفیت کسب‌و‌کار و محصول متقاضیان فروشگاه در این پاساژ را ارزیابی کند و  درصورت تایید مدیریت، متقاضی در صف انتظار راه‌اندازی مغازه در پالادیوم قرار می‌گیرد.

مرکز خرید پالادیوم در محله زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف قرار دارد.

میوه و تره بار الف

بازار میوه تره بار شهرداری الف با عرضه مواد غذایی مورد نیاز روزانه ساکنان محله با قیمت مناسب در این منطقه وجود دارد. این بازار در خیابان مقدس اردبیلی، میدان الف قرار دارد.

پاساژ ارگ تجریش

ارگ-تجریش-زعفرانیه

مرکز خید ارگ تجریش یکی دیگر از مراکز خرید جذاب با انواع فروشگاه، رستوران، شهربازی و .. در منطقه شرق زعفرانیه و نزدیکی میدان تجریش است.

نمای نورپردازی شده ارگ تجریش جلوه خاصی به شب‌‌های محله زعفرانیه می‌بخشد.

مرکز خرید ارگ تجریش مجتمعی ده طبقه است که 5 طبقه آن تجاری و 5 طبقه دیگر پارکینگ با 1000 واحد پارکینگ است.

در این پاساژ فروشگاه‌های انواع پوشاک زنانه، پوشاک بچه‌گانه، لباس مجلسی زنانه، کت و شلوار مردانه، سیسمونی، کیف و کفش، بلور، عطر و ادکلن، ساعت، گوشی، لوازم خانگی، فرش، لوازم الکترونیکی، کالای خواب، طلا و جواهر و لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای معتبر داخلی و خارجی وجود دارد.

بازدید کنندگان ارگ در طبقه سوم این مجتمع با مجموعه‌ای تفریحی فرهنگی شامل پنج سالن سینمایی، شهربازی سرپوشیده و فودکورت مواجه می‌شوند و می‌توانند ساعات هیجان‌انگیز و جذابی را سپری کنند.

بام سبز ارگ تجریش

بام سبز ارگ بر بلندای مجتمع و طبقه فوقانی جذاب‌ترین بخش پاساژ ارگ تجریش است.

خوردن غذایی دلچسب با منظره و نمایی گسترده از منطقه تجریش در روف گاردن، تجربه‌ای است که در بام ارگ خواهید داشت.

ارگ تجریش در محله زعفرانیه خیابان سعدآباد واقع شده است.

بوستان‌ها و فضای سبز محله زعفرانیه

فضای-سبز-زعفرانیه
محله زعفرانیه با توجه به موقعیت کوهستانی و پیشینه روستایی و باغ‌هایی که در گذشته آن وجود داشته همچنان محله‌ای سرسبز و پر درخت است.

محله زعفرانیه با توجه به موقعیت کوهستانی و پیشینه روستایی و باغ‌هایی که در گذشته آن وجود داشته همچنان محله‌ای سرسبز و پر درخت است. در این محله علاوه بر باغ پر دار و درخت و سرسبز سعدآباد فضاهای سبز و بوستان‌های محلی هم در دسترس اهالی برای پیاده روی، بازی بچه‌ها و تصفیه هوای منطقه وجود دارد. بوستان‌های زعفرانیه، ساسان، ولنجک و ارغوان فضاهای سبز محله زعفرانیه هستند.

مراکز ورزشی محله زعفرانیه

ورزش-زعفرانیه
محله زعفرانیه از لحاظ دسترسی به باشگاه‌های ورزشی کم و کسری ندارد. بهترین باشگاه‌های ورزشی در این محله شعبه دارند و خدمات ورزشی به علاقه‌مندان ارایه می‌‎دهند.

محله زعفرانیه از لحاظ دسترسی به باشگاه‌های ورزشی کم و کسری ندارد.

بهترین باشگاه‌های ورزشی در این محله شعبه دارند و خدمات ورزشی به علاقه‌مندان ارایه می‌‎دهند.

چندتا از باشگاه‌های معروف در محله زعفرانیه:

باشگاه ورزشی مکث

این باشگاه با سالنی  900 متری با دستگاه‌های مدرن در رشته‌های تناسب اندام و بدنسازی، تی آرایکس، یوگا و ایروبیک خدمات ارایه می‌دهد.

باشگاه مکث در زعفرانیه، بالاتر از سه راه آصف، روبروی خیابان طاهری، مجتمع بامیک، طبقه آخر است.

مجموعه ورزشی باشگاه رویال اکسیژن

باشگاه رویال اکسیژن یکی از مراکز ورزشی برجسته و معروف در محله زعفرانیه است که با هدف سلامتی ورزشی خدماتی در زمینه‌های فیتنس، آب درمانی، ماساژ درمانی، بوفه غذاهای سلامت و … را به اعضای این کلاب ورزشی ارایه می‌کند.

اکسیژن رویال در خیابان مقدس اردبيلي خيابان ثارالله، کوچه بنفشه قرار دارد.

باشگاه مدرن

شعبه زعفرانیه این باشگاه یکی دیگر از مراکز ورزشی در رشته‌های بدنسازی، یوگا، تی آر ایکس، فیتنس، ایروبیک و پیلاتس بالاتر از زعفرانیه، خیابان یکتا، نبش فهمیده قرار دارد.

 باشگاه ورزشی الف

فعالیت باشگاه ورزشی الف از سال ۱۳۹۶ در اکثر رشته‌های رزمی در دو بخش آقایان و بانوان آغاز شد. باشگاه الف با توجه به امکانات، شرایط، مساحت و نحوه خدمات‌دهی جزو معدود باشگاه‌های رزمی با درجه یک از وزارت ورزش و جوانان است. در این باشگاه رشته های رزمی، فیتنس، یوگا، بوکس، کیک بوکسینگ و ورزش های همگانی فعال است. این ورزشگاه در محله زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان ثارالله، بلوار بهزادی، پلاک ۹ است.

مراکز آموزشی زعفرانیه

از نظر دسترسی به امکانات آموزشی در محله زعفرانیه مدرسه‌های دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف به صورت دولتی و غیرانتفاعی در دسترس خانواده‌های ساکن در این محله قرار دارد.

برخی از مدارس فعال در محله زعفرانیه:

  • دبستان دخترانه غیرانتفاعی آفتاب آذرین در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان شهید اعجازی (آصف)،تقاطع شهید بهزادی (ساسان) پلاک ۶۹
  • دبستان و راهنمایی و دبیرستان دخترانه قیر انتفاعی شهید مهدوی درخیابان شهیدفلاحی، خیابان آصف، خیبان مهر،کوه دامن غربی پلاک 85
  • دبستان و راهنمایی و دبیرستان دولتی دخترانه شهید صادقی در خیاان زعفرانیه، خیابان شهید نیاززاده، خیابان اسدآباد.

دبیرستان‌های موجود در محله زعفرانیه عبارتند از:

  • دبیرستان دوره اول پسرانه غیرانتفاعی سخت‌کوشان در زعفرانیه، بالاتراز سه راه آصف، خیابان طاهری، کوچه شاهین پلاک یک.
  • دبیرستان دوره اول دولتی پسرانه هجرت در خیابان سر لشگر فلاحی(زعفرانیه) خیابان شهید اعجازی، (آصف)خیابان شهید بهزادی، کوچه شهید میرزایی، پلاک 11
  • دبیرستان دخترانه دولتی دوره دورم سمیه در محله زعفرانیه خیابان پرزین بغدادی.
  • دبیرستان دور دوم غیرانتفاعی پسرانه فارابی در خیابان محمودیه پلاک 4

موقعیت سیاسی محله

سفارت خانه‌های زیادی در این محله تهران وجود دارد و به همین دلیل سطح امنیت بالایی در این محله وجود دارد.

سفارت آفریقای جنوبی، سفارت برزیل، سفارت یمن، سفارت ویتنام، سفارت غنا، سفارت بلاروس، سفارت ژاپن و سفارت سوریه در محله زعفرانیه قرار دارند.

کاخ موزه سعدآباد

کاخ-سعداباد-زعفرانیه
مجموعه تاریخی، فرهنگی و هنری سعد آباد تهران، یک مجموعه جذاب گردشگری با فضای سبز وسیع و زیبا، بخشی مهم و تاثیرگذار در محله زعفرانیه است.

مجموعه تاریخی، فرهنگی و هنری سعد آباد تهران، یک مجموعه جذاب گردشگری با فضای سبز وسیع و زیبا، بخشی مهم و تاثیرگذار در محله زعفرانیه است.

این مجموعه که حالا فضایی گردشگری و جذاب برای گشت زنی در میان موزه‌های تاریخی و نمایشگاه‌های هنری است روزگاری یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است.

باغ سعد آباد فضایی سبز و وسیع با درختانی بلند بالا و پرشاخ و برگ است. کاخ اختصاصی مجموعه سعدآباد، کاخ اصلی این مجموعه است. بقیه کاخ‌ها به مرور زمان به مجموعه سعد آباد افزوده شد که به اعضای خانواده رضاشاه تعلق دارند. هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در این مجموعه قرار دارد.

کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد را می‌توانید در این مجموعه بازدید کنید.

کاخ موزه سعدآباد در خیابان طاهری قرار دارد.

عمارت تماشاگه زمان

تماشاگه-زمان-زعفرانیه

یکی از مکان‌های جذاب و تماشایی محله زعفرانیه موزه تماشاگه زمان با عمارت استثنایی و مجموعه دیدنی از ساعت‌هایش است. عمارت موزه زمان در دل یک باغ سرسبز قرار دارد. گچبری‌های نقوش اسلیمی، آجرکاری و مقرنس‌کاری، معرق‌کاری‌های روی دیوارها، گره‌چینی پنجره‌ها و درها از جمله زیبایی‌های این مجموعه است. در این موزه کلکسیون نفیسی از انواع ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان گردآوری و در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

ساعت‌های اهدایی، ساعت رجل سیاسی، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی و غیره در این موزه تماشایی است. در اینجا می توان ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه» را دید. تماشاگه زمان در خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی است.

سرای محله زعفرانیه

سرای محله زغفرانیه، مرکز فرهنگی هنری در دسترس محله است که در آن دوره‌های آموزشی هنری، ورزشی برگزار می‌شود. این مرکز فرهنگی و هنری در خیابان آصف، خیابان شهید حسینی، انتهای کوچه زنبق، داخل بوستان ریحانه قرار دارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

شانردهمین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محله زعفرانیه قرار دارد. این مرکز با انجام حدود 62 عنوان فعالیت فرهنگی و هنری و ادبی و علمی در قالب برنامه های رایج در مراکز کانون در خدمت کودکان و نوجوانان این محله است. وجود رصدخانه قدیمی زعفرانیه در این مرکز، این محل را به یک پاتوق علمی برای علاقه‌مندان به نجوم و ستاره شناسی تبدیل کرده است.

مجتمع مسکونی باغ زعفرانیه

مجتمع-مسکونی-باغ-زعفرانیه

برج باغ زعفرانیه با 12 طبقه و 63 واحد مسکونی یکی از مجتمع‌های مسکونی معروف با طراحی سبز و دوستدار محیط زیست در تهران است. این مجتمع مسکونی در بین یکی از باغ‌های قدیمی زعفرانیه به‌گونه‌ای ساخته و طراحی شده که در ساخت آن هیچ درختی بریده نشود. باغ زعفرانیه در محله زعفرانیه، خیابان بهزادی، انتهای خیابان ماکوئی‌پور شمالی، نبش خیابان امامی است.

رستوران‌های محله زعفرانیه

رستوران-زعفرانیه-ارگ-سبز
محله زعفرانیه با وجود چندین مرکز خرید لوکس آنچنانی و رستوران، کافه و فودکورت‌هایی که در این مجتمع‌های تجاری وجود دارد، یکی از خوشمزه ترین محله‌های تهران و بهترین مسیر برای رستوران گردی است.

محله زعفرانیه با وجود چندین مرکز خرید لوکس آنچنانی و رستوران، کافه و فودکورت‌هایی که در این مجتمع‌های تجاری وجود دارد، یکی از خوشمزه ترین محله‌های تهران و بهترین مسیر برای رستوران گردی است.

در ادامه چند تا از رستوران های این محله:

  • رستوران کارابو با منویی از غذاهای جنوبی و انواع کباب‌ها در  خيابان‌مقدس‌اردبيلى‌،‌ مجتمع‌تجارى‌اكسيژن‌.
  • رستوران لوکس سانس با انواه غذاهای ایرانی و فرنگی در زعفرانيه، خیابان آصف، جنب بانک گردشگری، پلاک 35، طبقه اول.
  • کافه “ب” با منویی از برگر، پاستا، استیک، پیتزا و غذای ایرانی در خیابان مقدس اردبیلی، خیابان ب، پلاک 1
  • فست فود کندیک با انواع غذاهای فست فودی در خیابان مقدس اردبیلی، پلاک 55
  • رستوران ایرانی مسما با انواع غذاهای سنتی ایرانی، خورش‌ها و کباب‌ها در میدان الف، مرکز خرید پالادیوم، طبقه 3 فودکورت.
  • رستوران سوشی آنت یک رستوران جذاب با انواع غذاهای آسیای در ‏‎زعفرانیه، سه راه آصف، نبش كوچه سيمين، پلاک 6
  • ساندویچی 77 با انواع ساندویچ‌های خوشمزه خانگی در خیابان آصف، کوی اکبری، پلاک 69.

مسجد العذرا طالقانی

مسجد العذرا مرکز مذهبی داخل محله زعفرانیه است که ساکنان محله برای امور و مجالس مذهبی به آن مراجعه می‌کنند. این مسجد در خیابان مقدس اردبیلی، پلاک 45 است.

مسجد محمد رسول الله

مسجد محمد رسول‌الله مرکز مذهبی در دسترس اهالی زعفرانیه است .

این مسجد دارای دو شبستان اصلی ویژه برادران و خواهران، دو طبقه دارالقرآن، یك طبقه كتابخانه و آشپزخانه است.

معماری این مسجد  الهام گرفته از گچ‌بری‌های مسجد جمعه اصفهان است.

از دیگر جاذبه‌های این مسجد مجلل، فرش یک‌دست و یکپارچه آن است و در كل شبستان مسجد یک فرش پانصد متری دستباف پهن شده و این ویژگی در تمام مساجد ایران منحصر به فرد است.

ستون‌ها و نمای مسجد و گنبد آن مشابه گنبد خضراء مسجد نبوی(ص) ساخته شده و لوسترها و تزئینات آن نیز همانند حرم نبوی است.

مسجد محمدرسول الله در خیابان میرشریفی قرار دارد.

سخن آخر

برای سکونت در محله زعفرانیه‌ باید هزینه سنگینی تقبل کنید. برای تردد در این محله لوکس و گران قیمت به خودروی شخصی نیاز دارید. به‌همین دلیل ترافیک تجریش رفت‌وآمد را با مشکل همراه می‌کند. زعفرانیه محله‌ای است که روی گسل زلزله قرار دارد و باید دنبال خانه‌ای با زیرساخت‌ ضدزلزله بخرید. با این‌حال، به‌دلیل بافت مسکونی لوکس و آب‌و‌هوای کوهستانی محله‌ای مرغوب و محبوب و پرطرفدار است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments