محله شهرک آپادانا، فضایی اختصاصی و مسکونی بدون ترافیک و شلوغی

محله شهرک آپادانا در غرب تهران

محله شهرک آپادانا در جنوب غربی تهران و در همسایگی شهرک اکباتان، یکی از شهرک‌های مسکونی معروف تهران است که عمری حدودا چهل ساله دارد. شهرک آپادانا با آپارتمان‌های پنج تا یازده طبقه دو واحدی،2 هزار و 901 واحد مسکونی دو یا سه خوابه با متراژ میانگین 150 متری دارد که در 6 فاز گسترده شده و حدود 15 هزار نفر در آن سکونت دارند.

این شهرک پیش از انقلاب و در دهه پنجاه، توسط مهندسان فرانسوی ساخته شده و با اصول آپارتمان‌سازی اروپایی و مدرن همخوانی دارد.

آپادانا محله‌ای مسکونی، آپارتمانی و دنج و آرام است که دور تا دورش با دیوارهای بتنی و یک نوار پوشش جنگلی چند متری بسته‌ شده و مستقل از بافت شهری پیرامونش کرده‌اند. این شهرک برای کسانی که به دنبال زندگی در فضایی امن و یک دست شهرک‌های مسکونی هستند گزینه مناسبی است.

در این نوشتار با نیک بوم همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های این محله غرب تهران به دست آوریم.

محله شهرک آپادانا کجاست؟

شهرک مسکونی آپادانا در بخش غربی پایتخت و در منطقه 5 شهرداری تهران قرار گرفته است. این شهرک در مسیر بزرگراه تهران-کرج و در مسیر به سمت غرب، پس از بزرگراه محمدعلی جناح و پیش از شهرک اکباتان قرار گرفته است.

شهرک آپادانا از شمال به بزرگراه تهران-کرج منتهی می‌شود، از جنوب همسایه محله کوی بیمه است و از شرق زمین‌های خالی پیرامون مجموعه ورزشی شهید فکوری و از غرب به شهرک اکباتان می‌رسد.

محله شهرک آپادانا
شهرک مسکونی آپادانا در منطقه غرب و در مجاورت شهرک اکباتان قرار گرفته است.

پیشینه محله شهرک آپادانا

در سال 1350 یک شرکت پیمانکار ساخت‌و ساز فرانسوی، با بستن قراردادی کار ساخت این شهرک را شروع کرد. با وقوع انقلاب اسلامی، این شرکت خارجی، کار ساخت آپادانا را نیمه‌کاره رها کرد و بعد از انقلاب بانک مسکن، کار ساخت آن را ادامه داد تا اینکه در سال 1363 آپارتمان‌ها تکمیل و بانک مسکن با انتشار آگهی در روزنامه، شروع به فروش واحدهای مسکونی شهرک آپادانا کرد.

در آن زمان آپارتمان‌های شهرک، پایان کار و سند مالکیت نداشتند و به همین دلیل، به‌صورت اجاره به شرط تملیک و با عقد قراردادی ثبتی و با امکان استفاده از تسهیلات بانکی به خریداران که بیشتر کارمندان دولتی بودند واگذار شد.

با وجود استقرار افراد در این شهرک، به دلیل آنکه واحدهای مسکونی شهرک آپادانا پایان کار نداشتند، شهرداری تهران هیچ خدمتی به این محله ارائه نمی‌کرد و تمامی امور شهرک آپادانا مثل نگهداری از فضای سبز، تامین روشنایی، امور نظافت و خدمات تأسیساتی توسط مالکین و با همکاری یکدیگر انجام می‌شد.

اما در نهایت در سال 1383 پایان کار واحدهای مسکونی آپادانا از شهرداری دریافت و اسناد مالکیت آپارتمان‌ها صادر شد.

نام شهرک آپادانا از کاخ آپادانا در تخت‌جمشید برداشته شده و خیلی وقت‌ها با محله آپادانای تهران که در بخش مرکزی شهر تهران قرار گرفته و در حال حاضر خیابان خرمشهر نامیده می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود.

ویژگی‌های شهرک آپادانا

شهرک آپادانا مجموعه‌ای ‌از 2901 واحد مسکونی آپارتمانی دو و سه خوابه است که در 46 بلوک ساختمانی و در 6 فاز پراکنده شده‌اند. هر شش فاز شهرک مسکونی آپادانا، یک سیستم گرمایش و سرمایش مستقل دارند. یک موتورخانه و سیستم سرمایش فن کویل در هر 6 فاز سرمایش و گرمایش این شهرک را تامین می‌کند.

این شهرک دارای مخزن ذخیره آب در مواقع قطعی آب، برق اضطراری و سیستم شوتینگ زباله است.

فاز یک محله شهرک آپادانا 488 واحد، فاز دو 510 واحد، فاز سه 459 واحد، فاز چهار 512 واحد، فاز پنج 512 واحد و فاز شش 420 واحد دارد و واحدهای مسکونی آپادانا 5 تا 11 طبقه هستند و هر طبقه دو واحدی است.

ساختمان‌های شهرک از نوع بتن‌آرمه ساخته شده و در برابر زلزله مقاوم است. البته تعدادی از مالکین، داخل فضای آپارتمان را تغییر داده‌ و برخی از تیغه‌های بتنی را برداشته‌اند که این موضوع تا حدودی از مقاومت سازه کاسته است.

محله شهرک آپادانا در 6 فاز
شهرک آپادانا مجموعه‌ای ‌از 2901 واحد مسکونی است که در 46 بلوک ساختمانی و در 6 فاز پراکنده شده‌اند.

ملحله شهرک آپادانا در یک حصار بتنی دومتری احاطه شده و به موازات این دیوار، دورتادور شهرک به عرض هشت متر درختکاری شده است.

البته دور تا دور داخلی شهرک یک خیابان اصلی است که با مسیرهای فرعی به واحدهای مسکونی می‌رسد. در داخل شهرک آپادانا، علاوه بر فضای سبز شهری کافی، فضاهای مناسبی هم برای پارک خودروها مشخص شده است.

این شهرک، محله‌‍‌ای کارمندنشین با سطح فرهنگی تحصیل کرده و رو به بالاست و عموم خانواده‌های ساکن در آن از طبقه متوسط اقتصادی جامعه هستند.

نحوه اداره امور شهرک

شهرک آپادانا دارای یک هیئت مدیره مرکزی است. هر کدام از فازهای شش‌گانه آپادانا هم یک هیئت مدیره دارند که در مجامع عمومی سالانه با انتخاب مالکان و به مدت 2 سال انتخاب می‌شوند. این هیئت مدیره با دریافت شارژ از ساکنین به امور شهرک آپادانا رسیدگی می‌کند.

شارژ ساکنین آپادانا صرف هزینه آب، برق مشترک، گاز، جمع‌آوری زباله‌ها، نظافت معابر، تأسیسات، موتورخانه، فضای سبز، دستمزد هیئت مدیره و دفاتر فازها می‌شود که به صورت ماهانه توسط اهالی شهرک تامین می‌گردد.

به دلیل اختلافی که میان اهالی شهرک آپادانا و شهرداری وجود دارد، شهرداری معابر شهرک را جزو معابر عمومی به حساب نمی‌آورد و برای دادن خدمات به شهرک شروطی از جمله برداشتن دیوارهای دور شهرک را تعیین کرده بود. اهالی شهرک آپادانا این شروط را نپذیرفتند و از همین رو هزینه‌های نگهداری از داخل معابر را خودشان می‌پردازند.

برخورداری از امنیت بیشتر در فضای داخل شهرک آپادانا با حصار بتنی دور شهرک، دلیل حفظ این حصار توسط ساکنان این محله است.

فضای سبز شهرک آپادانا

شهرک آپادانا یکی از مناطق مسکونی سرسبز تهران است که علاوه بر اینکه دور تا دور آن با نواری هشت متری از درختان قدیمی و پرشاخ و برگ محصور شده، در داخل شهرک هم با باغچه و چمن‌کاری و درختان و شمشادهای فضای سبز فراوانی برای اهالی محله فراهم شده است.

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیرهای داخلی شهرک از علاقه‌مندی‌های اهالی شهرک در هر رده سنی و جنسیتی است.

فضای سبز محله شهرک آپادانا
در فضای داخلی شهرک علاوه بر باغچه و چمن‌کاری، درختان و شمشادهای فراوان، به طراوت شهرک می‌افزایند.

در بخش‌های مختلفی از شهرک، وسایل مختلفی برای بازی بچه‌ها تعبیه شده تا فضای مناسبی برای اوقات فراغت کودکان در داخل محدوده امن و سرسبز شهرک وجود داشته باشد.

وسایل ورزشی دیگر امکانی است که در دو نقطه شهرک نصب شده و در دسترس علاقه‌مندان به ورزش است.

دسترسی شهرک آپادانا

محله شهرک آپادانا از نظر دسترسی با خودروی شخصی، از سمت شرق به خیابان برادران رحمانی، از غرب به شهرک اکباتان، از شمال به بزرگراه تهران-کرج و از جنوب به کوی بیمه وصل می‌شود.

ساکنان آپادانا برای دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی، از طریق خط تاکسی‌ به متروی ارم سبز (اکباتان)، متروی بیمه و متروی صادقیه دسترسی دارند. در عین حال یک خط اتوبوس از مبدأ شهرک اکباتان به مقصد ایستگاه مترو صادقیه از شهرک آپادانا عبور می‌کند.

در ضلع شمال غربی این محله پایانه غرب سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران واقع شده است.

بافت محله شهرک آپادانا
این شهرک محله‌‍‌ای کارمندنشین با سطح فرهنگی تحصیل کرده و رو به بالاست.

مراکز تجاری شهرک آپادانا

در مجتمع مسکونی آپادانا برای انجام خریدهای روزمره می‌توان به چند مرکز خرید واقع در شهرک سر زد. مرکز خرید گل مریم در خیابان گل مریم (واقع در جنوب غربی شهرک)، زنبق در غرب شهرک و پامچال در بخش شرقی شهرک قرار دارند و در عین حال مرکز خرید آپادانا هم در ضلع شمال شرقی شهرک واقع شده است.

بازار میوه و تره بار محلی آپادانا هم در بخش شرقی شهرک و نزدیک به پاساژ پامچال قرار دارد.

در نتیجه اهالی آپادانا بدون نیاز به خارج شدن از شهرک می‌توانند از سوپرمارکت، رستوران، خدمات رایانه‌ای، کافی‌نت، فروشگاه‌های لوازم آرایشی، پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم‌التحریر، لوازم الکتریکی، نانوایی، میوه‌فروشی، ساعت‌فروشی، سلمانی، تاکسی سرویس، آتلیه عکاسی، خشک‌شویی، خیاطی، آژانس املاک، تعمیرگاه خودرو و… استفاده کنند.

در داخل محوطه شهرک آپادانا سه بانک مسکن، پاسارگاد و کشاورزی شعبه و دستگاه خودپرداز دارند.

مراکز آموزشی شهرک آپادانا

در این شهرک کوچک، امکانات آموزشی خوبی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد و خانواده‌های ساکن آپادانا برای تحصیل فرزندانشان به هفت مدرسه در داخل شهرک دسترسی دارند. مدارس موجود در این شهرک عبارتند از:

  • دبستان دولتی شاهد دخترانه حضرت زینب
  • دبستان دخترانه دولتی حدیث (عدالت سابق)
  • دبیرستان و راهنمایی دولتی دخترانه عدالت
  • دبیرستان پسرانه شهید سعید کهن
  • دبیرستان دولتی پسرانه شاهد رهروان امام (ره)
  • دبیرستان پسرانه نمومنه دولتی حضرت مهدی
  • دبستان دولتی پسرانه شهادت

مسجد شهرک آپادانا

در داخل محله شهرک آپادانا یک مسجد محلی به نام مسجد الزهرا دارد که مراسم مذهبی و مجالس ترحیم اهالی محله آپادانا در این مسجد برگزار می‌شود.

این مسجد همچنین در زمینه برگزاری کلاس‌های فرهنگی هنری هم فعالیت دارد.

مراکز ورزشی محله شهرک آپادانا

شهرک آپادانا اگرچه یک مجتمع مسکونی متوسط است، اما دارای یک زمین چمن مصنوعی است تا فوتبال‌دوستان بتوانند در این فضا، ساعاتی دلنشین را سپری کنند. در عین حال مجموعه ورزشی شهید فکوری در نزدیکی این شهرک واقع شده و همچنین به خاطر نزدیک بودن شهرک آپادانا به مجموعه ورزشی آزادی، ساکنان این شهرک می‌توانند از امکانات این دو مجموعه نیز بهره‌مند شوند.

زمین چمن آپادانا

یک زمین چمن مصنوعی فوتبال در داخل شهرک آپادانا توسط شهرداری احداث شده که این زمین نبش خیابان لادن در شهرک آپادانا واقع شده است.

مجموعه ورزشی شهید فکوری

مجموعه ورزشی شهید فکوری یک باشگاه ورزشی در نزدیکی محله آپاداناست که اهالی دسترسی راحتی به آن دارند. این ورزشگاه در سه سطح به متقاضیان رشته‌های مختلف ورزشی خدمات آموزشی با مربیان توانمند ارائه می‌دهد.

رشته‌های ورزشی مجموعه شهید فکوری شامل تکواندو، فوتبال، پیلاتس، ایروبیک، والیبال، کار با دستگاه، بدنسازی و ژیمناستیک است.

امکانات ورزشی محله شهرک آپادانا
مجموعه ورزشی شهید فکوری در نزدیکی محله آپاداناست که اهالی دسترسی راحتی به آن دارند.

درعین حال در این مجموعه ورزشی امکاناتی از جمله بوفه، دوش، سونا و جکوزی در دسترس مراجعان خواهد بود. مجموعه ورزشی شهید فکوری در جنوب محله آپادانا و کیلومتر 2 بزرگراه تهران کرج واقع شده است.

سخن آخر

محله شهرک آپادانا یک محله نسبتا قدیمی در غرب تهران است که به دلیل داشتن محوطه باز و فضای سبز اختصاصی،  انتخاب مناسبی برای افرادی است که دوست دارند در فضایی دنج و امن زندگی کنند و محل زندگی‌شان از فضای شهری مستقل باشد.

این شهرک با وجود داشتن امکانات شهری مثل مرکز خرید و مدرسه تا حدودی مستقل است و با وجود حصار دور آن احساس امنیت خوبی برای ساکنانش دارد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments