افزایش امنیت آپارتمان و مجتمع مسکونی

راهکارهای افزایش امنیت مجتمع مسکونی

امروزه زندگی در یک مجتمع مسکونی راحت‌ترین گزینه برای بسیاری از ساکنان شهرهاست. چرا که مزیت‌های زیادی را با خود به همراه دارد؛ از سیستم مدیریت نظارتی و بهره‌گیری از تسهیلات و امکانات رفاهی مختلف مثل سالن بدنسازی، استخر شنا، مناطق بازی، پارک و غیره گرفته تا بهره‌گیری از خدمات پرسنل داخلی و سایر موارد. از میان تمام موارد فوق، یکی از مهمترین دلایل افراد برای انتخاب این نوع خانه ها، امنیت مجتمع مسکونی است.

با این وجود،در کنار تمرکز روی زیرساخت‌های امنیتی موجود در مجتمع مسکونی، موارد زیادی وجود دارد که برای زندگی امن‌تر در آپارتمان ها می توان از آنها بهره برد. دراین مقاله بیشتر دراین رابطه صحبت خواهیم کرد.

بررسی امنیت مجتمع مسکونی قبل از اسباب کشی

هنگامی که یک مجتمع مسکونی یا آپارتمان را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اید، قبل از قطعی کردن قرارداد و  اسباب کشی، بهتر است چند نکته مهم را مورد بررسی قرار دهید تا با خیال راحت بتوانید زندگی ایمنی در واحد آپارتمانی مدنظرتان داشته باشید؛ اطمینان حاصل کردن از امنیت مجتمع مسکونی برای خانم‌های مجرد اهمیت دو چندانی خواهد داشت. برخی از مهمترین نکاتی که باید از آنها مطمئن شوید عبارتند از:

1. ارزیابی امنیت محله

همان‌طور که گفته شد، پیش از خرید یا اجاره واحدی در یک مجتمع مسکونی، باید مطمئن شوید که در این آپارتمان از اصول اولیه امنیتی برخوردار خواهید بود. پس قبل از هرکاری، پاسخ این سوالات را بیابید: آیا آپارتمان مورد نظر در یک منطقه مسکونی واقع شده است؟ روش‌های حمل و نقل مناسب برای دسترسی به سایر اماکن وجود دارد؟ در صورت نداشتن وسیله نقلیه شخصی، بایستی خانه‌ای را در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس، مدارس، بازار و فروشگاه‌های مواد غذایی انتخاب کنید تا مجبور نباشید که مسافت زیادی را برای دسترسی به آنها طی کنید. نکته دیگر که باید بررسی کنید امنیت محله است باید دریابید که میزان جرم و جنایت در این منطقه چقدر است؟ایستگاه پلیس محلی چقدر با آپارتمان فاصله دارد؟

2. بررسی مسائل امنیتی مجتمع آپارتمانی

شما ممکن است مجذوب زیبایی و معماری یک ساختمان شوید. شاید با خود بگویید که این همان خانه رویایی شما است. اما باید کمی صبر کرده و با کشف زوایای مختلف مجتمع همه چیز را در نظر بگیرید. شما بایستی قبل از خرید یا اجاره واحد مدنظرتان، از ویژگی‌های مربوط به امنیت آپارتمان اطمینان حاصل کنید.

  • چشمی در آپارتمان باید به خوبی نصب شده باشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.
  • تمام درها باید دارای چفت و بست و قفل‌های مجهزی باشند.
  • پنجره‌های مجتمع باید برای جلوگیری از ورود غیرمجاز، کاملا ایمن بوده و مهار شوند.
حفاظ درب برای امنیت مجتمع مسکونی
برای امنیت بیشتر کودکان و سالمندان در مجتمع‌های آپارتمانی، از حفاظ درب استفاده کنید.

نکات دیگری که باید بررسی کنید، وجود دیوارهای مستحکم، برخورداری از روشنایی و دید کافی در فضاهای مشاع ساختمان و امکان خروج اضطراری برای ساکنین در هنگام آتش‌سوزی و سایر خطرات است. پله‌ها و بالکن‌ها نیز باید با استفاده از نرده ایمن شده باشند تا هیچ خطری شما را تهدید نکند.

3. مراجعه به مدیریت مجتمع مسکونی

پس از بررسی‌های لازم بهتر است به دفتر مدیریت مجتمع مراجعه کنید تا ارزیابی خود را کامل کنید. اعضای هیئت مدیره مجتمع های مسکونی همیشه یک مدیر را برای نظارت بر کارهای روزمره منصوب می‌کنند. برای برطرف کردن سوالات و  تردیدهای خود با مدیر ساختمان گفتگو کنید.

درباره امکانات عمومی موجود، انتصاب کارکنان داخلی، روش‌های دفع زباله، امکانات امنیتی، موارد اضطراری قبلی و نحوه تعدیل آنها و سایر موارد سوال کنید. ارتباط خوب با اعضای هیئت مدیره برای اقامت بدون دردسر در هر آپارتمان ضروری است.

اقدامات امنیتی پس از اسباب کشی

پس از اسباب کشی به مجتمع مسکونی جدید و استقرار در خانه نو، باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید و در صورتی که نقصان هایی وجود دارد، برای برطرف کردن آنها تلاش کنید تا بتوانید بدین ترتیب امنیت خانه‌تان را افزایش دهید:

1. برخورداری از سیستم مدیریت نظارتی

مجتمع مسکونی باید دارای یک سیستم مدیریت نظارتی مانند دربان، زیرساخت‌های امنیتی همچون نیروهای امنیتی و نگهبان های خبره، ردیاب‌های بیومتریک و دوربین‌های مدار بسته باشد. این امر تمام خلأهای موجود در تنظیمات امنیتی پیشرفته آپارتمان را برطرف می‌کند.

2. نصب یک سیستم هشدار امنیتی

با توجه به اینکه مجتمع مسکونی شما دارای چندین نگهبان و سیستم مدیریت نظارتی در ساختمانهاست، شما هیچ نیازی به انجام سایر اقدامات امنیتی نخواهید داشت.

با این وجود، اگر قرار است آپارتمان خود را برای مدت طولانی ترک ‌کنید، نصب یک سیستم امنیتی برای خانه به منظور حفاظت بیشتر ضرری ندارد. شما باید با تهیه یک سیستم دیجیتال هشداردهنده امنیتی، مانع از ورود دزدها به خانه‌تان شوید. سیستم‌های هشدار مختلف و زیادی در بازار وجود دارند.

دوربین امنیتی برای امنیت مجتمع مسکونی
برای افزایش ایمنی منزل‌تان بهتر است که دوربین امنیتی در خانه نصب کنید.

بهتر است شما به دنبال یک خانه هوشمند و تهیه سیستمی باشید که دارای سنسورهای درب و پنجره، کنترل از راه دور برای روشن/خاموش کردن دستگاه و امکان اتصال به تلفن همراه باشد. برخورداری از امکانات امنیتی زیر نیز در یک واحد مسکونی ایده آل خواهد بود:

  • دوربین های مدار بسته
  • آیفون تصویری
  • سیستم کنترل دسترسی ها
  • قفل اثر انگشتی
  • دستگاه نظارت کودک و خانه
  • سیستم اعلام حریق
  • سیستم شناسایی ورود غیر مجاز

3. رعایت اصول اولیه

ابزارهای الکترونیکی در دنیای دیجیتال امروزه پشتیبانی ایده‌آلی برای امنیت خانه محسوب می‌شوند. اما سیستم‌های امنیتی خاصی نیز وجود دارند که نیازی به چنین فناوری نخواهند داشت. این روش‌های مکانیکی بخشی از امنیت اساسی خانه محسوب شده و قبل از نقل مکان به آپارتمان یا بعد از آن باید بلافاصله برای انجام آنها اقدام کنید.

یک درب آهنی کرکره ای برای آپارتمان خود داشته باشید تا بدون نیاز به باز کردن کامل درب بتوانید با غریبه‌ها صحبت کرده یا تعامل داشته باشد. نصب چنین دربی این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به باز کردن کامل، در بسته یا وسیله‌ای را تحویل بگیرید. چنین درهایی در صورت وجود افراد مسن در خانه بسیار مناسب هستند. نکته دیگر اینکه شما می‌توانید یک قفل زنجیری بر روی درب منزل یا در آهنی تعبیه کنید.

4. تعامل با نگهبانان و مسئولان امنیت مجتمع آپارتمانی

پس از نقل مکان به مجتمع مسکونی مورد نظر، بهتر است با نیروهای امنیتی و نگهبانان مستقر در مجتمع مسکونی روابط صمیمانه ای ایجاد کنید. نگهبانان مجتمع برای اطمینان از ایمنی ما، شبانه روز کار می‌کنند اما بسیاری از ساکنان حضور آنها را چندان احساس نمی‌کنند. پس بهتر است با آنها تعامل داشته و به عنوان بخشی از اعضای مجتمع با آنها آشنا شوید.

حتی می توانید نگهبانان و مسئولان امنیت ساختمان را در مراسم‌ها و رویدادهای مربوط به مجتمع دعوت کنید. آشنایی با هر یک از نگهبانان با نام و فامیل خودشان تا حد زیادی به افزایش روابط کمک می‌کند. پرسنل امنیتی اطلاعات دست اولی درباره بازدیدکنندگان و مهمانان مجتمع دارند. آنها همیشه هوشیار هستند و متوجه هرگونه فعالیت غیرعادی در این نزدیکی می‌شوند. در صورت نیاز هم اولین کسانی هستند که به انجمن و مدیریت مجتمع هشدار می‌دهند.

تعامل با نگهبانان و مسئولان امنیت مجتمع مسکونی
تلاش کنید تا ارتباط خوبی با نگهبانان و پرسنل امنیت مجتمع آپارتمانی داشته باشید.

5. شناخت همسایه‌ها

روابط اجتماعی خود را در مجتمع مسکونی بیشتر کنید و در تمام فعالیت‌های مربوط به ساختمان شرکت داشته باشید. همسایگان شما در مجتمع، اعضای جدید خانواده گسترده و اجتماعی شما محسوب می‌شوند. هر زمان که نیاز به پشتیبانی فوری داشته باشید، آنها سریعا به کمک شما خواهند آمد. همچنین آنها بهترین افراد برای مراقبت از خانه شما در زمان نبودنتان هستند.

نتیجه گیری

این نکته را فراموش نکنید که قبل از اجاره یا خرید یک آپارتمان باید درمورد محل و منطقه مورد نظرتان به طور کامل پرس و جو کرده و تحقیقات کاملی انجام دهید. میزان خطرات و مشکلات نقل مکان به مجتمع مسکونی مدنظر را در برابر مزایای آن بسنجید و ارزیابی کنید.

با همسر، فرزندان و والدین خود مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شوید. در نهایت، شما باید در مکانی زندگی کنید که خانواده شما نیز آن را می‌پسندند. در پایان، از امنیت مجتمع مسکونی مورد نظر اطمینان حاصل کنید. با اینکه ممکن است دیگران شما را به خاطر فراهم کردن وسایل امنیتی بیش از حد مسخره کنند، اما حفظت امنیت بهتر از افسوس خوردن است.

منبع: adda.io

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments