محله سازمان برنامه؛ دنج در دل بلوار فردوس

محله سازمان برنامه در غرب تهران

محله سازمان برنامه در دل محله بلوار فردوس و محله صادقیه و منطقه پنج شهرداری تهران یکی از محلات مسکونی دنج و آرام غرب تهران است. این محله با وجود قرار گرفتن در میان شاهراه‌های اصلی غرب تهران، دسترسی بزرگراهی خوبی به مناطق مختلف پایتخت دارد.

سازمان برنامه محله‌‌ای است که اصالتا بافت کارمندنشینی دارد و از اساس برای سکونت کارکنان سازمان دولتی برنامه‌و‌بودجه به وجود آمده است.

این محله با قرار گرفتن در مسیر بادهای غربی تهران و نزدیکی به پارک بزرگ و قدیمی ارم، آب و هوای نسبتا پاکیزه و خنکی دارد و از محلات محبوب غرب تهران به شمار می‌رود که با وجود داشتن آرامش محلی، امکانات شهری قابل قبولی هم دارد.

با نیک بوم در این نوشتار همراه باشید، برای قدم زدن در این محله مسکونی و محبوب غرب تهران.

محله سازمان برنامه کجاست؟

سازمان برنامه، محله‌ای در دل محله بزرگ و قدیمی صادقیه و یک خیابان شمالی، جنوبی است که بلوار ناصر حجازی (بلوار فردوس غرب) را قطع می‌کند و عملا همسایه محله‌های جنت‌آباد، شهرزیبا و اکباتان است.

سازمان برنامه با عبور و کشیده شدن بزرگراه حکیم یا علامه جعفری به دو بخش سازمان برنامه شمالی و جنوبی تقسیم شد.

محله سازمان برنامه
محله سازمان برنامه، محله‌ای در دل محله بزرگ و قدیمی صادقیه و یک خیابان شمالی، جنوبی است

این محله از سمت شمال به خیابان آیت‌الله کاشانی، از سمت غرب به بزرگراه باکری، از شرق به بزرگراه ستاری و از جنوب به بزرگراه تهران-کرج منتهی می‌شود.

در این محله سازمان و نهاد دولتی وجود ندارد و همین موضوع، بافت مسکونی و کم‌ترددی به محله داده است. سازمان برنامه محیطی کارمندنشین دارد که قیمت ملک در آن متوسط و براساس نوساز بودن تا حدودی رو به بالا است.

پیشینه محله سازمان برنامه

در گذشته‌های دور، زمانی که پایتخت از چهار جهت اصلی پهن و گسترده نشده بود، سازمان برنامه جزو زمین‌های روستایی به نام حسین‌آباد و جزو املاک فردی به نام فرمان‌فرماییان، از ملاکان تهران در دوره سلطنت قاجار بوده است.

اما به وجود آمدن این محله با اسم آن ارتباط روشنی دارد؛ زمین‌های این منطقه توسط سازمان دولتی برنامه و بودجه خریداری شد و ساخته شدن مجتمع‌های مسکونی هشت و شانزده واحدی سازمان برنامه برای کارمندان و کارکنان این سازمان، سنگ بنای ایجا این محله را پایه گذاشت.

در حال حاضر این محله به سمت بازسازی و نوسازی پیش رفته و همچنان دنج و مسکونی و کم‌رفت و آمد باقی مانده است.

دسترسی محله سازمان برنامه

قرار گرفتن سازمان برنامه در مسیر بزرگراه‌های باکری، ستاری، تهران-کرج، علامه محمدتقی جعفری و بلوار آیت‌الله کاشانی، دسترسی بزرگراهی خوبی برای این محله به وجود آورده است.

از نظر دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی، سازمان برنامه از طریق بلوار فردوس دسترسی خوبی به ایستگاه متروی صادقیه دارد و اهالی از طریق تاکسی می‌توانند به راحتی به این ایستگاه برسند. ایستگاه متروی ارم سبز هم در قسمت جنوبی سازمان برنامه جنوب، دسترسی اهالی این محله به مترو و ایستگاه اتوبوسرانی را فراهم می‌کند.

"دسترسی

‌خیابان‌های ورزی شمالی و جنوبی، پروانه شمالی و جنوبی، بلوار شقایق مرکزی و جنوبی و لاله مرکزی و جنوبی خیابان‌های اصلی سازمان برنامه هستند که از شرق تا غرب این محله کشیده شده‌اند.

مراکز خرید محله

این محله از نظر دسترسی به مراکز خرید با وجود مرکز خرید هایپر استار باکری و مرکز خرید آبنوس  در غرب محله و نبش بزرگراه باکری و مرکز خرید کوروش در شرق منطقه و نبش بزرگراه ستاری، مرکز خرید اترک در سازمان برنامه شمالی، بازار میوه تره بار براتلو در سازمان برنامه شمالی و فروشگاه‌های محلی دیگر، چیزی کم ندارد.

از مهمترین مراکز خرید در محله سازمان برنامه و یا در نزدیکی آن می‌توان از این موارد نام برد:

هایپر استار ارم در نزدیکی محله سازمان برنامه
این مرکز خرید در انتهای غربی بلوار ناصر حجازی، نبش بزرگراه باکری واقع شده

هایپر استار باکری یا هایپراستار ارم، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید اهالی غرب تهران است. این مجتمع دارای یکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های هایپرمارکت است و تمامی نیازهای سوپرمارکتی و خرید مایحتاج روزانه اهالی غرب تهران را با تنوعی مثال‌زدنی برآورده می‌کند.

این مرکز خرید در انتهای غرب بلوار ناصر حجازی، نبش بزرگراه باکری و سمت غرب محله سازمان برنامه قرار گرفته و مهم‌ترین مرکز خرید این محله است که هایپر مارکت بزرگ و با تنوع بالای محصولات سوپرمارکتی، سبد خرید اهالی این منطقه را پر می‌کند.

هایپراستار باکری، علاوه بر هایپرمارکت بزرگش، دارای فروشگاه‌های مختلف لباس و کفش و زیورآلات و …است و با وجود فودکورت و شهربازی محیطی دوست‌داشتنی برای خانواده‌های منطقه سازمان برنامه است.

  • مرکز خرید کوروش

مجتمع کوروش در نزدیکی محله سازمان برنامه
کوروش‌مال، نبش بزرگراه ستاری و در نردیکی محله سازمان برنامه شمالی واقع شده

مجتمع فرهنگی تجاری کوروش یا کوروش‌مال، نبش بزرگراه ستاری و در نزدیکی محله سازمان برنامه شمالی واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران با وسعت 9هزار و 500 متر مربع است که در سال 93 افتتاح شد.

کوروش 18 طبقه دارد که هفت طبقه زیرزمین آن، پارکینگ است و از طبقه منفی 2 تا طبقه پنجم به فروشگاه‌های این پاساژ اختصاص یافته که تعدادشان به 500 واحد می‌رسد. انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، زیورآلات، لوازم آشپزخانه و ظروف و هرآنچه دنبالش بگردید، در ویترین فروشگاه‌های کوروش یافت می‌شود.

مرکز خرید کوروش، یک هایپر مارکت بزرگ و یک پردیس سینمایی بی‌نظیر دارد. بورس فروش انواع گوشی موبایل و طلا و جواهر، با دو بازارچه اختصاصی، دو بخش دیگر مجتمع تجاری کوروش هستند. پردیس سینمایی کوروش یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران با 12 سالن سینما و کنسرت و آمفی تئاتر است.

شهربازی ژوپیتر دیگر بخش جذاب پاساژ کوروش است که به یک مرکز تفریحی غرب تهران تبدیل شده است.

هایپر‌مارکت کوروش با ویترینی از مواد و محصولات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و میوه‌، سبزی و صیفی‌جات به همراه غذای آماده و شیرینی، نیازهای روزمره اهالی باغ‌فیض را تامین می‌کند.

در پاساژ کوروش، فود‌کورت، کافه‌ها، روف‌گاردن و شعبه رستوران‌های نایب، کافه ویونا، امیر شکلات و.. حضور دارند و بازدیدکنندگان کوروش انتخاب‌های خوراکی متنوعی دارند.

  • مرکز خرید اترک

مرکز خرید اترک، که در محله جنت‌آباد و نزدیکی سازمان برنامه شمالی قرار دارد، به فروشگاه‌های محصولات چرم مرغوب و با کیفیتش مشهور است. در این مرکز خرید فروشگاه‌های متنوعی با محصولات چرمین، پوشاک، کیف و کفش، از چرم و کیف و کفش، شکلات، زیورآلات و.. وجود دارد.

پارکینگ اختصاصی و کافی شاپ از دیگر امکانات این پاساژ است. مرکز خرید اترک در خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی مسجد نظام مافی، نبش کوچه محرابی است.

مراکز تفریحی و فضاهای سبز محله

محله سازمان برنامه به عنوان یک منطقه دنج مسکونی، چندین بوستان با فضای سبز دارد که نیاز اهالی منطقه برای هواخوری، ورزش و تفریح و بازی کودکان را تامین می‌کنند.

پارک پرنیان در محله سازمان برنامه
بوستان‌های پرنیان، ارکیده، جانبازان و ساناز در سازمان برنامه جنوبی واقع شده‌اند.

بوستان پرنیان، بوستان ارکیده، بوستان جانبازان و ساناز در سازمان برنامه جنوبی و بوستان‌هایی چون اردکانی، کیهان و مریم مهم‌ترین پارک‌های در دسترس اهالی این محله است.

مجموعه تفریحی ورزشی ارم سبز

مجموعه تفریحی ورزشی ارم سبز یک منطقه جذاب تفریحی ورزشی با فضای سبز وسیع در نزدیکی محله سازمان برنامه واقع شده است.

پارک ارم، یکی از پارک‌های مشهور و قدیمی تهران است که در غرب تهران ، کیلومتر 4بزرگراه تهران-کرج، بعد از اتوبان شهید ستاری، کنار گذر راست پل اتوبان شهید باکری (لاین کندرو) قرار دارد.

پارک ارم در نزدیکی محله سازمان برنامه
مجموعه تفریحی ورزشی ارم سبز یک منطقه جذاب تفریحی ورزشی در نزدیکی محله سازمان برنامه است.

ارم بیشتر به شهربازی مجهزش که در دو بخش سرباز و یک بخش سربسته به نام قلعه سحرآمیز بازی‌های جذابی دارد، مشهور است. استخر روباز ارم مخصوص بانوان از جمله فضاهای جذاب این مجموعه است. دریاچه ارم با امکان قایقرانی و ماهیگیری نیز در مجموعه ارم قرار دارد.

باغ وحش ارم بخش دیگر این مجموعه تفریحی و بزرگ‌ترین باغ وحش تهران با حداقل 130 گونه جانوری است.

مراکز آموزشی در سازمان برنامه

مراکز آموزشی و چندین مدرسه در این محله قرار دارند. ضمن اینکه ساکنین برای آموزش فرزندانشان هم امکان استفاده از مراکز آموزشی محله‌های نزدیک مثل جنت‌آباد و صادقیه و بلوار فردوس را هم دارند. تعدادی از مهمترین مدارس محله سازمان برنامه عبارتند از:

  • مدرسه استثنایی ساریخانی در سازمان برنامه جنوبی و در خیابان پانزدهم غربی
  • دبیرستان و پیش دانشگاهی پسرانه هوشمند فرزانگان پویا در سازمان برنامه شمالی،خیابان براتلو، خیابان دوازده متری بهار
  • دبستان پسرانه طرح یاران در سازمان برنامه شمالی.
  • دبیرستان پسرانه هیات امنایی دکتر غلامحسین مصاحب تهران درسازمان برنامه شمالی، بولوار آیت الله کاشانی
  • آموزشگاه زبان کودکان جهانگرد در سازمان برنامه شمالی، بلوار شقایق شمالی، خیابان شفاعی
  • آموزشگاه آزاد زبان فرهنگ پژوه تهران، سازمان برنامه شمالی، خیابان ورزی شمالی
  • آموزشگاه زبان ایران و اروپا تهران، سازمان برنامه شمالی، بلوار آیت الله کاشانی
  • مجتمع آموزشی غیردولتی پسرانه حکیم سنایی در محله پرواز تهرانف بزرگراه ستاری
  • باشگاه ورزشی ناژین مخصوص بانوان تهران در سازمان برنامه جنوبی
  • دبستان دخترانه شهید هاشمی نژاد در سازمان برنامه جنوبی
  • مدرسه راهنمایی پسرانه غیردولتی آیینه خیابان ورزی جنوبی، خیابان هجدهم غربی

سرای محله‌های محله سازمان برنامه

این محله، دو سرای محله در قسمت شمالی و جنوبی دارد که امکانات و خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری به ساکنین این محله ارائه می‌کنند.

سرای محله سازمان برنامه
سرای محله سازمان برنامه جنوبی در کوچه شهید رضایی واقع شده است.

سرای محله سازمان برنامه شمالی در انتهای خیابان شهید براتلو و سرای محله سازمان برنامه جنوبی در خیابان سازمان برنامه جنوبی، کوچه شهید رضایی واقع شده است.

مساجد محله سازمان برنامه

در این محله چهار مسجد سیدالشهدا، مسجد امام حسن عسگری، مسجد نور و مسجد حضرت زینب ساخته شده‌اند. مسجد سیدالشهدا در سازمان برنامه جنوبی بلوار شقایق خیابان هفدهم واقع شده است؛  مسجد نور در سازمان برنامه شمالی – بزرگراه باکری قرار گرفته است.

مسجد امام حسن عسگری در سازمان برنامه جنوبی و در خیابان بیستم مرکزی ارکیده بنا شده و در نهایت مسجد حضرت زینب (س) درمحله پرواز، در بلوار ناصر حجازی، خیابان ورزی شمالی واقع شده است

"مساجد

سخن آخر

محله سازمان برنامه که محله‌ای نسبتا نوساز و با تراکم جمعیت نسبتا پایینی است، اگرچه در دل محله‌های شلوغ و پرتردد غرب تهران مثل بلوار فردوس و صادقیه قرار گرفته اما محله‌ای دنج و مسکونی و کم تردد است که در عین خلوت و بدون ترافیک و شلوغی بودنش، از نظر امکانات رفاهی و مرکز خرید چیزی کم ندارد.

دسترسی بزرگراهی خیلی خوب محله سازمان برنامه، آن را به محله‌ای ایده آل برای ساکنان غرب تهران تبدیل کرده و درعین حال این محله از نظر حمل و نقل عمومی هم محله خوش مسیری است.

اگر به دنبال محله‌ای خوش مسیر در نزدیکی مرکز خرید بزرگی مثل هایپر استار و مجموعه ورزشی و تفریحی ارم هستید، این محله انتخاب خوبی برای سکونت است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments