بررسی تفاوت‌های بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان و تفاوت‌های آنها با یکدیگر

تغییر، تحول و نو شدن خانه، گاهی می‌تواند زندگی شما را زیر و رو کند؛ بازسازی یا نوسازی خانه و یا گاهی حتی یک تغییر دکوراسیون ساده، باعث تغییر روحیه، رشد و شکوفایی و جاری شدن انرژی مثبت و حال خوب می‌شود. گاهی این تغییر با ترک کامل گذشته و فروش خانه و خرید خانه‌ای جدید اتفاق می‌افتد و گاهی خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم یک سری ویژگی‌های مثبت و خاطره ‌هایی دلچسب دارد که ترجیح می‌دهید در آن بمانید و به جای ترک آن، نسبت به بازسازی و نوسازی ساختمان و حتی تغییر دکوراسیون اساسی خانه اقدام کنید.

شاید تصور کنید بازسازی و نوسازی ساختمان در عمل تفاوت چندانی با هم نداشته باشند. اما در واقع این دو روند کاملا متفاوت هستند و نیروی متخصص متفاوتی هم برای اجرا می‌طلبند. اگر قصد ایجاد تغییر و تحول در فضای خانه خود دارید با نیک بوم در این نوشتار همراه شوید تا به تفاوت‌های اساسی روند بازسازی و نوسازی ساختمان آشنا شوید و درنهایت به این پاسخ برسید که خانه شما نیاز به بازسازی دارد یا نوسازی و یا با یک نغییر دکوراسیون مشکل شما برطرف می‌شود.

آشنایی با تفاوت‌های بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و نوسازی ساختمان ، دو واژه‌ای هستند که شاید مشابه و یکی به نظر برسند ولی عملا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ اگر قصد اعمال تغییراتی اساسی در خانه‌تان را دارید، آشنایی با این دو واژه و تفاوت‌های آنها قبل از گرفتن تصمیم نهایی، ضروری به نظر می‌رسد. از سوی دیگر تغییر دکوراسیون منزل هم مبحث دیگری است که تفاوت‌های بیشتری با دو عنوان قبلی خواهد داشت؛ در این مقاله بیشتر دراین رابطه توضیح خواهیم داد.

بازسازی ساختمان به چه معناست؟

زمانی هست که شما خانه‌ای قدیمی دارید که سال‌ها از عمرش گذشته و دچار فرسودگی شده و کیفیت ظاهری آن افت کرده و ضعف امنیت سازه شما را نگران می کند. در این شرایط شما قصد دارید شکل و ساختار و نقشه کلی خانه را حفظ کرده ولی ایرادات و مشکلات خانه را برطرف و ایمنی سازه را تقویت کنید. در این صورت خانه شما نیاز به بازسازی دارد.

برای درک بهتر زیر و بم کار بازسازی، دانستن این نکته ضروری است که در مورد بناهای قدیمی و دارای قدمت و ارزش تاریخی و فرهنگی باید به سراغ بازسازی ساختمان رفت. بدین معنا که با حفظ شکل و ساختار ظاهری، خانه با همان نقشه و مواد اولیه ابتدایی مرمت و بازسازی می شود. این روند حتی درباره خانه‌های نوساز هم مصداق پیدا می‌کند. مهمترین نکته در این راستا، آشنایی با اشتباهات رایج در بازسازی ملک است که بدین ترتیب از وقوع این اشتباهات جلوگیری کنید.

مراحل بازسازی ساختمان

روند بازسازی ساختمان در بخش‌های مختلفی انجام می‌شود. مهمترین نکته دراین روند، بررسی شرایط فعلی ساختمان است تا در مورد کارهایی که باید در این پروسه انجام شود، تصمیم گیری شود. اینگونه و بدون تغییر نقشه اولیه خانه،ضمن رفع ایرادات، مقاوم‌سازی، به روزرسانی، افزایش ایمنی و خرابی‌هایی که باعث اتلاف انرژی در ساختمان می‌شوند، برطرف خواهند شد. البته در روند بازسازی در صورتی که خانه به شدت فرسوده باشد، کل ساختمان تخریب و با نقشه اولیه بازسازی می‌شود.

  • تقویت سازه ای بنا:

یک بخش، تقویت ساختار کلی ساختمان از نظر ایمنی و مقاوم‌سازی است. در این روند براساس اینکه نوع اسکلت ساختمان چیست و براساس نظر کارشناس، روش‌هایی طراحی و روی سازه اجرا می‌شود تا استحکام و مقاومت ساختمان به خصوص در برابر وقوع زمین لرزه بالا برود.

بازسازی و نوسازی ساختمان با توجه به نوع اسکلت آن
در روند بازسازی، ایرادات خانه قدیمی بدون تغییر نقشه، رفع شده و ساختمان نونوار می‌شود.
  • تعمیر ساختار قدیمی و اسکلت بندی

تعمیر ساختار قدیمی ساختمان، یکی دیگر از بخش‌های بازسازی است. یعنی اگر اسکلت‌بندی و پی ریزی ساختمان دچار خرابی شده باشد یا نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشند، بررسی و تعمیر خواهند شد. اسکلت‌بندی ساختمان‌های قدیمی به سه بخش ساختمان‌های قدیمی فولادی، بتنی و بنایی تقسیم می‌شوند و مقاوم‌ سازی هر کدام از این ساختمان‌ها به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

  • نمای ساختمان

نمای ساختمان از دیگر بخش‌هایی است که در روند بازسازی با مواد اولیه اصلی مرمت می‌شود. خدماتی که در بازسازی ساختمان از سوی خدمات‌دهنگان در بخش نما ارایه می‌شود، شامل موارد زیر است:

تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره، تعویض درب ورودی آپارتمان با درب ضد سرقت و در فلزی، نرده‌کشی و نصب محافظ بالکن، اضافه کردن آسانسور در آپارتمان‌های قدیمی، بازسازی و تعویض کفپوش راه پله‌های آپارتمان و تعویض نمای ساختمان.

  • به روز کردن امکانات واحد

بعد از انجام اصلاحات ساختاری و اساسی، نوبت رسیدگی و برطرف کردن ایرادات داخل واحد است که از جمله مهمترین تغییرات در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برداشتن دیوار یا تیغه چینی و اضافه کردن اتاق خواب، ساخت سرویس بهداشتی در دیگر جاهای ساختمان، تبدیل سرویس بهداشتی ایرانی به فرنگی و تغییر فرنگی به ایرانی. رفع لرزش سقف یا ترک خوردگی اجزای ساختمان و انجام تعمیرات ساختمان، رفع نشتی سرویس ها و پشت بام، قیرگونی و عایق بندی، لوله‌کشی آب سرد و گرم، نصب آبگرمکن و پکیج، گچ کاری، نصب سقف کاذب، نورپردازی، سیم کشی و رفع ایرادات برق کاری، نصب آیفون تصویری، دوربین مداربسته، آنتن مرکزی و درب ریموت دار پارکینگ.

  • فضای سبز و روف گاردن

ایجاد فضای سبز و روف‌ گاردن در پشت بام از جمله فعالیت‌هایی است که در روند بازسازی و در اولویت‌های بعدی انجام می‌شود.

در روند بازسازی اگر بخش‌هایی از ساختمان در نقشه تغییر پیدا کنند، برای انجام این تغییرات نیاز به دریافت مجوز از شهرداری است. اقداماتی از جمله تخریب دیوارها و تیغه‌های داخلی که بار ساختمان بر روی آن‌ها سوار شده و تخریب آنها باعث کاهش پایداری و مقاومت ساختمان می‌شود؛ جابه‌جایی راه‌پله‌ها ؛ جابه‌جایی دیوارهای پارکینگ اگر که باعث از بین رفتن بخشی از فضای پارکینگ شوند. از سوی دیگر جابه‌جا کردن بخش‌هایی از ساختمان هم بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است.

لازم به ذکر است که در برخی موارد، فرآیند بازسازی و نوسازی ساختمان در ترکیب با هم انجام می‌شوند؛ یعنی بخش‌هایی بازسازی و در بخش‌هایی نوسازی انجام می‌شود. در ادامه این مقاله در مورد نوسازی ساختمان توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

نوسازی ساختمان به چه معناست؟

نوسازی همان‌طور که از نامش پیداست، فرآیند تعویض و جایگزین کردن بخش‌های نو به جای قدیمی‌هاست. روند نوسازی برای خانه‌هایی مناسب است که ساختار کلی ساختمان، بی‌عیب و نقص است و فقط بخش‌هایی نیاز به نوسازی دارند.

نوسازی ساختمان معمولا در فضاهای بیرونی بنا انجام می‌شود و تغییر در طراحی و معماری ساختمان را در زمره نوسازی قرار می‌دهند. در این روند می‌توان کاربری بخش‌های ساختمان را تغییر داد. مثلا بالکن را به فضای داخل اتاق اضافه کرد.

تفاوت‌های بازسازی و نوسازی ساختمان و کاربردهای آنها
در نوسازی می‌توان کاربری بخش‌های ساختمان را تغییر داد. مثلا بالکن را به فضای داخل اتاق اضافه کرد.

تغییر پوشش دیوار ساختمان، مثل رنگ‌آمیزی دوباره ، تعویض کفپوش‌ها، کندن کابینت‌های قدیمی و نصب کابینت‌های جدید و تغییر دکوراسیون آشپزخانه مثل اوپن کردن آشپزخانه و قرار دادن پیشخوان، تعویض سینک و شیرآلات، نصب سقف کاذب و نورپردازی آشپزخانه، تغییر تمامی بخش‌های سرویس بهداشتی، تعویض پوشش دیوارها، نصب توالت فرنگی یا وان و تعویض شیرآلات، تعویض دستگیره‌ درها و کلید و پریزهای برق و از این دست همگی جزو نوسازی ساختمان به حساب می‌آیند و تغییر نمای ساختمان هم جزو نوسازی ساختمان به شمار می‌رود.

به طور کلی هزینه و زمان اجرای نوسازی کمتر و کم دردسرتر از بازسازی است. این روند مناسب خانه‎‌هایی است که خیلی فرسوده نباشند و مشکل ساختاری و امنیت سازه نداشته باشند. در روند نوسازی نیازی به دریافت مجوز از شهرداری نیست؛ چون در این روند تغییری در نقشه کلی ساختمان ایجاد نمی‌شود.

و اما تغییر دکوراسیون

اما تغییر و تحول در خانه گاهی نیازی به ساخت و ساز و تعویض و تعمیر مصالح و لوازم ساختمانی ندارد. بلکه این تغییر فقط از طریق تغییر در وسایل داخل خانه و نحوه چیدمان آنها اتفاق می‌افتد که به آن تغییر دکوراسیون می‌گوییم.

بازسازی و نوسازی ساختمان یا تغییر دکوراسیون
وقتی بنای خانه شما نیاز به تغییرات اساسی ندارد، تغییر دکوراسیون به خانه انرژی و روحیه می‌دهد.

در روند تغییر دکوراسیون وسایل داخلی منزل دچار تغییر و نحوه چیدمان عوض می‌شود. مثلا با بازسازی یا خرید سرویس مبلمان و سایر وسایل دکوری و کاربری داخل خانه می‌توان تغییر و تحول و دگرگونی را به محیط زندگی آورد. در بخش تغییر دکوراسیون اگر از نظر متخصصان این حوزه استفاده شود، فضای داخلی خانه شما متناسب با روحیه و علایق و نیازهایتان و یا سبک مورد علاقه شما در چیدمان تغییرات اساسی خواهد کرد و انرژی و روحیه تازه‌ای به محیط و ساکنان خانه داده می‌شود.

خیلی افراد هر ساله در آستانه سال نو ضمن نظافت و پاکسازی و خانه‌تکانی برای تغییر دکوراسیون خانه هم اقدام می‌کنند و سبک و رنگ تازه‌ای به فضای زندگی خود می‌بخشند.

دراین مقاله کوشیدیم تا تفاوت‌های بازسازی و نوسازی ساختمان و همچنین تغییر دکوراسیون را برای شما شرح دهیم و امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments