شیوه محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک

شیوه محاسبه کمیسیون رهن و اجاره

در فرآیند اجاره کردن یک ملک هم به‌سان خرید و فروش املاک، همیشه رقمی تحت عنوان حق کمیسیون رهن و اجاره به بنگاه مشاوره املاک پرداخت می‌شود. البته نحوه محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک ، با کمیسیون خرید و فروش ملک متفاوت است.

در مقاله های پیشین در مورد شیوه محاسبه حق کمیسیون خرید و فروش ملک و همچنین بایدها و نبایدها و جزئیات این کمیسیون صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم تا در مورد کمیسیون رهن و اجاره ملک یا رهن کامل اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم.

چرا باید کمیسیون اجاره بپردازیم؟

در جریان اجاره کردن یک ملک، نماینده املاک، زحمات زیادی برای طرفین می‌کشد. از یک سو، بعد از مراجعه موجر به دفتر املاک، مشاور املاک، ملک را فایل کرده و آن را در معرض بازدید مستاجران قرار می‌دهد و از سوی دیگر، با مراجعه هر مستاجر، بعد از بررسی شرایط مستاجر و خواسته‌های او، خانه‌هایی که مطابق با این خواسته‌ها و نیازهای مستاجر هستند را برگزیده و هماهنگی‌های لازم برای بازدید از این خانه‌ها را انجام می‌دهد تا احتمالا مستاجر بعد از بازدید از یک یا چند واحد مسکونی، خانه‌ای را برمی‌گزیند.

پس از آن مشاور املاک مشغول تنظیم قرارداد رهن و اجاره می‌شود و طرفین یعنی موجر و مستاجر این قرارداد را به امضا می‌رسانند. از همین رو حق کمیسیون رهن و اجاره، در عمل حق‌الزحمه مشاور املاک است که طول این مدت، تلاش‌های زیادی برای اجاره رفتن ملک موجر و یافتن خانه مناسب برای مستاجر انجام داده و در ازای این خدمات، هر یک از طرفین موظف به پرداخت این حق کمیسیون خواهند بود.

محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک

مبلغ حق کمیسیون رهن و اجاره ملک طی محاسباتی برپایه تعرفه اعلام شده توسط اتحادیه مشاورین، انجام می گردد. آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک در تهران در تاریخ ۲۳/ ۶/ ۹۹ منتشر و از روز پنجم مهر سال۹۹ لازم الاجرا شده و مشاوران املاک موظفند که براساس تعرفه سالانه اتحادیه مشاوران املاک شهرشان، به محاسبه حق کمیسیون رهن و اجاره املاک بپردازند. لازم به ذکر است که این تعرفه برای رهن و اجاره املاک مسکونی، اداری و تجاری یکسان خواهد بود.

محاسبه کمیسیون رهن و اجاره
آخرین مصوبه اتحادیه مشاوران املاک با جزئیات نحوه محاسبه کمیسیون‌ها را ارائه کرده است.

نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن کامل ملک

در معاملات رهن کامل یک ملک، 0.5% مبلغ رهن، به‌عنوان حق کمیسیون برای هر یک از طرفین درنظر گرفته می‌شود که البته هر یک از طرفین به‌صورت مجزا، می‌بایست 9% مالیات بر ارزش افزوده را به این مبلغ اضافه کرده و عدد حاصله را به‌عنوان حق کمیسیون رهن ملک بپردازند.

به عنوان مثال، ملکی را در نظر می‌گیریم که مبلغ رهن کامل آن 500 میلیون تومان باشد؛ کمیسیون رهن ملک برای هریک از طرفین بدین ترتیب محاسبه خواهد شد:

2.500.000 تومان = 100/ 0.5*500.000.000

محاسبه نیم درصد مبلغ رهن

225.000 تومان =  2.500.000 * 0.09

حق کمیسیون ضربدر 9% مالیات

 2.725.000 تومان= +225.000 +2.500.000

مجموع حق کمیسیون با مالیات

2.725.000 تومان

مبلغ حق کمیسیون رهن ملک هر یک از طرفین

لازم به ذکر است که صفحه‌ای برای محاسبه خودکار حق کمیسیون رهن کامل ملک در وب‌سایت نیک بوم طراحی شده که شما می‌توانید با استفاده از این صفحه، به‌صورت اتوماتیک تغییرات مدنظرتان را اعمال و مبلغ کمیسیون را محاسبه کنید.

 نحوه محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک

اما اگر صحبت از ملکی باشد که علاوه بر پرداخت مبلغی به‌عنوان رهن (پول پیش)، به‌صورت ماهانه، اجاره بهایی نیز پرداخت می‌شود، نحوه محاسبه کمیسیون این ملک متفاوت خواهد بود.

در ابتدا طبق بند قبلی، کمیسیون رهن محاسبه می‌شود؛ یعنی 0.5% مبلغ رهن، به‌عنوان حق کمیسیون برای هر یک از طرفین در نظر گرفته می‌شود و سپس کمیسیون اجاره با فرمول یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه برای هر یک از طرفین محاسبه می‌گردد و در نهایت 9% مالیات بر ارزش افزوده، به مجموع این کمیسیون‌ها اضافه می‌شود تا کمیسیون رهن و اجاره ملک برای هریک از طرفین تعیین شود.

به‌عنوان مثال برای ملکی با مبلغ رهن 500میلیون تومان و اجاره ماهانه 4 میلیون تومان، حق کمیسیون رهن و اجاره ملک برای هریک از طرفین این‌گونه محاسبه می‌شود:

2.500.000 تومان = 100/ 0.5*500.000.000

محاسبه نیم درصد مبلغ رهن

1.000.000 تومان = 4 / 4.000.000

محاسبه یک چهارم مبلغ اجاره بهای یک ماه

3.500.000 تومان = 1.000.000+2.500.000

مجموع کمیسیون رهن و اجاره بها

315.000 تومان =  3.500.000 * 0.09

حق کمیسیون ضربدر 9%  مالیات

 3.815.000 تومان =   315.000+3.500.000

جمع حق کمیسیونها با مالیات

3.815.000 تومان

مبلغ حق کمیسیون رهن و اجاره ملک هر یک از طرفین

امکان محاسبه خودکار حق کمیسیون رهن و اجاره ملک در وب‌سایت نیک بوم برای شما فراهم شده تا به‌راحتی بتوانید مبلغ این کمیسیون برای هریک از طرفین را محاسبه کنید.

جمع بندی

شما با بهره‌گیری از فرمول‌های مذکور می‌توانید به محاسبه حق کمیسیون رهن و اجاره ملکی که قصد اجاره دادن یا اجاره کردن آن را دارید بپردازید و این مبلغ را در هزینه‌های پنهان انجام معامله لحاظ کنید. البته محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد اجاره به شیوه دیگری انجام می‌گیرد که ما در مقاله‌ای مجزا به آن خواهیم پرداخت. تجربیات خود در زمینه پرداخت کمیسیون برای رهن یا اجاره ملک را با ما در میان بگذارید.

برای هرچه راحت‌تر شدن کار محاسبه این کمیسیون، می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ محاسبه خودکار حق کمیسیون رهن کامل یا حق کمیسیون رهن و اجاره ملک در وب‌سایت نیک بوم به‌صورت اتوماتیک و تنها با واردکردن چند عدد، کمیسیونی که هریک از طرفین می‌بایست به بنگاه بپردازند را محاسبه کنید.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments