محله شهرک مخابرات، محله‌ای خوش آب و هوا بر بام تهران

محله شهرک مخابرات تهران در کوهپایه‌های البرز

محله شهرک مخابرات محله‌ای بر شیب کوهپایه‌های البرز، خوش آب و هوا و با منظره‌ای تمام‌نما از پایتخت است وبه دلیل واقع شدن در دامنه‌ کوه، چند درجه‌ای از سایر محلات تهران خنک‌تر است و زمستان‌هایی برفی دارد.

زمین‌های محله شهرک مخابرات که روی شیب کوهستان قرار دارد، سه دهه پیش قطعه‌بندی و به کارکنان شرکت مخابرات ایران واگذار شده بود و از آن زمان، این محله به شهرک مخابرات معروف شد؛ البته گسترش شهرسازی این محله را هم با ساخت و سازهای افقی و عمودی متحول کرد و حالا دیگر بافت کارمندان شرکت مخابرات، به طیف متنوعی از افراد تبدیل شده و افرادی از اقشار مختلف در این محله سکونت دارند.

محله شهرک مخابرات، یکی از محله‌های منطقه سعادت‌آباد است که در خوش آب و هواترین منطقه تهران و در همسایگی کوهستان البرز واقع شده و اهالی این محله چشم‌انداز تمام رخ و باشکوه کوهستان را در دیدرس دارند. در این نوشتار به سمت شمال غرب تهران و محله شهرک مخابرات می‌رویم و از شرایط سکونت و امکانات این محله می‌گوئیم. با ما همراه باشید:

محله شهرک مخابرات کجاست؟

محله شهرک مخابرات بخشی از محله بزرگ سعادت‌آباد است و در غرب پایتخت و منطقه دو شهرداری تهران واقع شده است. این شهرک از شمال به کوهستان‌های البرز و شهرک بام تهران، از غرب به خیابان ایثار، از جنوب به بزرگراه یادگار امام و از شرق به محله بوعلی می‌رسد و راه دسترسی به محله شهرک مخابرات، از میدان سرو سعادت‌آباد به سمت شمال است و عملا این محله در کنج شمال‌غربی محله سعادت‌آباد واقع شده .

شهرک بام تهران، شمالی‌ترین قسمت شهرک مخابرات و در دل کوهستان است که دارای چندین برج‌ مسکونی قد کشیده‌ است. خیابان‌های پیام، ذبیحی و بلوار حق‌شناس، خیابان‌های اصلی این محله هستند.

البته محله شهرک مخابرات با وجود میدان بهرود، به محله بهرود و به‌خاطر بوستان پرواز به محله پرواز هم شناخته می‌شود.

محله شهرک مخابرات
محله شهرک مخابرات بر کوهپایه البرز واقع شده و به همین خاطر، آب و هوایی تمیز و زمستان‌هایی برفی دارد.

پیشینه محله شهرک مخابرات

تا پیش از دهه شصت، منطقه‌ای که حالا شهرک مخابرات نامیده می‌شود، بخشی از کوهپایه‌های البرز بود. تا اینکه در سال 1361، شرکت مخابرات ایران، قطعاتی از زمین‌های این منطقه را به کارمندان خود برای ساخت و ساز واگذار کرد. در این قطعات عموما ساختمان‌های دو و سه طبقه تک‌واحدی ساخته شد.

از دهه هشتاد نوسازی واحدهای قدیمی در این محله شروع شد و همچنین در بخش شمالی این محله، ساخت برج‌های منطقه بام تهران بافت متفاوتی به این محله بخشید. بدین ترتیب محله مخابرات که در ابتدا بافتی یک‌دست از کارکنان شرکت مخابرات داشت، دچار طیف متنوعی از ساکنان شد.

به مروز زمان، ساخت پارک پرواز، شهروند مخابرات، ژوراسیک پارک تهران و هتل اسپیناس باعث ترقی و بالا رفتن قیمت خانه در این محله تهران شد و حالا محله مخابرات یکی از محله‌های پرطرفدار غرب تهران به حساب می‌آید.

دسترسی محله شهرک مخابرات

اهالی شهرک مخابرات به دو بزرگراه یادگار امام و هاشمی رفسنجانی(نیایش) دسترسی دارند و تردد در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب تهران، از طریق این دو بزرگراه برای اهالی این محله با خودروی شخصی ساده و دردسترس است.

از نظر دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌های خط بام تهران دسترسی ساکنان را به میدان صنعت و خط متروی این میدان و همچنین خطوط اتوبوسرانی و پایانه تاکسی فراهم می‌کند. تاکسی‌های خطی هم از شهرک مخابرات به میدان کاج سعادت‌آباد و میدان صنعت مسافران را می‌رسانند.

این منطقه، محله‌ای مسکونی و دنج و خوش آب و هواست که شلوغی محله‌های پرتردد را ندارد و در محدوده طرح ترافیک شهر تهران و طرح زوج و فرد هم واقع نشده است.

دسترسی محله شهرک مخابرات
نزدیکترین اتوبان‌ها به محله شهرک مخابرات، دو بزرگراه یادگار امام و هاشمی رفسنجانی است.

امکانات رفاهی- تفریحی شهرک مخابرات

محله شهرک مخابرات، محله‌ای کوچک، خلوت و مسکونی است که البته امکانات تفریحی خوبی در آن یافت می‌شود. پارک پرواز، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین پارک‌های شهر، دست کم از نظر چشم‌انداز است و بسیاری از ساکنان تهران، در اوقات فراغت به آنجا مراجعه می‌کنند. ژوراسیک پارک دیگر جاذبه مطرح این محله است که به ویژه برای کودکان بسیار جذاب و آموزشی است.

ساکنان محله اگر قصد خرید داشته باشند، می‌توانند به شهروند مخابرات مراجعه کرده و یا به مرکز خرید پرواز سری بزنند. در عین اینکه به دلیل نزدیکی محله شهرک مخابرات به محله سعادت‌آباد، امکان بهره‌گیری از امکانات این محله برای ساکنان مخابرات فراهم خواهد بود.

در ادامه در مورد امکانات تفریحی و رفاهی محله شهرک مخابرات بیشتر صحبت خواهیم کرد:

بوستان پرواز

بوستان پرواز، فضای سبز مشهور محله شهرک مخابرات است که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، نمایی سیصد و شصت درجه‌ای از تهران را پیش روی گردشگران این منطقه قرار می‌دهد. درباره دلیل نامگذاری این پارک به “پرواز”، گفته می‌شود پیش از اینکه این محله بافت مسکونی به خود بگیرد، این منطقه که در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد، فضایی برای پرواز با پاراگلایدر بوده است.

پارک پرواز محله شهرک مخابرات
در پارک پرواز با نگاهی به سمت شمال، می‌توانید از نزدیک کوه‌های زیبای رشته کوه البرز را مشاهده کنید.

پارک پرواز با وجود آب و هوای کوهستانی مطبوع و فضای سبز زیبا و نمای جذابی که از تهران دارد، علاقه‌مندان و طرفدارانی از کل شهر تهران  یافته که برای تفریح به این پارک شمالی تهران می‌آیند.

این پارک همچنین شهربازی روباز با وسایل بازی کودکان، مسیر پیاده‌روی، وسایل ورزشی، آلاچیق و پارکینگ و رستوران هم دارد. “فلای لند” بخشی از پارک پرواز است که با وجود چندین رستوران ایرانی و فودکورت از گردشگران این بوستان جذاب با منظره‌ای تماشایی از شهر تهران، و منویی متنوع پذیرایی می‌کنند.

مرکز خرید پرواز

مجتمع تجاری پرواز در شمال پارک پرواز و در نزدیکی میدان بهرود، یک مرکز تجاری در دسترس اهالی محله مخابرات است. این مرکز خرید چهارطبقه، دارای سه طبقه تجاری، یک طبقه اداری و پارکینگ است.

در این مرکز خرید فروشگاه‌های پوشاک مردانه و زنانه و کیف و کفش و… شیک و برند به چشم می‌خورند و این مرکز خرید، در بلوار پیام، بعد از فروشگاه شهروند است.

مرکز خرید پرواز در محله شهرک مخابرات
مجتمع تجاری پرواز در شمال پارک پرواز و نزدیکی میدان بهرود، در دسترس اهالی محله مخابرات است.

شهروند مخابرات

شهروند دو طبقه مخابرات در بلوار پیام، بزرگ‌ترین مرکز خرید برای تامین نیازهای روزمره اهالی شهرک مخابرات است.

این فروشگاه با انواع محصولات سوپرمارکتی و سایر اقلام موردنیاز، بخش اعظم نیازهای خرید ساکنان محله را داخل منطقه و بدون نیاز به خروج از محله برطرف می‌کند. شهروند مخابرات پارکینگ رایگان دارد و در کنار این شهروند، چندین فروشگاه میوه و سبزی و گوشت و … برای خرید در دسترس هستند.

شهروند در محله شهرک مخابرات
شهروند مخابرات واقع در نزدیکی میدان پیام، تامین‌کننده اکثر نیازهای ساکنان محله است

مرکز خرید دیدار

مرکز خرید لوکس دیدار، یکی دیگر از مراکز خرید محله شهرک مخابرات است که در نزدیکی هتل اسپیناس پالاس واقع شده است.

فضای تجاری این مجتمع، در چهار طبقه است و در این مجتمع یک هایپرمارکت، فودکورت، کافی شاپ و باشگاه مجموعه ورزشی انرژی چند منظوره با تجهیزات پیشرفته به اهالی محله مخابرات خدمات ارائه می‌دهند.

مرکز خرید دیدار در نزدیکی میدان بهرود، نبش خیابان سی و سوم قرار دارد.

مرکز خرید دیدار در شهرک محله مخابرات
مرکز خرید لوکس دیدار در نزدیکی هتل اسپیناس پالاس واقع شده.

هتل اسپیناس پالاس

هتل اسپیناس پالاس، بر فراز محله شهرک مخابرات و چند قدم مانده تا کوهستان و با اتاق‌ها و سوئیت‌های مجللی با منظره تمام نمایی از تهران واقع شده است.

این هتل پنج ستاره و لوکس با ظاهری بلند و مجلل، خود نمادی از محله سعادت آباد و محله مخابرات شده است. این هتل دارای یک کافی شاپ به نام سان‌ست، رستوران بین‌المللی لاتون، رستوران سنتی دیبا و اسکای لانژ است و در عین حال امکانات متعددی مثل مرکز سلامتی هتل اسپیناس پالاس، سالن جلسات و سالن کنسرت است.

هتل اسپیناس پالاس در محله شهرک مخابرات
ویژگی خاص هتل اسپیناس پالاس، موقعیتش است که نمایی بی‌نظیر از تهران را مقابل دیدگانتان قرار می‌دهد.

پارک ژوراسیک مخابرات

ژوراسیک پارک تهران یکی از مناطق جذاب گردشگری شهر به‌خصوص برای کودکان و نوجوانانی است که به دایناسورها علاقه‌مندند. ژوراسیک پارک در محله شهرک مخابرات و در نزدیکی پارک پرواز قرار دارد و علاوه بر اهالی محله، پذیرای سایر بازدیدکنندگان از دیگر نقاط تهران هم است.

در پارک ژوراسیک تهران مجسمه‌های بزرگ و متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسور در اندازه‌های واقعی، به نمایش گذاشته شده‌‌اند. از آنجا که این مجسمه‌ها براساس اندازه و ابعاد واقعی دایناسورها ساخته شده‌اند، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. ضمن اینکه دارای قابلیت‌های حرکتی مثل پلک زدن چشم‌ها و حرکت دست و صدا هم هستند که باعث می‌شود واقعی‌تر به نظر برسند و تماشای آنها برای کودکان و نوجوانان جذاب خواهد بود.

یک تخم دایناسور بزرگ هم در پارک ژوراسیک قرار دارد که نحوه به دنیا آمدن دایناسورها را نمایش می‌دهد.

ژوراسیک پارک در محله شهرک مخابرات
ژوراسیک پارک، علاوه بر اهالی محله، پذیرای سایر بازدیدکنندگان از دیگر نقاط تهران هم است.

مراکز درمانی نزدیک به شهرک مخابرات

اگرچه در داخل محله مخابرات مرکز درمانی وجود ندارد، اما در نزدیکی این محله، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پزشکی متعددی یافت می‌شوند. اهالی این محله برای دریافت خدمات درمانی می‌توانند به بیمارستان تخصصی پارسیان در ضلع شرقی میدان کاج، بیمارستان عرفان و یا بیمارستان‌های آتیه و بهمن در شهرک غرب مراجعه کنند.

در عین حال، بیمارستان دولتی و دانشگاهی شهید مدرس در تقاطع بزرگراه یادگار امام و خیابان سعادت آباد بالاتر از میدان کاج نیز در دسترس ساکنان محله شهرک مخابرات است.

مراکز آموزشی محله

در این محله مدرسه و مراکز آموزشی زیادی وجود ندارد، به جز دبیرستان دخترانه راه زینب، دبستان دخترانه شهدای مخابرات، آکادمی تخصصی زبان انگلیسی کودکان پندار، آموزشگاه موسیقی ترنم ساز، آکادمی سولو و…

از همین رو، اکثر خانواده‌های ساکن در محله شهرک مخابرات، فرزندانشان را به مدارس و مراکز آموزشی محله‌های مجاور مثل محله فرحزاد ، سعادت‌آباد و شهرک غرب می‌فرستند.

سخن آخر

محله شهرک مخابرات از محله‌های شمال تهران با آب و هوای خنک کوهپایه، محله‌ای مرغوب برای سکونت در شمال غرب تهران است. بخش مرکزی محله مخابرات که در ابتدا خانه‌های دوطبقه کارکنان مخابرات در آن ساخته شده بود، در حال حاضر در حال نوسازی و بازسازی است.

بخش شمالی محله یعنی شهرک بام تهران مخابرات، با وجود ساخت برج‌های با کیفیت و فضای دنج و خوش آب و هوا مرغوب و پرطرفدار است. این محله که در بخش شمالی محله سعادت‌آباد واقع شده، با وجود مزایایی که دارد، از نظر قیمتی از محله سعادت‌آباد ارزان‌تر است و همین نکته، در کنار عدم وجود ترافیک و بهره‌گیری از هوای پاک و بی‌نظیر، امتیاز مثبت دیگری برای محله شهرک مخابرات به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments