مزایا و معایب زندگی در واحد زیرزمین مسکونی

بررسی مزایا و معایب واحد زیرزمین

اگر بنا به هر شرایطی مجبور هستید تا در یک زیرزمین مسکونی زندگی کنید، این مقاله مخصوص شماست؛ باید بدانید که این واحد در کنار برخی معایب، مزیتهای متعددی نیز برای زندگی کردن برایتان خواهد داشت. در بسیاری از ساختمان ها، واحد زیرزمین آپارتمان به معرض فروش گذاشته شده و یا اجاره داده می شوند. واحد زیرزمین آپارتمانها شرایط مختلفی دارند، مثلا برخی از این واحدها دسترسی ویژه ای به حیاط ساختمان دارند و این بدان معناست که حیاطی اختصاصی در اختیار خواهید داشت. در این مقاله از نیک بوم قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب زندگی در واحدهای زیر زمین آپارتمانها بپردازیم و در این رابطه بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

زندگی در یک زیرزمین مسکونی

در شرایط فعلی که هر متر زمین مسکونی در شهرها قیمت و ارزش بسیار بالایی دارد، معمارها از همه فضاهای زمین برای ایجاد واحدهای مسکونی بهره می برند و در بسیاری مواقع در زیرزمین ساختمان هم واحدی احداث می شود که خانواده ای در این واحد مستقر شوند؛ اما اگر قصد اجاره یا خرید یک واحد در زیر زمین آپارتمانی را دارید، باید به مزایا و معایبی که این واحد دارد واقف باشید و سپس این واحد را برای زندگی کردن انتخاب کنید:

مزایای زندگی در واحد زیر زمین آپارتمان

درست است که زندگی در زیرزمین قطعا گزینه ایده آلی نیست، ولی این واحدها مزایای خاصی هم دارند که شاید بهتر باشد تا نیمه پر لیوان را هم ببینیم. در عین حال باید بدانید که با رعایت برخی نکات و به کارگیری دکوراسیون مناسب می توانید فضای زیرزمین را تبدیل به محیطی دلنشین و مطلوب برای زندگی کنید.  از جمله مزایای انتخاب یک زیر زمین مسکونی در ساختمان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • متراژ بزرگتر

در اکثر مواقع، واحدهای زیرزمین متراژ بزرگتری نسبت به طبقات بالاتر دارند. در بسیاری از آپارتمانها، در هر طبقه دو یا چند واحد جداگانه ساخته شده و در اکثر این آپارتمانها، طبقه زیرزمین تک واحدی است و تنها یک واحد در این طبقه ایجاد شده و این به منزله فضایی بزرگتر در اختیار شماست.

  • قیمت مناسب

از آنجا که تقاضا برای خرید یا اجاره واحد زیرزمین مسکونی در ساختمان کم است، قیمت این واحدها معمولا کمتر از سایر طبقات است. این بدان معناست که می توانید واحد زیر زمین آپارتمان را با قیمت مناسبتری خریده یا اجاره کنید. در بسیاری از ساختمانها، تنها راه دسترسی به حیاط از طبقه زیرزمین است و این یعنی اینکه شما با استقرار در طبقه زیرزمین، حیاط را به صورت شخصی و خصوصی در اختیار خواهید داشت.

  • هوای خنک تر

معمولا واحدهای زیرزمین، خنک تر از دیگر واحدهای آپارتمان هستند که این می تواند امتیاز مثبتی به ویژه در فصل تابستان باشد؛ چرا که گرما عموما به سمت بالا حرکت می کند و سرما به سمت پایین می آید، قرار گرفتن در پایین ترین طبقه ساختمان، بدین معناست که خانه شما خنک تر از دیگر واحدها در طبقات بالاتر خواهد بود و نیاز به روشن کردن کولر و پنکه کمتر خواهد بود و این به منزله مبلغ کمتری برای قبض برق شماست. البته باید این را مدنظر داشت که واحد زیرزمین در فصل زمستان سردتر از سایر طبقات خواهد بود.

  • حریم خصوصی بیشتر

طبقه زیرزمین ساختمان، نسبت به سایر طبقات، حریم خصوصی بیشتری دارد. یعنی از بیرون از ساختمان، دیدی به درون واحد شما نخواهد بود. در عین حال راهروی ورودی طبقه زیرزمین، از سایر واحدها متفاوت است و در نتیجه شما یک راهروی اختصاصی برای ورود به منزلتان خواهید داشت. معمولا در زیرزمین آپارتمانها تنها یک واحد ساخته می شود و این یعنی یک راهرو و یک طبقه به صورت خصوصی در اختیار شما خواهد بود.

  • پله‌های کمتر

این واحدها در طبقه زیرین ساختمان قرار دارند و درنتیجه برای رسیدن به خانه، پله های کمتری را پیش رو خواهید داشت. گاهی وقتها حتی این پله ها در داخل فضای خانه هستند. در نتیجه حتی وقتی که آسانسور ساختمان خراب باشد هم نهایتا شما با استفاده از چند پله محدود به خانه خواهید رسید. در برخی از ساختمانها، علاوه بر پله، یک رمپ برای دسترسی به زیرزمین ساخته می شود که می توان از این رمپ هم بهره برد.

پله‌های زیرزمین مسکونی
برای ورود به منزلی که در طبقه زیرزمین واقع شده، تنها چند پله محدود پیش رو خواهید داشت.

معایب زندگی در زیرزمین مسکونی

متاسفانه زندگی کردن در طبقه زیرزمین آپارتمان معایب متعددی هم دارد و قبل از آنکه تصمیم به خرید یا اجاره واحدی در طبقه زیرزمین بگیرید، حتما این نکات را هم مدنظر داشته باشید:

  • سر و صدا

طبقه زیرزمین معمولا یا همسطح خیابان است و یا کمی پایین تر از سطح خیابان قرار دارد و این بدان معناست که سر و صدای کوچه یا خیابان، مستقیم وارد خانه شما خواهد شد. از آنجا که در طول تمام ساعات شبانه روز، خیابان و پیاده رو مورد استفاده قرار می گیرد و اگر آپارتمان شما در کنار یک مغازه قرار داشته باشد که اوضاع شاید بدتر هم بشود.. در هرصورت بعید است که آرامش و سکوت میهمان همیشگی خانه شما باشد.

  • نور کم

زندگی در یک زیرزمین مسکونی ، بدین معناست که شما در منزلتان از نور طبیعی خورشید بهره چندانی نخواهید داشت. البته در برخی از ساختمانها، واحد زیرزمین کمی بالاتر از سطح زمین است و این مشکل در مورد تمام واحدهای زیرزمینی صادق نخواهد بود ولی همیشه قبل از امضای قرارداد، شرایط نور منزل را بررسی کنید. اگر به طور کلی، روزها خواب هستید و بیشتر شبها بیدار هستید، این مشکل برایتان خیلی مشکل حادی نخواهد بود.

کمبود نور طبیعی در زیرزمین مسکونی
کمبود نور در واحد زیرزمین آپارتمانها، یکی از معایب بزرگ این واحدها برای افراد به شمار می رود.
  • هوای خنک تر

اگرچه خنک تر بودن یک زیرزمین مسکونی در مقایسه با سایر طبقات در فصل تابستان، یک امتیاز مثبت تلقی می شود، اما این یک نکته منفی در فصل زمستان خواهد بود. پس قبل از اجاره یا خرید واحد زیرزمین، حتما از عایق بندی خوب دیوارها و پنجره ها مطمئن شوید و حداقل شرایط انجام این عایق بندی را مدنظر بگیرید و  سیستم گرمایشی منزل را بررسی کنید.

  • ورود حشرات و جانوران به خانه

عنکبوت،سوسک و دیگر حشرات معمولا در زیرزمین ساختمان ها زندگی می کنند. جوندگان هم معمولا در زیرزمین ها خانه هایشان را بنا می کنند. پس قبل از خرید یا اجاره واحد زیرزمین، از صاحبخانه درمورد اقداماتی که دراین راستا انجام شده، سوال کنید.

سوسک در زیرزمین مسکونی
احتمال رویت حشرات و جوندگان در واحد زیرزمین آپارتمان بیشتر از سایر واحدهاست.
  • ریسک سیل و آبگرفتگی

احتمال اینکه درهنگام بارندگی و آبگرفتگی کوچه ها و خیابانها و حتی وقوع سیل در منطقه، آپارتمان مستقر در زیرزمین، دچار آبگرفتگی شود، بالاست. زیرزمین بیش از سایر واحدهای ساختمان در معرض آبگرفتگی و سیل قرار دارد.حتی ممکن است نشتی لوله های آب واحدهای مختلف ساختمان هم واحد زیرزمین را به دردسر بیندازد.

  • کپک زدگی

احتمال کپک زدگی در طبقه زیرزمین بیشتر از دیگر طبقات ساختمان است. دلیل این موضوع، قرار گرفتن در سطحی پایین تر از سطح زمین و در عین حال سیستم تهویه نامناسب است. کپکها نوعی قارچ هستند که به سادگی در محیط‌های مرطوب رشد می کنند و معمولا میزان رطوبت در طبقه زیرزمین هر ساختمانی بیشتر از سایر طبقات است.

کپک در زیرزمین مسکونی
در واحد زیرزمین به دلیل رطوبت بالاتر و تهویه نامناسب هوا، احتمال کپک زدگی افزایش پیدا می کند.
  • تنگناهراسی

بسیاری از افراد از نوعی بیماری به نام تنگنا هراسی (کلاستروفوبیا) رنج می برند که نوعی ترس روانی از گیرکردن در یک مکان تنگ و نداشتن راه گریز در محیطهای بسته است. از آنجا که زندگی در یک واحد زیرزمین مسکونی به منزله نبود یا کمبود پنجره و نور کافی خواهد بود، افراد مبتلا به تنگناهراسی، ممکن است با زندگی در این واحدها با مشکلات زیادی مواجه شوند.

قبل از خرید یا اجاره واحدی در زیرزمین، ارتفاع سقفها را دقیق اندازه بگیرید. حتی ممکن است ارتفاع سقف به گونه ای باشد که افراد قدبلند در خانه به مشکل بربخورند.

قطعا زندگی در واحد زیرزمین برای بسیاری از افراد گزینه ایده آلی نیست ولی شرایط ممکن است به نحوی باشد که خانواده ای مجبور شوند تا بنا به شرایط موجود، واحد زیرزمین را به عنوان سکونتگاه موقت یا دائمشان انتخاب کنند. پس حتما قبل از انتخاب واحدی در زیرزمین، این نکات را مورد بررسی قرار دهید.

منبع: ohmyapt

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments