اشتباهات رایج بازسازی خانه و نحوه اجتناب از آنها

بررسی اشتباهات رایج بازسازی خانه

تصور کنید مدت‌هاست که رویای بازسازی خانه خود را در سر دارید. در نهایت وقتی فرصت و سرمایه‌تان اجازه داد، کار بازسازی را شروع می‌کنید و چند ماهی درگیر این پروژه خواهید بود. قطعا هیچ کسی دلش نمی‌خواهد با یک یا چند اشتباه، بعد از این همه سرمایه‌گذاری و رویابافی در نهایت یک نتیجه نامطلوب را تحویل بگیرد. از همین رو ما قصد داریم تا در این مقاله از نیک بوم اشتباهات رایج بازسازی خانه که به وفور در هنگام نوسازی خانه‌ها رخ می‌دهند را برایتان برشماریم تا با در نظر داشتن این نکات، از وقوع آنها در حین بازسازی خانه‌تان جلوگیری کنید:

آشنایی با اشتباهات رایج بازسازی خانه

پروسه بازسازی خانه پروسه‌ای سخت و طولانی است؛ اما درطول این مدت و حتی قبل از شروع به این پروژه، باید نکات متعددی را در نظر داشته باشید و با آشنایی با اشتباهات رایج بازسازی خانه و جلوگیری از وقوع آنها در جریان کار، می‌توانید امیدوار باشید که در پایان کار، نتیجه مطلوب شما خواهد بود:

۱. دست کم گرفتن هزینه‌ها

وقتی بدون برنامه و تخمین بودجه شروع به کار بازسازی خانه کنید، خیلی زود کارتان به خاطر کمبود بودجه متوقف خواهد شد. پس از گذشت اندک زمانی، یک خانه ناتمام را در دست خواهید داشت که در نهایت مجبور می‌شوید آن را بفروشید. هیچ خریداری دوست ندارد برای یک محصول ناتمام پول خوبی بپردازد. به همین دلیل هم در این شرایط متحمل ضرر مالی خواهید شد.

به خاطر داشته باشید که بعد از شروع کار، برای جبران کمبود بودجه هیچ فرصتی نخواهید داشت و پولی که به خاطر این اشتباه از دستتان می‌رود، هرگز بازنمی‌گردد. برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب یکی از ضروریات کار بازسازی خانه است.

همیشه بعد از تخمین بودجه مورد نیاز، ۱۰ تا ۲۰ درصد پول بیشتری را برای این کار کنار بگذارید؛ چون در هنگام بازسازی علاوه بر احتمال گران‌تر شدن برخی مصالح، ممکن است هزینه‌های غیرمنتظره هم پیش بیایند.

۲. انتخاب ارزان‌ترین پیمانکاران

یکی دیگر از اشتباهات رایج بازسازی خانه، اغلب زمانی رخ می‌دهد که مالکان خانه قصد دارند هزینه‌ها را پایین نگه دارند. البته بعدا به خاطر اشتباهات یا کار بی‌کیفیت پیمانکار، مجبور به دوباره کاری و خرج کردن هزینه بیشتر خواهند شد.

ارزان‌ترین پیشنهادها در این شرایط بهترین گزینه نیستند. به جای استخدام نیروی کار ارزان، توانایی‌ها و کارکردهای او را در نظر بگیرید. حداقل با ۳ پیمانکار صحبت کنید و جزئیات مربوط به کار آن‌ها را با هم مقایسه کنید. به این ترتیب از حقوق نسبی آن‌ها هم مطلع می‌شوید و می‌توانید تناسب میان حقوق و کارشان را بسنجید. قبل از تصمیم‌گیری برای استخدام پیمانکار، باید نمونه‌های کیفی کار و تصاویر پروژه‌های قبلی آن‌ها را مشاهده کرده و از توصیه افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

اشتباهات رایج بازسازی خانه
یکی از اشتباهات رایج بازسازی خانه، انتخاب پیمانکار ارزان قیمت برای کاستن از هزینه هاست.

۳. استفاده از مواد ضعیف

توجه به جنبه‌های کاربردی یک اتاق و میزان استفاده از آن فضا، اهمیت زیادی دارد و در تجربه شما از آن فضا تاثیر مستقیم دارد. چیدمان خانه می‌تواند ارزش آن را افزایش دهد. با این حال بسیاری از افرادی که قصد بازسازی خانه شان را دارند، این دو جنبه (کاربردی بودن و میزان تردد و استفاده از فضا) را نادیده می‌گیرند و تمام توجه خود را متوجه رنگ و لعاب ساختمان می‌کنند.

برای جلوگیری از این اشتباه، باید روی مرحله برنامه‌ریزی وقت بیشتری صرف شود. در مورد جزئیاتی مثل محل قرار گرفتن در، پنجره و کلیدهای برق خوب فکر کنید. کفپوش خانه شما باید به شکلی باشد که حرکت کردن روی آن آسان بوده و بتوانید از آن بیشترین استفاده را ببرید. برای مثال، شما یک خانه جمع وجور در اختیار دارید که می‌خواهید در اتاق حجم فضای موجود برای نشستن را به حداکثر برسانید و در عین حال نمی‌خواهید میز و صندلی باعث مشکل در رفت و آمد شود. در این شرایط باید از وسایل چندمنظوره و تاشو استفاده کنید تا فضای اتاق وسیع‌تر به نظر برسد.

۴. تفکیک بودجه و لیست‌بندی هزینه‌ها

تعیین نکردن بودجه دقیق باعث خواهد شد در حین فرآیند بازسازی، هزینه بیش از حدی را خرج کنید یا اینکه با کمبود بودجه مواجه شوید. بودجه شما باید نوع بازسازی را تعیین کند و نه برعکس. یعنی شما باید به تفکیک مشخص کنید که چه میزان پولی را برای چه بخشی از پروژه درنظر دارید

۵. تلاش برای کاهش هزینه‌ها با دست به کار شدن خودتان

اینکه بخواهید خودتان دست به کار شده و بخش‌هایی از پروژه بازسازی را برعهده بگیرید، اشتباه محض است. چون علاوه بر اینکه قطعا بخش عمده‌ای از کار، طبق تصورتان ایده آل از آب در نخواهد آمد، مسلما سه برابر حالت عادی زمان صرف خواهد شد تا شما بتوانید تجربه کسب کنید. این تله‌ای است که بسیاری از افراد تازه‌کار را به دام می‌اندازد. مطمئنا دلتان نمی‌خواهد در پایان پروسه بازسازی، با خانه‌ای ناخوشایند و آشفته روبرو شوید. از طرف دیگر کار شما نسبت به یک فرد حرفه‌ای، قطعا کامل و ایده‌آل نخواهد بود.

توصیه ما این است: کارهایی که خودتان می‌خواهید انجام دهید را به موارد ساده‌ای مثل نقاشی و کارهای سبک محدود کنید و بیشتر وقتتان را به مدیریت پروژه اختصاص دهید.

۶. نداشتن یک برنامه مشخص برای انجام نوسازی

این اشتباه زمانی پیش می‌آید که شما در شروع کار بازسازی و قبل از هر اقدامی، تحقیقات و برنامه‌ریزی کافی را انجام نمی‌دهید. اگر برنامه مشخصی نداشته باشید در حین کار دائما نظرتان را تغییر خواهید داد که باعث می‌شود هزینه‌هایتان بیشتر شود. از طرفی این تغییر عقاید، پیمانکار شما را هم آزار خواهد داد. بهتر است در صورت پیش آمدن اختلاف بین شما و پیمانکار، یک برنامه جایگزین (اضطراری) هم داشته باشید.

۷. تقسیم نامتناسب مسئولیت‌ها

این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که کار بازسازی به صورت شراکتی انجام می‌شود. نداشتن خطوط مشخصی از مسئولیت‌ها و تناسب نداشتن آن با نقاط قوت و ضعف افراد می‌تواند منجر به مشاجره در بین شرکا شده و وقت زیادی را تلف کند. قبل از شروع هر نوع کار ساختمانی ، کمی وقت گذاشته و مشخص کنید که هر کسی دقیقا چه وظایفی دارد و در چه زمان‌هایی باید حضور داشته باشد.

۸. ناتوانی در توصیف خواسته هایتان

قبل از شروع کار بازسازی، با صرف کمی وقت ببینید می‌خواهید نتیجه کارتان دقیقا به چه شکلی باشد. می‌توانید به ایده‌های مختلف بازسازی رجوع کرده و یا با استفاده از یک نرم‌افزار، تجسم دیجیتالی مورد نظر خود را ترسیم کنید و ببینید ایده شما با رنگ‌ها و سبک‌های مختلف پیاده‌سازی چه ظاهری خواهد داشت.

با استفاده از اصطلاحات مناسب این زمینه و مطرح کردن مواد و مصالح موردنیازتان هم می‌توانید تا حدی توضیح بدهید که چه چیزی در ذهن دارید. به این ترتیب می‌توانید منظور خود را به شکلی صحیح به افراد متخصص و پیمانکاران پروژه انتقال دهید. گاهی وقت‌ها خود مالک خانه دقیقا نمی‌داند که چه می‌خواهد و یا نمی‌تواند خواسته‌اش را به طور صحیح به پیمانکار توضیح داده و او را توجیه کند.

۹. عدم جستجو برای پیدا کردن پیمانکار مناسب

عدم برقراری ارتباط با پیمانکار یکی دیگر از اشتباهات رایج نوسازی خانه است و نه تنها باعث آشفتگی خاطر خواهد بود، بلکه نتیجه پایانی کار، آن چیزی که مد نظر شماست، تناسب نخواهد داشت.

خوب جستجو کنید تا بتوانید پیمانکار مناسب و دلخواهی را پیدا کنید؛ فردی که نمونه کارهای قبلی‌اش مورد پسند شما باشد و سبک کاری‌اش با آنچه در ذهن شما می‌گذرد مطابقت داشته باشد؛ از آن‌ها بخواهید نتیجه پایانی این پروژه را برایتان توصیف یا تصویر کنند و تفاوت آن از سایر سبک‌ها را برایتان توضیح دهند. بدین ترتیب، در حین کار روی پروژه انواع پرسش‌ها و تصمیم‌گیری مربوط به جزئیات با شما در میان گذاشته می‌شود. شما هم از کار کردن با یک فرد حرفه‌ای بهره برده و قدردان او خواهید بود.

معرفی اشتباهات رایج بازسازی خانه
از اشتباهات رایج بازسازی خانه این است که برای انتخاب پیمانکار مناسب وسواس به خرج نداده ایم.

۱۰. عدم تحقیق کافی درباره مواد و مصالح مختلف

مواد و مصالح نقشی حیاتی در ظاهر و عملکرد خانه شما دارند. سازندگان، معمولا همیشه از مصالحی استفاده می‌کنند که قبلا تجربه استفاده از آن را داشته‌اند و کمتر پیش می‌آید که به دنبال مواد جایگزین و مناسب برای پروژه شما بگردند.

اینجا است که شما باید خودتان را نشان بدهید. درباره مصالح مختلف و گزینه‌هایی که در دسترستان قرار دارد تحقیق کنید. این تحقیق باید درباره ظاهر، قیمت، مزایا و معایب، تناسب آنها، دوامشان و محل‌های مناسب برای به کارگیری آنها باشد. سپس اطلاعات گردآوری شده را به پیمانکار خود انتقال دهید. با داشتن این اطلاعات هر دوی شما می‌توانید به تصمیم‌گیری پرداخته و بهترین مواد مناسب برای پروژه را انتخاب کنید.

امیدواریم در این مقاله با اشتباهات رایج بازسازی خانه آشنا شده و در هنگام بازسازی خانه تان از وقوع چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments