محله تهران‌ویلا ؛ اولین محله تهران با سودای ویلاسازی

محله تهران‌ویلا منطقه‌ای دنج و مسکونی و خوش مسیر در دل محله ستارخان است که خاطره ساخت نخستین محله با ساختار شهرنشینی مدرن و خانه‌های ویلایی در تهران دهه سی را روایت می‌کند. این محله که امروز، دیگر نشان چندانی از گذشته دور و خانه‌های دویست، سیصد متری حیاط دارش ندارد، حالا به محله‌ای نسبتا نوساز و پر آپارتمان تبدیل شده است.

نزدیکی این محله به خیابان ستارخان، دسترسی خوبی به مراکز خرید و رستوران‌ها برای این محله به وجود آورده و باعث شده تا محله تهران‌ویلا نیز مثل ستارخان از محله‌های محبوب غرب تهران لقب بگیرد که با وجود دسترسی نسبتا خوب به نقاط مختلف شهر، از آرامش کافی برای سکونت برخوردار است

با نیک بوم همراه شوید تا درباره این محله در غرب تهران بیشتر بدانیم و با دلایل انتخاب این محله برای سکونت یا برپایی دفتر کار آشنا شویم.

محله تهران‌ویلا کجاست؟

تهران ویلا محله‌ای در شمال محله ستارخان واقع در منطقه دو شهرداری تهران است. این محله از شمال به مجتمع مسکونی کوی نویسندگان، از جنوب به خیابان ستارخان، از شرق به محله شهرآرا و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله نوری می‌رسد.

پیشینه محله تهران‌ویلا

در سال‌های قبل از دهه سی تهران ویلای فعلی، زمین‌های بایر اراضی کشاورزی روستای طرشت بود. در پی توسعه تهران و پیشرفت شهرسازی به شیوه مدرن، این منطقه در دوران پهلوی به‌عنوان اولین محله مدرن تهران برای ساخت خانه‌های ویلایی انتخاب شد.

فرح پهلوی زمین‌های این منطقه را به قطعات 250 و 300 متری تقسیم کرد و دستور ویلاسازی در آنها را داد. این زمین‌ها توسط حاج حسن زارع و حاج احمد اسلامی خریداری شد و پروژه ویلاسازی آغاز گردید. حاج حسن زارع چون اهل یزد بود، بیشتر خانه‌ها را به همشهری‌های خودش فروخت و به همین دلیل ساکنان اولیه تهران‌ویلا بیشتر یزدی بوده‌اند.

در واقع براساس معماری اصیل ایرانی، خانه حیاط‌دار با نوع ویلایی که برگرفته از معماری اروپایی است، متفاوت است و در آن زمان شیوه معماری و شهرنشینی غربی قرار بود در تهران‌ویلا اجرا شود. البته این طرح بعد از مدتی متوقف شد و ناقص ماند و در نهایت اجرای این طرح محله ویلایی، به محله شهرک غرب منتقل و البته اجرا شد. با این حال اسم تهران‌ویلا روی محله باقی ماند.

البته ساخت محله تهران ویلا از نظر خیابان‌بندی و شماره‌گذاری کوچه‌ها هم مدرن و به شیوه شهرسازی نوین انجام شد و ساخت پارک تهران‌ویلا، سنگ بنای ایجاد یک محله مسکونی مدرن در تهران ویلای آن زمان بود.

محله تهران‌ویلا
در دهه 30 محله فعلی تهران‌ویلا برای ساخت خانه‌های ویلایی انتخاب شد ولی این پروژه به سرانجام نرسید.

دسترسی در محله تهران‌ویلا

برای ساکنین این محله که دارای خودروی شخصی هستند، از طریق بزرگراه‌های جلال‌آل‌احمد و شیخ فضل‌الله نوری به نقاط شمال و شرق تهران ارتباط بزرگراهی خواهند داشت. در عین حال محله تهران ویلا در محدوده طرح و ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد.

دسترسی به خطوط حمل و نقل شهری در این محله از طریق خیابان ستارخان انجام می‌شود و ایستگاه‌های متروی متعددی در حوالی این محله وجود دارد که می‌توان از ایستگاه متروی توحید، باقرخان، شهرک آزمایش و دانشگاه تربیت مدرس نام برد.

دسترسی محله تهران‌ویلا
بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری دسترسی این محله را به نقاط شمالی تهران ارتباط برقرار می‌کند.

مراکز خرید محله تهران‌ویلا

در محله تهران‌ویلا خبری از مرکز خرید و مجتمع تجاری نیست و شاید همین ویژگی، فضای محله را دنج، خلوت و مسکونی کرده است. البته برای خرید باید به نزدیک‌ترین مراکز خرید به این محله، مثل بازار سنتی ستارخان مراجعه کرد.

بازار سنتی ستارخان

بازار سنتی ستارخان در نزدیکی محله تهران‌ویلا و در خیابان ستارخان واقع شده و به جز اهالی محله ستارخان، اهالی سایر محله‌های غرب تهران نیز مشتری این بازار بزرگ هستند و تنوع محصولات و قیمت‌های مناسب، این بازار را محبوب و پر مشتری کرده است.

بازار بزرگ سنتی ستارخان زیر پل یادگار امام و بر خیابان ستارخان، در سمت شمال و جنوب خیابان گسترده شده و در حال حاضر بیش از 290 واحد تجاری در این بازار در حال فعالیت هستند.

بازار سنتی ستارخان در نزدیکی محله تهران‌ویلا
بازار سنتی ستارخان در نزدیکی محله تهران ویلا و در دسترس اهالی این محله است.

انواع و اقسام پوشاک مردانه، زنانه، بچه‌گانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل و ملزومات خانه و آشپزخانه و… خلاصه هر آنچه که در سبد خرید اهالی نیاز است، در آن یافت می‌شود. در طبقه دوم بخش شمالی این بازار می‌توانید بورس وسایل چوبی مثل سرویس اتاق خواب، مبلمان و … را با قیمت مناسب پیدا کنید.

بازار میوه و تره‌بار تهران ویلا

محله تهران‌ویلا برای خرید مایحتاج روزانه اهالی، یک بازار میوه و تره بار دارد که در دسترس ساکنان محله است. بازار میوه و تره بار تهران‌ویلا با انواع میوه و سبزیجات، گوشت، مرغ و لبینات و .. در خیابان نیایش، خیابان امام‌منتظر واقع شده است.

بوستان تهران‌ویلا، تنها پارک بزرگ محله

جالب است بدانید که پارک تهران‌ویلا سنگ بنای شکل‌گیری این محله است. در حقیقت این پارک، اولین بخشی است که در این منطقه ساخته شده و در پیرامون آن، خیابان‌بندی و ساخت و سازها انجام شده است.

پارک تهران ویلا در شمال این محله قرار دارد و آن هم توسط حسن زارع، از سازندگان ابتدایی محله تهران‌ویلا بنا شده است. این پارک، عملا مهم‌ترین محیط سبز شهری محله تهران‌ویلا است که بیش از ۱۵ هزار متر مربع مساحت دارد و فضایی ایده‌آل برای گذران اوقات فراغت، پیاده‌روی، بازی بچه‌ها و استفاده از وسایل ورزشی است.

پارک محله تهران‌ویلا
پارک تهران ویلا اولین پارک محله است که در پیرامون آن، خیابان‌بندی و ساخت و ساز انجام شده است.

مسجد المهدی، مسجد اصلی محله

مسجد المهدی تهران‌ویلا، قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مسجد این محله است. این مسجد در سال 1338، یعنی همزمان با شکل‌گیری محله تهران ویلا توسط حاج حسن زارع از سازندگان محله ساخته شده است.

شهرت مسجد المهدی به این موضوع برمی‌گردد که این مسجد در مسیر رفتن به فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد و بسیاری از حجاج تهرانی مراسم خداحافظی و حلالیت‌طلبی خود را در این مسجد برگزار می‌کنند. مسجد المهدی در محله تهران ویلا، خیابان توحیدی قرار دارد.

بیمارستان رسول‌اکرم، نزدیک‌ترین مرکز درمانی

اگرچه در محله تهران‌ویلا کلینیک، مطب پزشکان و داروخانه یافت می‌شود، اما بیمارستان بزرگی در این محله قرار ندارد و ساکنان این محله در صورت نیاز به مراجعه به بیمارستان، می‌توانند به بیمارستان رسول اکرم، مهم‌ترین مرکز درمانی محله شهرآرا بروند.

بیمارستان رسول اکرم از موقوفات مرحوم باتمانقلیچ است که در سال 1345، حدود 50هزار متر از اراضی طرشت را وقف احداث بیمارستان کرد و حالا این مجموعه درمانی با ظرفیت 860 تخت بستری و در زمینه‌های مختلف پزشکی فعالیت می‌کند. بیمارستان رسول اکرم در خیابان ستارخان، خیابان نیایش، نبش خیابان منصوری و حدفاصل محله‌های شهرآرا و تهران ویلا قرار دارد.

بیمارستان رسول‌اکرم در نزدیکی محله تهران‌ویلا
بیمارستان رسول اکرم مهم‌ترین مرکز درمانی در نزدیکی محله تهران‌ویلا است.

رستوران‌های تهران ویلا

خیلی‌ها محله ستارخان را به‌خاطر رستوران‌های متنوع و جذابش می‌شناسند و البته محله تهران‌ویلا که از جنوب به خیابان ستارخان و راسته شکم‌گردهای تهران می‌رسد، از این قاعده مستثنی نیست و بورس انواع رستوران‌ها و فست فودهای معروف در دسترس اهالی این منطقه است.

بعضی از رستوران‌های مطرح در حوالی این محله عبارتند از:

  • بلّه کباب در خیابان ستارخان، خیابان عنبر افشان
  • ساندويچ هايدا در تهران ویلا، خیابان ستارخان
  • کبابی غدیر تهران‌ویلا، خیابان ستارخان
  • فست فود میامی، تهران‌ویلا خیابان تاکستان
  • رستوران گردوکف تهران‌ویلا خیابان تاکستان
  • فست‌ فود ترنج در خیابان پاتریس لومومبا
رستوران‌های محله تهران‌ویلا
یکی از معروفترین کبابی‌های محله تهران ویلا، کبابی غدیر است که کباب‌های خوشمزه و دلچسبی دارد.

مراکز آموزشی محله تهران‌ویلا

در داخل محله تهران‌ویلا مدرسه یا مرکز آموزشی نیست، اما این محله به‌عنوان بخشی از محله بزرگ ستارخان، از نظر دسترسی به مدرسه و مراکز آموزشی محله‌ای کامل و بدون کم و کسری است.

مدارس متنوع و زیادی از دولتی گرفته تا نمونه‌مردمی و غیرانتفاعی، در پایه‌های مختلف در این محله وجود دارند و اهالی مشکلی در خصوص به مدرسه فرستادن فرزندانشان در داخل محله نخواهند داشت. آموزشگاه‌های زبان نزدیک محله تهران‌ویلا عبارتند از:

  • آموزشگاه زبان‌های خارجی ایرانمهر شعبه ستارخان در زمینه آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ترکی استانبولی و سایر زبان‌های روز دنیا در خیابان ستارخان ابتدای خیابان باقرخان
  • آموزشگاه زبان انگلیسی کانون کودکان برتر ستارخان تقاطع باقرخان
  • آموزشگاه زبان ایران آسیا، خیابان ستارخان- خیابان حبیب الهی- دریان نو
  • آمورشگاه زبان گلوبال در ميدان توحيد – ابتداي ستارخان – اول كوچه كاج
  • آموزشگاه زبان‌های خارجی ایران روس در خیابان ستارخان، خیابان نیایش، روبروی بیمارستان حضرت رسول(ص) پلاک ۹۷

سخن آخر

محله تهران‌ویلا ، محله‌ای قدیمی با ساختار شهرسازی مدرن و منظم است که در عمل بخشی از محله بزرگ ستارخان به حساب می‌آید. این محله در کنار دسترسی به امکانات شهری ستارخان، از جمله مراکز خرید و مراکز آموزشی ، محله آرام و مسکونی دنجی است و دسترسی بزرگراهی خوبی هم دارد.

تمام این مزایا در کنار هم باعث شده تا محله تهران‌ویلا محله مناسبی از حیث بافت شهری، هم برای سکونت و هم برای راه‌اندازی دفتر کار باشد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments