محله کوی بیمه، همسایه دیوار به دیوار و دنج اکباتان

محله کوی بیمه همجوار اکباتان

محله کوی بیمه یکی از محله‌های جنوب غرب تهران و همسایه دیوار به دیوار شهرک اکباتان است که حالا دیگر دیواری هم بینشان وجود ندارد. این محله که عمرش به زمان ساخت و ساز شهرک اکباتان یعنی دهه 50 بر می‌گردد، تا قبل از ساخت شهرک اکباتان منطقه‌ای غیرمسکونی و در اختیار کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی بوده است.

اما محله کوی بیمه در حال حاضر محله‌ای با امکانات شهرنشینی کامل و دسترسی خوب بزرگراهی و خدمات حمل و نقل عمومی است که یکی از محله‌های نسبتا خوب غرب تهران با طبقه اجتماعی متوسط به حساب می‌آید. این محله به لطف کیفیت بالای شهرنشینی شهرک اکباتان رشد کرده و حالا اهالی این محله علاوه بر امکانات شهرنشینی داخل کوی بیمه، از امکانات شهری اکباتان هم برخوردارند. در این نوشتار گشتی می‌زنیم در کوی بیمه و این محله غربی تهران. با نیک بوم همراه باشید.

محله کوی بیمه کجاست؟

کوی بیمه محله‌ای مسکونی در جنوب غرب پایتخت واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران است.

محله کوی بیمه از شمال به شهرک آپادانا، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از سمت شرق به شهرک شهید فکوری و از بخش غربی به شهرک اکباتان وصل می‌شود.

محله کوی بیمه
محله کوی بیمه از شمال به شهرک آپادانا و از بخش غربی به شهرک اکباتان وصل می‌شود.

این محله چندین خیابان اصلی شمالی جنوبی به نام‌های خیابان شهید ریاحی، بیمه یکم، بیمه دوم، آزمون‌نیا، بیمه سوم خیابان رستمی، بیمه چهارم خیابان فلسفی، بیمه پنجم خیابان عموییان و خیابان نفیسی دارد و میدان سالاری، میدان مرکزی کوی بیمه است.

خیابان شرقی غربی مطرح این محله نیز خیابان شهید عظیمی نام دارد.

دسترسی محله کوی بیمه

کوی بیمه با دسترسی به بزرگراه شهید لشگری به میدان آزادی که میدان اصلی منطقه غرب تهران است، وصل می‌شود و مسیرهای دسترسی زیادی به نقاط مختلف شهر دارد. نزدیکی این محله به میدان آزادی و پایانه‌های تاکسی و اتوبوسرانی این میدان برای اهالی این محله دسترسی خوبی به خطوط حمل و نقل عمومی داده است.

ضمنا در داخل این محله و در ابتدای خیابان بیمه دوم، یک ایستگاه مترو هست که در مسیر خط چهار مترو قرار دارد و ایستگاهی میان راهی است. ایستگاه متروی محله بیمه از یک طرف به ایستگاه متروی اکباتان، از یک طرف به ایستگاه متروی میدان آزادی و از یک طرف به ایستگاه خط متروی فرودگاه وصل می‌شود.

ایستگاه متروی محله کوی بیمه
در ابتدای خیابان بیمه دوم یک ایستگاه مترو هست که در مسیر خط چهار مترو قرار دارد.

این محله در هیچ کدام از مناطق محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد و اهالی محله برای تردد با خودروی شخصی محدودیتی ندارند.

پیشینه محله کوی بیمه

کوی بیمه در گذشته یک منطقه صنعتی و پر از کارخانه و کارگاه بوده و سکنه چندانی نداشته. با ساخته شدن شهرک مسکونی اکباتان، این محله کم کم به سمت مسکونی شدن پیش رفت اما وجود دیواری در حد فاصل محله کوی بیمه و شهرک اکباتان و خیابان بیمه پنجم این محله را از اکباتان جدا می‌کرده و هیچ راهی از این محله به اکباتان نبوده است.

بعدها با اعتراضات اهالی کوی بیمه، این دیوار خراب شد و وصل شدن آن به اکباتان باعث رشد و مسکونی شدن این محله شد.

 

"پیشینه

اتصال به شهرک اکباتان باعث شد که ساکنان محله کوی بیمه برای رفع نیازهای خود در خرید و خدمات آموزشی و … به محله اکباتان تردد و از امکانات شهری این محله استفاده کنند.

امکانات محله کوی بیمه

محله کوی بیمه از نظر امکانات شهری چیزی کم ندارد. اهالی این محله هم مرکز خرید محلی ، هم مسجد و مدرسه و درمانگاه و فضای سبز دارند.

در ضمن امکانات شهری محله شهرک اکباتان مجتمع تجاری و فرهنگی مگامال و فروشگاه هایپر هم در دسترس اهالی کوی بیمه قرار دارد. محله کوی بیمه به دلیل نزدیکی به فرودگاه مهرآباد، محل تجمع آژانس‌های هواپیمایی است و شرکت آژانس‌های هواپیمایی قشم، زاگرس، وارش و کیش در کوی بیمه دفتر دارند.

مراکز خرید محله

در محله کوی بیمه، چند مرکز خرید در دسترس ساکنان قرار دارد و در عین حال ، به دلیل نزدیکی این محله به شهرک اکباتان، ساکنان کوی بیمه، به راحتی به مراکز خرید اکباتان و مناطق اطراف نیز دسترسی دارند. از جمله بهترین و در دسترس‌ترین مراکز خرید کوی بیمه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مجتمع تجاری تندیس

مجتمع تجاری تندیس با فروشگاه‌های مختلف، مرکز خرید در دسترس اهالی این محله است. این مجتمع تجاری در خیابان بیمه سوم، روبروی پارک گلایل قرار دارد.

بازار میوه و تره بار

این بازار محلی با انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت و مرغ و لبنیات با قیمت مناسب در دسترس اهالی کوی بیمه است. این بازار در خیابان بیمه یکم بین خیابان بیست و یکم و خیابان نوزدهم قرار دارد.

مگامال اکباتان

مگامال، مرکز خرید بزرگ شهرک اکباتان است که در دسترس اهالی کوی بیمه هم قرار دارد و مرکز خریدی جذاب برای گردش و گشت‌زنی ساکنان کوی بیمه به شمار می‌رود.

این مجتمع تجاری و فرهنگی در فاز دو شهرک اکباتان با انواع و اقسام امکانات و فروشگاه‌ها به بازدیدکنندگان سرویس می‌دهد.

مگامال در نزدیکی محله کوی بیمه
مگامال، مرکز خرید بزرگ شهرک اکباتان است که در دسترس اهالی کوی بیمه هم قرار دارد.

مگامال با معماری و طراحی زیبا و در پنج طبقه و سه طبقه پارکینگ، فودکورت، شهربازی، هایپرمارکت و پردیس سینمایی، جایی برای خرید انواع و اقسام محصولات پوشاک، کیف وکفش، عطر و لوازم آرایش برند و لوکس و…. است  و در عین حال جایی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت تفریح و گشت و گذار به شمار می‌رود.

یکی از قسمت‌های خاص و جذاب مگامال اکباتان، بخشی است که ورود آقایان به آن ممنوع است. این قسمت که در طبقه اول مگامال قرار دارد، دارای فروشگاه‌های مورد علاقه خانم‌ها مثل لوازم آرایش، لباس، سالن زیبایی و مد و سالن‌ ورزشی با وسایل بدن‌سازی مجهز و.. هست.

در این طبقه، یک مهدکودک ساعتی هم هست که خانم‌ها با خیال راحت می‌توانند فرزندشان را به پرستارها سپرده و به خرید و … بپردازند.

آی‌تی‌لند با فروشگاه‌های عرضه کننده انواع محصولات الکترونیکی و موبایل بی‌نظیرش، شهربازی، سندلند یا شهر شنی، پردیس سینمایی مگامال با هفت سالن و ظرفیت کلی ۱۲۰۰ نفر از دیگر بخش‌های این مرکز جذاب و عظیم اکباتان است.

هایپرمی مگامال

هایپرمارکت بزرگ مگامال با نام هایپرمی، با محصولات متنوع، انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز خانواده‌ها از جمله اهالی کوی بیمه را به فروش می‌رساند.

مراکز تفریحی محله کوی بیمه:

این محله کوچک دارای امکانات تفریحی متعددی از چندین رستوران مختلف گرفته تا دو پارک دلنشین و زیباست که برای تفریح ساکنان محله کوی بیمه در نظر گرفته شده‌اند:

رستوران‌های کوی بیمه

در این محله چندین رستوران و فست فود در دسترس اهالی محله قرار دارد:

  • رستوران هرنان در خیابان نفیسی
  • رستوران عطاویچ اکباتان در خیابان نفیسی
  • فلافل مامان جون در خیابان نفیسی
  • پیتزا شاپرک در خیابان نفیسی
  • طباخی قصر در خیابان نفیسی

فضای سبز محله

این محله از نظر فضای سبز شهری، دو بوستان گلایل و مینا را در فضای داخلی‌اش دارد که برای پیاده‌روی، ورزش و بازی بچه‌ها و گذران اوقات سالمندان محله مناسب هستند. بوستان گلایل در خیابان عظیمی کوی بیمه و بوستان مینا در خیابان بیمه چهارم واقع شده است.

بوستان زیبا و سرسبز گلایل، در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده  و مساحت ۹۹۷۳۰ متر مربعی دارد. نکته جالب در مورد این بوستان تنوع گونه‌های گیاهی موجود در آن است: درخت‌هایی مثل چنار، بید، سرو نقره‌ای، نوپا، سرو شیرازی، ماگنولیا، برگ‌بو، یوگا، یاس زرد، اسپیرم، دم‌موشی، هفت‌رنگ، نسترن و چمن را می‌توان در این بوستان مشاهده کرد.

بوستان مینا در محله کوی بیمه
بوستان مینا در کوی بیمه، برای پیاده‌روی و ورزش فضای مناسبی را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد.

استخر اکباتان

مجموعه استخر اکباتان با امکانات متنوع استخر روباز و سر بسته برای خانم‌ها و آقایان، استخر کودکان و استخر آب درمانی با امکانات آموزشی در نزدیکی و در بخش شمالی کوی بیمه قرار دارد.

باشگاه‌های ورزشی محله

باشگاه ورزشی ایرانا در خیابان رستمی بین دوازدهم وهجدم در اختیار ساکنان محله است و مجموعه ورزشی الزهرا در خیابان ریاحی دیگر باشگاه ورزشی در دسترس ساکنان این محله است.

مراکز درمانی محله

ساکنان کوی بیمه درمانگاه شبانه‌روزی سلامت غرب را در محله‌شان در دسترس دارند که به ‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد. این درمانگاه در محله بیمه تهران، کنار‌گذر لشگری، خیابان فلسفی واقع شده است.

درعین حال امکانات درمانی محله‌های اطراف از جمله شهرک اکباتان و شهرک آپادانا نیز به راحتی برای ساکنان محله بیمه قابل دسترسی است.

مراکز آموزشی محله کوی بیمه

محله کوی بیمه دارای چندین مدرسه دولتی و غیردولتی در مقاطع مختلف است که باعث آسودگی خیال خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه در داخل فضای محله می‌شود. البته مدارس و مراکز آموزشی شهرک اکباتان هم در دسترس و انتخاب اهالی کوی بیمه قرار دارند.

از جمله مراکز آموزشی واقع در محله کوی بیمه می‌توان به این مراکز اشاره کرد:

  • دبیرستان پسرانه ایرج رستمی در خیابان بیمه دوم.
  • دبستان دخترانه غیردولتی هما در خیابان شهید فلسفی.
  • دبیرستان غیر دولتی پسرانه تخبگان پورسینا در خیابان بیمه سوم.
  • مرکز آموزش هوایی و علوم خلبانی در خیابان شهید فلسفی.
  • مرکز آموزش هوانوردی معراج در خیابان شهید فلسفی.
  • مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی هما در خیابان ریاحی.
  • کانون زبان ایران در خیابان بیمه پنجم.

کتابخانه عمومی شهدا

این کتابخانه نیز یکی دیگر از مراکز فرهنگی محله است که در خیابان دوم بیمه واقع شده است.

مراکز مذهبی محله

مسجد الله تنها مسجد محلی کوی بیمه است که در بخش شمال غربی میدان سالاری که میدان مرکزی این محله است، واقع شده.

مسجد الله در محله کوی بیمه
مسجد الله تنها مسجد محلی کوی بیمه است که در میدان سالاری واقع شده.

سخن آخر

کوی بیمه، محله‌ای کوچک و دنج در منطقه غرب تهران و در همسایگی شهرک اکباتان است که قیمت ملک در این منطقه با وجود امکانات و دسترسی خوب محله و در عین حال دسترسی به امکانات شهری محله اکباتان، از اکباتان ارزان‌تر است.

این محله از نظر بافت اقتصادی متعلق به طبقه متوسط و کارمندنشین است و در نتیجه‌، محله‌ای دنج و آرام برای سکونت به حساب می‌آید. در نتیجه خرید یا اجاره ملک در محله کوی بیمه می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای افرادی باشد که به دنبال دسترسی آسان به شاهراه‌های اصلی غرب تهران و در عین حال زندگی در فضایی آرام و کم ترافیک هستند.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments