محله بلوار اباذر، دنج و خوشمزه و خوش‌مسیر

جذابیت‌های محله بلوار اباذر

محله بلوار اباذر در غرب تهران، یک بلوار پهن با کوچه‌هایی دنج و خانه‌های نوساز و مسیری خوشمزه برای شکم‌چرانی است. این محله که روزگاری زمین‌هایی بی‌آب و علف در نزدیکی روستای باغ‌فیض بود، در مسیر ساخت‌و‌ساز و گسترش پایتخت، حالا تبدیل به یکی از محله‌های محبوب در غرب تهران برای سکونت شده است.

بلوار اباذر، محله‌ای خوش مسیر است که با نزدیکی به محله صادقیه و ایستگاه مترو آن، دسترسی خوبی به حمل و نقل عمومی شهری دارد. وجود امکانات فرهنگی-هنری مثل پردیس سینمایی و همچنین بیمارستان بزرگ و مجهز پیامبران در این محله کیفیت سکونت در این محله را بالا برده است.

در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا گذری داشته باشیم در محله بلوار اباذر در غرب تهران و ببینیم دلیل محبوبیت این محله و بالا بودن میزان معامله ملک و آپارتمان در این محله چیست.

پیشینه محله بلوار اباذر

تا پیش از پنجاه سال پیش، محله‌هایی مثل بلوار اباذر و پیرامون آن، ردی از شهرنشینی و ساخت و ساز به خود ندیده بودند و زمین‌هایی که امروز بلوار اباذر بر آن شکل گرفته، زمین‌های بایر و اراضی کشاورزی روستاهای غرب تهران به شمار می‌رفتند.

در واقع محله بلوار اباذر فعلی، بخشی از زمین‌های بی آب و علف روستاهای کاظم‌آباد و حسن‌آباد، از روستاهای قدیمی غرب تهران محسوب می‌شدند. با گذر زمان و با ساخته شدن استادیوم آزادی در غرب تهران و برپایی بازی‌های آسیایی در دهه پنجاه شمسی، پای ساخت و ساز و شهرنشینی به غرب تهران باز شد.

با شکل گیری محله آریا شهر (صادقیه فعلی)، کم‌کم محله‌های دیگری هم در این منطقه متولد شدند؛ تا امروز که بلوار اباذر به‌عنوان یکی از محله‌های محبوب غرب تهران، آمار بالایی از خرید و فروش و عقد قرارداد اجاره را در مشاوران املاک این منطقه به ثبت رسانده است.

با ساخته شدن و افتتاح بیمارستان بزرگ و مجهز پیامبران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی غرب تهران در بلوار اباذر و همچنین راه‌اندازی پردیس سینمایی زندگی در این محله، بلوار اباذر کیفیت سکونت بالاتری پیدا کرد و ساخت و ساز مجتمع و آپارتمان در آن شتاب بیشتری گرفت.

محله بلوار اباذر
محله بلوار اباذر در غرب تهران واقع شده و در نزدیکی محله صادقیه قرار دارد.

بلوار اباذر کجاست؟

بلوار اباذر در بخش غربی تهران و در منطقه 5 شهرداری تهران قرار دارد. این محله، از جنوب به بلوار آیت‌الله کاشانی، از شمال به بزرگراه حکیم و محله باغ‌فیض، از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی و از غرب به محله کوی مهران می‌رسد.

دسترسی بزرگراهی و حمل و نقل عمومی

همجواری با خیابان‌ها و اتوبان‌های مهمی مثل اشرفی اصفهانی، آیت‌الله کاشانی و اتوبان حکیم باعث شده تا بلوار اباذر دسترسی خوبی به بخش‌های مختلف شهر داشته باشد.

در جنوب بلوار اباذر، ایستگاه تاکسی‌رانی واقع شده تا ساکنان محل بتوانند خود را به بخش‌های مختلف محله برسانند. از سوی دیگر اتوبوس‌های BRT در بلوار اشرفی اصفهانی که در شرق این محله واقع شده، امکان دسترسی به دیگر محله‌های اطراف را ساده‌تر کرده است.

در محله بلوار اباذر، ایستگاه مترو هم وجود دارد که در خیابان پیامبر، بین شاهد و اسکندرزاده واقع شده است و در عین حال، به‌سادگی می‌توان از بلوار اباذر خود را به ایستگاه متروی صادقیه رساند.

نزدیک‌ترین پمپ بنزین به محله بلوار اباذر در بلوار آیت‌الله کاشانی واقع شده است.

بافت محله بلوار اباذر

محله بلوار اباذر را می‌توان محله‌ای نوساز، با کیفیت و باقیمت متوسط رو به بالا ارزیابی کرد. خیابان‌بندی دنج و بلوار عریض اباذر، دسترسی خوب بزرگراهی و نزدیکی به متروی صادقیه و همچنین گرایش کارکنان و پزشکان بیمارستان پیامبران برای سکونت در محله‌ای در نزدیکی بیمارستان قیمت ملک را در این منطقه بالا برده و همین عوامل پای سازندگان آپارتمان و مجتمع مسکونی را به این منطقه کشانده است.

وجود چندین مرکز خرید، رستوران و فست فود، پردیس سینمایی زندگی، بیمارستان پیامبران و بوستان‌ها و پارک‌های محلی، به همراه دسترسی خوب به شاهراه‌های ارتباطی تهران و پایانه‌های حمل و نقل عمومی، این محله تبدیل به محله‌ای جذاب و ایده‌آل برای سکونت نموده است.

مراکز خرید و رفاهی بلوار اباذر

وقتی نام بلوار اباذر به میان می‌آید، اکثر افراد یا از پردیس سینمایی زندگی یاد می‌کنند و یا به یاد رستوران‌های جذاب و استثنایی این محله می‌افتند. در ادامه گریزی خواهیم داشت بر مراکز خرید و تفریحی این محله متفاوت و زیبا:

پردیس سینمایی زندگی

یکی از مراکز جذاب محله بلوار اباذر ، پردیس سینمایی زندگی است که همواره پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر، به‌خصوص دوستداران سینما و تئاتر است.

پردیس زندگی علاوه بر اهالی اباذر، برای ساکنان دیگر محله‌های غرب تهران هم جذاب است. این پردیس در سال ۱۳۸۸ با قابلیت‌‌های مدرن نمایشی و با گنجایش هزار نفر، در بلوار اباذر روبه‌روی کلینیک چشم پزشکی بیمارستان پیامبران ساخته شد.

پردیس سینمایی زندگی بلوار اباذر، پنج سالن سینمایی مجهز به سیستم صوتی دالبی و یک سالن تئاتر دارد.

محله بلوار اباذر و پردیس سینمایی زندگی
پردیس سینمایی زندگی با پنج سالن سینمای مجهز، در سال 1388 افتتاح شد.

البته این مرکز تنها، یک محیط فرهنگی نیست و چندین واحدتجاری نیز دارد؛ مرکز خرید پردیس زندگی در سه طبقه، دارای ۱۶۰ فروشگاه است که در ویترین آنها می‌توان محصولات مختلفی از انواع پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم آرایشی-بهداشتی، موبایل ، پوشاک ورزشی و…را یافت.

بهره‌گیری مرکز پردیس سینمایی زندگی از رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ اختصاصی، آن را به محیط جذاب‌تری نیز تبدیل کرده تا فضایی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت اهالی اباذر و همچنین برآورده کردن نیازهایشان باشد.

مجتمع تجاری مادر و کودک آیسان

این مرکز خرید در بلوار اباذر، نبش بوستان سوم غربی، پلاک 25 واقع شده و در آن می‌توان محصولات جذاب و متنوعی در زمینه سیسمونی، پوشاک بچگانه و اسباب‌بازی را خریداری کرد.

آیسان همچنین دارای خانه‌بازی، آرایشگاه کودک و کافی‌شاپ هم هست. مادران و کودکان می‌توانند ساعات لذت‌بخشی را در این مرکز خرید داشته باشند

محله خوشمزه اباذر

در سال‌های اخیر محله بلوار اباذر به‌عنوان یکی از محله‌های خوشمزه غرب تهران حسابی اسم درکرده است.

این محله با وجود ساندویچی‌های قدیمی کریم و رحیم، مجید برگر و ساندویچ‌های پر و پیمان و غول‌آسا، به بورس ساندویچی و پیتزاهای خوشمزه و پر ملات شهر تبدیل شده است. در ادامه درمورد چند رستوران جذاب محله بیشتر توضیح خواهیم داد:

رستوران‌های محله بوار اباذر
بلوار اباذر در منطقه پنج تهران سالهاست که تبدیل به بورس ساندویچ‌های خوشمزه شده است.
  • ساندویچ کریم و رحیم:

یک ساندویچی قدیمی که شکل و طعم ساندویچ‌های قدیمی را حفظ کرده و به‌خاطر ساندویچ‌های غول پیکر و پر پنیرش محبوبیت زیادی دارد. این ساندویچی، در بلوار اباذر نبش پردیس سینمایی زندگی واقع شده است.

  • رستوران مستر کِی:

یک کافه رستوران محبوب در بلوار اباذر که در آن انواع سالاد، پیش‌غذا، پنه، پیتزا، ساندویچ، غذای کودک، سوخاری، استیک و نوشیدنی سرو می‌شود. مستر کی در بلوار اباذر، پایین‌تر از پردیس زندگی واقع شده است.

پیتزا-سه-فر
پیتزا غول پیکر یا کیک پیتزا رستوران سه فر اباذر معروف است.
  • پیتزا سه فر:

یک فست‌فود معروف در این منطقه که غذاهایش به پرحجم بودن معروف شده؛ اصطلاحا به این نوع فست‌فودها شیکاگویی گفته می‌‌شود. پیتزا غول‌پیکر یا کیک پیتزا رستوران سه فر اباذر معروف است.

سه‌فر در بلوار اباذر، روبروی گلستان ٤ غربی است. در منوی این فست‌فود انواع پیتزا، برگر و ساندویچ به چشم می‌خورد.

  • کافه رستوران ایتالیایی رامادا:

این کافه رستوران، با منوی متنوعی از انواع پیتزا، ساندویچ، برگر، پاستا، استیک و سالاد در ‫بلوار اباذر، روبروی بیمارستان پیامبران واقع شده است. پیتزا کیک این رستوران معروف است.

  • برگر ۱۳۵۸:

یک ساندویچی معروف با منوی تخصصی انواع برگر که در محله بلوار اباذر واقع شده و یک برگر شاپ تخصصی و قدیمی به شمار می‌رود. برگر 1358 در بلوار اباذر، پلاک20 / 2 قرار دارد.

مراکز تفریحی محله بلوار اباذر:

محله اباذر چندین فضای سبز و پارک محلی دارد که ساکنان این محله می‌توانند از آنها بهره ببرند. پارک سارا و بوستان میعاد بزرگ‌ترین پارک‌های این محله به حساب می‌آیند:

پارک سارا (بوستان شطرنج) یا در محله بلوار ابوذر ، در ابتدای بلوار، خیابان گلستان چهارم شرقی واقع شده و بوستان میعاد یک فضای سبز بزرگ در بلوار اباذر است که در جنوب بیمارستان پیامبران، بین شهید نامجو و شقایق قرار گرفته است.

بوستان میعاد در محله بلوار اباذر
بوستان میعاد در جنوب بیمارستان پیامبران واقع شده و یکی از پارک‌های معروف محله است.

مراکز درمانی بلوار اباذر

بی‌تردید، معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز درمانی در محله بلوار اباذر، بیمارستان پیامبران است که در سمت شرقی بلوار واقع شده است. به علاوه، درمانگاه شهرداری هم یک مرکز بهداشتی بزرگ و مجهز است که ساکنان منطقه می‌توانند از امکانات آن بهره ببرند:

بیمارستان پیامبران

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی پیامبران با وسعت 27 هزار متر مربع، مهم‌ترین مرکز درمانی در دسترس اهالی این محله و از نقاط قوت محله اباذر است. این بیمارستان خصوصی که در سال 1381 شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در حال حاضر دارای 250 تخت فعال بستری است.

بيش از هزار پزشك در 70 رشته تخصصي و فوق تخصصي به‌صورت مستقيم با بيمارستان پيامبران همكاري دارند و بیش از سيصد پرستار و ماما و بيش از پانصد پرسنل اداری و خدماتی در اين بيمارستان فعالیت دارند.

بیمارستان پیامبران در محله بلوار اباذر
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی پیامبران با وسعت 27 هزار مترمربع از نقاط قوت محله اباذر است.

مرکز بهداشت درمانگاه شهرداری منطقه 5

مرکز بهداشت درمانگاه شهرداری منطقه 5 در مجاورت بزرگراه اشرفی اصفهانی و محله اباذر قرار دارد که اهالی این محله برای انجام اقدامات پزشکی درمانی، از خدمات این مرکز بهره می‌برند.

مراکز آموزشی محله اباذر

این محله از نظر مدارس و مراکز آموزشی نیز چیزی کم ندارد؛ در عین حال با توجه به ارتباط و فاصله نزدیک محله اباذر با سایر محله‌های غرب تهران مثل صادقیه و فردوس، خانواده‌های ساکن این محله، در انتخاب مدرسه می‌توانند علاوه بر مدارس محله، از مراکز آموزشی محله‌های همجوار نیز بهره ببرند.

از جمله معروف‌ترین مدارس محله بلوار ابادر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • هنرستان دخترانه دولتی کار و دانش پیامبر در بلوار اباذر بعد از خیابان پیامبر
  • دبستان دخترانه دولتی شهدای منطقه ۵ در خیابان پیامبر، نبش ابوذر جنوبی و روبروی بیمارستان پیامبران
  • دبستان دخترانه دولتی شهید قاضی طباطبایی در خیابان اباذر، کوچه محبعلی،‌ روبروی بیمارستان پیامبران
  • دبيرستان پسرانه غيردولتی علامه امينی در خیابان گلستان یکم.
  • هنرستان فنی پسرانه دولتی احرار در بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به خیابان پیامبر، جنب پارک صبا، گلستان 8

سرای محله بلوار اباذر

سرای محله اباذر در خیابان پیامبر، ابتدای خیابان شهید اسکندرزاده، یک مرکز فرهنگی هنری در این محله است که خدمات آموزشی متنوعی به ساکنین این محله ارائه می‌دهد.

مساجد محله بلوار اباذر

در این محله یک مسجد مخصوص اهل سنت وجود دارد که در بلوار اباذر، خیابان آیت‌الله کاشانی، خیابان بوستان یکم قرار دارد. مسجد امام سجاد، مسجد دیگر این منطقه است که ساکنین اباذر برای انجام مراسم مذهبی در آن حضور پیدا می‌کنند. این مسجد در خیابان پیامبر شرقی، خیابان حاجی زاده، خیابان گلستان هشتم واقع شده است.

مساجد محله بلوار اباذر
ساکنان محله بلوار اباذر دو مسجد را در دسترس خود دارند تا مراسم مذهبی خود را در آنها برگزار کنند.

سخن آخر

محله بلوار اباذر یک محله دنج با امکانات شهرنشینی کافی برای زندگی در کمال رفاه و آرامش است. این محله بدون آنکه شلوغ و پرترافیک باشد، دسترسی خوبی به سرویس حمل و نقل شهری عمومی و همچنین شاهراه‌های بزرگراهی تهران دارد.

جذابیت این محله در سال‌های اخیر، توجه سازندگان مجتمع مسکونی و آپارتمان را به خود جلب کرده و همین باعث پدید آمدن بافت شهری نوساز و جذابی در این منطقه شده است. این محله منطقه خوبی برای سکونت در فضایی آرام با امکانات رفاهی کامل است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments