محله شهرک نفت غرب، محله‌ای دنج در کوهپایه البرز

محله شهرک نفت در شمال غرب تهران

آشنایی محله شهرک نفت ! شنیدن این نام ممکن است هرفردی را دچار تردید کند؛ چرا که در پایتخت دو محله با این نام وجود دارد که وجه مشترک این دو محله همنام، چسبیده بودنشان به کوهستان البرز است ولی یکی در ضلع شمال شرق تهران واقع شده و دیگری در بخش شمال غرب شهر.

این دو شهرک به دلیل قرار گرفتن در شرق و غرب تهران، به محله شهرک نفت شرقی واقع در منطقه مینی سیتی و بزرگراه ارتش و شهرک نفت غربی در کنار محله پونک و دره فرحزاد شناخته می‌شوند. محله شهرک نفت غربی در امتداد کوهپایه البرز برپا شده و در مسیر نسیم خنک غرب تهران قرار دارد. این شهرک که عمری کمتر از 30 سال دارد، توسط شرکت نفت و برای سکونت کارکنان شرکت نفت ساخته شده است.

در این نوشتار با نیک بوم همراه باشید تا سری بزنیم به این محله غربی تهران و از امکانات و ویژگی‌های سکونت در محله شهرک نفت غرب بیشتر بدانیم.

محله شهرک نفت غربی کجاست؟

شهرک نفت در شمال غرب پایتخت، در شمال محله پونک واقع شده و از محله‌های منطقه 5 شهرداری تهران است. این محله مابین دره محله فرحزاد و محله کوهسار قرار دارد و همین باعث شده تا آب‌و هوای خاص و بی‌نظیری داشته باشد.

محله شهرک نفت از شمال با خیابان یاس، دره و محله فرحزاد در شرق، محله کوهسار پونک و خیابان معین در غرب و شهرک المهدی و بلوار سیمون بولیوار در جنوب محصور شده است.

این محله از نظر داشتن آب و هوای خنک و تمیز جزو محله‌های ممتاز تهران است. چرا که دقیقا در کوهپایه واقع شده و آب و هوای خنک و پاکیزه‌ای دارد. ضمن اینکه پنجره‌های به سمت شمال خانه‌های این محله، به سمت منظره زیبای کوهستان البرز باز می‌شوند. همین ویژگی کسانی که به فضاهای طبیعی و کوهستان علاقه‌مند هستند را به سمت این منطقه مسکونی می‌کشاند.

خیابان‌های اصلی این محله عبارتند از: خیابان نفت، کوهپایه، معین، 12بهمن، 29فروردین، اقبال پور و یاس.

محله شهرک نفت
محله شهرک نفت در شمال غرب پایتخت، مابین دره فرحزاد و محله کوهسار قرار دارد.

پیشینه محله شهرک نفت

این محله در شمال غربی تهران را می‌توان از محله‌های جدید پایتخت دانست که تا قبل از دهه هفتاد، جزو اراضی منطقه فرحزاد به شمار می‌آمد.

یعنی این محله خوش آب و هوا، روزگاری نه چندان دور، منطقه‌ای ییلاقی و پر از باغ و درختان میوه، یونجه‌زار و گندمزار بوده. تا اینکه در دهه پنجاه شمسی، شرکت نفت برای ایجاد شهرکی مسکونی مخصوص کارکنانش پروژه‌ای را در این بخش از شهر تعریف کرد. دکتر اقبال، مدیر عامل آن زمان شرکت نفت، بخشی از اراضی این منطقه را برای ساخت شهرک مسکونی شرکت نفت خریداری کرد.

پس از مدتی زمین‌ها قطعه‌بندی شد و برای ساخت واحدها، در اختیار کارکنان و شرکت تعاونی مسکن شرکت نفت قرار گرفت. در سال 1371 این محله ساخته و تبدیل به محله‌ای مستقل شد و نام محله شهرک نفت در غرب تهران را به خود اختصاص داد.

دسترسی محله شهرک نفت

شهرک نفت، فضای مسکونی دنجی در امتداد کوهستان است که دسترسی این محله ‌به بزرگراه‌های غرب تهران از طریق بلوار سیمون بولیوار به بزرگراه‌های اشرفی‌اصفهانی، هاشمی‌رفسنجانی، یادگار امام، ستاری، آبشناسان و باکری انجام می‌شود. این منطقه کاملا مسکونی است و اثری از ترافیک و ازدحام فضای شهری در آن نیست.

محله شهرک نفت غرب
شهرک نفت فضای دنجی است که از سیمون بولیوار و بزرگراه‌ اشرفی اصفهانی به نقاط مختلف مرتبط می‌شود.

در زمینه دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی شهری، شهرک نفت به خطوط اتوبوسرانی تندرو دسترسی دارد.

خط اتوبوس تندرویی که از نزدیکی این محله عبور می‌کند، از میدان آزادی در جنوب غرب تهران و از مسیر بزرگراه اشرفی‌اصفهانی به سمت دانشگاه علوم و تخقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در شمال غرب تهران می‌رود. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محله، ایستگاه متروی اشرفی‌اصفهانی و میدان صنعت در شهرک غرب است.

مراکز خرید نزدیک محله شهرک نفت

محله شهرک نفت بافتی مسکونی دارد و در آن مرکز خرید یا مجتمع تجاری دیده نمی‌شود. البته در داخل محله، فروشگاه‌های متعددی از جمله افق کوروش، هفت و …دایر هستند که ساکنین مایحتاج روزمره را از این فروشگاه‌ها تهیه می‌کنند.

نزدیک‌ترین مرکز خرید بزرگ و متنوع به این محله، مرکز خرید بوستان در محله پونک است که برای دسترسی به آن از محله شهرک نفت، باید به بلوار سیمون بولیوار و از آن به بزرگراه اشرفی اصفهانی رفت.

مجتمع تجاری و اداری بوستان

مرکز خرید بوستان نبش بزرگراه اشرفی اصفهان و میدان پونک، نزدیک‌ترین مرکز خرید در دسترس اهالی شهرک نفت پونک در غرب تهران است. در این مرکز خرید، بیش از 800 فروشگاه یافت می‌شود که تمام مایحتاج بازدیدکنندگانش را از انواع پوشاک زنانه و مردانه و بچه‌گانه رسمی و اسپرت گرفته تا کیف و کفش و لوازم خانه و آشپزخانه، عطاری،موبایل و لوازم جانبی، طلا و جواهر، پرده، پارچه و لوازم خیاطی برآورده می‌کند.

طراحی و معماری خاص یکی از ویژگی‌های مرکز خرید بوستان است. ساخت این پاساژ به شکل دایره‌‌های بزرگ و کوچک است که با شیبی ملایم به هم وصل می‌شوند و بدون پله می‌توان طبقات را بالا و پایین رفت. اگر برای بار اول در این پاساژ بچرخید احتمال سردرگم شدن هست اما به هر سمتی که بروید، دست‌آخر به دایره‌های میانی پاساژ می‌رسید و راه را پیدا می‌کنید.

مرکز خرید بوستان در نزدیکی محله شهرک نفت
مرکز خرید بوستان در میدان پونک، نزدیک‌ترین مرکز خرید در دسترس ساکنان شهرک نفت است.

در دایره پائینی پاساژ، یک محل بازی برای بچه‌ها احداث شده که پدر و مادرها در طول خرید می‌توانند فرزندانشان را به این قسمت بسپارند و با خیال راحت خرید کنند و به بچه‌ها هم خوش می‌گذرد. بوستان یک پارکینگ اختصاصی چند طبقه با گنجایش 700 خودرو دارد که خیال بازدیدکنندگانش را بابت جای پارک راحت می‌کند.

شهر کتاب پونک

شهر کتاب پونک یکی از مراکز جذاب در مجتمع اداری تجاری بوستان است. این فروشگاه با راه‌پله‌هایی متفاوت، در چند طبقه طراحی شده و با انواع کتاب ایرانی و خارجی، لوازم‌التحریر، کتاب و محصولات فرهنگی- هنری پذیرای دوستداران محصولات فرهنگی و هنری  است.

شهروند پونک

در ضلع غربی مرکز خرید بوستان فروشگاه شهروند پونک قرار دارد که یک مرکز خرید مهم برای اهالی پونک و شهرک نفت به شمار می‌رود.

از داخل مرکز خرید بوستان هم می‌توان وارد شهروند شد. شهروند پونک یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های شهروند تهران است که در دو طبقه انواع محصولات را به خریداران ارائه می‌کند و به‌صورت شبانه روزی باز و در دسترس است.

شهروند محله مخابرات

فروشگاه بزرگ و دو طبقه محله مخابرات در منطقه شمال سعادت‌آباد یکی دیگر از مراکز خرید در دسترس اهالی محله شهرک نفت غرب تهران است.

مراکز تفریحی نزدیک شهرک نفت

این محله به دلیل قرار گرفتن در دامنه البرز و پیشینه‌ای که دارد، بخشی از اراضی و باغ‌های فرحزاد به شمار می‌آید و در نتیجه محله‌ای سرسبز محسوب می‌شود.

از همین رو، بوستان‌های محلی کوچکی مثل بوستان اقبالپور و بوستان ستاره در کوچه‌ پس کوچه‌های این محله به چشم می‌خورند. در عین حال، یکی از بوستان‌های نزدیک به محله نفت، بوستان پرواز در منطقه شهرک مخابرات سعادت‌‌آباد است که اهالی پونک از طریق بلوار سیمون بولیوار و بزرگراه یادگار امام به این پارک جذاب شمال تهران دسترسی پیدا می‌کنند.

پارک پرواز

پارک پرواز از بوستان‌های معروف و جذاب شمال غرب تهران است که با ایستادن بر فراز آن، منظره کاملی از تهران در دیدرس شما قرار می‌گیرد.

این پارک در شمال سعادت‌آباد و محله بهرود، فضای سبزی با امکانات تفریحی برای بچه‌ها، مسیر پیاده‌روی و فضای پیک نیک در نزدیکی محله شهرک نفت واقع شده و با اندک زمانی، به این پارک رفت و می‌توان از امکانات این پارک بهره برد.

پارک پرواز در نزدیکی محله شهرک نفت
با صرف زمان کمی می‌توان از شهرک نفت به پارک پرواز رسید و نمای زیبایی از شهر تهران را تماشا کرد

پارک ژوراسیک

ژوراسیک پارک تهران چسبیده به پارک پرواز در محله بهرود، از دیگر مکان‌های جذاب و تفریحی و گردشگری شمال غرب تهران است که در دسترس ساکنان محله شهرک نفت قرار دارد.

در ژوراسیک پارک تهران مجسمه‌های متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسور در اندازه طبیعی، به نمایش گذاشته شده‌ است. این مجسمه‌ها با قابلیت‌های حرکتی مثل پلک زدن چشم‌ها و حرکت دست و صدا، خیلی طبیعی به نظر می‌رسند و کودکان و نوجوانان از دیدن آنها هیجان زده می‌شوند. یک تخم دایناسور بزرگ هم در پارک ژوراسیک قرار دارد که نحوه به دنیا آمدن دایناسورها را نمایش می‌دهد.

پارک ژوراسیک در نزدیکی محله شهرک نفت
گشت و گذار در پارک ژوراسیک، به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند تصویر درستی از دایناسورها داشته باشند.

پارک ترافیک

پارک ترافیک محله پونک محلی جذاب برای بچه‌هاست تا با حضور در آن، با امکانات و وسایل شبیه‌سازی شده رانندگی، در موقعیت راننده، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار قرار بگیرند و بدین ترتیب قواعد و قوانین و نحوه رفتار شهری درست و قانون‌مدار را در فضایی شاد و رنگارنگ، با حال و هوای بازی یاد بگیرند.

این پارک در غرب میدان پونک قرار دارد و محلی مناسب برای آموزش دانش‌آموزان است که معمولا با اردو از طرف مدرسه به این پارک می‌روند. در فصل تابستان، ساعت کار پارک بیشتر می‌شود و والدین به همراه فرزندانشان می‌توانند از امکانات پارک بهره‌مند شوند.

پارک ترافیک در نزدیکی محله شهرک نفت
پارک ترافیک پونک در نزدیکی محله شهرک نفت قرار داردو فضای آموزشی و دلنشینی برای کودکان دارد.

کافه رستوران‌های محله فرحزاد

دره فرحزاد در شرق محله شهرک نفت و چسبیده به این محله، جدای از فضای سبز دلنشینش، منطقه جذاب گردشگری در دسترس اهالی شهرک نفت است.

محله فرحزاد دارای باغچه‌ها و رستوران‌های متنوعی مثل باغچه خانوادگی رضا، باغچه امپراطوری، رستوران خانوادگی سالار، رستوران خانوادگی اناران، رستوران گل یخ، رستوران عرشیا، باغچه خانوادگی پالیز، باغچه خانوادگی کسری، رستوران باغچه میلاد، رستوران نمونه و باغچه رستوران حسین است. در این رستوران‌ها، انواع غذاهای سنتی ایرانی، کباب‌ها و پیش غذاها به همراه سرویس چای و قلیان و … در باغ‌های زیبا سرو می‌شود.

محله فرحزاد در نزدیکی محله شهرک نفت
دره فرحزاد در شرق محله شهرک نفت، یک منطقه جذاب گردشگری در دسترس اهالی شهرک نفت است.

مراکز آموزشی- مذهبی نزدیک محله شهرک نفت

متاسفانه محله شهرک نفت از نظر داشتن مدرسه در داخل محله در مضیقه است و معمولا خانواده‌ها باید دانش‌آموزان را در محله‌های همجوار مثل پونک و شهرک غرب ثبت‌نام کنند.

با وجودی که شاید در محله شهرک نفت، نتوان مراکز آموزشی و مذهبی فراوانی را یافت، اما در محله‌های اطراف این محله نوساز، امکان بهره‌گیری از امکانات متعدد آموزشی و مذهبی برای ساکنان این منطقه فراهم است که در ادامه به تعدادی از این مراکز اشاره خواهیم کرد:

مدرسه فوتبال چهار فصل

مدرسه فوتبال چهار فصل، یکی از مراکز ورزشی نزدیک به محله شهرک نفت است که در محله کوهسار که همسایه غربی محله شهرک نفت است واقع شده. در این مدرسه کودکان و نوجوانان در چهار رده سنی 5 تا 17 سال زیر نظر کادر مربیان با تجربه آموزش فوتبال می‌بینند.

مدرسه فوتبال نزدیک محله شهرک نفت
مدرسه فوتبال چهارفصل در نزدیکی شهرک نفت و در محله کوهسار که همسایه غربی این محله است قرار دارد.

این مدرسه بازیکنانی را به تیم‌های نونهالان و نوجوانان سایپا و پیکان معرفی کرده است. مدرسه فوتبال در بلوار سیمون بولیوار، خیابان الوند، بالاتر از سرای محله کوهسار قرار دارد.

سرای محله شهرک نفت 

این سرای محله، یک مرکز فرهنگی هنری، با کلاس‌های آموزشی است که در بلوار سیمون بولیوار، خیابان نفت، خیابان نهم قرار دارد.

سرای-محله-شهرک-نفت
سرای محله شهرک نفت در سیمون بولیوار، خیابان نفت، خیابان نهم قرار دارد.

مسجد باب‌الحوائج

مسجد باب‌‌الحوائج، تنها مسجد این محله است که ساکنان محله برای انجام مراسم مذهبی و مراسم سوگواری به آن مراجعه می‌کنند. این مسجد در بلوار سیمون بولیوار، خیابان کوهسار هفتم مرکزی قرار دارد.

سخن آخر

محله شهرک نفت ، محله‌ای خوش آب و هوا در منطقه کوهپایه‌ای غرب تهران است که بافتی کاملا مسکونی دارد و فضای خوبی برای زندگی در فضایی دنج و خوش آب و هواست. شهرک نفت با وجود دسترسی به بزرگراه‌های اصلی غرب تهران، برای کسانی که خودروی شخصی دارند محله‌ای دنج و جذاب و در عین حال بدون ترافیک و با دسترسی بزرگراهی خوب است. این محله بافتی آپارتمانی و نوساز دارد و قیمت ملک در این منطقه متوسط رو به بالا است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments