آسمان‌، محله مسکونی خوش آب و هوا در همسایگی سعادت‌آباد

آشنایی با محله آسمان

محله آسمان‌ یکی از محله‌های مسکونی در شمال غرب تهران و در همسایگی محله‌های شهرک غرب، سعادت آباد و فرحزاد است.

این محله نوساز از آب و هوای خنک و تمیز کوهپایه‌های البرز بهره‌مند است و در عین حال دسترسی خوبی به بزرگراه‌های تهران دارد و از همین رو، محله‌ای محبوب برای سکونت در شمال غرب تهران به شمار می‌رود.

محله آسمان‌ که گاهی محله آسمان‌ها نیز نامیده می‌شود، با امکانات رفاهی و شهرنشینی ایده‌آلش، فضایی دنج و مسکونی برای ساکنینش فراهم کرده و از ترافیک و شلوغی پایتخت هم فاصله دارد. در این نوشته نگاهی داریم به این محله شمال غرب تهران و با امکانات و کیفیت سکونت در محله آسمان‌ها آشنا می‌شویم. با نیک بوم همراه باشید.

محله آسمان‌ کجاست؟

محله آسمان‌ در منطقه شمال غرب تهران، در مسیر نسیم خنک غرب تهران با منظره کوهستان البرز در سمت پنجره‌های رو به شمال این منطقه است.

این محله در سمت غرب محله سعادت‌آباد، در شمال محله شهرک غرب و در همسایگی محله فرحزاد قرار دارد و در منطقه دو شهرداری تهران واقع شده است.

محله آسمان‌
محله آسمان در مسیر نسیم خنک غرب تهران با منظره‌ای از کوهستان البرز قرار دارد.

محله آسمان‌ها از سمت شمال به بزرگراه یادگار امام، از سمت جنوب به بزرگراه هاشمی رفسنجانی(نیایش)، از شرق به بلوار پاک‌نژاد و از سمت شرق به بزرگراه یادگار شمال و جنوب متصل است. بلوار فرحزادی از دل شمال به جنوب این محله عبور می‌کند و خیابان کوهستان، خیابان مهم شزقی – غربی این محله است.

پیشینه محله آسمان‌

گذشته محله آسمان‌ با محله‌های شهرک غرب و سعادت‌آباد گره خورده است.

محله شهرک غرب تا قبل از دهه ۴۰ شمسی، بخشی از زمین‌های کشاورزی و بایر روستای مسیحی‌نشین خوش آب و هوای خُوَردین بوده است.

در دهه چهل زمین‌های روستای خوردین تفکیک شد و شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی خارجی و داخلی و مستشاران و مهندسان آمریکایی تصمیم گرفتند که در این منطقه خوش آب و هوا، محله‌ای مدرن و مطابق با الگوی زندگی و شهرنشینی آمریکایی بسازند که شهرک غرب نام گرفت. بدین ترتیب، شهرک غرب ساخته شد و به مرور ساخت و ساز در این منطقه گسترش پیدا کرد.

پیشینه محله آسمان
تصویری قدیمی از منطقه شهرک غرب فعل

محله آسمان‌ در دهه شصت ساخته شد و با کشیده شدن بزرگراه یادگار امام از مرز شمالی این منطقه، این محله از محله فرحزادی کاملا جدا شد. آسما‌ن‌، محله‌ای نوساز، رو به پیشرفت و مرغوب است و متقاضی زیادی دارد؛ البته قیمت ملک در این محله از شهرک غرب و سعادت‌آباد ارزان‌تر است.

دسترسی محله آسمان

محله آسمان‌ها یا آسمان، محله‌ای خوش مسیر با دسترسی خوب بزرگراهی و دسترسی آسان به خطوط حمل و نقل عمومی است.

با وجود بزرگراه‌های یادگار امام و هاشمی رفسنجانی (نیایش)، دسترسی این محله به شمال و جنوب و شرق و غرب تهران از طریق خطوط بزرگراهی فراهم است. از سوی دیگر دو بلوار پاک‌نژاد و فرحزادی، دسترسی این محله را به میدان صنعت فراهم کرده‌اند.

ساکنان محله آسمان از طریق خطوط اتوبوسرانی و تاکسی محله به میدان صنعت و میدان کاج سعادت‌آباد می‌رسند و از طریق خطوط حمل و نقل عمومی در این دو میدان، به مناطق مختلف شهر دسترسی دارند.

دسترسی محله آسمان ها
دسترسی ساکنان‌آسمان به دیگر مناطق‌تهران با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، از میادین صنعت و کاج فراهم است.

این محله هیچ محدودیتی برای تردد با خودروی شخصی نداشته و در محدوده طرح و ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد هم قرار ندارد. اهالی محله آسمان‌ به جایگاه سوختگیری خیابان کوهستان تقاطع بزرگراه یادگار امام دسترسی دارند.

از جمله مهمترین خیابان‌های این محله می‌توان از خیابان مطهری نام برد که با وجود انواع و اقسام فروشگاه‌های مواد غذایی، لباس، زیورآلات و .. و چند مرکز خرید، یکی از خیابان‌های خرید پر تردد محله است.

امکانات رفاهی محله آسمان

این محله نسبتا کوچک، امکانات رفاهی متعددی برای ساکنانش دارد؛ از مراکز خرید متعدد گرفته تا دسترسی آسان به رستوران‌های مختلف:

مراکز خرید محله

در خیابان مطهری واقع در قلب محله آسمان، مغازه‌های فراوانی یافت می‌شوند که در آنها می‌توان مایحتاج خانواده‌ها، از مواد غذایی گرفته تا لباس و.. را تهیه کرد. در عین حال بازار میوه و تره‌بار محله و مرکز خرید اوپال نیز در دسترس ساکنان محله آسمان هستند.

مرکز خرید اپال

مرکز خرید اپال، بزرگ‌ترین مرکز تجاری، خرید و سرگرمی شمال غرب تهران است که در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. این مرکز خرید عظیم‌الجثه 14 طبقه است و 9 طبقه زیر زمین دارد و روی بام آن باند هلی‌کوپتر احداث شده است.

اوپال دارای بخش‌های مختلف و متنوعی برای خرید، تفریح و گشت‌زنی است. هایپر مارکت مرکز خرید اپال، در طبقه زیرزمین اول قرار دارد که فروشگاهی بزرگ با انواع کالاهای سبد خرید روزانه است.

اپال هوم، در طبقه اول مرکز خرید لوازم خانه و آشپزخانه، کالای خواب، مبلمان و … است. طبقه همکف به فروشگاه‌هایی با انواع پوشاک، کیف و کفش، عطر و لوازم آرایشی اختصاص دارد.

مرکز خرید اپال در محله آسمان
مرکز خرید اپال، بزرگ‌ترین مرکز تجاری، خرید و سرگرمی شمال غرب تهران است که در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد.

طبقه دوم این مرکز خرید، مخصوص خرید وسایل عروس و داماد مثل لباس‌عروس، لباس‌شب، لباس‌داماد، آینه و شمعدان، انواع طلا، جواهر و زیورآلات، ساعت و سکه است.

اپال استایل در طبقات چهارم و پنجم و ششم با فروشگاه‌ها و بوتیک‌های متنوع انواع پوشاک، کیف و کفش، لباس، شال و روسری و مانتو منطقه محبوب اهالی مد و فشن در پاساژ اپال است.

اپال الکترونیک در طبقه هفتم اپال

در طبقه هفتم این مرکز خرید، به اپال الکترونیک می‌رسیم که با عرضه انواع تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی، تلفن‌های هوشمند، کامپیوتر و لوازم جانبی، بازی‌های کامپیوتری و لوازم صوتی و تصویری، بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات دیجیتال و الکترونیک شمال غرب تهران است.

مراکز تفریحی پاساژ اپال

اپال کیدز در طبقه سوم است که یک شهربازی و یک شهر مشاغل، انواع بازی‌های فکری، فردی و گروهی جذاب برای بچه‌ها و فروشگاه‌های لباس بچه، اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر، لوازم سیسمونی و.. دارد.

فودکورت مجموعه اپال در طبقه ۹ قرار دارد و و با وجود ۱۵ شعبه رستوران و کافه معروف تهران می‌توان طعم غذاهای آسیایی، مدیترانه‌ای، ایرانی، عربی و آمریکای لاتین  و غذاهای فست فودی و کافه را در آن چشید.

باشگاه بولینگ و بیلیارد، کلوپ‌های ورزشی VIP و بازی‌های کامپیوتری و واقعیت مجازی در نظر گرفته است. شهربازی اپال، پردیس سینمایی با پنج سالن مجهز برای تماشای فیلم و هفت طبقه پارکینگ و کارواش از دیگر امکانات مرکز خرید اپال است.

مرکز خرید اپال در نزدیکی محله آسمان‌، در بلوار فرحزادی، میدان کتاب، ابتدای بلوار کوهستان واقع شده است.

مرکز خرید و پردیس سینمایی اریکه ایرانیان

مجتمع اریکه ایرانیان، یک مجموعه تجاری، فرهنگی و ورزشی محبوب و پر مراجع در نزدیکی محله آسمان‌ است.

این مجتمع هشت طبقه، دارای 30 واحد تجاری، 3 سالن سینما، تئاتر و کنسرت، یک تالار کنفرانس بزرگ، استخر بانوان و آقایان با کلیه امکانات، سونای خشک و بخار و جکوزی و سالن‌های بدنسازی، سالن بولینگ، کیوبولینگ، بیلیارد رستوران وکافی شاپ است.

مرکز خرید اریکه ایرانیان در محله آسمان
این مجتمع هشت طبقه 30 واحد تجاری، 3 سالن سینما، تئاتر و کنسرت، یک تالارکنفرانس بزرگ دارد.

اریکه ایرانیان در بلوار اصلی شهید فرحزادی، نبش خیابان شهید حافظی واقع شده است.

در عین حال مرکز خرید افق و مرکز خرید مریم هم در این خیابان واقع شده‌اند و دیگر مراکز خرید در دسترس ساکنان محله آسمان به شمار می‌روند.

بازار میوه و تره‌بار پاک‌نژاد

این بازار میوه و تره‌بار، یکی از مراکز خرید به‌صرفه مواد غذایی و میوه و سبزی در محله آسمان‌ است که در بلوار پیام، خیابان آسمان، خیابان دوازدهم شرقی، کنارگذر پاکنژاد واقع شده است.

رستوران‌های محله آسمان‌

محله آسمان از نظر دسترسی به رستوران و کافه موقعیت خیلی خوبی دارد. از رستوران‌های لوکس گرفته تا فست فود، کافه و باغ رستوران در داخل محله و نزدیکی آن پیدا می‌شود. برگر فایو گایز، رستوران ایتالیایی ژابیز، بانیتا برگر، رستوران زیتون و کافه رستوران آمور در محله آسمان‌ قرار دارند.

منطقه تفریحی فرحزاد

محله فرحزاد با وجود انواع و اقسام رستوران و کافه باغچه‌هایی که پذیرای گردشگران هستند، در نزدیکی و همسایگی محله آسمان‌ قرار دارد.

سفره‌خانه سنتی سپیدار، باغ رستوران درویش، کافه‌رستوران باغچه محسن و باغ رستوران لرد، از جمله رستوران‌های مطرح فرحزاد هستند.

فضای سبز محله

محله آسمان‌ از لحاظ دسترسی به فضای سبز موقعیت خوبی ندارد و تنها فضای سبز محلی، پارک بوستان است که در میدان کتاب این محله قرار دارد. البته ساکنان محله‌، می‌توانند با صرف اندک زمانی خود را به پارک‌های محله‌های اطراف از جمله پارک پرواز یا ژوراسیک پارک و.. چندین پارک و بوستان دیگر برسانند.

مدارس و مراکز آموزشی محله آسمان

در محله آسمان‌ چندین مدرسه دولتی و غیرانتفاعی در مقاطع مختلف دخترانه و پسرانه وجود دارد که نیاز ساکنین محله برای تحصیل فرزندانشان را برآورده می‌کند. برخی از این مدارس و مراکز عبارتند از:

  • دبیرستان دخترانه شهید باهنر در بلوار پاکنژاد، خیابان سرو غربی
  • دبیرستان دخترانه معلم دوره دوم در بلوار فرحزادی،خیابان طاهرخانی، خیابان رز.
  • دبستان الفبای تربیت اسلامی در میدان کتاب، خیابان کوهستان.
  • دبیرستان و هنرستان هنرجو در  بلوار سرو غربی، بین آسمان و آریا.
  • دبستان پسرانه راهیان فضیلت در کنارگذر پاکنژاد، خیابان یاشا.
  • مدرسه علامه امینی در خیابان عسگری گراوندی، خیابان آسمان، خیابان قره‌چلویی.
  • دبستان دخترانه ایمان در محله آسمان، کنارگذر پاکنژاد، خیابان یاشا.
  • دانشگاه بانوان امام صادق

دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) به‌عنوان یک دانشگاه اسلامی غیردولتی، در مجموعه آموزش عالی کشور، بر مبنای اصول و ارزش‌های اسلامی پایه‌گذاری شده است.

این دانشگاه در محله آسمان‌، بلوار شهید فرحزادی، خیابان شهید طاهرخانی، خیابان امام صادق(علیه السلام) قرار دارد.

  • سرای محله آسمان‌ها

سرای محله آسمان‌ها یک مرکز فرهنگی آموزشی در محله آسمان‌ و در دسترس اهالی است که دارای خانه کودک و پیش‌دبستانی نیز هست.

دوره‌های آموزش کامپیوتر، زبان و کمک‌های اولیه هم در این سرای محله برپا می‌شود. سرای محله آسمان‌ در بلوار فرحزادی، میدان کتاب، خیابان کوهستان، روبروی مجتمع کوهستان واقع شده است.

مراکز درمانی محله آسمان‌

محله آسمان از نظر خدمات درمانی موقعیت ایده‌آلی دارد، علاوه بر دو درمانگاه شبانه‌روزی ماهان و سورن که در داخل محله قرار دارند، چندین بیمارستان‌ تخصصی در محله‌های نزدیک آسمان یعنی شهرک‌غرب و سعادت‌آباد واقع هستند که دسترسی درمانی خوبی را برای ساکنان محله آسمان ایجاد کرده‌اند؛ از جمله بیمارستان لاله، پارسیان، عرفان، بهمن و آتیه.

درمانگاه شبانه‌روزی ماهان

درمانگاه ماهان یکی از مراکز درمانی در دسترس اهالی محله آسمان‌ است که به صورت شبانه‌روزی خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

این درمانگاه که طرف قرارداد بیمه‌های مختلف است، دارای بخش‌های تخصصی مغز و اعصاب، داخلی و گوارش، پوست و لیزر، چشم پزشکی، ارتوپدی، اپتومتری، جراحی عمومی و .. هست. درمانگاه ماهان در بلوار فرحزادی، ضلع غربی میدان کتاب، کوچه باهنر، پلاک ۵ قرار دارد.

درمانگاه شبانه‌روزی سورن

سورن یک مرکز پزشکی با اورژانس تخصصی است. این مرکز با انواع خدمات درمانی، به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت اهالی محله آسمان است. درمانگاه سورن در محله آسمان‌، میدان کتاب، خیابان کوهستان، پلاک ۲۸ واقع شده است.

بیمارستان آتیه

بیمارستان خصوصی آتیه در ۱۲ طبقه و ۱۵ اتاق عمل جراحی در محله درختی و در همسایگی محله آسمان واقع شده که با ۳۱۰ تخت بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، عمومی، اطفال، اعصاب و روان مردان و زنان، ارتوپدی، قلب، جراحی عمومی، نورولوژی، اورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، زنان و زایمان، جراحی زنان و عفونی در خدمت مراجعان است.

بیمارستان آتیه در نزدیکی محله آسمان
بیمارستان آتیه نیز از جمله مراکز درمانی نزدیک به محله آسمان است

آنژیوگرافی، MRI، آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، الکتروآنسفالوگرافی، تست ورزش، داروخانه، دانسیتومتری، سونوگرافی،سی تی اسکن، کولونوسکوپی، ماموگرافی، رکتوسیگموئیدسکوپی، رادیولوژی،الکترمیوگرافی، آزمایشگاه پاتولوژی، آزمایشگاه طبی، سنگ‌شکن برون اندامی و طب هسته ای از دیگر بخش‌ها خدمات درمانی این بیمارستان است.

بیمارستان آتیه در تقاطع بلوار شهید فرحزادی و بلوار دادمان  قرار دارد.

سخن آخر

محله آسمان‌ یکی از محله‌های با بافت مسکونی مرغوب در شمال غرب تهران است که از تمامی امکانات شهرنشینی بهره می‌برد.

این محله نوساز و روبه پیشرفت، دسترسی خوبی به نقاط مختلف شهر و خطوط حمل و نقل عمومی دارد و ضمن داشتن آب و هوای خوب و تمیز کوهستان، گره‌ ترافیکی هم ندارد. از همین رو محله آسمان، محله‌ای پر رونق در بازار ملک غرب تهران به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments