محله شاهین، دنج و خوش آب و هوا در شمال غرب تهران

محله شاهین در محله جنت‌آباد

محله شاهین محله‌ای کوچک، خوش آب و هوا و خوش مسیر در بخش شمال غربی تهران است که البته قدمتی طولانی‌ ندارد و قبلا جزیی از محله‌ جنت‌آباد به شمار می‌رفت و بعد از توسعه شهری تهران به یک محله مستقل تبدیل شد.

این محله با امکانات شهرنشینی متعددی مثل فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مدارس و مراکز درمانی و در عین حال دسترسی عالی به شاهراه‌های ارتباطی تهران مثل بزرگراه همت و آبشناسان دسترسی خوبی به دیگر مناطق پایتخت دارد.

محله شاهین با مجتمع‌ و آپارتمان‌های مسکونی نوساز محله‌ای تازه ساز و رو به پیشرفت است که خرید ملک در آن حسابی پررونق است. در این نوشتار برای مرور محله شاهین و بررسی کیفیت و امکانات سکونت در این منطقه با نیک‌بوم همراه باشید.

محله شاهین کجاست؟

محله شاهین یکی از محلات منطقه 5 شهرداری تهران است که در شمال غربی پایتخت واقع شده است. این محله از شمال با بزرگراه آبشناسان، از جنوب با بزرگراه همت، از شرق با بزرگراه ستاری و بلوار میرزابابایی و از غرب با بلوار کبیری طامه جنوبی و شمالی محدود شده است.

محله شاهین در گذشته بخشی از محله‌ جنت‌آباد بوده که حالا مستقل شده و از غرب با محله جنت‌آباد مرکزی، از جنوب با جنت‌آباد جنوبی و از شرق با محله پونک همسایه است. در عین حال محله‌های المهدی و باغ فیض هم در مجاورت این محله قرار دارند.

محله شاهین
این محله قبلا بخشی از محله‌ جنت‌آباد بود و بعد از توسعه شهری به یک محله مستقل تبدیل شد.

این محله با وجود بلوار شاهین، به این نام شناخته شد و به این نام مشهور است.

با کشیده شدن بزرگراه همت که از دل بلوار شاهین عبور کرد، این منطقه به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم و شاهین شمالی به یک محله مستقل تبدیل شد.

تاریخچه محله شاهین

محله شاهین که بخشی از محله جنت‌آباد بوده است، پیشینه مشترکی با این محله دارد. زمین‌های جنت‌آباد در گذشته متعلق به یکی از زمین‌داران و سیاستمداران دوران قاجار و پهلوی به نام “محمدعلی نظام‌مافی” معروف به نظام‌السلطنه بوده که بعدها نظام‌مافی این زمین‌ها را وقف عام کرد.

مسجد وقفی نظام‌مافی و بیمارستان نظام‌مافی در این محله، یادگار به جای مانده از او در این محله هستند و در عین حال، آرامگاه نظام‌مافی هم در مسجد نظام‌مافی جنت آباد واقع است.

در گذشته‌های نه‌چندان دور، محله جنت‌آباد، محله‌‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال غرب تهران بوده و جالب است بدانید که اسم شاهین به این دلیل روی این محله گذاشته شده که در سال‌های دور و قبل از اینکه پای ساخت و ساز و زندگی شهری به این منطقه برسد، این منطقه محل پرواز پرندگان شاهین در آسمان جنت‌آباد بوده است.

در شروع دوره ساخت و ساز، محله جنت‌آباد محله‌ای به نسبت ارزان قیمت بوده و معمولا مهاجران به تهران برای خرید زمین به این منطقه می‌آمدند و به دلیل نزدیکی این منطقه به کرج و کارخانه‌هایی که در مسیر بزرگراه تهران-کرج وجود دارند قطعات 200 متری زمین در این محله، به کارگران و کارمندان این کارخانه‌ها واگذار و ساخته شد و تدریجا تبدیل به محله مسکونی فعلی گردید.

دسترسی محله شاهین

این محله با قرار گرفتن در میان بزرگراه‌های اصلی تهران، یعنی بزرگراه همت در جنوب محله، بزرگراه ستاری در شرق و بزرگراه آبشناسان در شمال، دسترسی خوبی به دیگر مناطق تهران دارد و دارندگان خودروی شخصی در این محله  می‌توانند به‌راحتی خود را به دیگر مناطق شهر برسانند.

از نظر دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی، ایستگاه اتوبوس ۳۵ متری گلستان، گلستان و ایستگاه اتوبوس ۲۲ بهمن در بزرگراه شهید ستاری از جمله ایستگاه‌های در دسترس و نزدیک به محله شاهین تهران هستند.

پایانه تاکسیرانی جنت‌آباد که به نقاط مختلف شهر تهران خط تاکسی دارد، در نزدیکی و در غرب محله شاهین واقع شده است.

شاهین در محدوده طرح و ترافیک و طرح زوج و فرد تهران قرار ندارد و اهالی برای تردد با خودروی شخصی در این محله هیچ محدودیتی ندارند.

نزدیک‌ترین جایگاه سوختگیری به محله شاهین، در محله مجاور این محله یعنی محله سردار جنگل، نبش بزرگراه همت است. در عین حال پمپ بنزین آبشناسان و باغ فیض هم دو جایگاه سوختگیری دیگر در دسترس اهالی محله شاهین هستند.

"دسترسی

خیابان‌های اصلی محله

بلوار شمالی- جنوبی کبیری‌طامه، خیابان اصلی و پر تردد محله شاهین است که از بزرگراه همت تا بزرگراه آبشناسان کشیده شده و از تقاطع بلوار مخبری، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

بلوار شرقی به غربی مخبری دیگر خیابان اصلی و پر تردد محله شاهین است که از سمت شرق، از بزرگراه اشرفی اصفهانی شروع شده و از دل خیابان شاهین عبور می‌کند و به بلوار جنت‌آباد مرکزی می‌رسد.

مراکز خرید محله شاهین

محله شاهین در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و بازگشایی مغازه‌ها، مراکز خرید و امکانات رفاهی متعدد در این محله، باعث شده تا شاهین تبدیل به محله‌ای جذاب و ایده‌آل برای ساکنانش شود. این محله، از نظر امکانات شهرنشینی، دسترسی به مراکز خرید و رفاهی وضعیت خوبی دارد و نیازهای اهالی محله در دل محله برآورده می‌شود. در ادامه درباره امکانات محله بیشتر توضیح خواهیم داد:

بازار 20متری گلستان‌غربی

خیابان 20 متری گلستان غربی، یکی از راسته‌های خرید خیابانی معروف، شلوغ و خوش قیمت در محله شاهین و حتی غرب تهران است.

این خیابان که در قلب محله قرار دارد، پر از فروشگاه‌هایی است که اجناس مختلفی از پوشاک مردانه و زنانه و بچگانه گرفته تا لوازم منزل، کیف و کفش و چمدان و …. به قیمت‌های مناسب در حد کلی فروش‌های بازار بزرگ تهران را عرضه می‌کنند.

بام‌لند نیایش

مرکز خرید بام‌لند یا بام‌سنتر نیایش شعبه دیگر بام‌لند چیتگر است. این مرکز خرید با نمای چشمگیر و زیبایش که شبیه قلعه‌های تاریخی است، به سبک معماری سنتی ایرانی بنا شده و طراحی منحصر به فردی در مقایسه با مجتمع‌های مشابه دارد.

باملند در محله شاهین
مرکز خرید بام‌لند شبیه قلعه‌های تاریخی است و طراحی منحصر به فردی دارد.

بام‌لند در شمال محله شاهین، نبش بزرگراه آبشناسان و در خیابان صلاحی، بین چناران و نیلوفر قرار دارد..

پروژه بام‌سنتر در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع واقع شده و زیربنایی حدوداً ۷۵۰۰۰ مترمربعی دارد. این مجتمع دارای یک طبقه رستوران و کافی‌شاپ، یک طبقه هایپرمارکت، یک طبقه شهربازی، سه طبقه واحدهای تجاری (فروشگاه) و سایر فضاهای تفریحی گردشگری است.

بازار بزرگ جنت‌آباد

این بازارچه بزرگ و قدیمی با محصولاتی متنوع از موادغذایی گرفته تا پوشاک و کیف و کفش، در کنار بام‌لند نیایش قرار دارد.

از جمله دیگر مراکز خرید نزدیک به این محله می‌توان به مرکز خرید سمرقند در جنت‌آباد جنوبی و مرکز خرید بوستان در میدان بوستان پونک اشاره کرد.

امکانات درمانی محله شاهین

بیمارستان عرفان نیایش، بیمارستان رسول‌اکرم و بیمارستان امید مراکز درمانی مهم محله هستند که در دسترس اهالی این منطقه قرار دارند.

بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش

بیمارستان فوق‌تخصصی عرفان نیایش یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های خصوصی ایران است که در زمینه‌های تخصصی متنوعی، خدمات پزشکی ارائه می‌دهد و امکان پذیرش بیماران سرپایی، بستری و اورژانسی را دارد.

این بیمارستان با ظرفیت 300 تخت بستری در 11طبقه و 60 تخت ویژه و 19 اتاق عمل در جنت‌آباد، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین واقع شده است.

بیمارستان عرفان نیایش در محله شاهین
بیمارستان عرفان نیایش در زمینه‌های تخصصی متنوعی، خدمات پزشکی ارائه می‌دهد

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

بیمارستان فوق تخصصی امید، در پائیز سال 139، در خیابان شاهین‌شمالی افتتاح شد و در آن از مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی، مطابق با بالاترین سطح استانداردهای درمانی و بهداشتی ملی و بین‌المللی استفاده شده و شامل بخش‌های کلینیکی، پاراکلینیکی، بستری و سرپایی بوده و درحال حاضر، 141 تخت خواب فعال دارد .

بیمارستان رسول اکرم در محله شاهین، خیابان کوهسار، خیابان امام حسین، ورودی جایگاه گاز آبشناسان قرار دارد.

امکانات تفریحی-ورزشی محله شاهین

محله شاهین از نظر داشتن فضای سبز و امکانات ورزشی و تفریحی، شرایط خوب و مطلوبی دارد. چندین پارک و بوستان بزرگ و کوچک در خیابان‌های اصلی و فرعی این محله واقع شده‌اند و در عین حال چندین باشگاه ورزشی درخدمت اهالی و ساکنان این محله و محله‌های هم‌جوار هستند.

پارک‌ها و بوستان‌های محله:

از جمله مهمترین پارک‌ها و بوستان‌های محله شاهین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک جنگلی ایثار یک فضای سرسبز با آلاچیق برای نشستن و پیک نیک در محله شاهین است.
  • بوستان ایثار در خیابان شاهین شمالی، خیابان چمران، خیابان شادمهر قرار دارد.
  • بوستان میثم در محله شاهین، بلوار کبیری طامه شمالی، خیابان بهار واقع شده است.
  • بوستان گلبن در محله شاهین، خیابان سرلشگر غلامرضا مخبری قرار دارد.
پارک‌ها و بوستان‌های محله شاهین
بوستان گلبن یکی از پارک‌های بزرگ در محله شاهین است.
  • بوستان گلستان نیز در شاهین، خیابان سرلشگر غلامرضا مخبری، خیابان ایوبی است.
  • بوستان بعثت در خیابان بیست متری گلستان شرقی، خیابان لادن، خیابان چهارم واقع شده.
  • بوستان سوسن‌آبادی در خیابان شاهین شمالی، خیابان بصارتی، خیابان سبز بهاران قرار دارد.
  • بوستان معلم قرآن در خیابان شاهین، خیابان مشعوف واقع شده است.

مراکز ورزشی محله شاهین

در محله شاهین چندین باشگاه و مجتمع ورزشی بزرگ و کوچک با امکانات خوب و قابل قبولی برای بهره‌گیری ورزشکاران و ورزش‌دوستان محله راه‌اندازی شده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین این مراکز ورزشی، مجتمع ورزشی خرم‌شاد است که عملا بزرگترین سالن ورزشی محله نیز به شمار می‌رود.

علاوه بر مجتمع ورزشی خرمشاد، باشگاه‌های دیگری از جمله باشگاه الزهرا و منظر نیز در دسترس ورزشکاران هستند. در ادامه بیشتر درباره این امکانات ورزشی توضیح خواهیم داد:

مجتمع ورزشی خرم‌شاد

مجتمع ورزشی خرم‌شاد بزرگ‌ترین مکان تفریحی و ورزشی محله شاهین است که امکانات متنوعی دارد؛ از سالن چند منظوره، فوتسال، فوتبال، اسکیت، صخره‌نوردی، استخر و سالن بدنسازی گرفته تا کلوپ هاکی، میز فوتبال‌دستی، سالن پینگ‌پنگ و … همه جز امکانات این مجموعه است.

دستگاه‌های مدرن بدن‌سازی و تناسب اندام در سالنی به مساحت 320 مترمربع و ارتفاع 5 متر در اختیار اعضای بدن‌سازی این مجموعه قرار دارد.

مجتمع-ورزشی خرم شاد
مجتمع ورزشی خرم‌شاد امکانات ورزشی متنوعی از سالن فوتسال و  فوتبال گرفته تا استخر را داراست.

در عین حال، سونای خشک و سونای بخار، جکوزی، حوضچه آب‌سرد، اتاق مه، حوضچه کودکان، اتاق ماساژ و بوفه شامل امکانات بخش استخر این مجموعه است. زمین چمن مصنوعی این مجموعه هم برای برگزاری کلاس‌های فوتبال و اجاره سانس به علاقه‌مندان مورد استفاده قرار می گیرد.

مجموعه ورزشی فرهنگی خرم‌شاد و مجموعه سوخته‌سرایی در بلوار کبیری طامه جنوبی، خیابان بیست متری گلستان شرقی، خیابان نصرت واقع شده است.

مجموعه ورزشی منظر

باشگاه بدنسازی منظر با کلاس‌ها و رشته‌های ورزشی ایروبیک، بدنسازی، تی-آر-ایکس، فیتنس، پیلاتس و کراس‌فیت به صورت حرفه‌ای و زیر نظر مربی به علاقه‌مندان در محله خدمات ارائه می‎‌دهد.

باشگاه منظر در بزرگراه نیایش، حد فاصل ستاری و شاهین شمالی، خیابان امام حسین، خیابان اقاقیای چهارم، کوچه اقاقیای یکم قرار دارد.

مجموعه ورزشی الزهرا

مجموعه ورزشی الزهرا با رشته‌های ورزشی آمادگی جسمانی، بدنسازی، ایروبیک، رشته‌های رزمی، رشته‌های توپی، یوگا، ژیمناستیک، اسکیت و تنیس سالنی، یکی از ورزشگاه‌های در دسترس اهالی این منطقه است که در خیابان شاهین شمالی، خیابان چمران واقع شده است.

مراکز آموزشی محله شاهین

در این محله مدارس و موسسات آموزشی برای تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. برخی از این مدارس عبارتند از:

  • دبیرستان پسرانه ایران‌زمین در خیابان شاهین شمالی.
  • مجتمع آموزشی پسرانه هوشمند پیشگامان در شاهین، کنارگذر آبشناسان، خیابان امام حسین، خیابان کوهپایه.
  • دبیرستان پسرانه دولتی شهید علیرضا حمزه‌لو در شاهین، کنارگذر آبشناسان، خ امام حسین، خ کوهسار.
  • مجتمع آموزشی قلم، درخیابان شاهین شمالی، خیابان چمران.
  • دبیرستان غیردولتی قلم در شاهین، کنارگذر آبشناسان،خیابان امام حسین، خیابان چمران.

سرای محله شاهین

سرای محله شاهین یکی از مراکز فرهنگی محله شاهین است و دوره‌های آموزشی متعددی را برگزار می‌کند که از جمله آنها می‌توان به کلاس‌های ورزشی، تکواندوی کودکان، ژیمناستیک، کاراته، دوچرخه‌سواری، خیاطی، آموزش شطرنج، ساخت زیورآلات، فینگرفود، کامپیوتر و آموزش‌های شهروندی اشاره کرد.

"سرای

در مهدکودک سرای محله، پیش‌دبستانی دو زبانه‌ای وجود دارد که کودکان رده پیش‌دبستانی به‌صورت دو زبانه آمورش می‌بینند.

سرای محله شاهین در خیابان کامران کبیری طامه، ۲۰ متری گلستان شرقی، داخل پارک گلبن واقع شده است.

مراکز مذهبی محله

در این محله، دو مسجد امام حسین و ثارالله برای برگزاری مراسم مذهبی اهالی محله وجود دارد. مسجد امام حسین در بلوار کبیری طامه جنوبی، خیابان بیست متری گلستان شرقی واقع شده است.

مسجد و حسینیه ثاراللّه نیز در خیابان شاهین شمالی،خیابان چمران، خیابان ابریشم قرار دارد.

سخن آخر

محله شاهین محله‌ای در شمال غرب تهران با آب و هوایی کوهپایه‌ای است که دسترسی خوبی به نقاط مختلف تهران دارد. این محله مسکونی از نظر امکانات شهری و خدمات رفاهی کمبودی ندارد و ساکنان این محله به راحتی به مراکز مختلف خرید و تفریحی دسترسی دارند.

با توجه به واقع شدن این محله در مجاورت چندین بزرگراه اصلی تهران، ساکنین محله شاهین دسترسی خوبی به سایر مناطق شهر دارند. از سوی دیگر محله شاهین، محله‌ای نوساز و رو به پیشرفت است و از همین رو موقعیت خوبی برای سکونت و خرید ملک برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments