محله شهرزیبا، محله دنج و بی ادعای غرب تهران

محله شهرزیبا در شمال غربی تهران

محله شهرزیبا در غرب تهران و در همسایگی دهکده المپیک و محله جنت‌آباد، با عمری بیش از پنجاه سال و وجود آپارتمان‌های آجری رنگ مجتمع مسکونی هزار دستگاه، خاطره میزبانی ایران از بازی‌های آسیایی سال 1974 میلادی را روایت می‌کند.

شهرزیبا در مسیر نسیم خنک غرب تهران که به سمت شرق می‌وزد و رو به کوهپایه البرز، محله‌ای در منطقه پنج شهرداری تهران است.

این محله امروز با دو بافت قدیمی‌ساز و بافت نوسازی که مدام در حال پیشروی است، یکی از محلات خوش آب و هوای غرب تهران با رده اقتصادی متوسط رو به بالا و بافت اجتماعی کارمندنشین است. اگر به دنبال زندگی درغرب تهران و محله‌ای آرام و دور از هیاهو هستید با نیک بوم در این نوشتار همراه باشید تا با ویژگی‌های محله شهرزیبا به‌عنوان گزینه مناسبی برای سکونت، آشنایی بیشتری پیدا کنید.

تاریخچه محله شهر زیبا تا 50 سال پیشتر

بیش از پنجاه سال پیش و در دوران سلطنت پهلوی، وقتی میزبانی بازی‌های آسیایی سال 1974 میلادی به ایران رسید، غرب تهران که در آن زمان تصویری از ساخت‌و‌ساز و شهرنشینی نداشت، به منطقه‌ای مهم با ساخت و سازهایی با کاربری ورزشی تبدیل شد و پس از ساخت استادیوم صدهزارنفری آزادی که آن زمان استادیوم آریامهر نامیده شده بود، تدارکات برای ساخت محلی برای اسکان و اقامت مهمانان و ورزشکاران مسابقات، نگاه‌ها را متوجه زمین‌های حوالی استادیوم کرد.

این مجتمع‌های مسکونی تازه‌ساز، آنچنان نمای زیبایی داشت که وجه تسمیه محله شهرزیبا شد. البته پائین بودن متراژ آپارتمان‌های این مجتمع مسکونی، باب میل برگزارکنندگان و میزبانان مسابقات نبود و در نهایت این مجتمع برای اقامت مهمانان بازی‌های آسیایی پذیرفته نشد. از همین رو، در آن زمان واحدهای این مجتمع مسکونی به صورت اقساطی، به کارمندان دولت واگذار شد.

البته پرت و دور بودن محله شهرزیبا در آن دوره باعث شده بود که تهرانی‌ها تمایل چندانی برای سکونت در آنجا نداشته باشند و به همین خاطر، روند پیشرفت و رشد منطقه به کندی پیش می‌رفت. با این حال ارزانی قیمت زمین در محله شهرزیبا باعث شد که تعاونی‌های ادارات دولتی برای ساخت خانه‌های کارمندانشان به این منطقه وارد شوند و به این ترتیب محله شهرزیبا کم کم با نمایی از مجتمع‌های مسکونی تعاونی‌های دولتی و بافتی کارمندنشین شکل گرفت و به امروز رسید.

تاریخچه محله شهرزیبا
نمای زیبای مجتمع‌ مسکونی ساخته شده برای بازیهای آسیایی 1974، وجه تسمیه محله شهرزیبا شد

از چاله سنگی تا شهرزیبا

سالها قبل از آن، کشاورزان روستای کن به زمین‌هایی که امروز محله کن برپا شده ، «چاله سنگی» می‌گفتند. دلیلش هم سنگلاخی و غیرقابل کشت بودن این زمین‌ها بود. در اوایل دهه 1970 میلادی، محله چاله سنگی برای ساخت‌و ساز مجتمعی مسکونی برای اقامت مهمانان مسابقات آسیایی مورد توجه قرار گرفت. پس مهندس قطبی دایی فرح دیبا (پهلوی)، این اراضی را از کشاورزان کن خریداری کرد و سنگ بنای ساخت محله شهرزیبا گذاشته شد.

قطبی با همکاری معماران ایتالیایی، نقشه ساخت مجتمع مسکونی بزرگی را طراحی و با الهام از معماری ایتالیایی اجرا کرد. این مجتمع از آپارتمان‌های 70 و 80 متری تشکیل شده بود که با نقشه‌ای مدرن به نسبت آن دوره و با اسکلت بتنی و ضد زلزله با مشاعاتی وسیع ساخته شد و نمای ساختمان‌ها از سنگ‌های سرخ آجری ساخته شد که نمادی از معماری ایتالیایی آن بود.

محله شهرزیبا کجاست؟

محله شهرزیبا یکی از محلات نسبتا قدیمی شمال غرب تهران و در منطقه پنج شهرداری واقع شده است. شهرزیبا در مسیر بزرگراه شهید همت به سمت غرب و در جنوب بزرگراه همت قرار دارد.

این محله از شرق به بزرگراه شهید باکری و از جنوب به بلوار آیت‌الله کاشانی و محله صادقیه و بزرگراه علامه جعفری و از غرب به شهرک اندیشه و دهکده المپیک متصل می شود. محله شهران و خیابان شاهین در همسایگی شهرزیبا قرار دارند.

محله شهرزیبا و همسایه‌های آن
شهرزیبا در مسیر بزرگراه شهید همت به سمت غرب واقع شده و در جنوب بزرگراه همت قرار دارد.

دسترسی بزرگراهی و حمل‌ونقل عمومی

همان‌طور که در مشخصات جغرافیایی منطقه گفته شد، محله شهرزیبا از نظر دسترسی بزرگراهی، به بزرگراه همت که غرب و شرق تهران را به هم وصل می‌کند دسترسی دارد. بزرگراه شهید باکری به عنوان بزرگراهی که شمال و جنوب تهران را به هم نزدیک می‌کند هم در حوالی شهرزیبا واقع شده است.

ضمن اینکه بزرگراه حکیم غرب، بلوار جوانمردان، بلوار آیت‌الله کاشانی و بزرگراه آبشناسان در محله شهران دسترسی بزرگراهی خوبی به این منطقه بخشیده‌اند و اهالی محله با داشتن خودروی شخصی به‌راحتی و به‌سرعت می‌توانند به نقاط مختلف شهر تهران تردد داشته باشند.

محله شهرزیبا از نظر داشتن وسایل حمل و نقل عمومی، دارای خطوط اتوبوسرانی و پایانه تاکسیرانی است. اگرچه این محله ایستگاه مترو ندارد، ولی ساکنین شهرزیبا می‌توانند از طریق پایانه‌ تاکسیرانی که در میدان اصلی شهرزیبا، خیابان شهدای کن، خیابان کاشانی قرار دارد، به میدان صادقیه و متروی آن برسند. این پایانه‌ تاکسیرانی به دیگر میدان‌های اصلی تهران هم مسیر تاکسی دارد.

بلوار جوانمردان، بلوار آلاله، خیابان سرو، خیابان عدالت، خیابان شربیانی و خیابان آیت‌الله کاشانی از خیابان‌های اصلی شهرزیبا هستند.

پایانه تاکسیرانی محله شهرزیبا
ساکنین محله شهرزیبا می‌توانند از طریق پایانه تاکسیرانی به میدان صادقیه و متروی آن برسند.

بافت محله شهرزیبا

شهرزیبا محله‌ای به نسبت قدیمی است که در آن می‌توان خانه‌های قدیمی متعددی را یافت. البته بافت کلی منطقه به سمت نوسازی پیش می‌رود. خیابان‌های نیلوفر، سرو، آلاله، کیهان و مرادی از جمله خیابان‌هایی در شهرزیبا هستند که روند نوسازی بیشتری دارند.

در مجموع، شهرزیبا محله‌ای کوچک و بدون هیاهو است و بیشتر کوچه‌های آن بن‌بست و آرام هستند و پنجره خانه‌های شمالی، به سمت کوهستان البرز باز می‌شوند. اهالی این محله عموما کارمندان دولت و فرهنگیان و بازنشستگان دولت هستند که در آرامش و خلوتی، به دور از هیاهو، روزگار می‌گذرانند.

شهرزیبا به دلیل نزدیکی به ورزشگاه آزادی، محل زندگی بسیاری از ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها هم بوده که می‌خواستند محل زندگی‌شان به محل تمرین و مسابقات نزدیک و به دور از ترافیک باشند.

مراکز خرید محله شهرزیبا

روند ساخت و ساز در این محله به نحوی پیش رفته است که مجتمع‌های تجاری و پاساژهای چند طبقه در این محله دیده نمی‌شوند و اهالی هم گلایه‌ای از این بابت نداشته‌اند؛ چرا که مجتمع‌های تجاری نزدیک به این محله، نیاز آنها را برطرف کرده و در عین حال هم شلوغی و ترافیک ناشی از ساخت مجتمع‌های بزرگ تجاری به این محله نرسیده است.

در این محله می‌توان مراکز خرید متعددی را یافت؛ از بازارچه قدیمی محله گرفته تا مراکز خرید مدرن و نوسازی که در اطراف شهرزیبا واقع شده‌اند و نیازهای ساکنان این محله را برآورده می کنند. بازار میوه و تره‌بار این محله نیز در خیابان شربیانی واقع شده است.

بازار قدیمی شهرزیبا

اهالی این محله به یک بازارچه محلی قدیمی دسترسی دارند که سالها و بیش از پنجاه سال است که به‌صورت سنتی نیازهای ساکنان محله را برآورده می‌کند. به گفته اهالی، همین بازارچه همچنان بازارچه‌ای دم دست و کامل برای رفع مایحتاج محله است و کم و کسری ندارد.

هایپراستار شهید باکری

یکی از مجتمع‌های تجاری بزرگ که در محله مجاور و در نزدیکی شهرزیبا قرار دارد، هایپراستار شهید باکری است. این مجتمع دارای یکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های هایپرمارکت است و تمامی نیازهای سوپرمارکتی و خرید مایحتاج روزانه اهالی غرب تهران را با تنوعی مثال‌زدنی برآورده می‌کند.

مجتمع تجاری شهید باکری، نبش بزرگراه شهید باکری واقع شده و علاوه بر هایپرمارکت وسیع و پر از کالاهای متنوع، دارای فروشگاه‌های مختلف لباس، کیف و کفش، زیورآلات، موبایل، ظرف و وسایل آشپزخانه و… است.

هایپر استار شهید باکری در نزدیکی محله شهرزیبا
یکی از مجتمع‌های تجاری بزرگی که در نزدیکی شهرزیبا قرار دارد، هایپر استار شهید باکری است

دیگر مراکز خریدی که در نزدیکی این محله واقع شده‌اند، عبارتند از: مجتمع تجاری اترک در بلوار آیت‌الله کاشانی، مرکز خرید سمرقند در جنت آباد و فروشگاه شهروند در بلوار دهکده المپیک.

مراکز تفریحی- رفاهی شهرزیبا

در اطراف محله شهرزیبا می‌توان مراکز تفریحی رفاهی متعددی را یافت که برای تفریح و گذران وقت گزینه‌های ایده آلی هستند. در ادامه با تعدادی از این مراکز آشنا خواهیم شد:

مجموعه تفریحی ارم

مجموعه تفریحی ارم با دارا بودن شهربازی، باغ وحش، استخر و فضای سبز، یکی از مراکز تفریحی-گردشی غرب تهران است که برای اهالی منطقه شهرزیبا هم یک مرکز تفریحی در دسترس به شمار می‌‎رود.

شهربازی و فودکورت هایپراستار

در هایپراستار شهید باکری، علاوه بر فروشگاه‌ها، امکانات تفریحی متعددی از جمله شهربازی و فودکورت به چشم می‌خورد؛ شهربازی سرپوشیده این مجتمع فضای جذابی برای بچه‌ها و بزرگترهاست که لحظات شادی را برایشان رقم می‌زند.

در کنار این شهربازی، فودکورت بزرگی احداث شده که خرید و گشت‌زنی در فضای هایپراستار باکری را که به هایپراستار ارم هم معروف است برای خانواده‌های غرب تهران به تجربه‌ای خوشایند و تفریحی تبدیل می‌کند.

پارک‌ سرو

پارک سرو یکی از بوستان‌های محلی زیبا در محله شهرزیباست. این پارک در انتهای خیابان‌های نیلوفر و سرو قرار دارد که اهالی این محل، به آن پارک ته سرو یا ته نیلوفر می‌گویند. این پارک به خاطر درختان سروش در شب‌ها پارکی تاریک است و در مجموع دور از شلوغی و سروصدا است و فضای آرامی دارد.

پارک جوانمردان تهران

این پارک در بین بزرگراه‌های علامه جعفری و بزرگراه شهید همت واقع شده و یکی از بوستان‌های بزرگ غرب پایتخت است که در نزدیکی محله شهرزیبا واقع شده است.

مراکز درمانی شهرزیبا

درمانگاه شبانه ‌روزی شهرزیبا واقع در میدان اصلی شهرزیبا و درمانگاه شبانه‌روزی حیات واقع در بلوار آلاله دو مرکز درمانی محله شهرزیبا هستند. در عین حال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعددی هم در نزدیکی این محله قدیمی واقع شده‌اند که از جمله آنها می توان به بیمارستان‌ فوق تخصصی پیامبران واقع در بلوار اباذر ، بیمارستان ابن سینا در ابتدای بلوار آیت‌الله کاشانی، بیمارستان‌های فوق تخصصی امید و عرفان نیایش در جنت آباد اشاره کرد.

مساجد محله

مسجد حجت ابن الحسن عسگری در بلوار شهرزیبا، مسجد محلی اصلی این محله به شمار می‌رود. در عین حال مسجد معروف و با معماری خاص و زیبای نظام‌مافی در محله جنت‌آباد و مسجد الرسول در آیت‌الله کاشانی در نزدیکی این محله و دسترس اهالی شهرزیبا قرار دارند.

سخن آخر

محله دنج و به دور از شلوغ و هیاهوی شهرزیبا یکی از محلاتی است که با آب و هوایی خنک، دور از آلودگی پایتخت، در غرب تهران واقع شده و چندان درگیر شلوغی و ترافیک هم نیست. این منطقه دارای بافتی قدیمی اما رو به نوساز شدن است و از نظر اجتماعی منطقه‌ای متوسط و رو به بالا و کارمندنشین است.

اگر در غرب تهران به دنبال محله‌ای دنج و به دور از ترافیک و شلوغی هستید، محله شهرزیبا حتما باب میل‌تان خواهد بود. شما برای بررسی و بازدید از املاک این محله می‌توانید روی کمک نیروهای متخصص و خبره نیک بوم حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eli
Eli
1 year ago

سلام عکس بالا اشتباه گذاشتین عکس دهکده المپیک نیست عکس شهرک بهاران است

hossein niromand
hossein niromand(@hosseinniro)
1 year ago
Reply to  Eli

منظورتون کدوم عکسه دقیقاً؟