محله مهران، دنج و محبوب در قلب محله آریاشهر

محله مهران در منطقه 5 شهرداری

محله مهران یکی از محله‌های دنج مسکونی در دل مناطق غرب تهران است. این محله با در اختیار داشتن امکانات رفاهی شهری و دسترسی آسان بزرگراهی و همچنین دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی، منطقه‌ای محبوب و مناسب برای سکونت و راه‌اندازی دفترکار است.

این محله که در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده و از محله‌های نوساز و رو به پیشرفت منطقه است، به یکی از مهم‌ترین میادین غرب تهران یعنی میدان صادقیه (آریاشهر) نزدیک است و جزو محله‌های حول و حوش محله بزرگ صادقیه محسوب می‌شود.

در این نوشتار برای گذر از کوچه پس‌کوچه‌های مهران و سردرآوردن از کیفیت سکونت در این منطقه و امکاناتی که در دسترس اهالی این محله قرار دارند با نیک بوم همراه باشید:

محله مهران کجاست؟

محله مهران، محله‌ای در دل محله بزرگ صادقیه در غرب پایتخت واقع در منطقه 5 شهرداری تهران است. البته لازم است بدانید که در تهران یک محله مهران دیگر هم وجود دارد که اغلب با این محله اشتباه گرفته می‌شود. دیگر محله مهران، در منطقه شمال شرقی پایتخت، در منطقه 4 شهرداری تهران و نزدیک خیابان خواجه عبدالله انصاری قرار دارد.

محله مهران غرب تهران از شمال با بزرگراه حکیم، از جنوب با بلوار آیت‌الله کاشانی، از غرب با بزرگراه ستاری و از شرق با بلوار ابوذر احاطه شده است.

محله مهران
محله مهران محله‌ای در دل محله بزرگ صادقیه در غرب پایتخت و در منطقه 5 شهرداری تهران است.

محله مهران با محله‌های اباذر، بلوار فردوس، شهرک پرواز و باغ فیض، آیت‌الله کاشانی و صادقیه همسایه است.

قرار گرفتن این محله در قلب محله بزرگ صادقیه این منطقه را از نظر دسترسی به مراکز خرید، خدمات و وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به نقاط مختلف تهران غنی کرده و وجود کوی مهران در دل این محله، علت نام‌گذاری محله مهران است.

دسترسی محله مهران

قرار گرفتن در میان بزرگراه‌های حکیم و شهید ستاری، دسترسی به بزرگراه اشرفی اصفهانی و بلوار آیت‌الله کاشانی امکان دسترسی خوبی به ساکنان دارای خودروی شخصی در این محله داده است.

اگرچه در داخل این محله جایگاه سوختگیری موجود نیست؛ ولی نزدیک‌ترین جایگاه سوختگیری در بلوار آیت‌الله کاشانی با فاصله کمی تا محله مهران، کمبود محله را جبران کرده است.

دو ایستگاه متروی شهید ستاری در انتهای خیابان بهنام، خیابان پیامبر شرقی و همچنین ایستگاه متروی شهید اشرفی اصفهانی در محله اباذر، خیابان اسکندرزاده دسترسی اهالی مهران به خطوط حمل و نقل عمومی را فراهم کرده است.

دسترسی محله مهران
قرار گرفتن در میان بزرگراه‌های حکیم و شهید ستاری، امکان دسترسی خوبی به ساکنان این محله داده است.

همچنین با تاکسی‌ها خطی، اهالی محل به میدان صادقیه و پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوس دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند خود را به نقاط مختلف تهران برسانند. این محله در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد؛ در نتیجه اهالی این محله بدون هیچ‌گونه محدودیتی امکان تردد خواهند داشت.

پیشینه محله بلوار مهران

به تهران قدیم که برگردیم، اثری از محله مهران نمی‌بینیم. چرا که این منطقه در قدیم، پوشیده از زمین‌های بایر و کشاورزی روستاهای غرب تهران بوده است. تا پیش از پنجاه سال پیش، که شهرسازی در تهران سرعت گرفت، مناطقی مثل مهران و اباذر اصلا در بافت شهری قرار نداشتند.

اما با گذر زمان و با ساخته شدن استادیوم آزادی در غرب تهران و برپایی بازی‌های آسیایی در دهه پنجاه شمسی، پای ساخت و ساز و شهرنشینی به غرب تهران باز شد و بعد از شکل‌گیری محله آریاشهر (صادقیه فعلی)، کم‌کم محله‌های دیگری مثل محله مهران هم در این منطقه متولد شدند.

امکانات تفریحی محله مهران

محله مهران به دلیل قرار گرفتن در دل منطقه 5 و در نزدیکی محله صادقیه، دسترسی خوبی به مراکز خرید مثل مجتمع‌های تجاری، امکانات شهری و … دارد.

این محله در بافت مسکونی‌اش، دارای فروشگاه‌های محلی و شعبه فروشگاه‌هایی مثل جانبو، رفاه و کوروش و… برای خرید نیازهای روزمره اهالی است.

مجتمع تجاری کوروش

مجتمع تجاری و پردیس سینمایی کوروش، یکی از مراکز خرید بزرگ و اصلی غرب تهران است که در نزدیکی و در شمال غرب محله مهران یعنی نبش بزرگراه ستاری واقع شده است.

پاساژ کوروش ۱۸ طبقه است که ۹ طبقه‌ آن در زیر زمین قرار دارد و هفت طبقه از این ۹ طبقه در زیرزمین، به پارکینگ مجتمع تجاری کوروش اختصاص یافته است. از طبقه منفی 2 تا طبقه پنجم بیش از پانصد فروشگاه‌، اجناس و اقلام مختلفی از انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش گرفته تا زیورآلات، لوازم آشپزخانه و ظروف و هرآنچه دنبالش بگردید را به معرض فروش گذاشته‌اند.

بورس انواع گوشی موبایل و طلا و جواهر، با دو بازارچه اختصاصی، دو بخش دیگر مجتمع تجاری کوروش هستند.

مرکز تجاری کوروش در محله مهران
مجتمع تجاری و پردیس سینمایی کوروش در نزدیکی محله مهران یعنی نبش بزرگراه ستاری واقع شده است.

پردیس سینمایی کوروش یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران با 12 سالن سینما و کنسرت و آمفی تئاتر است.

شهربازی ژوپیتر دیگر بخش جذاب پاساژ کوروش است که به یک مرکز تفریحی غرب تهران تبدیل شده است.

هایپر‌مارکت کوروش با ویترینی از مواد و محصولات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و میوه‌، سبزی و صیفی‌جات به همراه غذای آماده و شیرینی، نیازهای روزمره اهالی غرب تهران و محله مهران را تامین می‌کند.

در پاساژ کوروش، فود‌کورت، کافه‌ها، روف‌گاردن و شعبه رستوران‌های نایب، کافه ویونا، امیر شکلات و.. حضور دارند و بازدیدکنندگان کوروش انتخاب‌های خوراکی متنوعی دارند.

مرکز تجاری و پردیس سینمایی زندگی

یکی از مراکز جذاب در نزدیکی محله مهران یعنی بلوار اباذر، پردیس سینمایی زندگی است که با اکران فیلم در سالن سینما و اجرای نمایش در سالن تئاتر پذیرای علاقه‌مندان به تفریحات فرهنگی هنری است.

پردیس زندگی در سال ۱۳۸۸ با قابلیت‌‌های مدرن نمایشی و با گنجایش هزار نفر، در بلوار اباذر روبه‌روی کلینیک چشم‌پزشکی بیمارستان پیامبران ساخته شد. این پردیس، پنج سالن سینمایی مجهز به سیستم صوتی دالبی و یک سالن تئاتر دارد.

پردیس زندگی در نزدیکی محله مهران
پردیس سینمایی زندگی در نزدیکی محله مهران در بلوار اباذر واقع شده است.

البته این مرکز تنها، یک محیط فرهنگی نیست و چندین و چند واحد تجاری نیز دارد؛ مرکز خرید پردیس زندگی در سه طبقه، دارای ۱۶۰ فروشگاه است که در ویترین آنها می‌توان محصولات مختلفی از انواع پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم آرایشی-بهداشتی، موبایل ، پوشاک ورزشی و…را یافت.

بهره‌گیری مرکز پردیس سینمایی زندگی از رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ اختصاصی، آن را به محیط جذاب‌تری نیز تبدیل کرده تا فضایی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت اهالی محله مهران و همچنین برآورده کردن نیازهایشان باشد.

مهران، در نزدیکی راسته خوراکی‌ها

قرار گرفتن در نزدیکی محله اباذر، محله مهران را با یکی از مناطق خوش‌خوراک تهران همسایه کرده است. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر محله بلوار اباذر به‌عنوان یکی از محله‌های خوشمزه غرب تهران حسابی اسم درکرده است.

محله اباذر که همسایه شرقی محله مهران است، با وجود ساندویچی‌های قدیمی کریم و رحیم، مجید برگر و ساندویچ‌های پر و پیمان و غول‌آسا، به بورس ساندویچی و پیتزاهای خوشمزه و پر ملات غرب تهران تبدیل شده و بعضی از رستوران‌ها و ساندویچی‌های نزدیک و در دسترس محله مهران عبارتند از:

  • پیتزا سه فر

پیتزا سه فر، یک فست‌فود معروف در این منطقه است که غذاهایش به پرحجم بودن معروف شده؛ اصطلاحا به این نوع فست‌فودها شیکاگویی گفته می‌‌شود. پیتزا غول‌پیکر یا کیک پیتزا رستوران سه فر اباذر معروف است.

سه‌فر در بلوار اباذر، روبروی گلستان ٤ غربی است. در منوی این فست‌فود انواع پیتزا، برگر و ساندویچ به چشم می‌خورد.

  • کافه رستوران رامادا

کافه رستوران ایتالیایی رامادا با منوی متنوعی از انواع پیتزا، ساندویچ، برگر، پاستا، استیک و سالاد در ‫بلوار اباذر، روبروی بیمارستان پیامبران واقع شده است. پیتزا کیک این رستوران معروف است.

  • ساندویچی کریم و رحیم

ساندویچی قدیمی و نوستالژیک کریم و رحیم که به‌خاطر ساندویچ‌های غول پیکر و پر پنیرش محبوبیت زیادی دارد، در بلوار اباذر نبش پردیس سینمایی زندگی قرار دارد.

ساندویچ کریم و رحیم در نزدیکی محله مهران
قرار گرفتن در نزدیکی محله اباذر، محله مهران را با یکی از مناطق خوش خوراک تهران همسایه کرده است.
  • رستوران مستر کِی

این کافه رستوران محبوب در بلوار اباذر واقع شده و در آن انواع سالاد، پیش‌غذا، پنه، پیتزا، ساندویچ، غذای کودک، سوخاری، استیک و نوشیدنی سرو می‌شود. مستر کی در بلوار اباذر، پایین‌تر از پردیس زندگی واقع شده است.

  • برگر ۱۳۵۸

برگر ۱۳۵۸ یک ساندویچی معروف با منوی تخصصی انواع برگر است که در محله بلوار اباذر واقع شده و یک برگر شاپ تخصصی و قدیمی به شمار می‌رود. برگر 1358 در بلوار اباذر، پلاک20 / 2 قرار دارد.

  • رستوران کباب ناب بناب

این کبابی معروف و پرطرفدار، در بلوار آیت‌الله کاشانی و نزدیکی محله مهران قرار دارد.

فضای سبز محله مهران

محله کوی مهران از نظر میزان فضای سبز کمبودی ندارد و چندین بوستان در این محله احداث شده‌اند که اهالی برای پیاده‌روی، ورزش، بازی بچه‌ها و گذران اوقات فراغت از این بوستان‌ها استفاده می‌کنند. از جمله این بوستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان تربیت در خیابان دانش
  • پارک میلاد، در خیابان بهنام
  • بوستان زنبق نبش بلوار آیت‌الله کاشانی
  • پارک نور نبش بزرگراه ستاری

مراکز درمانی محله

با در نظر داشتن اینکه محله مهران، محله کوچکی در دل محله بزرگ صادقیه است، توقع اینکه این محله دارای بیمارستان یا کلینیک درمانی تخصصی باشد، توقع زیادی است.

البته در دل محله مهران چندین مطب پزشک و داروخانه و امکانات این‌چنینی یافت می‌شود؛ اما اهالی محل درصورت بیماری و یا نیاز به مراجعه به مراکز درمانی بزرگتر، باید به سراغ محلات اطراف بروند؛ بیمارستان پیامبران، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بیمارستان در نزدیکی محله کوی مهران است که در محله اباذر و در فاصله چند دقیقه‌ای مهران واقع شده است. از دیگر مراکز نزدیک و دردسترس درمانی می‌توان به بیمارستان ابن‌سینا در فلکه دوم صادقیه اشاره کرد.

بیمارستان پیامبران

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی پیامبران با وسعت 27 هزار متر مربع، مهم‌ترین مرکز درمانی در دسترس اهالی محله مهران است که در بلوار و محله اباذر واقع شده.

درحال حاضر این بیمارستان خصوصی دارای 250 تخت فعال بستری است و بيش از هزار پزشك در 70 رشته تخصصي و فوق تخصصي به‌صورت مستقيم با بيمارستان پيامبران همكاري دارند و بیش از سيصد پرستار و ماما و بيش از پانصد پرسنل اداری و خدماتی در اين بيمارستان مشغول به کار هستند.

بیمارستان پیامبران در نزدیکی محله مهران
بیمارستان تخصصی پیامبران با وسعت 27 هزار متر مربع، در نزدیکی محله مهران واقع شده است

بیمارستان ابن‌سینا

بیمارستان ابن‌سینا در سال 1386، در محلی احداث شد که سال‌ها قبل از آن، درمانگاه شبانه‌روزی ابن‌سینا به بیماران خدمت‌رسانی می‌کرد. با گذر زمان، امکانات و توانایی‌های بیمارستان در ارائه خدمات تخصصی‌تر توسعه یافته و حالا از بیمارستان‌های برتر در بخش غرب و جنوب غربی تهران به شمار می‌رود.

در این بیمارستان خدمات نوین پزشکی در سطح بین‌المللی و با جدیدترین تجهیزات روز دنیا به بیماران ارائه می‌شود و در عین حال مرکز تصویربرداری پزشکی دقیق و کاملی را دارد و خدمات شبانه‌روزی پاراکلینیک به بیماران ارائه می‌دهد.

مراكز آموزشی و فرهنگی مهران

در محله مهران چندین مدرسه و موسسه آموزشی وجود دارد. ضمن اینکه این محله دسترسی خوبی به امکانات تحصیلی و آموزشی محله‌های مجاورش دارد. بعضی از مدارس محله مهران به شرح زیر هستند:

  • دبستان و پیش‌دبستانی دخترانه غیرانتفاعی خیام در کوی مهران، بلوار اباذر، خیابان پیامبر شرقی
  • مدرسه شاهد معراج در کوی مهران، بلوار اباذر، خیابان شریفی
  • دبیرستان محمدی قهاری در کوی مهران، بزرگراه آیت‌الله کاشانی، بین الهی و دانش‌فر

درعین حال در این محله چند مرکز آموزشی مختلف نیز به چشم می‌خورد که برخی از آنها عبارتند از:

  • مرکز روزانه آموزشی توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اتیسم کودکان رنگین کمان در کوی مهران، بلوار اباذر،خیابان مقداد،خیابان بهنام
  • خانه بازی یویو مرکز آموزشی برای کودکان و خردسالان که مهارت‌های زیادی را همراه با بازی به آنها آموزش می‌دهد در کوی مهران، بزرگراه آیت الله‌کاشانی، خیابان بهنام، خیابان سی ام
  • آموزشگاه موسیقی روناک در کوی مهران نبش بزرگراه حکیم قرار دارد.

به علاوه خانه فرهنگ میثاق، دانشکده علمی کاربردی واحد ۳۴، آموزشگاه موسیقی عشاق و کتابخانه علامه جعفری هم در نزدیکی محله مهران واقع هستند.

باشگاه‌های ورزشی محله

در داخل محله مهران چندین باشگاه ورزشی برای علاقه‌مندان نیز وجود دارد. از جمله این باشگاه‌ها می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • باشگاه بدنسازی قصر نشاط: با انواع رشته‌های ورزشی، بدنسازی مثل ایروبیک، پیلاتس، اسپینینگ، یوگا، کراس‌فیت، باله، حرکات هماهنگ و تی آر ایکس برای آقایان و خانم‌های یکی از مراکز وزرشی محله است که در بلوار اباذر، روبروی بیمارستان پیامبران، نبش خیابان مقداد واقع شده است.
  • باشگاه ورزشی هیرومان: یک مرکز تخصصی ورزشی با حضور اساتید بیومکانیک و تربیت بدنی در زمینه تندرستی و سلامتی، تناسب اندام، بهبود عملکرد ورزشی، حرکات اصلاحی و پیکر سنجی و استعدادیابی ورزشی کودکان و نوجوانان در محله مهران و در خیابان پیامبر مرکزی، خیابان مطهری، فرعی سمت چپ، پلاک ۲۳۹ قرار دارد.

مراکز مذهبی محله مهران:

این محله از حیث داشتن مسجد و حسینیه از سایر محلات اطراف بی‌نیاز است و از مراکز مذهبی این محله می‌توان به مسجد رضا در بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان بهنام، حسینیه و تکیه مالک اشتر در کوی مهران خیابان دانش و حسینیه سردار شهید محمد آتوت در کوی مهران خیابان آتوت را نام برد.

سخن آخر

محله مهران با برخورداری از امکانات شهرنشینی و رفاهی و دسترسی بزرگراهی خوبش و در عین حال، قرار نداشتن در محدوده طرح و ترافیک و زوج و فرد، منطقه‌ای مناسب برای سکونت و راه‌اندازی دفتر کار است و در عین حال، به دلیل نوساز بودن محله‌ای رو به پیشرفت و مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

به علاوه، نزدیکی به میدان صادقیه که یکی از میادین بزرگ و اصلی پایتخت است، امکان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و سایر نقاط شهر را برای ساکنان محله مهران ساده‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments