مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی در زندگی شهری

بررسی مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی در دنیای مدرن

از این روزها و در دنیای مدرن زندگی در آپارتمان‌های چند طبقه بیش از هرزمان دیگری باب شده و اکثر خانواده های شهرنشین در آپارتمان‌های بزرگ و کوچک زندگی می کنند. با اینکه بیش از چندین دهه از تولد آپارتمان و آپارتمان‌نشینی در ایران می‌گذرد، اما هنوز این پدیده تمام و کمال شناخته نشده و از همین رو بهتر این است که قبل از هر اقدامی برای خرید یا اجاره خانه با مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی آشنا شوید.

در این نوشتار به منظور بررسی بیشتر پدیده آپارتمان‌نشینی و مزایا و معایب این نحوه نسبتا جدید سکونت با نیک‌بوم همراه باشید.

باب شدن آپارتمان‌سازی در تهران

ناصرالدین‌شاه قاجار وقتی به فرنگ رفت و محو تماشای مظاهر زندگی در اروپا شد، یکی از چیزهایی که از زندگی غربی چشمش را گرفت، ساختمان‌های بلند و چند طبقه بود. همین شیدایی باعث شد که بعد از بازگشت به وطن ایده ساخت اولین خانه مطبق را در سر بپروراند. پس دستور ساخت شمس‌العماره را صادر کرد و این عمارت زیبا در پنج طبقه و در سال 1284 ساخته شد که گویا نخستین ساختمان الگوبرداری شده از آپارتمانهای اروپایی است. البته که این عمارت مطبق برای مردم عادی ساخته نشد و فقط جناب شاه و حرم امکان لمس کیفیت زندگی در این عمارت را یافتند.

مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی و مروری بر نخستین آپارتمانهای تهران
شمس‌العماره اولین ساختمان چندطبقه ایران است که با الگوبرداری از اروپا ساخته شد.

در واقع در سال 1349 رهگذران بلوار کشاورز تهران که آن زمان بولوار الیزابت نامگذاری شده بود برای نخستین بار چشم‌شان به یک آپارتمان مسکونی در شهر تهران افتاد. برج دو قلوی سامان در بلوار کشاورز نخستین تجربه تماشای ساختمان بلندبالایی بود که در بیست و دو طبقه و توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان ساخته شد و ۷۲ متر ارتفاع دارد. 

بررسی مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی

اگر بخواهیم تعریفی از آپارتمان داشته باشیم، آپارتمان از مجموع چند واحد تشکیل شده که در مواردی مثل در ورودی اصلی، پارکینگ، حیاط و راه پله یا آسانسور با هم مشترک هستند. آپارتمان از سه طبقه شروع می شود. اما بررسی مزایا و معایب آپارتمان نشینی دید شما را برای داشتن انتخابی هوشمندانه باز می کند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

مزایای زندگی در آپارتمان:

زندگی در آپارتمان مزایای زیادی دارد؛ از صرفه جویی در هزینه ها گرفته تا امنیت بالا و… در این بخش از مقاله درباره مزایای آپارتمان‌نشینی که کم هم نیستند توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد:

امکان خرید یا اجاره راحت تر

اولین ویژگی مثبت آپارتمان که باعث شده تعداد زیادی طرفدار سکونت در این نوع خانه‌ها باشند، هزینه کمتر خرید یا اجاره آپارتمان نسبت به ویلا یا برج نشینی است. آپارتمان‌ها متراژ متنوعی دارند که از پنجاه متر شروع می‌شود. بر این اساس اقشار مختلف جامعه با توان های اقتصادی مختلف، می توانند برای خرید یا اجاره یک واحد آپارتمانی دست به کار شوند. از سوی دیگر متراژ کمتر آپارتمان در مقایسه با یک خانه ویلایی، باعث می‌شود که هزینه مبله کردن و تجهیز و چیدمان این خانه‌ها نیز پایین بیاید.

صرفه جویی در هزینه ها

یکی دیگر از مواردی که زندگی در آپارتمان را مقرون به صرفه می‌کند، تقسیم شدن یک سری هزینه‌ها مثل هزینه نظافت فضاهای مشاع، فضای سبز حیاط، تعمیر و نگهداری تاسیسات و غیره میان اهالی یک مجتمع آپارتمانی است و با تقسیم شدن هزینه های عمومی، پرداخت مبالغ سنگینی برای تعمیرات و زیباسازی و نظافت به هر خانواده تحمیل نخواهد شد.

امنیت دسته‌جمعی ساکنان

مزیت مهم دیگر آپارتمان‌ به نسبت خانه‌های ویلایی، موضوع امنیت بالا در آپارتمان‌هاست. در حال حاضر در آپارتمانها یک سری پروتکل‌های امنیتی رعایت می‌شود. از جمله نصب دوربین مداربسته در ورودی ساختمان و فضاهای مشاع تا بدین ترتیب عبور و مرور افراد ناشناس کنترل شود؛ استفاده از سیستم کدینگ در ورودی‌های خانه که امنیت ورود و خروج را در ساختمان افزایش می‌دهد.

در بعضی آپارتمان‌ها حضور نگهبان یا سرایدار این امنیت را دوچندان می‌کند. همچنین در فضای آپارتمانی همسایگان روابط نزدیکی با هم دارند و اگر خطری یکی از واحدها را تهدید کند به سرعت و راحتی می‌توانند به یکدیگر کمک و از هم حمایت کنند. ضمن اینکه برقراری روابط مسالمت آمیز و دوستانه در فضای آپارتمان می‌تواند کیفیت معاشرت و ارتباطات و زندگی ساکنین را بالا ببرد.

بررسی مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی
در آپارتمان‌ها پروتکل‌های امنیتی رعایت می‌شود؛ مثل نصب دوربین مداربسته در ورودی و مشاعات

نظافت آسان و کم دردسر

نظافت آسان ویژگی مثبت دیگر آپارتمان‌نشینی است. به دلیل محدود بودن فضای آپارتمان، نظافت این خانه‌ها ساده تر و کم دردسرتر از خانه‌های ویلایی است. ضمن اینکه در فضای مجتمع‌های آپارتمانی دستورالعملی تهیه می‌شود تا براساس آن نیروهای نظافتچی به کار نظافت و نگهداری فضاهای مشاع ساختمان بپردازند و کسی از ساکنین درگیر نظافت این فضاها نشود.

زندگی در دل شهر

آپارتمان‌نشینی برخلاف زندگی در خانه های ویلایی، این مزیت را دارد که محل سکونت افراد در دل شهر واقع شده و دسترسی افراد به امکانات شهری مثل امکان خرید و حمل و نقل زیاد و دم دست است و نیازی نیست مسیر طولانی‌ای برای این موارد طی شود.

معایب آپارتمان‌نشینی

در هنگام بررسی مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی ، نباید چشم‌هایمان را برروی دردسرها و معایب موجود در این سبک از زندگی بست؛ در ادامه در رابطه با معایب آپارتمان نشینی بیشتر صحبت خواهیم کرد:

محدودیت فضا

همان‌طور که فضای محدود آپارتمان به عنوان عاملی در کاهش هزینه‏‌هاست، همین عامل یک فاکتور منفی هم به شمار می‌رود. فضای محدود آپارتمان امکان ایده‌پردازی برای اجرای دکوراسیون خاص را از افراد می‌گیرد و طراح لازم است براساس محدودیت فضا طرح ارایه و اجرا کند.در مواردی محدودیت فضا، افراد را در جا دادن همه وسایل مورد نیازشان در خانه با معضل روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل ناچارند شرایط سکونتشان را براساس محدودیت فضا تغییر دهند و از یک‌سری خواسته‌ها و لوازم بگذرند.

همچنین همین محدودیت فضا باعث می‌شود که افراد امکان تغییر زیادی در فضای خانه و دکوراسیون خود نداشته باشند و با شرایط کنار بیایند. ضمن اینکه امکان بازسازی و تغییر در ساختار آپارتمان به صورت کلی مقدور نیست و این کار باعث اذیت و آزار همسایگان هم می‌شود.

مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی و محدودیت فضا
در مواردی محدودیت فضا، افراد را در جا دادن همه وسایل مورد نیازشان در خانه با معضل روبه‌رو می‌کند.

معضل سر و صدا

معضل سر و صدا مشکلی قدیمی و پرآوازه در آپارتمان ‌نشینی است. با نازک بودن دیوارهای حایل میان دو آپارتمان و حتی سقف یا کف حایل میان دو طبقه، رد شدن سر و صدای دو طرف از دیوارها گاه به حدی می‌رسد که آسایش را از دو همسایه سلب می‌کند. حال به این معضل، بدشانسی در داشتن یک همسایه بی‌ملاحظه و پر سر و صدا را هم اگر بیفزایید که دیگر نورعلی نور می‌شود.

مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی و سروصدای همسایه ها
معضل سر و صدا مشکل قدیمی و پر آوازه آپارتمان ‌نشینی است.

ناهماهنگی فرهنگی

ناهماهنگی فرهنگی میان ساکنین یک مجتمع آپارتمانی، مسئله دیگری است که در مواقع زیادی باعث ایجاد مشکلات بسیار برای آپارتمان‌نشین‌ها شده و می‌شود.

در فضای آپارتمانی افراد نمی توانند در انتخاب همسایه نقشی داشته باشند و فقط فاکتور شانس است که می‌تواند یک همسایه خوب را در واحد بغلی شما مستقر کند و اگر بدشانس باشید، یک همسایه نامتجانس می‌تواند زندگی را به کام همسایه‌اش زهر کند.

نیاز به هماهنگی و همراهی

محیط‌های آپارتمانی برای زندگی مسالمت‌آمیز نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت امور ساختمان دارند. این کار باید با همکاری و هماهنگی تمامی ساکنان و انتخاب یک مدیر ساختمان انجام شود. در صورتی که این هماهنگی به هر دلیل صورت نگیرد و حتی یک واحد ساز مخالف بزند، شرایط زندگی و آسایش برای تمامی ساکنین دشوار می‌شود.

پس اطلاع از اصول و فرهنگ آپارتمان‌نشینی و احترام به حقوق همسایه‌ها نکته مهمی است که همواره باید مدنظر قرار داد.

محدویت نگهداری از حیوان خانگی

یکی دیگر از کمبودها و ایرادات آپارتمان نشینی مربوط به افرادی می‌شود که حیوان خانگی دارند. در محیط آپارتمان، نگهداری از حیوانات خانگی مشمول قوانینی است که باید رعایت شود و در صورت رعایت نشدن، همسایه‎‌ها حق شکایت از فرد را دارند. در نتیجه این افراد یا باید از نگهداری حیوان خانگی صرف نظر کنند و یا تلاش زیادی در رعایت قوانین نگهداری حیوان در آپارتمان به خرج دهند.

طبق قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان، فرد حق ندارد حیوان را در فضاهای مشاع ساختمان بیاورد و یا نگهداری کند. همچنین نباید وجود حیوان تاثیری در حفظ سلامت و بهداشت دیگر ساکنین ساختمان بگذارد. در مقابل هم افرادی هستند که در محیط آپارتمان بدون توجه به قوانین و شرایط نگهداری، حیوان نگه می‌دارند و سروصدای حیوان باعث اذیت و آزار سایر همسایه‌ها می‌شود. این مورد هم می‌تواند به مشکلی در فضای آپارتمان نشینی تبدیل شود.

مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی و نگهداری از حیوان خانگی
در محیط آپارتمان، نگهداری از حیوان خانگی مشمول قوانینی است که باید رعایت شود.

قوانین الزامی همزیستی مسالمت‌آمیز

یک مورد دیگر از معایب آپارتمان‌نشینی وابسته بودن یک سری قواعد زندگی به زندگی سایر اهالی ساختمان است. مثلا در بسیاری از ساختمان‌ها، قواعدی تعیین می‌شود که باید همگی رعایت کنند.

مثل اعلام سکوت و کم کردن سر و صدا راس و پایان دادن میهمانی ها در ساعت‌هایی خاص در شبانه روز. یا عدم ایجاد سر و صدا و شلوغی در راهروها و راه‌پله. ممنوع کردن بازی کودکان در زمان و یا مکان‌های تعیین شده و از این دست. این موارد برای برخی افراد آزاردهنده و جزو معایب آپارتمان نشینی به حساب می‌آید.

سخن آخر

اگرچه این روزها زندگی شهرنشینی، باعث شده تا اکثر ما به ناچار زندگی آپارتمانی را برگزینیم؛ اما اطلاع از مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی به ما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب خانه مسکونی‌مان بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم. چرا که با بررسی مزایا و معایب آپارتمان‌‌نشینی و مدنظر داشتن شرایط می توان با سنجیدن شرایط، در انتخاب نوع خانه، تصمیماتی منطقی گرفت.

اگر آپارتمان‌نشینی برای شما مزایا یا معایب دیگری داشته که دراین مقاله درباره آن صحبت نکردیم، تجربیاتتان دراین رابطه را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments