اصطلاحات معماری به زبان ساده: طراحی مینیمال

آشنایی با طراحی مینیمال و عناصرآن

طراحی مینیمال یا ساده‌گرایی به شکل خاص برای شیوه زندگی مدرن است که اساتید آن به ما قول می‌دهند تا خانه‌ها را از درهم و برهمی در آورده و زندگی‌هایمان را ساده کنیم و بتوانیم خود را با جهانی که غافلگیر کننده است تطبیق دهیم.

به عبارت دیگر، به طور کلی طراحی مینیمالیستی یک طراحی بصری تاثیرگذار، با تاریخچه‌ای معلوم است که در حوزه‌های بصری مانند گرافیک، مد، هنر، طراحی داخلی و هر طرح ظاهری دیگری مصداق پیدا خواهد کرد.

روش رسیدن به مینیمالیسم

تاکید طراحی مینیمال بر اولویت بخشیدن به چیزهای ضروری و مهم است. یک ساختمان، یک شیء یا یک طرح با سبک مینیمالیستی، وابسته به عملکرد اصلی آن، با درک استفاده از مواد محدود، رنگ‌های خنثی، اشکال ساده و خودداری از تزئین بیش از حد برای رسیدن به یک فرم خالص ظرافت ساخته می‌شود. درحالی‌که نتیجه دسته یافته در ایجاد طراحی مینیمال ممکن است بدون زحمت ساده و به زیبایی یک شعر به نظر برسد، اما رسیدن به چنین طرح‌های ساده و قدرتمندی اصلا کار راحت و ساده‌ای نیست.

اگرچه رشد محبوبیت طراحی مینیمال در قرن گذشته بسیار زیاد بوده، اما برای هر طرفدار این طرح، یک منتقد ماکزیمالیست (متضاد مینیمالیست) وجود دارد که از آن به عنوان طرحی کسل کننده و بی‌هدف، بدون فانتزی و ابتکار عمل و بی‌روح نام می برد. اگرچه طراحی مینیمال و تولید طرح‌های آن می‌تواند گاهی هزینه‌بر و دوستدار محیط زیست باشد، اما نهایتا منجر به یک طرح خوب می‌شود. همچنین گاهی این طراحی مترادف می‌شود با تلاش اصلاح شده برای یک شیء فوق‌العاده، شیئی لوکس که فقط تعداد خاص و اندکی می‌توانند از عهده آن بربیایند.

طراحی مینیمال در اتاق خواب
طراحی مینیمال در اتاق خواب جلوه‌ای ساده و فوق‌العاده شیک به اتاق می‌دهد.

خلاصه ای از تاریخچه طراحی مینیمال

مینیمالیسم در قرن بیستم به عنوان واکنش و نفی طرحها و دکوراسیون‌های پر طمطراق گذشته ظهور پیدا کرد و کاملا از طرح های پر زیور معماری ویکتوریایی تا هنرهای انتزاعی فاصله گرفت.

برخی تاریخ نگاران طراحی، ریشه‌های مینیمالیسم را مربوط به اشکال تجسمی ساده شده توسط جنبش هلندی “د استایل” (که به نام جنبش نو “شکل آفرینی” هم شناخته می‌شود) می‌دانند که  از سال 1917 میلادی (1296 شمسی) تا اوایل دهه 30 میلادی (حدود سالهای 1310 هجری شمسی) ادامه داشت و این موضوع کاملا مورد تائید است که این جنبش از سادگی “ذن” و فضاهای داخلی و باغ‌های سنتی ژاپن و همچنین زیبایی شناختی طراحی‌های اسکاندیناوی الهام گرفته بود.

شعار “کمتر بیشتر است” از اسطوره معماری آلمانی “لودیگ میس فن در روهه” است. او یکی از معماران برجسته در دوران پس از جنگ در اروپا و آمریکا بود و همچنین از مدیران “باوهاوس” و از پیشگامان طراحی مدرن بود که در ساخت ساختمان‌ها از مصالحی نظیر شیشه، فولاد و سیمان که در دسترس بودند استفاده کرد و با ترکیب آنها توانست ساختمان‌هایی را با معماری ویژه و ساختار مینیمال خلق کند که هنوز بعد از گذشت دهه‌ها از ساخت، آنها مانند روز اول به نظر می‌رسند.

معماری مدرن” ، “معماری باوهاوس” ، “معماری بروتالیسم” و “طراحی مدرن مید سنچری(نیمه قرن)” ریشه‌ها و پایه‌های کاملا یکسانی با معماری مینیمالیست دارند.

به کارگیری طراحی مینیمال در ساختمان
از نمونه های طراحی شده مینیمال توسط “میس فن در روهه”

ظهور مینیمالیسم در هنرهای دیگر

در دهه 1960 میلادی (دهه 1340 شمسی) طراحی گرافیک مینیمال، هنر مینیمالیسم، تئاتر و مد مینیمال نیز ظهور پیدا کردند. در حوزه طراحی تولید، چهره های افسانه ای مانند “دیتر رمس” طراح صنعتی آلمانی  بودند که شعار او “کمتر اما بهتر” بود و این شعار منجر به طراحی و تولید وسایلی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم نظیر رادیوهای رومیزی، ماشین‌حساب‌ها و … به شکل طراحی مینیمالیسم شد. شروع این رویداد در اواسط قرن بیستم پایه‌گذاری شد و به ساخت انواع اجسام ساده‌ای که امروزه با آن زندگی می‌کنیم و برای فردایمان برنامه می‌ریزیم منجر شد، از گوشی‌های آیفون گرفته تا ماشین‌های بدون راننده.

امروزه، طراحی داخلی و چیدمان خانه به سبک مینیمال، تخت‌خواب‌های مینیمال، آشپزخانه‌های مینیمالیستی، اتاق‌های نشیمن مینیمال، مهدکودک‌های مینیمال و … جایگزینی برای دکوراسیون‌های شلوغ و پروسیله ویکتوریایی است که برای اولین بار در قرن بیستم محبوبیت و رشد پیدا کردند.

طراحی مینیمال در آشپزخانه
نمونه ای از اجرای طراحی مینیمال در آشپزخانه

ویژگی‌های کلیدی سبک طراحی مینیمال

  • تاکید بر شعار “کمتر بیشتر است”
  • تمرکز بر روی کاربردها
  • خطوط ساده و ترو تمیز
  • اشکال تندیس گونه
  • نبود تزئینات و اشیاء دکوری زائد
  • تک رنگ بودن، یا داشتن رنگ‌های محدود، رنگی که گاهی به عنوان رنگ شاخص استفاده می شود تا فضایی آرامش‌بخش ایجاد کند
  • استفاده از مواد و متریال‌های محدود و انگشت شمار و با دقت انتخاب شده مانند سیمان، فولاد، شیشه و چوب
  • هر چیزی جای مشخص و هدفی مشخص دارد
  • استفاده از فضا و نور طبیعی
  • ایجاد نور نقطه‌ای روی کارهای هنری دست ساز
  • طراحی داخلی سبک و منظم، فضاهای داخلی باز و انبارهای یکپارچه

    اجرای طراحی مینیمال با چوب
    در طراحی مینیمال، استفاده از مواد طبیعی مانند چوب جایگاه ویژه‌ای دارد.

جمله ها و شعارهای معروف درباره مینیمالیسم

  • “کمتر بیشتر است” از “میس فن در روهه”، معمار
  • ” مینیمالیسم در معماری نادیده گرفتن خواسته‌ها، محرومیت یا عدم حضور نیست؛ و با چیزهایی که وجود ندارند تعریف نمی‌شوند، بلکه با درست قرار گرفتن چیزهای موجود و تجربه هدفی ارزشمند تعریف می شود.” از “جان پاوسن”، معمار
  • ” در معماری ناب کوچکترین جزئیات باید معنادار یا هدفمند باشند.” آگوستوس پوگین، معمار
  • “همانطور که ما زندگی می‌کنیم و هستیم، این روزها درک مفهوم “سادگی” سخت است. ما دیگر واقعا ساده‌گرا نیستیم. ما دیگر واقعا در جاهای ساده زندگی نمی‌کنیم. اکنون زندگی نبردی پیچیده شده است. این روزها ساده بودن شجاعت می خواهد: چیزی تشویق کننده که بخواهیم ساده بمانیم. این چیزی است معنوی برای درک مفهوم سادگی.” از “فرانک لوید رایت” ، معمار
  • ” من باور دارم که معماری هنری عمل‌گراست. برای اینکه این کار به یک هنر تبدیل شود باید بر پایه نیاز ساخته شود.” از “آی.ام.پی” ، معمار
  • ” به دست آوردن یک سادگی جذاب بسیار سخت تر و ارزشمند تر است.” از ” وندر رو” ، معمار

منبع: The spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments