حضور چین در پروژه نهضت ملی ساخت مسکن تائید شد

چینی‌ها در ساخت مسکن

به دنبال مطرح شدن حضور چینی‌ها در ساخت مسکن در ایران توسط یکی از نمایندگان مجلس که البته بعدا تکذیب شد،حالا محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی صراحتا مذاکره با چینی‌ها در ایران را تایید کرده اما گفته که آنها قرار است تکنولوژی وارد کنند نه اینکه بسازند.

در عین حال این ذهنیت نیز ایجاد شده که تکنولوژی چین قرار است به کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن در ایران منجر شود.

حضور چینی‌ها در ساخت مسکن از کجا درز کرد؟

نوزدهم مهرماه امسال بود که یکی از نمایندگان مجلس از مذاکره برای حضور چینی‌ها در ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد.

صحبت‌های کوتاه اقبال شاکری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها ایجاد کرد، واکنش رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس را در پی داشت که ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران، بیان کرد با وجود ۵۰۰ هزار مهندس عمران در کشور، توان ساخت یک میلیون مسکن در ایران وجود دارد.

اقبال شاکری یک روز بعد اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد و گفت: «صحبتی هم که شده، صرفا خبری بود که وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است. در همین حد. بقیه نکاتی که ذکر شده اصلا صحت ندارد. انشاءالله با توان و قدرتی که بخش خصوصی داخلی دارد موفق می‌شویم، هر سال یک میلیون مسکن را طی ۴ سال آینده بسازیم.»

معاون وزیر و تائید حضور چینی‌ها

پس از این موضع‌گیری‌های متفاوت، تصور بر این بود که حضور چینی‌ها در ساخت مسکن در ایران منتفی است. اما شب گذشته، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی بر حضور عن‌قریب چینی‌ها در ایران صحه گذاشت، البته نه برای ساخت، بلکه برای ورود تکنولوژی.

آقای محمودزاده در خصوص مشارکت چین در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: «مذاکراتی که با کشور چین و سایر کشورها انجام شده، در حوره ساخت نیست؛ بلکه مذاکره با چینی‌ها، به منظور ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت است که منطبق با معماری و هویتی که در ایران وجود دارد، بتوانیم سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده را مدیریت کنیم که این بسیار موثر است.»

حضور چینی‌ها در ساخت مسکن
مذاکرات با چین و سایر کشورها، در حوزه ساخت نیست و به‌منظور ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت است

کاهش زمان و هزینه‌ها با صنعتی‌سازی

آقای محمودزاده درعین حال وعده داد که واحدهای قانون جهش تولید مسکن ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه شود: «هم‌اکنون در ساخت‌وسازهای سنتی، یک واحد مسکونی بین یک سال و نیم تا دو سال، احداث می‌شود؛ اما چنانچه صنعتی‌سازی رواج پیدا کند، در یکسال  این کار قابل انجام است که حداکثر ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار احداث خواهد شد و کیفیت آن نیز متفاوت از ساخت و ساز سنتی است.»

از این صحبت محمودزاده چنین برداشت می‌شود که یکی از راهکارهای کاهش قیمت‌تمام‌شده واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، استفاده از تکنولوژی چین خواهد بود.

صنعتی‌سازی توسط وزارت دفاع

این در حالی است که از حدود دو ماه قبل به موضوع صنعتی‌سازی توسط وزارت دفاع اشاره شده بود. قرار است این وزارتخانه ۱۰۰ هزار واحد را به روش صنعتی در قالب توافق‌نامه با وزارت راه و شهرسازی بسازد. عنوان شد که این طرح قرار است مدت اجرای پروژه را از ۳۶ ماه به شش ماه برساند و عمر مفید ساختمان‌ها از ۲۵ تا ۳۰ سال به بالای ۱۰۰ برسد.

در این زمینه علی‌اکبر سلیمانی، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع  اعلام کرد که با استفاده از توان دانشمندان جوان این ایده به یک محصول بومی تبدیل خواهد شد.

ارزش افزوده‌ چینی‌ها در صنعت ساختمان ایران چیست؟

با توجه به وجود ۵۰۰ هزار مهندس و توان علمی نیروهای داخلی که همواره به آن اشاره شده، حال این سوال مطرح می‌شود که چینی‌ها قرار است چه ارزش افزوده‌ای به صنعت ساختمان ایران بیاورند؟

البته برخی معتقدند ورود چین به صنعت ساختمان ایران، مزایایی همچون ورود تکنولوژی و ابزار پیشرفته، ورود سرمایه، امکان تهاتر پول نفت، ایجاد رقابت در بخش ساختمان و افزایش اشتغال کارگران ایرانی را در پی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments