کودک و اسباب کشی؛ به فرزندمان برای عادت به خانه جدید کمک کنیم

کودک و اسباب کشی و کمک به پذیرش شرایط جدید

بعد از انجام یک اسباب کشی سخت و نفس گیر، عادت کردن به خانه جدید برای همه اعضای خانواده دشوار است؛ اما کودکان با دور شدن از دوستان قدیمی و ورود به یک محیط جدید، از نظر روحی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از همین رو مقوله کودک و اسباب کشی مقوله ای است که باید جدای از کارهای فیزیکی و فکری، برای مدیریت کردن آن هم وقت گذاشت؛ بعد از انتقال به خانه جدید باید نهایت تلاش را به کار گرفت تا کودک به فضای جدید عادت کند. پس با راهکارهای ما برای عادت دادن بچه‌ها به خانه جدید در این مقاله همراه باشید.

رفتن به خانه جدید برای بچه‌ها کار دشواری است. بعد از اینکه کار جمع‌آوری وسایل سنگین خانه و اسباب‌کشی تمام شد، زمان آن می‌رسد تا در خانه جدید جا بیفتید. عادت کردن به خانه جدید برای کودکان و نوجوانان موقعیت بسیار سختی است که باید با آن کنار بیایند. خداحافظی از دوستان قدیمی آن‌ها را ناراحت می‌کند اما هیجان خانه و محله جدید می‌تواند تا حدی از احساس غم، اندوه و استرس اولیه آن‌ها بکاهد.

کودک و اسباب کشی؛ تشویق بچه‌ها برای پذیرش خانه جدید

با توجه به آن‌چه که گفتیم باید کمک کنیم تا عادت کردن به خانه جدید برای کودکان و نوجوانان ساده‌تر شود. در این مقاله از نیک بوم راهکارهایی را در مورد مقوله کودک و اسباب کشی به شما معرفی می‌کنیم که با به کارگیری آن می‌توانید بچه‌ها را به خانه جدید عادت داده و کمک کنید زودتر با استرس اسباب کشی کنار آمده و با شرایط جدید سازگار شوند:

۱. یک تور کوچک در خانه

حتی اگر خانواده شما پیش از این خانه را دیده‌اند، باز هم یک تور کوچک خانوادگی به بخش‌های مختلف خانه را اجرا کنید تا اعضای خانواده با خانه جدید بیشتر آشنا شوند. با هم به تک تک اتاق‌ها سر بزنید و درباره اینکه این اتاق چه کاربردی خواهد داشت، با هم صحبت داشته باشید. می‌توانید درباره نمای آن و فعالیت‌هایی که برای آن اتاق در نظر دارید، با هم بحث کنید و نظر تک تک افراد را پرسیده و ببینید درباره آن اتاق چه فکر یا ایده‌ای دارند.

علاوه‌بر اتاق‌ها، به حیاط و گاراژ هم سر بزنید و به آن‌ها اجازه دهید کمی در این محیط‌ها به تفحص بپردازند. پیشنهاد ما به بعضی از خانواده‌ها این است که با کودکان قایم باشک بازی کنند چون این بازی آن‌ها را تشویق می‌کند تا در نقاط مختلف خانه به جستجو بپردازند. یکی از بازی‌های جالب و کارآمد دیگر این است که لیستی از سوالات را تهیه کنید که اعضای خانواده باید به آن پاسخ بدهند.

استفاده از بازی‌های تیمی و در نظر گرفتن جایزه برای آن یک ایده کاربردی است. چند نمونه از سوالاتی که می‌توانید بپرسید: کدام اتاق از همه اتاق‌ها بزرگ‌تر است؟ جلوی شومینه چند آجر دارد؟ این روش برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر درباره خانه جدید و جستجو و تفحص در آن  برای همه اعضا سرگرم کننده خواهد بود و فضایی صمیمی را ایجاد می‌کند.

مشارکت دادن کودک و اسباب کشی
با یک جعبه مجزا برای وسایل ضروری کودکان احساس بهتری در آن ها ایجاد می کنید.

۲. تهیه یک جعبه وسایل ضروری

هر یک از اعضای خانواده باید یک جعبه یا چمدان وسایل ضروری مخصوص به خود داشته باشد. جعبه مخصوص بچه‌ها می‌تواند شامل وسایل مورد علاقه مثل ابزارهای موسیقی، بازی‌ها، کتاب، مجله یا تصاویر باشد. در هر صورت این عمل کمک می‌کند کودک شما، تمام وسایل باارزش خود را جمع‌آوری کرده و در خانه جدید، قبل از هر چیز آن‌ها را از بسته‌بندی خارج کند. این اتفاق مثبتی در مقوله کودک و اسباب کشی و پذیرش شرایط جدید به حساب می آید. چون او خیالش راحت است که دست کم وسایل ارزشمندش را دم دست در اختیار دارد.

در همه اسباب‌کشی‌ها حتما همه اعضا باید جعبه ضروریات داشته باشند و به جای گذاشتن آن در بین سایر وسایل بسته‌بندی شده،بهتر است که خود شخص ( در صورت امکان) آن را حمل کند. این کیف یا جعبه نباید در بین اسباب و اثاثیه داخل کامیون جای بگیرد و باید کاملا دم دست باشد. این حرکت کمک می‌کند اعضا در شب اول اقامت در خانه جدید احساس راحتی بیشتری را تجربه کنند.

۳. اولویت در چیدن اتاق بچه‌ها

اولین اتاقی که باید قبل از همه چیده شود آشپزخانه است؛ بنابراین معمولا فقط وسایل ضروری را در ابتدای کار می‌چینید، یعنی وسایلی که برای چند روز آینده به کارتان می‌آیند. بعد از چیدن اقلام ضروری در آشپزخانه، کارتان را با اتاق بچه‌ها شروع کنید. از بچه‌ها بخواهید وسایلشان را از بسته بندی خارج کنند (البته با کمک شما) و درباره نحوه چیدمان اتاق با آن‌ها صحبت کرده و نظرشان را بپرسید (اگر پیش از این در این زمینه برنامه‌ریزی نکرده‌اید).

این کار در بحث کودک و اسباب کشی واقعا مفید است و عادت کردن به خانه جدید را برای بچه‌ها راحت‌تر می‌کند. هر چه اتاق بچه‌ها زودتر سر و سامان بگیرد آن‌ها سریع‌تر می‌توانند با محیط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اند سازگار شوند.

کودک و اسباب کشی و چالش‌های آن
در کمک به فرزندتان در مورد مقوله استرس کودک و اسباب کشی ، چیدمان اتاقش رادر اولویت قرار دهید.

۴. بازگشت به روال عادی زندگی

اکثر مردم به خصوص کودکان، روال معمول زندگیشان را دوست دارند. در اولین شب بعد از اسباب‌کشی، اجازه بدهید اعضای کوچکتر خانواده همراه بزرگ‌ترها کمی بیشتر بیدار بمانند تا آن شب برایشان خاص باشد؛ اما پس از آن حتما باید روال معمول را اجرا کنید. ساعت خواب، وعده‌های غذایی و زمان بازی همه چیز باید به حالت قبل برگردد.

همه این موارد به کودک کمک می‌کند تا هر چه زودتر با محیط احساس راحتی پیدا کنند. همین که با این اسباب‌کشی، برنامه روزانه‌شان تا حد زیادی با اختلال مواجه شده به حد کافی آزاردهنده هست. اگر بچه‌ها سعی کردند خلاف امور معمول را در پیش بگیرند، جلوی این حرکت را گرفته و سعی کنید آن را عادی‌سازی کنید. اگر همیشه عادت داشتید عصرها بچه‌ها را به پارک محله ببرید، در خانه جدید باز هم برای روزهای آینده خود همین برنامه را پیاده کنید.

سخن آخر

شما به عنوان والدین باید این نکته را در نظر داشته باشید که بحث کودک و اسباب کشی و شرایط سخت او برای تطبیق با محیط زندگی جدید فقط مختص فرزند شما نیست و این مشکلی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. پس باید آن را پذیرفت و به هر نحوی شده به کودک کمک کرد تا راحت تر شرایط جدید را بپذیرد.

اگرچه که تشویق کودکان و نوجوانان به عادت کردن به خانه جدید کار سختی است، مخصوصا برای والدینی که سعی دارند در خانه به همه چیز نظم ببخشند. علاوه ‌بر این، والدین هم باید این دوره را پشت سر بگذارند تا بتوانند از خانه و محله جدید لذت ببرند. اما اگر ترفندهای رویارویی با چالش کودک و اسباب کشی آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید به فرزندتان در این راستا کمک کنید و او هرچه زودتر با محیط خانه جدید اخت خواهد گرفت.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. از همراهیتان سپاسگزاریم.

منبع: the spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments