بهاران، محله ییلاقی شمال غرب تهران

محله بهاران در شمال غربی تهران

محله بهاران محله‌‌ای کوچک، دنج و خوش آب و هوا با آپارتمان‌هایی نوساز و خوش ساخت در شمال غرب تهران و در همسایگی روستای قدیمی کن است. این محله که عمرِی طولانی ندارد، محله‌ای محبوب برای کسانی است که دوست دارند در فضایی ییلاقی و در نزدیکی طبیعت کوهپایه البرز زندگی کنند.

در این نوشتار گشتی می‌زنیم در میان این محله دنج و مسکونی در شمال غرب تهران تا اطلاعات بیشتری درباره محله بهاران، این محله نوساز و خوش‌آب و هوا کسب کنیم. پس با نیک بوم همراه باشید.

محله بهاران کجاست؟

محله بهاران در شمال غرب پایتخت و در نزدیکی آزادراه تازه احداث شده تهران- شمال قرار دارد. قرار گرفتن در نزدیکی این آزادراه نوساز که به سمت شهرهای شمالی و کرانه دریاچه خزر کشیده شده، یک امتیاز عالی برای اهالی این محله است تا هر وقت مایلند در کمترین زمان ممکن بتوانند از منزلشان به ساحل خزر برسند.

در عین حال قرار گرفتن در همسایگی روستا و باغات کن و زندگی در مجاورت پارک جنگلی کوهسار، فضای طبیعی روح‌نوازی برای ساکنان این محله ایجاد کرده است. محله بهاران در واقع بخشی از روستای کن بوده که حالا با ساخت و ساز مدرن شهرنشینی به محله‌ای نوساز با خیابان‌بندی‌هایی مطابق با اصول شهرسازی مدرن و پهن ساخته شده است.

در این محله برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی نوساز و خوش ساختی وجود دارند. این محله از سمت شمال و شرق با بلوار کوهسار و بلوار سولقان ـ سنگان، از جنوب با منطقه کن و از غرب با رودخانه کن هم مرز است. محله‌های شهران، کن و کوهسار در همسایگی این محله قرار دارند.

تاریخچه محله بهاران

محله بهاران محله‌ای قدیمی نیست و ساخت و ساز در آن به تازگی شکل گرفته و به همین دلیل هم مطابق با اصول شهرنشینی مدرن ساخته شده و در آن اثری از خانه‌های قدیمی و کوچه‌های تنگ و باریک نمی‌بینید.‌ این محله نوساز، روزگاری بخشی از روستای سرسبز کن بوده که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است.

کن در تهران قدیم، منطقه‌ای روستایی و ییلاقی در غرب تهران بوده و بخش وسیعی از غرب و شمال پایتخت را شامل می‌شده است.

در واقع در گذشته، از شمیران و فرحزاد و امامزاده داوود تا میدان توحید و ستارخان و صادقیه در شرق تا وردآورد و گرم‌دره و قلعه‌حسن‌خان در غرب و از جنوب تا مهرآباد و تهرانسر همگی اراضی و باغات روستای کن به حساب می‌آمده‌اند.

محله بهاران در نزدیکی روستای کن
این محله نوساز  روزگاری بخشی از روستای سرسبز کن بوده که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است.

کن روستایی در مسر زائران امامزاده داوود و مسیر پر عبور آن دوران بوده است. در جابه‌جای این محله می‌توان پیشینه طولانی محله را با وجود درختان قطور و کهنسال و آثار تاریخی به جا مانده مثل چندین امامزاده و پل آجری حاج محمد علی کنی را ملاحظه کرد.

دسترسی محله بهاران

مهم‌ترین مسیر دسترسی به محله بهاران، بلوار کوهسار است. به دلیل تردد و ترافیکی که برای دسترسی به رستوران و کافه‌های این منطقه و بوستان کوهسار در این مسیر وجود دارد، اهالی بهاران در ساعاتی از روز با مشکل ترافیک مواجه می‌شوند.

البته این محله در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد و ساکنان بهاران برای تردد در محدوده محله خود و اطراف از این بابت مشکلی ندارند.

در عین حال اهالی محله برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید از اتوبوس‌هایی که به سمت پایانه کوهسار حرکت می‌کنند استفاده کنند. پایانه کوهسار در بلوار کوهسار و نزدیکی خیابان بنفشه ۴ بهاران قرار دارد. اهالی بهاران از طریق این خطوط اتوبوس می‌توانند به نواحی شمالی و شرقی بهاران دسترسی داشته باشند.

دسترسی محله بهاران
مهم‌ترین مسیر دسترسی به محله بهاران بلوار کوهسار است

در این محله تاکسی‌های محلی هم تردد می‌کنند. این منطقه هنوز به خطوط متروی پایتخت دسترسی ندارد، ولی در حال حاضر ایستگاه متروی کن در نزدیکی محله بهاران در حال ساخت است و بعد از به بهره‌برداری رسیدن این ایستگاه، ساکنان بهاران می‌توانند از این طریق به متروی تهران دسترسی پیدا کنند.

در داخل محله بهاران جایگاه سوختگیری وجود ندارد و دارندگان خودروی شخصی باید به سمت جنوب حرکت کرده و از منطقه کن عبور کنند و از طریق پمپ بنزین کن سوخت مورد نیاز برای خودروی خود را تامین کنند.

امکانات محله بهاران

محله بهاران اگرچه فضای مناسبی برای سکونت از لحاظ آب و هوا و طبیعت ییلاقی دارد، اما مراکز خرید و خدمات شهری چندانی در این محله یافت نمی‌شود.

البته اهالی می‌توانند با طی اندک مسیری به محله‌های مجاور مثل شهران و کن رفته و به امکانات شهری دسترسی داشته باشند؛ با این حال در این محله یک سری امکانات شهری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

مجتمع تجاری بهاران

مرکز خرید بهاران یک مجتمع تجاری در دل این محله و در دسترس اهالی آن قرار دارد. این مجتمع تجاری در خیابان بهاران یکم، خیابان امینی فرد واقع شده است.

مجتمع تجاری بهاران در محله بهاران
مرکز خرید بهاران یکی از معدود مراکز خرید واقع در این محله است.

میدان میوه و تره بار مهرگان بهاران

محله بهاران یک بازار میوه و تره بار محلی و در دسترس دارد که نیازهای روزمره ساکنان در زمینه میوه و تره بار، لبنیات، گوشت و مرغ را تامین می‌کند. این بازار در قلب محله و در خیابان بهاران یکم، خیابان افرا قرار دارد.

باغ عکاسی مدوسا

باغ و عمارت عکاسی مدوسا با داشتن فضای باز و بسته، یک آتلیه شیک و مدرن برای عکاسی است که در محله بهاران واقع شده است. این باغ در بلوارکوهسار، دو راهی یکه باغ قرار دارد.

باغ عمارت مدوسا در محله بهاران
بسیاری از افراد برای عکاسی در فضای باز باغ عمارت مدوسا را انتخاب می‌کنند.

محله بهاران امکانات آموزشی و تحصیلی محدودی در داخل محله دارد اما خانواده‌‌ها می‌توانند از امکانات و مراکز آموزشی محلات همجوار مثل شهران برای آموزش فرزندانشان استفاده کنند.

باغ رستوران‌های محله

از آنجا که محله بهاران در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده و منطقه‌ای ییلاقی است که در نزدیکی روستای باصفای کن واقع شده، طبیعتا باغ رستوران‌های متعددی نیز دارد که امکان گشت و گذر و تفریح خوبی برای افراد به ویژه ساکنان محله‌های اطراف است. از جمله معروفترین رستوران‌های محله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • باغ رستوران مهستان: یکی از فضاهای تفریحی و رستورانی محله بهاران و در دسترس اهالی منطقه است که در فضایی باز و طبیعی با آلاچیق‌هایی در میان باغ، پذیرای مشتریانش است.

این باغ رستوران با منویی از انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، اجرای موسیقی زنده هم دارد. باغ رستوران مهستان در بلوار کوهسار، بنفشه ۴، جنب شهرک الهیه واقع شده است.

باغ رستوران مهستان در محله بهاران
موسیقی زنده این باغ رستوران ، یکی از امکانات جذاب ساکنان محله است

باغ رستوران مهستان، علاوه بر سرو غذاهای ایرانی و فرنگی، موسیقی زنده نیز دارد.

  • باغ رستوران طبیعت:  این رستوران با فضایی سبز و طبیعی و سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و نوشیدنی و… در خدمت میهمانان است. این رستوران نیز اجرای موسیقی زنده هم دارد. رستوران طبیعت در بلوار کوهسار، روبرو کلانتری، انتهای خیابان طبیعت قرار دارد.
  • سرای سنتی کافه روما: کافی‌شاپی در محله بهاران است که در خیابان بهاران یکم، خیابان شعبانعلی واقع شده است.

امکانات آموزشی محله بهاران

محله بهاران امکانات آموزشی و تحصیلی محدودی در داخل محله دارد؛ اما خانواده‌‌ها می‌توانند از امکانات و مراکز آموزشی محلات همجوار مثل شهران برای آموزش فرزندانشان استفاده کنند.

برخی از مراکز آموزشی این محله عبارتند از:

سرای محله بهاران

محله بهاران دارای یک سرای محله فعال است که با برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری به اهالی منطقه خدمات ارایه می‌دهد.

سرای محله بهاران در محله بهاران خیابان بهاران یکم خیابان افرا واقع شده است. در این سرای محله دوره‌های آموزشی متعددی از جمله دوره‌های ورزشی و یا مراسم و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود.

سرای محله بهاران
در این سرای محله، دوره‌های آموزشی فرهنگی متعددی برگزار می‌شود.

دبستان پسرانه میعاد :

دبستان پسرانه دولتی میعاد یکی از مدارس منطقه 5 آموزش و پرورش است که در این محله قرار دارد. این مدرسه در خیابان بنفشه سوم واقع شده است.

دبستان دخترانه دولتی میعاد:

دبستان دخترانه دولتی میعاد نیز در این محله و در خیابان بنفشه سوم قرار دارد.

دانشگاه غیرانتفاعی آل طاها:

دانشگاه غیرانتفاعی آل طاها یکی از مراکز آموزشی محله بهاران است. این دانشگاه در 18 کد رشته محل در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد در رشته‌‎های علوم‌انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه پذیرش دانشجوی دختر دارد. دانشگاه آل‌طاها در محله بهاران، نبش بلوار کوهسار قرار دارد.

فضای سبز محله بهاران

یکی از ویژگی‌های برجسته محله بهاران برخورداری از آب و هوایی بی‌نظیر و فضای سبز و محیط خوش‌منظره و پارک جنگلی و باغات زیبا و قدیمی در اطراف محله است. گل سرسبد این منطقه، پارک جنگلی کوهسار است که فضای فوق‌العاده‌ای برای گذران اوقات در دامنه کوه و بهره‌مندی از هوایی سالم و پاک است.

پارک جنگلی کوهسار

بوستان بزرگ، باطراوت و زیبای کوهسار در نزدیکی این محله واقع شده و یکی از دلایل خوش آب و هوا بودن محله بهاران، همین بوستان جنگلی است. پارک بزرگ و سرسبز کوهسار یکی از مناطق گردشگری محبوب اهالی غرب تهران است.

این پارک با امکانات متنوع تفریحی، دارا بودن آلاچیق و باربیکیو برای پیک‌نیک، رستوران و بوفه و فضای مناسب برای ورزش، محیط ایده‌آلی در غرب تهران برای تفریح است.

پارک جنگلی کوهسار که در ارتفاع دامنه البرز قرار گرفته، بازدیدکنندگانش را به تماشای منظره‌ای ۳۶۰ درجه و تمام‌نما از پایتخت دعوت می‌کند.

پارک کوهسار در محله بهاران
در پارک کوهسار آلاچیق‌ و باربیکیوهای متعددی نصب شده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند از فضای آن بهره ببرند.

در هنگام شب، وقتی از این پارک زیبا به تهران نگاه کنید، گنجینه‌ای بی‌پایان از نور و روشنی را می‌بینید.

یکی دیگر از امکانات جذاب کوهسار، مسیر پیاده‌روی و در عین حال وجود جاده خودرویی تا نقاط بالایی این پارک است. جالب است بدانید که این پارک امکانات متعدد دیگری هم برای ورزشکاران دارد:

  • تفریحات پروازی: این پارک به محلی برای انجام تفریحات هوایی مثل پاراگلایدر و چتربازی تبدیل شده و در آسمان این بوستان می‌توان پرواز چتربازان را تماشا کرد.
  • پیست موتورسواری کوهسار: لذت تجربه هیجان‌انگیز موتور سواری در آب‌وهوای کوهستانی و در پیچ‌و‌خم در پارک کوهسار برای علاقه‌مندان این رشته فراهم است. بازدیدکنندگان هم می‌توانند ساعاتی را به تماشای حرکات و ویراژهای موتورسوارها بگذرانند.
  • دیگر امکانات: کوهسار علاوه بر اینها پیست دوچرخه‌رانی، زمین بازی کودکان، استخر و سونا، باشگاه سوارکاری و حتی تله‌کابین هم دارد.

پارک جنگلی کلبه صحرا

پارک جنگلی کلبه صحرا فضای سبز داخلی محله بهاران است و اهالی محله از این فضا برای گردش، پیاده‌روی و بازی بچه‌ها بهره می‌برند. این پارک در خیابان بهاران یکم قرار دارد.

مراکز درمانی محله بهاران

اگرچه در داخل این بهاران، مرکز درمانی وجود ندارد ولی در نزدیکی آن، یعنی در محله کن دو مرکز درمانی بزرگ یعنی بیمارستان نیکان غرب و مرکز درمانی چشم آفتاب واقع شده‌اند.

بیمارستان نیکان غرب تهران

نیکان غرب یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 200 تختخوابی و 16 طبقه است که در زمینی به مساحت 8200 مترمربع زیر بنا در محله کن و در نزدیکی محله بهاران احداث شده.

این بیمارستان دارای بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی و هتل اقامت بیماران و همراهان در مجاورت بیمارستان است. در کنار بیمارستان نیکان غرب، بیمارستان سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال ساخت است که این موقعیت را به یک مجتمع عظیم درمانی در غرب تهران بدل می‌کند.

بیمارستان نیکان در نزدیکی محله بهاران
نیکان غرب بیمارستانی فوق تخصصی 200 تختخوابی و 16 طبقه است که در محله کن واقع شده است.

این بیمارستان از سمت غرب به رودخانه کن و فضای سبز اطراف آن، از سمت جنوب به بوستان جوانمردان و از سمت شمال و شمال غربی به باغات کن چشم انداز دارد.

گفتنی است این بیمارستان در آینده، بزرگترین مرکز تشخیص درمانی قلب در غرب تهران خواهد بود. بیمارستان نیکان غرب در محله کن تهران و جنب بزرگراه شهید همت واقع شده است.

بیمارستان چشم آفتاب

بیمارستان چشم آفتاب دیگر مرکز درمانی در محله کن و نزدیکی محله بهاران است که عنوان بزرگ‌ترین مرکز چشم پزشکی کشور را در اختیار دارد.

این بیمارستان دارای بخش‌های فوق تخصصی قرنیه، شبکیه، گلوکوم، اکولوپلاستی، استرابیسم و اورژانس چشم است و تمامی اعمال جراحی فوق‌تخصصی در این بیمارستان انجام می شود. بیمارستان فوق تخصصی چشم آفتاب با تمامی بیمه های تکمیلی و بیمه های خدمات پایه و نیروهای مسلح در حال انعقاد قرار داد است .

سخن آخر

اگر دوست دارید در فضایی دنج و مسکونی با آب و هوایی ییلاقی و در نزدیکی باغات خوش‌آب و هوا و در منطقه‌ای نوساز و مبتنی بر ساخت و ساز شهری مدرن زندگی کنید، بهاران محله مورد نظر شماست.

البته محله بهاران امکانات خرید زیادی ندارد و برای دسترسی به امکانات بیشتر، بهتر است خودروی شخصی داشته باشید تا بتوانید به امکانات محله‌های اطراف دسترسی داشته باشید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments